Gå til innhold

Fjerna som vikar uten et ord. Hva ville du gjort?


Gjest Malen71

Anbefalte innlegg

1 time siden, Malen71 skrev:

Du har nok helt rett.... Noen som rynket på nasen, og ikke nødvendigvis så veldig duganes selv..? Men som ble trodd fordi de godt etablert, for jeg er jo ny og fremmed for dem og lettere å skyve bort. Litt av en mottagelse 🤔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, TheCatLady skrev:

Altså, uansett hvem som har rett her så ville jeg ha beveget meg videre og ikke laget noe styr ut av dette. Det kan jo faktisk være at de ikke synes du passet inn, men ville heller ha sett meg om etter en annen jobb.

Du hadde bare et sommervikariat og da kan man ikke forvente å få fortsette videre. Tittelen er misvisende når du bare var sommervikar. Kontrakten din varte ikke lenger enn for sommeren og da er det den perioden man har avtalt å jobbe. 

Sant, men grunnen var ikke typen vikariat. Da hadde det bare vært og sagt det. Jeg er jo fortsatt vikar, på lik linje av mange andre der. Men vil ikke si mer, kan bli uthengt av å være åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ingen fiendtlige holdninger,  jeg sier bare at jeg liker å jobbe folk som liker å stå på. Det er ikke snakk om utnytting, jeg ber så å si aldri andre om å gjøre noe. Det gjør hverdagen til pasientene myye bedre og min selvfølgelig. Jo bedre pasientene har det, jo bedre er det å være på jobb. Tror de fleste liker å ha kollegaer på jobb som de samarbeider godt med. 

Anonymkode: bd32a...8a2

Dette ble for rotete for meg, beklager. Mange meldinger ved navn "anonym" og så blandet jeg dessverre sammen med en annen som var negativ. Beklager. Nå får jeg sikkert høre at jeg ikke duger på arbeidsplassen igjen, pga blanda sammen her. Litt skremmende holdninger, synes jeg. Ikke sikkert alle klarer å riste det av seg. Tar med meg alle nyttige tilbakemeldinger, og glemmer resten. Og til slutt, pasientene sin trivsel er den beste attest på en plass. Mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
12 minutter siden, Malen71 skrev:

Sant, men grunnen var ikke typen vikariat. Da hadde det bare vært og sagt det. Jeg er jo fortsatt vikar, på lik linje av mange andre der. Men vil ikke si mer, kan bli uthengt av å være åpen. 

Vet ikke om jeg skjønner. Hvis man blir ansatt som sommervikar så avtaler man at man skal jobbe fra x dato til x dato. Da er det sommervikar man er ansatt som. Om du er ansatt som vikar så blir det noe annet, men slik jeg forstod det ble du ansatt som sommervikar og da er det det du hadde avtale på.

Så kan man selfølgelig spørre om å fortsette og om arbeidsgiver tenker at man passer inn og det er bruk for en så kan de si ja, men i utgangspunktet kan man ikke forvente noe mer om man bare har vært ansatt som sommervikar. 

Siden det virker som de mener at du ikke passer inn så er det nok lite å gjøre med det og ingenting å lage noen sak ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, TS. Du har min fulle støtte og sympati.

Opplevde akkurat det samme som deg for en tid siden, når jeg skulle få meg jobb på et sykehjem. På slike steder er det makta som rår og som har det siste ordet. 
Jeg var ny, men begynte å få teken på oppgavene. Jobbet hardt og var lærevillig, i tillegg til å forsøke å bli kjent med mine kollegaer. Jeg trodde hele tiden at dette var mennesker som jeg visste hvor jeg hadde.

Men så fikk jeg en tlf fra enhetslederen hvor hun bare hadde fått klager på meg😮 Det var sjokkerende og en ut av kroppen opplevelse for meg å høre på hele opptrinnet over tlf.. Sjefen hevdet videre at jeg ikke var sosial nok, i tillegg til at uvesentlige ting ble brukt i mot meg.. Jeg ble helt satt ut, men greide til slutt å hevde min uskyld. Et mer urettferdig og feigt angrep har jeg aldri noensinne opplevd i mitt liv.. Jeg ble aldeles ikke trodd som ny, så det var venneflokken der som vant og fikk skviset meg ut. Nå ble det litt mindre konkurranse om vaktene.

I dagene som fulgte etter tlf samtalen så har jeg grått og vært helt fortvilet. Sjokkert over å ha fått «kappet» hendene av før jeg rakk å blomstre skikkelig i jobben. Men så kom jeg heldigvis tilbake til meg selv og innså hva slags sinnssyk sted jeg hadde vært på. Det var ikke min feil.

Har i månedene som fulgte lagt dette bak meg og bygget meg selv opp. Prøvd å si til meg selv at jeg er mer enn bra nok, og har gjort så godt jeg kunne.

Og nå er jeg tilbake i en ny jobb:) En manns søppel er en annen manns skatt😁

Jeg er fullt akseptert og verdsatt i min nye jobb, noe folket fra den forrige arb.plassen nå har fått med seg❤️ 
Jeg har alt på det rene og har ikke snakket stygt om dem til en sjel, selv om det de har gjort var vondt.

Jeg tenker at den beste hevnen var at de fikk se meg skinne i en ny jobb ;) Det er ingenting her som vitner om at jeg ikke er sosial nok. Og det beste av alt er at jeg har fått 100% fast stilling og aldri trenger å sloss om smuler..

Jeg skjønner hva du er i gjennom nå, TS. Man blir fortvilet, trist og sinna! 
Men det viktigste er at du har det bra nå, og at andre ser det. Det er den beste hevnen det :) Lev som om det andre har sagt ikke er sant❤️

Anonymkode: 51459...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Malen71 skrev:

Hvordan får jeg sletta innlegg? 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ts, dersom måten du svarer folk på her inne er representativ for hvordan du fremstår i det virkelige liv, så forstår jeg godt at kollegene dine ikke ønsket å ha deg som vikar videre. Du tåler ikke å bli motsagt, tåler ikke kritikk eller kritiske spørsmål, latterliggjør folk, kaller de du ikke er enig med for løgnere, opptrer veldig aggressivt og viser null evne til refleksjon og selvinnsikt. I tillegg gjentar du innlegg for å komme med flere motsvar, mer selvmedlidenhet og kaste flere fornærmelser mot den du svarer. 

Du sier du har utdanning og erfaring innen feltet. Likevel klarer du altså å miste jobben i en tid der helsevesenet skriker etter kompetanse, og du klarer ikke få deg fast stilling et nytt sted. Da blinker alle varsellampene. 

Anonymkode: c8f84...f98

Passer ikke inn her. Siste gang jeg skriver. Jeg har ikke problemer med å få meg fast jobb, hvor har du det fra. Dette har kommet ut av sine proporsjoner både pga meg selv og noen andre. (en som hetser her, som jeg har prøvd å "følge opp" for å si det sånn. Det du synes er aggressivt vil jeg tro. Finner ingen andre her som har vært utidig som jeg har reagert på. ). Synd det positive kom i bakgrunnen! Uansett usaklig av hvem det måtte være å sette dette virrvarret opp imot min dugelighet på jobb! 

For orden skyld, jeg snakker om en avdeling, herre min hatt. Jeg har hatt fast jobb i lengre tid, og ble slettes ikke oppsagt nei. Men det er nedgangstider i Norge, og ei fast stilling står da sjelden og venter på dagen! "Klarer ikke"... Nedlatende du? Behov for vikarer i helsevesenet, og her er jeg med mange andre. Dessverre møter man av og til på til dels dårlige arbeidsmiljø. Om temaet var av interesse? Og representativ for det virkelige liv, ja om alle er representativ for hva som kommer på sosiale media, og ikke minst hvordan det oppfattes, da er det virkelig ille..... 

Endret av Malen71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Malen71 skrev:

Hei! Jeg søkte et sommervikariat på ei avdeling ved et helsesenter, fordi jeg var arbeidsledig i vår. Jeg fikk jobben, og jobba hele sommeren. Kjente oppgaver som jeg trivdes med, og pasientene var glade og fornøyde. Jeg syntes det gikk godt. Noen få av kollegaene var litt forutinntatte òg skeptiske til ei ny merket jeg. Og det kom litt negative signaler. Men jeg tok det med et smil og stod på. Viktig for meg å gjøre en god jobb, og gjøre et godt inntrykk som ny. Kjente ingen fra før da jeg har  jobbet i en annen kommune tidligere. 

Da sommeren var over tenkte jeg at jeg kunne brukes som vikar videre. Vet det er behov. Fikk etter hvert tak i leder og fikk spurt om jeg kunne få stå som vikar fortsatt. Nei det var ikke aktuelt, var beskjeden. Fikk etter hvert en kort forklaring og den var at jeg ikke fungerte i jobben. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt stort. Nevnte noen stikkord jeg ikke kjente meg igjen i. Er etter en uke fortsatt i sjokk. Denne lederen har knapt sett meg, og ikke tatt kontakt en eneste gang under arbeidsperioden. Imidlertid har hun nok slukt rått rykter eller ev anklager mot meg. 

😔

La meg gjette? En arbeidsplass dominert av middelaldrende damer?

Anonymkode: 859b2...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, TheCatLady skrev:

Vet ikke om jeg skjønner. Hvis man blir ansatt som sommervikar så avtaler man at man skal jobbe fra x dato til x dato. Da er det sommervikar man er ansatt som. Om du er ansatt som vikar så blir det noe annet, men slik jeg forstod det ble du ansatt som sommervikar og da er det det du hadde avtale på.

Så kan man selfølgelig spørre om å fortsette og om arbeidsgiver tenker at man passer inn og det er bruk for en så kan de si ja, men i utgangspunktet kan man ikke forvente noe mer om man bare har vært ansatt som sommervikar. 

Siden det virker som de mener at du ikke passer inn så er det nok lite å gjøre med det og ingenting å lage noen sak ut av. 

Jeg står som vikar fortsatt. Men ble tatt bort. Fikk jobbe ved annen avdeling. Jeg burde kanskje fått endret på kontrakten. Det er beslutningen jeg reagerer på, som kan sette andre på bar bakke i neste omgang. Man må få anledning til å få komme med en forklaring, ikke bare bli avskrevet uten videre. 

Endret av Malen71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt, TS. Du har min fulle støtte og sympati.

Opplevde akkurat det samme som deg for en tid siden, når jeg skulle få meg jobb på et sykehjem. På slike steder er det makta som rår og som har det siste ordet. 
Jeg var ny, men begynte å få teken på oppgavene. Jobbet hardt og var lærevillig, i tillegg til å forsøke å bli kjent med mine kollegaer. Jeg trodde hele tiden at dette var mennesker som jeg visste hvor jeg hadde.

Men så fikk jeg en tlf fra enhetslederen hvor hun bare hadde fått klager på meg😮 Det var sjokkerende og en ut av kroppen opplevelse for meg å høre på hele opptrinnet over tlf.. Sjefen hevdet videre at jeg ikke var sosial nok, i tillegg til at uvesentlige ting ble brukt i mot meg.. Jeg ble helt satt ut, men greide til slutt å hevde min uskyld. Et mer urettferdig og feigt angrep har jeg aldri noensinne opplevd i mitt liv.. Jeg ble aldeles ikke trodd som ny, så det var venneflokken der som vant og fikk skviset meg ut. Nå ble det litt mindre konkurranse om vaktene.

I dagene som fulgte etter tlf samtalen så har jeg grått og vært helt fortvilet. Sjokkert over å ha fått «kappet» hendene av før jeg rakk å blomstre skikkelig i jobben. Men så kom jeg heldigvis tilbake til meg selv og innså hva slags sinnssyk sted jeg hadde vært på. Det var ikke min feil.

Har i månedene som fulgte lagt dette bak meg og bygget meg selv opp. Prøvd å si til meg selv at jeg er mer enn bra nok, og har gjort så godt jeg kunne.

Og nå er jeg tilbake i en ny jobb:) En manns søppel er en annen manns skatt😁

Jeg er fullt akseptert og verdsatt i min nye jobb, noe folket fra den forrige arb.plassen nå har fått med seg❤️ 
Jeg har alt på det rene og har ikke snakket stygt om dem til en sjel, selv om det de har gjort var vondt.

Jeg tenker at den beste hevnen var at de fikk se meg skinne i en ny jobb ;) Det er ingenting her som vitner om at jeg ikke er sosial nok. Og det beste av alt er at jeg har fått 100% fast stilling og aldri trenger å sloss om smuler..

Jeg skjønner hva du er i gjennom nå, TS. Man blir fortvilet, trist og sinna! 
Men det viktigste er at du har det bra nå, og at andre ser det. Det er den beste hevnen det :) Lev som om det andre har sagt ikke er sant❤️

Anonymkode: 51459...801

Så leit å lese. Glad det gikk bedre for deg i ny jobb og gratulerer med 100% fast, og jeg er helt enig i at hvordan leder i tidligere jobb håndterte dette var kritikkverdig. 

Anonymkode: 656d3...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så leit å lese. Glad det gikk bedre for deg i ny jobb og gratulerer med 100% fast, og jeg er helt enig i at hvordan leder i tidligere jobb håndterte dette var kritikkverdig. 

Anonymkode: 656d3...3aa

Tusen takk!

Dette var virkelig ille. Skremmende at det skal være slik! Så godt at du fikk kommet deg videre og motbevist det ❤️ gleder meg med deg! Det kan være en fryd å jobbe i helsevesenet nå det fungerer! En takknemlig jobb egentlig. Kan få være til hjelp, og smil og takk tilbake. Òg flere kollegaer å spille på lag med. 

Men man skulle ikke tro det var helse og omsorg man jobbet innenfor når man ser hvor råe enkelte dessverre kan være. Hvordan er de da mot pasientene sånn egentlig?? Det lurer jeg på. 

Ja en må nesten leve som om det ikke er sant. Jeg har jo ikke fått mye konkret, for kan slett ikke forstå det gikk på jobben. En litt giftig tone fra en person, og som aldri hadde noe positivt å si, som tydeligvis bestemte litt også. Tok meg ekstra sammen for å gjøre god jobb, så det ikke skulle være noe å utsette på. (virka som det ble verre jo bedre innsats jeg gjorde. Følte seg truet??) Spørs om noen av jobba bak kulissene her.. Leder sitt ansvar å ha kontroll, både med arbeidsmiljø og at oppgaver blir utført òg at pasienter blir ivaretatt. 

Skjønner du har hatt en tøff jobb med å bygge deg opp. 🌺Man kan jo bli helt nedbrutt! Og med ingen leder som tar tak, så må en ta kampen selv. (kanskje verre når man er ung og uerfaren og blir møtt med en stab litt oppi åra som faktisk er i stand til å ta nuven av en).

Jeg fikk sjokk, ja, men jeg er slett ikke feid over ende. Og står på og gjør mitt beste, selv om om det ironisk nok straffet seg i første runde. Har ikke noe valg, må gjøre jobben min! Og det gjør jeg med glede 😊 ingen flere kjeppar i hjula nå håper jeg virkelig. 

Tusen takk for at du delte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 12.07, Malen71 skrev:

Hei! Jeg søkte et sommervikariat på ei avdeling ved et helsesenter, fordi jeg var arbeidsledig i vår. Jeg fikk jobben, og jobba hele sommeren. Kjente oppgaver som jeg trivdes med, og pasientene var glade og fornøyde. Jeg syntes det gikk godt. Noen få av kollegaene var litt forutinntatte òg skeptiske til ei ny merket jeg. Og det kom litt negative signaler. Men jeg tok det med et smil og stod på. Viktig for meg å gjøre en god jobb, og gjøre et godt inntrykk som ny. Kjente ingen fra før da jeg har  jobbet i en annen kommune tidligere. 

Da sommeren var over tenkte jeg at jeg kunne brukes som vikar videre. Vet det er behov. Fikk etter hvert tak i leder og fikk spurt om jeg kunne få stå som vikar fortsatt. Nei det var ikke aktuelt, var beskjeden. Fikk etter hvert en kort forklaring og den var at jeg ikke fungerte i jobben. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt stort. Nevnte noen stikkord jeg ikke kjente meg igjen i. Er etter en uke fortsatt i sjokk. Denne lederen har knapt sett meg, og ikke tatt kontakt en eneste gang under arbeidsperioden. Imidlertid har hun nok slukt rått rykter eller ev anklager mot meg. 

😔

HI stemmer jo ikke med hva som er virkeligheten. Du har ikke bitt tatt bort når du i utgangspunktet var sommervikar, da er det gjerne fra x dato-til y dato. Når du ikke får fortsette så har det sine grunner, det er ikke noe de trenger opplyse om og ikke noe å gjøre med. De har tydeligvis ikke vært fornøyd og velger en anne løsning. Litt negative signaler betyr nok at du tolker det annerledes enn hva som er grunnen. Hvorfor skulle folk være forutintatte og skeptiske? Det hørs veldig spesielt ut. Du har muligens høyere tanker om deg selv enn hva som er faktisk sannhet når det kommer til jobben du gjorde og personen du er. Du bør jo passe inn i miljøet også for at de skal ønske ha deg med på fast basis

Anonymkode: 281dc...7eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 12.51, AnonymBruker skrev:

De er misunnelige, skriver du... Jeg hadde vært glad til å ikke jobbe der videre. Slike folk er gift, et giftig miljø vil etterhvert gå på helsa løs. Finn deg en annen jobb, med godt arbeidsmiljø der kolleger heier på hverandre i steden for å være misunnelige! Lykke til!!

Anonymkode: 2a8b9...307

Enig!

Jobber i helsevesenet, og på den avd jeg er på nå, blir alle flinke vikarer, eller nyansatte, kritisert uansett av den satte kjerringgjengen som har jobbet der i over 20 år. Det SKAL liksom finnes feil på de som kan risikere å få skryt. Jeg har jobbet stort sett i store private bedrifter, og er helt sjokket! 

Anonymkode: 5d237...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HI stemmer jo ikke med hva som er virkeligheten. Du har ikke bitt tatt bort når du i utgangspunktet var sommervikar, da er det gjerne fra x dato-til y dato. Når du ikke får fortsette så har det sine grunner, det er ikke noe de trenger opplyse om og ikke noe å gjøre med. De har tydeligvis ikke vært fornøyd og velger en anne løsning. Litt negative signaler betyr nok at du tolker det annerledes enn hva som er grunnen. Hvorfor skulle folk være forutintatte og skeptiske? Det hørs veldig spesielt ut. Du har muligens høyere tanker om deg selv enn hva som er faktisk sannhet når det kommer til jobben du gjorde og personen du er. Du bør jo passe inn i miljøet også for at de skal ønske ha deg med på fast basis

Anonymkode: 281dc...7eb

Vel, jeg jobber i et slikt miljø. Alle de flinke nye, blir snakket ned overfor ledelsen. De satte idiotene som har jobbet der i evigheter, er livredd konkurranse! Jeg har en egen stilling, og ser dette veldig godt utenfra! Passe inn i miljøet? Tja, her jeg jobber kommer det unge studenter som ønsker å gjøre en god jobb, og ikke bli satte, trauste idioter som ikke evner å oppføre seg. 

Anonymkode: 5d237...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet innen helsevesen i 20 år. Og har vært borti både flinke og mindre flinke vikarer. Nå vet ikke jeg hvilken gruppe pasienter du har vært borti ,men feks for å jobbe med demente så kreves det mye mer enn å være blid og fornøyd. Det er noen vikarer som passer inn, mens det er enda flere som ikke gjør det. Når en får en sommervikariat, så er det nettopp det, vikar mens andre har ferie. De beste vikarene, dersom det er behov kan som regel fortsette som vikarer, mens de som har vist seg å ikke passe inn, er ferdig når sommeren er over. Det virker som at du ikke passet inn. Det er dermed ikke sagt at du er et dårlig menneske, at du ikke er flink etc, du er rett og slett ikke flink nok til den jobben du utførte. Og det er kanskje greit å ta til seg tilbakemeldingen og la vare å søke på sånne jobber igjen. Det å ta saken opp med sjefens sjef? Hvorfor? Hva får du ut av det? 

Anonymkode: 8e29e...26e

Hva mener du egentlig? Her er det motstridende forklaringer. 

Anonymkode: aee13...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
20 timer siden, Malen71 skrev:

Jeg står som vikar fortsatt. Men ble tatt bort. Fikk jobbe ved annen avdeling. Jeg burde kanskje fått endret på kontrakten. Det er beslutningen jeg reagerer på, som kan sette andre på bar bakke i neste omgang. Man må få anledning til å få komme med en forklaring, ikke bare bli avskrevet uten videre. 

Du står som vikar, men ble ansatt som sommervikar? Skjønner egentlig ikke at du da kan stå som vikar når du fikk beskjed om at du ikke fortsette videre. 

Jeg synes ikke dette er noe å gå videre med. En bedrift har rett til å bestemme selv hvem de vil ansette videre. Da ville jeg ikke konfrontert de med det og tror egentlig bare at det vil gi et negativt inntrykk av deg som person. Du kan vel heller tenke at det ikke er en arbeidsplass du ønsker å jobbe ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 21.27, Malen71 skrev:

Sjalusi fordi jeg gjorde god jobb. Jeg vet det jeg som var der, bedre enn deg. Og sikkert vanskelig å takle. Så da måtte noen gå... Jeg fortsatte på annen avdeling, god nok der 😉 med greie folk. Men uansett ikke ok å behandle andre slik. Hvem blir neste.. 

Det er helt utrolig hvordan du svarer i tråden her. Måten du oppfører deg på, og skriver på, gjenspeiler ikke den personen du skryter så hemingsløst av i startinnlegget ditt. Begynner å mistenke at dette er trolling og tulleoppførsel. 

Begynner å skjønne hvorfor du ikke ble beholdt som vikar. Som jeg skrev som anonym bruker så er gode vikarer gull verdt, og ingen arbeidsplass dropper en fantastisk og pålitelig vikar. Uansett hvor mange "kjerringer" det er på arbeidsplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...