Gå til innhold

NRK Innafor, så innmari dårlig program!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at det tar flere år fra man bestemmer seg for å gå til at man klarer det. Du skjønner ikke hvordan dynamikken i slike forhold er, tror jeg. 

Anonymkode: 6de45...904

Jo, jeg har selv vert i et sånt forhold i en 6mnd periode, det tok meg lang tid før jeg klarte å inne at han var psykopat. Men om du VET det det og du ser denne dokuemtaren så skjønner jeg ikke hvordan folk mener at det får folk til å tro at det er en god idè å fortsette å være i et sånt forhold. På ett eller annet tidspunkt må du ta ansvar selv og slutte å skylde på andre. 

Anonymkode: a25ba...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2020 at 6:18 PM, Uatskillelig said:

Du har helt rett i at de ikke har valgt å bli født med eller ha utviklet en "psykopat-hjerne", en hjerne uten empati. Empati er i stor grad medfødt, og man kan ikke bestemme seg for å bli mer eller mindre empatisk. Evnen kan som regel utvikles, men hos noen er ikke det mulig. Helt sant det. Likevel har psykopater også ansvar for sine handlinger. De har ikke valgt å ikke ha empati, men de velger om de vil begå onde handlinger. Psykisk sykdom er aldri en unnskyldning for å skade, torturere, mishandle eller drepe andre mennesker. De kan ikke slutte å tenke og føle som en psykopat, men mener du helt ærlig at de ikke kan klandres om de skader andre mennesker? Tanker og følelser kan man ikke alltid styre, men handlinger kan man i stor grad påvirke. Eller mener du at psykopater ikke har ansvar for sitt eget liv og det de gjør? Kan de mishandle, drepe og skade andre mennesker og frasi seg skyld fordi de er "syke"? Det blir helt feil. Psykopater er slu, kalkulerende, beregnelige og ekstremt intelligente. De vet akkurat hva de gjør. De nyter å se andre lide. Jeg klarer ikke akkurat å synes synd på slike mennesker som skader andre på verst tenkelige måter. Dette kan ikke sammenlignes med angst og depresjon da mennesker med disse lidelsene, som regel, ikke skader andre mennesker. Man kan ikke noe for at man er syk, men sykdom er ingen unnskyldning for å ødelegge andre liv på veien. Det er sant at psykopater er fratatt en evne til kjærlighet, sunn mellommenneskelig involvering og empati - og ja, det er trist, men i det et menneske aktivt går inn for å skade, misbruke, mishandle og torturere andre så forsvinner medfølelsen. Det er selvsagt trist at disse menneskene ofte har hatt traumatiske barndommer. Jeg har medfølelse med alle som har opplevd traumer i barndommen, og jeg har empati med det barnet de én gang var. Ingen barn fortjener å ha det vondt, ingen fortjener å oppleve traumer, og ingen fortjener å bli psykisk syk. Likevel er det ikke et fripass til å gjøre andre menneskers liv til et helvete med overlegg. 

 

 

Empati utvikles i stor grad i samspill med foreldre og andre i miljøet ens, de første leveår. Hvis du tror småbarn er empatiske og siviliserte vesener, burde du jobbe et år eller to i barnehage. 

Ifølge psykopat-forsker James Fallow - som selv er født med psykopat-gener, teller en god oppvekst mer enn gener. Han ble selv reddet av en svært god og kjærlig mor, ifølge han selv.

Anonymkode: beeb4...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 14.01, Uatskillelig skrev:

Da har jeg fått svar fra NRK. ❤️ 

"Hei!

Takk for at du tok kontakt med oss, det setter vi pris på. Det er viktig for oss å få sagt at vi har stor respekt for det de som har vært utsatt for mennesker med psykopatiske trekk tidligere har opplevd, og at det er en stor påkjenning for dem å se en som vedgår at han har trekkene og har gjort grusomme ting mot andre, men som samtidig hevder at han har endret adferd.

Vi har med dokumentaren forsøkt å si noe om hvor tøft det er å møte mennesker med psykopatiske trekk, hvordan det kan være livsfarlig, hvordan de mangler empati og manipulerer,  og også hvorfor det kan være vanskelig å komme seg unna. Dette er blant annet vesentlig i Siljes historie, der hun endte opp i en livsfarlig situasjon.

Vi synes jo det er leit at du opplever at vi har et naivt og livsfarlig budskap, det er ikke det vi selv tenker at vi har formidlet her. Vi ønsker imidlertid å vise hvor komplekst dette med psykopati er, og vil komme lenger enn de helt enkle forklaringene og overskriftene man vanligvis ser.

Vi mener selv at vi har behandlet dette seriøst og med dybde. Vi har hatt kontakt med fagfolk hele veien, som har hatt ulike ståsted i forhold til problemstillingene som reises, men som også har rost oss for hvordan vi har håndtert dette.

Rodrigo selv sier også i intervjuet at hans råd til andre som møter noen som han selv, er å komme seg ut av det. At de som er i nære relasjoner ikke selv kan være den som får de med psykopatiske trekk til å endre seg. Og så forteller vi om hvordan ekspertene er uenige om det er mulig for de med psykopatiske trekk  å endre seg, om de kan endre adferd, selv om de har en personlighetsforstyrrelse.

Du tenker at programmet kan gjøre det vanskeligere for de som er i en slik farlig relasjon å bryte ut, at Gisles tanker om at psykopaten ikke kan unnslippe sine personlighetstrekk, gjør dem til et offer, noe du tenker er skadelig for dem som sliter med å bryte med dem. Jeg har respekt for at det er slik du forstår det, men det er jo ikke slik det er ment fra oss.  Det kan godt være at han ikke når frem med budskapet sitt til alle, som kan oppleves som dobbelt. Men vi får nå også tilbakemeldinger fra ofre som sier det hjelper, slik det hjalp ham, de som får en bekreftelse på at det var riktig å kutte bånd, at noe annet ville være livsfarlig, og som nå kan være litt mindre redd for dem, fordi de vet mer om hvordan de med psykopatiske trekk tenker og at de også kan bli sett på som mennesker med en svakhet og en utilstrekkelighet.

Vi gjør ingen egen dokumentar-oppfølging nå, men vi jobber med en ny større nettartikkel som vil kunne gjøre enda større inntrykk enn Siljes historie i dokumentaren, som enda tydeligere forteller hvordan det manipuleres i et forhold, hvor livsfarlig det er, men hvor vanskelig det er å komme seg ut og også hvordan man selv kan få selvmordstanker fordi man ikke ser noen vei ut. Håper det kan gi noe av det du etterlyser.

Igjen takk for tilbakemeldingen."

Dårlig av NRK, lurer på hvem som har svart her. En artikkel har jo ikke samme påvirkningskraft som et slikt program har så det hjelper lite.

Anonymkode: d7be2...d97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
22 hours ago, AnonymBruker said:

At de går rundt med hat blir feil bruk av ord. Beklager det. Det jeg mente er at de går rundt å bærer på noe som vi normale og friske folk ser på som mørkt og trang til noe vi tolker som hatefulle handlinger. Altså å torturere noen er ikke noe man gjør utav kjærlighet, men hat. Det er det jeg mener, at de går rundt med lyster og trang til å gjøre ting som vi andre tolker som hat og ondt. For dem så er det jo ikke noe negativt, de kan til og med føle glede over å såre andre. Poenget mitt er at mennesker skal ikke være sånn! Mennesker skal ikke føle glede over å skade andre, vi skal ikke bære på så mye negativt og mørkt, noe jeg brukte ordet hat for å beskrive. 

Anonymkode: 206e0...4de

Mennesker kommer i en rekke former og utgaver. Det er ingen grunn til at menneske "ikke skal" være født psykopat. Psykopat er en overlevelsesstrategi som fungerer. De er ikke mindre mennesker eller dårlige utgaver av mennesker. De er bare en annen type. Akkurat slik noen har brunt hår, mens andre har svart hår. Ingen av de er feilutgaver av mennesker, de er bare ulike variasjoner. Psykopat er bare en annen versjon av en mennesketype. Dessverre er de i noen tilfeller destruktive, og igrunn burde de som er verst avlives, for de er ikke i stand til å fungere ikke-voldelig og fredelig i et samfunn. Enkelte av de kan fungere ok i et samfunn uten å bruke vold. Disse blir gjerne ikke diagnostisert heller. 

Igjen, psykopater bærer ikke på noe mørkt. Det er bare mørkt i våre øyne fordi vi tenker som vi gjør. Psykopater har det fint og tenker normalt ifølge dem selv. Akkurat som vi mener at vi tenker normalt og ca fint ifølge oss selv. 

Quote

Jeg synes det er vanskelig å ordlegge meg, for jeg har empati og mennesker skal ha empati og disse folkene har ikke det. Og det er ikke bra, og det er trist. Selv om at psykopaten selv ikke evner å se det, på grunn av mangel av empati og kjærlighet. De klarer ikke å se for seg et liv med empati, på samme måte som at jeg ikke helt klarer å forstå hvordan noen kan leve uten empati og fortsatt være glad og lykkelig. 

Om du har så mye empati, hvorfor rakker du da ned på andre brukere på kg? Du har mer empati for psykopater som voldtar enn du har for den stakkars brukeren du angriper. Det er noe ganske sykt med det, igrunn. 

Jeg ser for øvrig rett gjennom deg, jeg vet hva du driver med. Men jeg kan spille med, jeg. 

Quote

Smålig? Gjerne utdyp. Mener du jeg skal ignorere brukerens oppførsel som er med på å skape enda mer fordommer og hat mot folk som faktisk ikke har det så bra? Hun skriver som om at hun selv er jordens midtpunkt, fordi hun selv påstår å ha møtt en psykopat. Så da skal hun få lov å definere andre fremmede og å nekte NRK å vise folk at folk som defineres som psykopat faktisk er syke mennesker? Det synes jeg ikke er greit og det er ikke smålig å si ifra! 

Du trenger forklaring på hvorfor det er smålig å angripe person og hevde den er drevet av hat og at den skriver som den er jordens midtpunkt? Har du hørt uttrykket diskutere sak, ikke person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, byråkrati skrev:

 Igjen, psykopater bærer ikke på noe mørkt. Det er bare mørkt i våre øyne fordi vi tenker som vi gjør. Psykopater har det fint og tenker normalt ifølge dem selv. Akkurat som vi mener at vi tenker normalt og ca fint ifølge oss selv. 

Om du har så mye empati, hvorfor rakker du da ned på andre brukere på kg? Du har mer empati for psykopater som voldtar enn du har for den stakkars brukeren du angriper. Det er noe ganske sykt med det, igrunn. 

Jeg ser for øvrig rett gjennom deg, jeg vet hva du driver med. Men jeg kan spille med, jeg. 

Du trenger forklaring på hvorfor det er smålig å angripe person og hevde den er drevet av hat og at den skriver som den er jordens midtpunkt? Har du hørt uttrykket diskutere sak, ikke person?

Nå sier du bare det samme som meg, så hva pokker er vits i å si det samme og legge det frem som om det er noe helt annet?

Du burde seriøst lese deg opp på empati før du kommer hit å skal diskutere empati. Hva faen er det du ser rett igjennom? Om du spiller med så må du fortelle hva slags spill du liksom spiller da. 

Nå er du morsom "diskuter sak, ikke person", si det til den personen du! Det er hun som bør høre det, ikke meg. 

Dette blir siste svar til deg, for du er... jeg har ikke ord, blir svett av å lese alt du skriver. Du gjør alt du kan for å provosere uten å komme med saklig informasjon, meninger og synspunkter i saken. 

Anonymkode: 206e0...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest byråkrati
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå sier du bare det samme som meg, så hva pokker er vits i å si det samme og legge det frem som om det er noe helt annet?

Du burde seriøst lese deg opp på empati før du kommer hit å skal diskutere empati. Hva faen er det du ser rett igjennom? Om du spiller med så må du fortelle hva slags spill du liksom spiller da. 

Nå er du morsom "diskuter sak, ikke person", si det til den personen du! Det er hun som bør høre det, ikke meg. 

Dette blir siste svar til deg, for du er... jeg har ikke ord, blir svett av å lese alt du skriver. Du gjør alt du kan for å provosere uten å komme med saklig informasjon, meninger og synspunkter i saken. 

Anonymkode: 206e0...4de

Sier du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 19.18):

Hvorvidt Rodrigo fremdeles er en psykopat eller ikke, er helt umulig å svare på. Et slikt trekk vil typisk komme tydelig frem i nære relasjoner, og kan ikke utledes basert på møtene mellom Gisle og Rodrigo. Jeg synes det er veldig rart at Gisle bruker mye tid i episoden på refleksjoner om at han tror at Rodrigo har forandret seg basert på møtene mellom de to. Nettopp fordi dette er en profesjonell setting, og ikke en nær relasjon slik som med feks en kjæreste. Man vet at personer med psykopatiske trekk fungerer utmerket i feks arbeidsforhold, men er levende mareritt i nære relasjoner. Husk at psykopater er gode på å lyve og manipulere andre mennesker. De er gode på å holde fasade utad, og det er vanskelig for andre, mer perifere relasjoner og avsløre hva som egentlig foregår. Når Rodrigo nevner at han nesten sperret en jente inne i leilgheten, fordi hun ønsket å dra, og han forteller at dette skjedde for noen uker siden. Så tenker jeg at lite har forandret seg, og at det nesten ligger latent i han som en automatisk respons.Imidlertid reflekterte han over at dette var en ''syk'' handling, men dette kan igjen ha vært et spill overfor journalisten.

Anonymkode: 53af7...30e

Sikker på at dette bare var noen uker i forveien? Jenta det er snakk om var vel 16 år, da det skjedde ifølge en annen kilde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...