Gå til innhold

Om å stryke på oppkjøring flere ganger før lappen er i boks.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.9.2020 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Anser du en som har strøket på oppkjøring 3 ganger før man bestod og nå har sertifikatet, som en dårlig sjåfør? 

Anonymkode: 51e24...d8c

Nei. Uheldig, ukonsentrert, nervøs og vimsete de tre gangene det ble stryk kanskje, men har jo tydeligvis tatt lærdom av feilene og klart oppkjøringen til slutt. Sjåføren vil bli flinkere også med mer mengdetrening og erfaring.  

Anonymkode: 5a332...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.9.2020 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan det er mulig å stryke flere ganger på rad. Jeg hadde tatt det som et tegn på at jeg ikke er god nok, og enten trenger mer trening eller kanskje ikke bør ha førerkortet i det hele tatt.

Jeg er for øvrig en veldig nevrotisk type.

Anonymkode: a426f...77d

Som sagt, jeg strøk tre ganger, og har ingen problemer med å kjøre bil eller følge trafikkreglene. Og er ikke det spor nervøs når jeg kjører bil. 

Anonymkode: 51e24...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har «bare» strøket én gang foreløpig. Blir nok flere. Jeg fikk helt total panikk pga nerver, og dreit meg ut så det sang. 
Når jeg øvelseskjører, så går det helt fint. 
 

Har ei venninne med selvtillit på topp, som fikk lappen på første forsøk for ca et år siden. Hun sender snap mens hun kjører, skryter av fartsbøter osv. Så man er ikke nødvendigvis en trygg sjåfør om man besto på første forsøk heller.... 

Anonymkode: 197d3...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå på første oppkjøring er ikke det som gjør deg til en god sjåfør. Kusina besto første gang, men hun fyllekjører og gir blanke i fotgjengere. Jeg vil heller ha en sto på fjerde forsøket og respekterer lover og regler og kjører etter forholdene enn folk som kusinen min ute på veiene. Selv strøk jeg første gang og var helt knust. Å stryke gruser selvtilliten og jo flere ganger du stryker, jo mer belastende blir det å skulle gjennomføre neste

Anonymkode: 29b1e...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har strøket flere ganger har gjerne ingen og øvelseskjøre med og kjørelærer pusher de for tidlig inn i oppkjøring uten at de takler alle situasjoner like bra. Selv nektet jeg å kjøre opp når kjørelærer ville, og øvelseskjøre 1 måned til før jeg tok oppkjøring og sto på første forsøk. Hadde garantert strøket om jeg hadde hørt på kjørelærer en for var mye jeg var usikker på og dette ville sensor sett. 

Anonymkode: 163c1...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2020 at 7:50 PM, AnonymBruker said:

Ja, men det er en del av oppkjøringen. 

Når man kjører bil skal man være såpass klar i hode selv når man er nervøs.

Nervøsitet bak rattet kan føre til ulykker og er ikke bra. 

Såklart er man nervøs ved oppkjøring, men dersom man er så nervøs at det går ut over bilkjøring (noe det har gjort ettersom man ikke består) så får man stryk.

Anonymkode: fc2d5...962

Det er en unaturlig setting, og man kan ende opp med å fokusere på helt andre ting enn det man egentlig skal. Når jeg skal øvelseskjøre og skal til et ukjent sted, (Når jeg skal gå eller sykle også) så sjekker jeg alltid Google maps hvor jeg må kjøre. Sånn så jeg er ekstra forberedt når jeg kommer til kryss og rundkjøringer. Kjører jeg likevel feil,  så tar jeg meg god tid og stresser ikke. Drar alltid avgårde litt før, i tilfelle jeg kjører feil e.l. Noen ganger stopper jeg for å sjekke hvilken retning jeg skal hvis jeg er usikker, ofte bruker jeg GPS. 
 

Så kommer du på oppkjøring, og får beskjed om å kjøre mot *stedsnavn*. Da jeg tok oppkjøring, ble jeg stressa over å ikke ha fått planlagt turen min, og jeg var ikke så kjent i området. Hadde bare bodd der i to år. Jeg kjørte selvfølgelig feil i et kryss, og ble selvfølgelig enda mer stresset. Jeg visste at jeg ikke hadde all verdens tid på meg, og jeg lurte på om å kjøre feil fører til stryk. Hadde dette vært meg og samboer som kjørte feil, hadde vi ikke stresset, og vi hadde stoppet et sted og undersøkt hvor vi måtte kjøre. Men det kunne jeg ikke gjøre nå. Jeg visste ikke hvor jeg var på vei og hvor jeg måtte evt snu, før sensor plutselig sier «ta neste til høyre». Jeg har skikkelig problemer med å ikke ha kontroll over hvor jeg skal. 
 

Jeg fikk også beskjed om å rygge og snu på et skikkelig vanskelig sted som gjorde at jeg potensielt kunne være til fare for andre i trafikken. Klarte det dårlig. Det kom annen trafikk, og det kunne skjedd noe. Igjen, hadde jeg vært ute og øvelseskjørt, hadde jeg aldri snudd der. Jeg hadde fortsatt og tatt meg god tid. Funnet et tryggere sted å snu. Jeg hadde også tidspresset på meg, og tok nok noen forhastede avgjørelser. Hadde dette vært en reell situasjon, hadde jeg tatt meg god tid. 
 

Sensor var også sint og sur, og kommenterte alle mulige småting mens jeg kjørte, i stedet for å si det på slutten. Fks at jeg holdt hånda litt for lenge på girspaken, at jeg var litt treg til å finne en luke en gang. Altså ikke noe livsfarlig, men nok til at jeg totalt mistet selvtilliten av å sitte og høre på klaginga hennes konstant. Jeg ble også usikker på om alt dette hun kommenterte på var sånt som kunne føre til stryk, eller var hu bare en grinete person? Jeg endte opp med å sitte der og tenke: «hva er det neste hu kommer til å klage på?», for så å skvette når hun skrek ut, som en heks:  «hånda av girspaken!!» Med en påfølgende tirade om hvordan dette kunne være en dødsfare i trafikken. Jeg holdt på å begynne og grine flere ganger i løpet av turen. Hulkegråt da jeg gikk hjem etterpå😅

 

 

Anonymkode: 197d3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2020 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Nei, det gir uansett ikke et representativt bilde av kjøreferdighetene når nervøsiteten for selve eksamenssituasjonen tar overhånd. 

Anonymkode: 51e24...d8c

Men man stryker ikke grunnet man er nervøs, man stryker grunnet man gjør noe dumt.

Ergo kan du formulere det slik: 

- Nervene tar overhånd og man ikke klarer å agere skikkelig, man gjør derfor en dum avgjørelse som potensielt kan være trafikkfarlig og eller reagerer tregt grunnet nervene.

Dette vil føre til stryk om feilen er såpass at det kan være trafikkfarlig. 

På lappen man får etter oppkjøring vil det stå hvorfor man stryker. På denne skal det IKKE stå "stryk grunnet for nervøs".

Det kan ikke være så vanskelig å forstå. 

Det er ikke mulig å endre en oppkjøring uten å måtte kjøre bil med en fremmed person (går ut ifra at det er dette som gjør folk nervøs) - om du mener oppkjøring kan gjøres som eksamen/papir så ler jeg 😂

Anonymkode: fc2d5...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en unaturlig setting, og man kan ende opp med å fokusere på helt andre ting enn det man egentlig skal. Når jeg skal øvelseskjøre og skal til et ukjent sted, (Når jeg skal gå eller sykle også) så sjekker jeg alltid Google maps hvor jeg må kjøre. Sånn så jeg er ekstra forberedt når jeg kommer til kryss og rundkjøringer. Kjører jeg likevel feil,  så tar jeg meg god tid og stresser ikke. Drar alltid avgårde litt før, i tilfelle jeg kjører feil e.l. Noen ganger stopper jeg for å sjekke hvilken retning jeg skal hvis jeg er usikker, ofte bruker jeg GPS. 
 

Så kommer du på oppkjøring, og får beskjed om å kjøre mot *stedsnavn*. Da jeg tok oppkjøring, ble jeg stressa over å ikke ha fått planlagt turen min, og jeg var ikke så kjent i området. Hadde bare bodd der i to år. Jeg kjørte selvfølgelig feil i et kryss, og ble selvfølgelig enda mer stresset. Jeg visste at jeg ikke hadde all verdens tid på meg, og jeg lurte på om å kjøre feil fører til stryk. Hadde dette vært meg og samboer som kjørte feil, hadde vi ikke stresset, og vi hadde stoppet et sted og undersøkt hvor vi måtte kjøre. Men det kunne jeg ikke gjøre nå. Jeg visste ikke hvor jeg var på vei og hvor jeg måtte evt snu, før sensor plutselig sier «ta neste til høyre». Jeg har skikkelig problemer med å ikke ha kontroll over hvor jeg skal. 
 

Jeg fikk også beskjed om å rygge og snu på et skikkelig vanskelig sted som gjorde at jeg potensielt kunne være til fare for andre i trafikken. Klarte det dårlig. Det kom annen trafikk, og det kunne skjedd noe. Igjen, hadde jeg vært ute og øvelseskjørt, hadde jeg aldri snudd der. Jeg hadde fortsatt og tatt meg god tid. Funnet et tryggere sted å snu. Jeg hadde også tidspresset på meg, og tok nok noen forhastede avgjørelser. Hadde dette vært en reell situasjon, hadde jeg tatt meg god tid. 
 

Sensor var også sint og sur, og kommenterte alle mulige småting mens jeg kjørte, i stedet for å si det på slutten. Fks at jeg holdt hånda litt for lenge på girspaken, at jeg var litt treg til å finne en luke en gang. Altså ikke noe livsfarlig, men nok til at jeg totalt mistet selvtilliten av å sitte og høre på klaginga hennes konstant. Jeg ble også usikker på om alt dette hun kommenterte på var sånt som kunne føre til stryk, eller var hu bare en grinete person? Jeg endte opp med å sitte der og tenke: «hva er det neste hu kommer til å klage på?», for så å skvette når hun skrek ut, som en heks:  «hånda av girspaken!!» Med en påfølgende tirade om hvordan dette kunne være en dødsfare i trafikken. Jeg holdt på å begynne og grine flere ganger i løpet av turen. Hulkegråt da jeg gikk hjem etterpå😅

 

 

Anonymkode: 197d3...b70

Skjønner at det er leit når man får "heks" som sensor, og det vil nok gjøre hele oppkjøring ekstra belastende. 

Men er ikke alltid man kan tenke på kun seg selv i trafikken heller.

Anonymkode: fc2d5...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at det er leit når man får "heks" som sensor, og det vil nok gjøre hele oppkjøring ekstra belastende. 

Men er ikke alltid man kan tenke på kun seg selv i trafikken heller.

Anonymkode: fc2d5...962

Nei, man kan ikke bare tenke på seg selv. Men i situasjoner hvor folk stresser meg i bilen, så sier jeg fra. Jeg øvelseskjørte med ei venninne en gang, som var skikkelig masete og kjeftet mye. Men da stoppet jeg på en parkeringsplass og fortalte henne at jeg blir stresset når hun kjefter, og at hvis det er noe hun mener er alvorlig, så be meg heller stoppe så hun kan forklare det for meg. Så slipper jeg å fokusere på både rundkjøringer, kryss og kjeftingen hennes om den hendelsen som skjedde i stad. 
 

Om den som sitter ved siden av meg skravler mens jeg kommer opp i en uoversiktlig situasjon, så sier jeg «vent litt, jeg må konsentrere meg her». 
 

Når vi unga var små og masete på bilturer, så stoppa foreldrene våre bilen, så vi alle fikk en pause. 
 

Sånn kan man jo ikke gjøre med sensor. I hvert fall turte ikke jeg! Jeg ga «min» sensor beskjed om å ikke snakke før vi kjørte også. Hun spurte om jeg ville småprate, høre på musikk e.l. Jeg sa jeg bare ville ha på litt radio og ikke snakke. Men hun skravlet i vei og bare klagde.

Anonymkode: 197d3...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stryker flere ganger på oppkjøring så er det jo ganske åpenbart at du ikke har hatt nok kjøretimer.

 

Ta et par ekstra kjøretimer før du prøver på nytt

Anonymkode: a9cb5...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, man kan ikke bare tenke på seg selv. Men i situasjoner hvor folk stresser meg i bilen, så sier jeg fra. Jeg øvelseskjørte med ei venninne en gang, som var skikkelig masete og kjeftet mye. Men da stoppet jeg på en parkeringsplass og fortalte henne at jeg blir stresset når hun kjefter, og at hvis det er noe hun mener er alvorlig, så be meg heller stoppe så hun kan forklare det for meg. Så slipper jeg å fokusere på både rundkjøringer, kryss og kjeftingen hennes om den hendelsen som skjedde i stad. 
 

Om den som sitter ved siden av meg skravler mens jeg kommer opp i en uoversiktlig situasjon, så sier jeg «vent litt, jeg må konsentrere meg her». 
 

Når vi unga var små og masete på bilturer, så stoppa foreldrene våre bilen, så vi alle fikk en pause. 
 

Sånn kan man jo ikke gjøre med sensor. I hvert fall turte ikke jeg! Jeg ga «min» sensor beskjed om å ikke snakke før vi kjørte også. Hun spurte om jeg ville småprate, høre på musikk e.l. Jeg sa jeg bare ville ha på litt radio og ikke snakke. Men hun skravlet i vei og bare klagde.

Anonymkode: 197d3...b70

tull..

Anonymkode: a9cb5...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker om det, er at da har du øvelseskjørt for lite før du tok oppkjøring. Til slutt får du det til, men det er mengdetrening som skal til. Helhetlig trafikkforståelse får du bare av å kjøre, kjøre og kjøre. At nervene kan ta deg på dagen, er ikke rart. Man vil jo så veldig gjerne, og å ha en sensor som følger med på alt du gjør, er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

tull..

Anonymkode: a9cb5...607

Hva da? 

Anonymkode: 197d3...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man stryker ikke grunnet man er nervøs, man stryker grunnet man gjør noe dumt.

Ergo kan du formulere det slik: 

- Nervene tar overhånd og man ikke klarer å agere skikkelig, man gjør derfor en dum avgjørelse som potensielt kan være trafikkfarlig og eller reagerer tregt grunnet nervene.

Dette vil føre til stryk om feilen er såpass at det kan være trafikkfarlig. 

På lappen man får etter oppkjøring vil det stå hvorfor man stryker. På denne skal det IKKE stå "stryk grunnet for nervøs".

Det kan ikke være så vanskelig å forstå. 

Det er ikke mulig å endre en oppkjøring uten å måtte kjøre bil med en fremmed person (går ut ifra at det er dette som gjør folk nervøs) - om du mener oppkjøring kan gjøres som eksamen/papir så ler jeg 😂

Anonymkode: fc2d5...962

Fortsatt: eksamenssituasjonen "oppkjøring" gir ikke et representativt bilde av hvordan du er som sjåfør. Det er en kraftig biasert fremstilling, og at evnen til å ikke bli nervøs skal ha noe å si er bare ikke en rettferdig måte å vurdere på. Søsteren min besto på første forsøk, jeg besto på fjerde. Hvem av oss er det som blir nervøs i en krevende trafikal situasjon? Hun, ikke jeg. 

Anonymkode: 51e24...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...