Gå til innhold

NRK Innafor, så innmari dårlig program!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.9.2020 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Programlederen hadde en fryktelig naiv holdning overfor Rodrigo, som var svært dyktig til å snakke for seg. Skulle likt å sett råmaterialet til det intervjuet. 

Anonymkode: d9498...f2b

Som er veldig typisk for psykopater.

Jeg syntes han burde blitt grilla med spørsmål og ikke dette puse snakket til programlederen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NRK intervjuet bare 2 "stakkarer" som for meg fremsto som ofre for tunge traumer. Det er dessverre sånn at gutter havner i fengsel og retter sinnet utover, og jenter i psykiatrien og retter sinne innover. Begge fremsto som ofre for dårlige mestringsstrategier. De aller fleste som påfører andre smerte gjør det fordi de ikke takler egen smerte og følelser. Jeg trodde psykopater var iskalde, slu og beregnende mennesker som f.eks. Josef Fritzl. De 2 som ble intervjuet fortsetter dessverre the cycle of abuse. Måtte de ikke få barn og holde seg unna damer. 

Anonymkode: beeb4...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, NewStart87 skrev:

Nå er kanskje jeg negativ, men jeg tenker at en psykopat forblir en psykopat. Hvis de går i terapi så tror jeg de dessverre bare lærer seg å bli en enda bedre psykopat. Terapi har med andre ord motsatt virkning. I tillegg mangler de jo selvinnsikt. 
 

Hva var det han i programmet sa om anger? «Jeg angrer, men føler ikke angeren?» Hva vil det si? Skjønner ikke hvorfor han programlederen ikke spurte han om det.

Jeg tror ikke han fyren har endret seg og er nok like ille i et nytt forhold. Kall meg dømmende, men jeg tror ikke på han.

At han ikke kjenner på følelsen anger men rent kognitivt tenker at han ikke skulle gjort det av ulike grunner, eks at han måtte sone i fengsel, eller noen har fortalt at offeret lider. 

Anonymkode: 42642...553

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt et forhold med en psykopat og er usikker pågå om de kan forandre seg. Jeg kunne hvertfall ikke ha stolt på han igjen. Men samtidig synes jeg de skal kunne bli behandla om mennesker de også, selv om de behandler andre som dritt. Forstår søsteren til Rodrigo også. Men kanskje han har litt mindre makt over henne enn han ville hatt over en kjæreste, på ett eller annet vis. Å ha en psykopat kjæreste tror jeg det ikke kommer noe godt ut av, og man skal hvertfall ikke sitte og vente på at de forandrer seg.

Anonymkode: a25ba...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

At han ikke kjenner på følelsen anger men rent kognitivt tenker at han ikke skulle gjort det av ulike grunner, eks at han måtte sone i fengsel, eller noen har fortalt at offeret lider. 

Anonymkode: 42642...553

Det kan virke litt som at han har de instinktene på å være psykopat (å stoppe hun jenta f.eks) men så har han lært seg at det er feil, og da kan han stoppe seg selv selv om han kanskje ikke føler empati, men likevel klarer å følge regler? 

Anonymkode: a25ba...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så episoden i går og er rett og slett helt satt ut. Jeg er sjokkert, livredd og håper noen gjør noe. En kronikk er en god ide. 
 

jeg har selv vært utsatt for en fyr som er skremmende lik Rodrigo. NRK har lagd en kontaktannonse for en farlig person med den framstillingen Rodrigo fikk. Min eks lærte seg hva som var lurt og forventet å si i ulike sammenhenger. Dette innrømmet han til meg. Feks satte han opp triste øyne når noen fortalte noe trist. Han fortalte sårbare historier om seg selv, slik at han fikk empati. Ble han tatt for noe så innrømmet han det, men var også svært opptatt av å fortelle hvordan han hadde lært og ville forandre seg. Dette var kun om han var tatt av flere personer. Rodrigo er dømt flere ganger så da er det mest taktisk å innrømme feil og hvor mye han har lært.

hendelsen for noen uker siden med den jenta er nok anmeldt. Så lurest å innrømme det mens han sitter der med triste øyne og forteller om det livet han vil ha.

eksen hans som ikke var med i programmet er nok for redd til å være med. 
 

jeg har hemmelig adresse og er «forsvunnet» fra sosiale medier pga min eks. Jeg har flyttet og kan derfor leve et normalt liv.

dette programmet er ikke noe annet en farlig og dårlig journalistikk. 
 

Håper noen skiver en kronikk. Jeg tørr ikke gjøre det med mitt navn. 

Anonymkode: 9c566...0c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Håper noen skiver en kronikk. Jeg tørr ikke gjøre det med mitt navn. 

Anonymkode: 9c566...0c6

Du kan skrive anonymt så lenge redaksjonen kjenner identiteten din.

Anonymkode: d9498...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan skrive anonymt så lenge redaksjonen kjenner identiteten din.

Anonymkode: d9498...f2b

Har tenkt på det som en mulighet. Jeg kjenner at det er tungt å grave i min egen historie så det koster litt. Men det koster meg mye mer å tenke på hva det programmet bidrar til. 
 

Så at Rodrigo har fått en sak på NRK.no hvor han forteller om en vanskelig barndom. Det er selvfølgelig synd på han for den barndommen han har hatt. Men jeg er redd den saken bare bidrar til at noen tenker at om bare de elsker en som han nok så vil han forandre seg. 
 

jeg syns det er helt hinsides at NRK har laget og godkjent det programmet. Hvor er redaktøren? Hvem har ansvar for det her? 

jeg håper at noen fagfolk skriver en kronikk/leserinnlegg om programmet. 

Anonymkode: 9c566...0c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
On 9/26/2020 at 6:21 PM, AnonymBruker said:

NRK intervjuet bare 2 "stakkarer" som for meg fremsto som ofre for tunge traumer. Det er dessverre sånn at gutter havner i fengsel og retter sinnet utover, og jenter i psykiatrien og retter sinne innover. Begge fremsto som ofre for dårlige mestringsstrategier. De aller fleste som påfører andre smerte gjør det fordi de ikke takler egen smerte og følelser. Jeg trodde psykopater var iskalde, slu og beregnende mennesker som f.eks. Josef Fritzl. De 2 som ble intervjuet fortsetter dessverre the cycle of abuse. Måtte de ikke få barn og holde seg unna damer. 

Anonymkode: beeb4...242

Nei, det er annerledes. De føler ikke tristhet rundt sin oppvekst eller traumer. De føler ingenting om fortiden sin. Men de bruker den gjerne for å unnskylde hvem de har blitt. "Normale" mennesker vil ha vonde følelser knyttet til traume, psykopater har det ikke. Men sistnevnte liker å bruke det som unnskyldning for at de er som de er. 

Psykopater bærer ingen smerte på innsiden slik du beskriver her. Tvert imot er det noen som skader andre bare fordi de liker det. Psykopaten i intervjuet snakket om hvordan han likte følelsen av å plage katter, han likte kontrollen. Det handler ikke om trauma, det handler om at han har utviklet en slags fetisj for å kontrollere andre skapninger og mennesker. Han liker følelsen det gir han. Han har i fortiden søkt denne følelsen og latt den følelsen dominere sine handlinger selv når det skadet andre mennesker. Ifølge han selv har han endret seg på dette området. 

De er ikke stakkarslige skapninger som bare trenger en klem. De er kalkulerende og manipulative og vet hvordan snakke for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, byråkrati said:

Nei, det er annerledes. De føler ikke tristhet rundt sin oppvekst eller traumer. De føler ingenting om fortiden sin. Men de bruker den gjerne for å unnskylde hvem de har blitt. "Normale" mennesker vil ha vonde følelser knyttet til traume, psykopater har det ikke. Men sistnevnte liker å bruke det som unnskyldning for at de er som de er. 

Psykopater bærer ingen smerte på innsiden slik du beskriver her. Tvert imot er det noen som skader andre bare fordi de liker det. Psykopaten i intervjuet snakket om hvordan han likte følelsen av å plage katter, han likte kontrollen. Det handler ikke om trauma, det handler om at han har utviklet en slags fetisj for å kontrollere andre skapninger og mennesker. Han liker følelsen det gir han. Han har i fortiden søkt denne følelsen og latt den følelsen dominere sine handlinger selv når det skadet andre mennesker. Ifølge han selv har han endret seg på dette området. 

De er ikke stakkarslige skapninger som bare trenger en klem. De er kalkulerende og manipulative og vet hvordan snakke for seg

Men tror du Rodrigo hadde vært den samme med en annen oppvekst? Dessverre så er det slik at folk som er utsatt for masse fælt altfor ofte viderefører det de er utsatt for. Man kan nesten si at offer og overgriper er to sider av samme mynt: traumer. Men psykopat, slik f.eks. psykopati-forsker James Fallows forklarer det, de er FØDT sånn. Det betyr ikke at folk som Rodrigo ikke er farlig, det er han absolutt. Kan hende han aldri burde vært sluppet løs. Men han er også et offer for store ødeleggelser. Det er lite taktisk, slu og beregnende å være med i et slikt program. Han kommer til å være gjenkjent som psykopat. Jeg så han som et svært skadet menneske man burde holde seg unna, med mindre man er psykolog. Men jeg syns også synd på han. 

Anonymkode: beeb4...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du Rodrigo hadde vært den samme med en annen oppvekst? Dessverre så er det slik at folk som er utsatt for masse fælt altfor ofte viderefører det de er utsatt for. Man kan nesten si at offer og overgriper er to sider av samme mynt: traumer. Men psykopat, slik f.eks. psykopati-forsker James Fallows forklarer det, de er FØDT sånn. Det betyr ikke at folk som Rodrigo ikke er farlig, det er han absolutt. Kan hende han aldri burde vært sluppet løs. Men han er også et offer for store ødeleggelser. Det er lite taktisk, slu og beregnende å være med i et slikt program. Han kommer til å være gjenkjent som psykopat. Jeg så han som et svært skadet menneske man burde holde seg unna, med mindre man er psykolog. Men jeg syns også synd på han. 

Anonymkode: beeb4...242

Tror du har rett i mye men også bommer på noe. Det er nettopp taktisk for Rodrigo å være med i programmet fordi han får folk til å syns synd på seg. Han er dømt for mye og jeg tror ikke vi fikk høre de værste dommene på TV programmet. Hele hans nettverk vet om dommene og nye bekjentskaper vil fort finne ut av det. Da er det lurere å være en angrende synder. Noe han er svært god på. Ekskjæresten hans uttalte at hun ikke trodde han ville forandre seg. 
 

om Gisle hadde stilt vanskelige spørsmål og stilt han mer til ansvar ville nok ikke rodrigo stilt opp. Hadde det feks vært Ok for han om Gisle leste opp dommene hans? Detaljerte beskrivelser av hva han har gjort? 

Anonymkode: 9c566...0c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tror du Rodrigo hadde vært den samme med en annen oppvekst?

Anonymkode: beeb4...242

Dette er helt irrelevant til det jeg skrev. 

Quote

Dessverre så er det slik at folk som er utsatt for masse fælt altfor ofte viderefører det de er utsatt for. Man kan nesten si at offer og overgriper er to sider av samme mynt: traumer. Men psykopat, slik f.eks. psykopati-forsker James Fallows forklarer det, de er FØDT sånn. Det betyr ikke at folk som Rodrigo ikke er farlig, det er han absolutt. Kan hende han aldri burde vært sluppet løs. Men han er også et offer for store ødeleggelser. Det er lite taktisk, slu og beregnende å være med i et slikt program. Han kommer til å være gjenkjent som psykopat. Jeg så han som et svært skadet menneske man burde holde seg unna, med mindre man er psykolog. Men jeg syns også synd på han. 

Du syntes synd på en person som har det bra og gjør det han liker. Psykopater flest har det ganske fint i livet. De føler ikke skyld, anger, depresjon, frykt osv. De har et stabilt følelsesliv og søker stimulans. Noen liker å kontrollere og søker det. Andre liker beundring. Noen liker begge deler. Osv. 

Jeg ser ikke hvorfor man skal syntes synd på mennesker som har bra liv og som i tillegg gjerne ødelegger andre mennesker psykisk uten at de mister nattesøvnen av den grunn. 

Psykopater er de heldigste når det gjelder traumer, for de er ikke preget av traumer, i motsetning til normale mennesker som vil gjenoppleve de igjen og igjen. Psykopater tenker ikke på fortiden sin, annet enn når de vil bruke den for å sanke sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på Breivik. Det ble sakt at han også likte å torturere småkryp da han var liten, og han hadde omsorgssvikt fra en mor som var paranoid schizofren og ikke var til stede. Det hadde nok gått bedre med han om han hadde fått en normal og trygg oppvekst. 

Anonymkode: a25ba...a3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du har rett i mye men også bommer på noe. Det er nettopp taktisk for Rodrigo å være med i programmet fordi han får folk til å syns synd på seg. Han er dømt for mye og jeg tror ikke vi fikk høre de værste dommene på TV programmet. Hele hans nettverk vet om dommene og nye bekjentskaper vil fort finne ut av det. Da er det lurere å være en angrende synder. Noe han er svært god på. Ekskjæresten hans uttalte at hun ikke trodde han ville forandre seg. 
 

om Gisle hadde stilt vanskelige spørsmål og stilt han mer til ansvar ville nok ikke rodrigo stilt opp. Hadde det feks vært Ok for han om Gisle leste opp dommene hans? Detaljerte beskrivelser av hva han har gjort? 

Anonymkode: 9c566...0c6

Hva slags folk vil synes synd på han? Jeg tviler på at vanlige folk sympatiserer nok til å ville ha han i livet sitt. Livet er ganske så meningsløst uten relasjoner. Han har neppe tatt noen fancy utdanning i fengsel som fører til en jobb med grei lønn. Mannen er dømt til et liv i utenforskap og dysfunksjon.

Anonymkode: beeb4...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 4.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt et forhold med en psykopat og er usikker pågå om de kan forandre seg. Jeg kunne hvertfall ikke ha stolt på han igjen. Men samtidig synes jeg de skal kunne bli behandla om mennesker de også, selv om de behandler andre som dritt. Forstår søsteren til Rodrigo også. Men kanskje han har litt mindre makt over henne enn han ville hatt over en kjæreste, på ett eller annet vis. Å ha en psykopat kjæreste tror jeg det ikke kommer noe godt ut av, og man skal hvertfall ikke sitte og vente på at de forandrer seg.

Anonymkode: a25ba...a3c

Men det er forskjell på å behandle dem som mennesker og gi dem masse plass på både TV og nettsidene hvor de blir fremstilt som det virkelige offeret.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags folk vil synes synd på han? Jeg tviler på at vanlige folk sympatiserer nok til å ville ha han i livet sitt. Livet er ganske så meningsløst uten relasjoner. Han har neppe tatt noen fancy utdanning i fengsel som fører til en jobb med grei lønn. Mannen er dømt til et liv i utenforskap og dysfunksjon.

Anonymkode: beeb4...242

Mange folk synes psykopater er fascinerende og mange kvinner har en greie for "bad boys" - hvor de er overbevist om at de kan gjøre vedkommende til et bra menneske. Dessuten er det lettere å tro på han når han sier at han er forandret når det blir bekreftet av NRK.

I tillegg får man oppmerksomhet når man har vært i media.

Mange vil selvfølgelig ikke bli noe mer sympatisk innstilt etter dette, men det er heller ikke de menneskene han er ute etter. Det er de som er sårbare for psykopater i utgangspunktet, og de blir nok enklere å påvirke etter å ha stått frem i media.

Anonymkode: 2408f...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2020 den 13.33):

Har tenkt på det som en mulighet. Jeg kjenner at det er tungt å grave i min egen historie så det koster litt. Men det koster meg mye mer å tenke på hva det programmet bidrar til. 
 

Så at Rodrigo har fått en sak på NRK.no hvor han forteller om en vanskelig barndom. Det er selvfølgelig synd på han for den barndommen han har hatt. Men jeg er redd den saken bare bidrar til at noen tenker at om bare de elsker en som han nok så vil han forandre seg. 
 

jeg syns det er helt hinsides at NRK har laget og godkjent det programmet. Hvor er redaktøren? Hvem har ansvar for det her? 

jeg håper at noen fagfolk skriver en kronikk/leserinnlegg om programmet. 

Anonymkode: 9c566...0c6

Nettopp. Veldig uheldig av NRK å fremstille han som en som har endret seg til å bli ’’snill’’. Jeg ville ikke tatt sjansen, men mange som mangler kunnskap om psykopati vil kanskje gå på historien og gi han eller andre med psykopatiske trekk en sjanse. Psykopater er intelligente, de kan snakke for seg, og de vet akkurat hva de skal si for å speile den sårbare som er utsultet på omsorg, trøst og forståelse. NRK legger jo faktisk opp til at ofrene ikke skal bryte med psykopaten. De sier at psykopater endrer seg. De sier at det er psykopaten som er offeret. Hvor fucked er ikke det? Som du sier, trist at han hadde den oppveksten, men det er fortsatt ingen unnskyldning for å ødelegge andres liv på veien.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på å behandle dem som mennesker og gi dem masse plass på både TV og nettsidene hvor de blir fremstilt som det virkelige offeret.

Mange folk synes psykopater er fascinerende og mange kvinner har en greie for "bad boys" - hvor de er overbevist om at de kan gjøre vedkommende til et bra menneske. Dessuten er det lettere å tro på han når han sier at han er forandret når det blir bekreftet av NRK.

I tillegg får man oppmerksomhet når man har vært i media.

Mange vil selvfølgelig ikke bli noe mer sympatisk innstilt etter dette, men det er heller ikke de menneskene han er ute etter. Det er de som er sårbare for psykopater i utgangspunktet, og de blir nok enklere å påvirke etter å ha stått frem i media.

Anonymkode: 2408f...b04

Han er jo på TV fordi det er interessant for seerne først og fremst. Det er ikke mange vi ser som står fram som psykopater og er ærlige om ting. Jeg har sett noe greier på Dr. Phil og sånt, blant annet barn, og det er skremmende. Dr. Phil virker å ikke ha noe sympati for psykopater, som om de nesten ikke er mennesker. Men synes det blir litt rart å bare avskrive noen som mennesker fordi de ikke har et følelsesliv som vårt.

Det vi trenger er mer informasjon om dette, og da hjelper det å ikke bare snakke OM men å få se en psykopat snakke om det selv, så kan vi jo vurdere selv om han snakker sant eller ikke. Men disse folkene må vi forholde oss til rundt omkring om vi vil eller ei, så det er jo uansett greit å få se et glimt av det på TV, om det så booster egoet hans eller ikke, det er ikke det som er poenget. 

Kan ikke tenke meg at noen ville gått inn i et forhold med han etter at han har fortalt at han har holdt en eks i fangenskap, og får vite at hun fortsatt hater han. 

Anonymkode: a25ba...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Uatskillelig skrev:

 

NRK legger jo faktisk opp til at ofrene ikke skal bryte med psykopaten. De sier at psykopater endrer seg. De sier at det er psykopaten som er offeret. Hvor fucked er ikke det? Som du sier, trist at han hadde den oppveksten, men det er fortsatt ingen unnskyldning for å ødelegge andres liv på veien.

 

 

Nei, har sier jo SELV at det var viktig at hun dro fordi han ville ikke ha slutta på egenhånd. Han ville ikke ha oppsøkt noe hjelp om hun ikke stakk. Og hun mener fortsatt at han ikke har forandra seg, da mener jeg at NRK ikke bare viser tingen fra hans ståsted. 

Skjønner ikke at folk tenker at de kan være sammen med psykopater utifra dette. 

Anonymkode: a25ba...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har sier jo SELV at det var viktig at hun dro fordi han ville ikke ha slutta på egenhånd. Han ville ikke ha oppsøkt noe hjelp om hun ikke stakk. Og hun mener fortsatt at han ikke har forandra seg, da mener jeg at NRK ikke bare viser tingen fra hans ståsted. 

Skjønner ikke at folk tenker at de kan være sammen med psykopater utifra dette. 

Anonymkode: a25ba...a3c

Programlederen sa jo rett ut at det er psykopaten det er synd på fordi ofrene kan gå mens psykopaten er stuck med sine egne trekk.

Det er jo helt krise. (!!)

 

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du Rodrigo hadde vært den samme med en annen oppvekst? 

Anonymkode: beeb4...242

Det som er interessant med den artikkelen som ble publisert er uttalelsen om at psykopati er utløst av at amygdala er lite aktiv. Det som, derimot, kjennetegner traumatiserte er en overaktiv amygdala, ikke en amygdala som nesten ikke er i aktivitet. Hvor stor er da sammenhengen mellom traumer og psykopati? Blir ikke det to motsetninger?

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...