venus24 Skrevet 20. mai 2021 #161 Del Skrevet 20. mai 2021 Gjenferdet skrev (4 minutter siden): Takk @venus24 for at du tar opp kampen. Jeg har gitt litt opp, for man kommer ingen vei med folk som bare har bestemt seg for å være vrange. For ja, man er vrang når man nekter å bruke riktig pronomen eller anerkjenne en transperson som det kjønnet personen identifiserer seg som. Du er tøff som står i stormen. Jeg heier på deg. ♥️ ❤️ Takk, det er veldig hyggelig å høre! Skal innrømme at det kan være slitsomt å diskutere med folk som insisterer på å misforstå med vilje, men det er nok absolutt ingenting mot den hetsen mange transpersoner må stå i hver dag. Jeg kan jo bare logge av internett hvis det blir for mye. Transpersoner kan ikke bare slutte å være trans. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. mai 2021 #162 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nettopp. "Bare føy deg etter hvordan vi har bestemt at det skal være, om ikke er du bare vrang og urimelig - men det er jo bare et forslag såklart" Anonymkode: 5576c...766 Det handler om empati for en sårbar minoritetsgruppe i samfunnet. De ønsker bare å bli respektert og anerkjent for den de er, men istedenfor setter folk seg på bakbeina. Fy faen jeg er glad for at jeg ikke er transperson. For et liv de må leve med all fordømmelsen i samfunnet. Jeg hadde gått av skaftet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. mai 2021 #163 Del Skrevet 20. mai 2021 venus24 skrev (Akkurat nå): ❤️ Takk, det er veldig hyggelig å høre! Skal innrømme at det kan være slitsomt å diskutere med folk som insisterer på å misforstå med vilje, men det er nok absolutt ingenting mot den hetsen mange transpersoner må stå i hver dag. Jeg kan jo bare logge av internett hvis det blir for mye. Transpersoner kan ikke bare slutte å være trans. Enig! Transpersoner har ikke valgt å være trans. De har havnet i en uheldig posisjon, og så legger samfunnet sten til byrden ved å nekte å utvise respekt. Det er bare uendelig trist. Min medfølelse går til transpersoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #164 Del Skrevet 20. mai 2021 Gjenferdet skrev (6 minutter siden): Det handler om empati for en sårbar minoritetsgruppe i samfunnet. De ønsker bare å bli respektert og anerkjent for den de er, men istedenfor setter folk seg på bakbeina. Fy faen jeg er glad for at jeg ikke er transperson. For et liv de må leve med all fordømmelsen i samfunnet. Jeg hadde gått av skaftet. Hvis 1 vokal er alt transpersoner har å streve med så tror jeg vi kan slappe av og konkludere med at de lever nokså komfortable liv. Anonymkode: 5576c...766 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. mai 2021 #165 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis 1 vokal er alt transpersoner har å streve med så tror jeg vi kan slappe av og konkludere med at de lever nokså komfortable liv. Anonymkode: 5576c...766 Nei - for en liten bokstav er faktisk forskjellen mellom aksept og fordømmelse. For transpersoner handler det om å bli anerkjent, akseptert og respektert. Helt grunnleggende menneskelige behov som ikke blir dekt i det de ikke blir sett og hørt for den de er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. mai 2021 #166 Del Skrevet 20. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis 1 vokal er alt transpersoner har å streve med så tror jeg vi kan slappe av og konkludere med at de lever nokså komfortable liv. Anonymkode: 5576c...766 Du skjønner ikke at et lite ord bekrefter om de er «innafor» eller «utafor», om de blir «respektert», eller «fordømt», «inkludert» eller «ekskludert»? Dessuten - hvis du mener at et ord er så lite viktig, hvorfor er det så stort problem å bruke det ordet som transpersonen foretrekker? Endret 20. mai 2021 av Gjenferdet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #167 Del Skrevet 20. mai 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Nei - for en liten bokstav er faktisk forskjellen mellom aksept og fordømmelse. For transpersoner handler det om å bli anerkjent, akseptert og respektert. Helt grunnleggende menneskelige behov som ikke blir dekt i det de ikke blir sett og hørt for den de er. Det går fint an å anerkjenne, akseptere og respektere en person som er transkvinne selv om man mener transkvinner ikke egentlig er kvinner. Anonymkode: 5576c...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #168 Del Skrevet 20. mai 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Du skjønner ikke at et lite ord bekrefter om de er «innafor» eller «utafor», om de blir «respektert», eller «fordømt», «inkludert» eller «ekskludert»? Nei Man kan være innafor og bli respektert selv om noen har en annen oppfatning av hva slags kjønnkategori en tilhører en en selv. Anonymkode: 5576c...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. mai 2021 #169 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går fint an å anerkjenne, akseptere og respektere en person som er transkvinne selv om man mener transkvinner ikke egentlig er kvinner. Anonymkode: 5576c...766 Nei, for da respekterer du ikke personen for den vedkomne er. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #170 Del Skrevet 20. mai 2021 venus24 skrev (10 minutter siden): Transpersoner er mer utsatt for vold, overgrep, selvmord, diskriminering på arbeidsmarkedet og sextrafficking enn majoritetsbefolkningen forøvrig. Men ingen her har snakket om vold osv mot transpersoner. Man snakker om å ha en mening om hva slags kjønnskategori de tilhører. Å trekke inn vold osv er jo helt absurd useriøst. Anonymkode: 5576c...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #171 Del Skrevet 20. mai 2021 Gjenferdet skrev (4 minutter siden): Nei, for da respekterer du ikke personen for den vedkomne er. Jo. Er ingen hindring for det. Anonymkode: 5576c...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 20. mai 2021 #172 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ingen her har snakket om vold osv mot transpersoner. Man snakker om å ha en mening om hva slags kjønnskategori de tilhører. Å trekke inn vold osv er jo helt absurd useriøst. Anonymkode: 5576c...766 Du sa at "Hvis 1 vokal er alt transpersoner har å streve med så tror jeg vi kan slappe av og konkludere med at de lever nokså komfortable liv." og da er det åpenbart relevant å minne deg på at "1 vokal" på ingen måte er "alt transpersoner har å streve med". Det er ikke useriøst, det er fakta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #173 Del Skrevet 20. mai 2021 venus24 skrev (6 minutter siden): Du sa at "Hvis 1 vokal er alt transpersoner har å streve med så tror jeg vi kan slappe av og konkludere med at de lever nokså komfortable liv." og da er det åpenbart relevant å minne deg på at "1 vokal" på ingen måte er "alt transpersoner har å streve med". Det er ikke useriøst, det er fakta. Og nok en gang er logikk et fremmedord hos deg... Anonymkode: 5576c...766 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 20. mai 2021 #174 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og nok en gang er logikk et fremmedord hos deg... Anonymkode: 5576c...766 Forklar gjerne hvorfor, selv om jeg egentlig har gitt opp å få faktiske svar fra deg. Tipper på enda et kjedsommelig "det er åpenbart"-svar fra noen som har gått tom for argumenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #175 Del Skrevet 20. mai 2021 10 minutter siden, Gjenferdet said: Takk @venus24 for at du tar opp kampen. Jeg har gitt litt opp, for man kommer ingen vei med folk som bare har bestemt seg for å være vrange. For ja, man er vrang når man nekter å bruke riktig pronomen eller anerkjenne en transperson som det kjønnet personen identifiserer seg som. Du er tøff som står i stormen. Jeg heier på deg. ♥️ Om jeg ser en person som er kvinne kaller jeg henne for hun, om jeg ser at det er en transkvinne så kaller jeg henne så klart også hun. Jeg kommer dog ikke til å gå rundt å spørre folk hva deres pronomen er. Om personen tror den er non binary så kaller jeg den hun (eller han) avhengig av hva personen tydelig er. Jeg kommer ikke til å kalle en jente med pupper for zoly eller hva hun måtte ønske, det blir for tåpelig. Jeg respekterer andre selv om jeg mener det er en psykisk lidelse, det betyr ikke at jeg kaller en transkvinne for mann. Det betyr at jeg skjønner at personen har det vanskelig og ønsker å være kvinne, og jeg kaller derfor personen hun/henne. Det handler ikke om å være vrang eller ikke. Det er to kjønn, vi mennesker er dyr, dyr som har det alt for godt og skaper alle disse nye merkverdige problemene siden vi lever så langt unna hva som er naturlig. Når du vet at mennesker er dyr, pattedyr, great apes, så blir det tåpelig å tenke at vi er noe mer enn det vi er født som. En løve går ikke rundt og ønsker at han var en løvinne, eller at han var en elefant for den says skyld. Anonymkode: 7e117...ff5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 21. mai 2021 #176 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om jeg ser en person som er kvinne kaller jeg henne for hun, om jeg ser at det er en transkvinne så kaller jeg henne så klart også hun. Jeg kommer dog ikke til å gå rundt å spørre folk hva deres pronomen er. Om personen tror den er non binary så kaller jeg den hun (eller han) avhengig av hva personen tydelig er. Jeg kommer ikke til å kalle en jente med pupper for zoly eller hva hun måtte ønske, det blir for tåpelig. Jeg respekterer andre selv om jeg mener det er en psykisk lidelse, det betyr ikke at jeg kaller en transkvinne for mann. Det betyr at jeg skjønner at personen har det vanskelig og ønsker å være kvinne, og jeg kaller derfor personen hun/henne. Det handler ikke om å være vrang eller ikke. Det er to kjønn, vi mennesker er dyr, dyr som har det alt for godt og skaper alle disse nye merkverdige problemene siden vi lever så langt unna hva som er naturlig. Når du vet at mennesker er dyr, pattedyr, great apes, så blir det tåpelig å tenke at vi er noe mer enn det vi er født som. En løve går ikke rundt og ønsker at han var en løvinne, eller at han var en elefant for den says skyld. Anonymkode: 7e117...ff5 Biologi er et ekstremt mye mer kompleks område enn at det kan dummes ned til at man enten er mann eller kvinne. Som jeg har vist til tidligere i tråden mener biologer at kjønn er et spektrum heller enn binært. Hva løver eller elefanter gjør er irrelevant for mennesker, i og med at vi har en bevissthet som andre dyrearter mangler. Sosialt kjønn er også en faktor. Det er heller ikke snakk om "nye" problemstillinger, da transpersoner har eksistert så lenge mennesker har eksistert, noe det finnes solide beviser for i historiefaget. Når det er sagt - jeg er glad for å høre at du viser respekt for transpersoner ved å bruke de pronomen de ønsker. Jeg går heller ikke rundt å spør folk hvilket pronomen de foretrekker, men dersom noen sier "jeg foretrekker at du sier "han" om meg istedenfor" så gjør jeg jo det. Jeg tenker også at ikke-binære bør få samme respekt. Dersom noen forteller deg at de ønsker å bli omtalt som "hen" synes jeg man bør gjøre det. Forstår ikke poenget med å bevisst ikke gjøre det, i alle fall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 21. mai 2021 #177 Del Skrevet 21. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jo. Er ingen hindring for det. Anonymkode: 5576c...766 Hvordan mener du at du respekterer personen om du nekter å anerkjenne den som det kjønnet den identifiserer seg som? Jeg vet ikke hvilket kjønn du er, men du har jo et kjønn i passet. Hva om noen insisterte på å omtale deg med motsatt kjønn? Nektet å bruke det kjønnet som stod i passet ditt? Hadde du følt deg respektert? Endret 21. mai 2021 av Gjenferdet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #178 Del Skrevet 21. mai 2021 Gjenferdet skrev (7 minutter siden): Hvordan mener du at du respekterer personen om du nekter å anerkjenne den som det kjønnet den identifiserer seg som? Jeg vet ikke hvilket kjønn du er, men du har jo et kjønn i passet. Hva om noen insisterte på å omtale deg med motsatt kjønn? Nektet å bruke det kjønnet som stod i passet ditt? Hadde du følt deg respektert? Ved å respektere dem. Som person. Så kan transpersonen respektere at andre har andre meninger om kjønn. Så går det helt fint - heller enn å fokusere lage problemer ut av ingenting. Anonymkode: 5576c...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #179 Del Skrevet 21. mai 2021 10 minutter siden, venus24 said: Biologi er et ekstremt mye mer kompleks område enn at det kan dummes ned til at man enten er mann eller kvinne. Som jeg har vist til tidligere i tråden mener biologer at kjønn er et spektrum heller enn binært. Hva løver eller elefanter gjør er irrelevant for mennesker, i og med at vi har en bevissthet som andre dyrearter mangler. Sosialt kjønn er også en faktor. Det er heller ikke snakk om "nye" problemstillinger, da transpersoner har eksistert så lenge mennesker har eksistert, noe det finnes solide beviser for i historiefaget. Når det er sagt - jeg er glad for å høre at du viser respekt for transpersoner ved å bruke de pronomen de ønsker. Jeg går heller ikke rundt å spør folk hvilket pronomen de foretrekker, men dersom noen sier "jeg foretrekker at du sier "han" om meg istedenfor" så gjør jeg jo det. Jeg tenker også at ikke-binære bør få samme respekt. Dersom noen forteller deg at de ønsker å bli omtalt som "hen" synes jeg man bør gjøre det. Forstår ikke poenget med å bevisst ikke gjøre det, i alle fall. Der er jeg ikke enig, biologi er ganske simpelt. Dette begrunnes med min bakgrunn innenfor biologi. Jeg sier ikke at hjernen svart/hvitt enten er kvinne eller mann, man kan være en maskulin kvinne eller en feminin mann, men det er likevel biologiske forskjeller mellom en mann og en kvinne. Og slik er det bare. Hva man føler seg som har ikke noe med biologi å gjøre. At folk har hatt psykiske lidelser tidligere i historien betyr heller ikke at det er naturlig eller biologi at en kvinne tror hun er en mann. Dyr er også mer bevisste enn du tror, men det er en diskusjon for en annen gang. Om noen ber å bli kalt hen så hadde jeg også gjor det, men om det går lenger enn det blir det for mye for meg. Men nå sier jeg i grunn aldri han eller hun direkte til noen, ser ikke helt hvordan en slik samtale skulle foregått. Anonymkode: 7e117...ff5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 21. mai 2021 #180 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der er jeg ikke enig, biologi er ganske simpelt. Dette begrunnes med min bakgrunn innenfor biologi. Jeg sier ikke at hjernen svart/hvitt enten er kvinne eller mann, man kan være en maskulin kvinne eller en feminin mann, men det er likevel biologiske forskjeller mellom en mann og en kvinne. Og slik er det bare. Hva man føler seg som har ikke noe med biologi å gjøre. At folk har hatt psykiske lidelser tidligere i historien betyr heller ikke at det er naturlig eller biologi at en kvinne tror hun er en mann. Dyr er også mer bevisste enn du tror, men det er en diskusjon for en annen gang. Om noen ber å bli kalt hen så hadde jeg også gjor det, men om det går lenger enn det blir det for mye for meg. Men nå sier jeg i grunn aldri han eller hun direkte til noen, ser ikke helt hvordan en slik samtale skulle foregått. Anonymkode: 7e117...ff5 Det finnes mye forskning på dette som jeg har vist til tidligere i tråden. Jeg er svært uenig i at biologi er simpelt. Dette begrunnes med min bakgrunn innenfor biologi også. F.eks. viser studier at hjernen til en transperson har mer til felles med kjønnet hen definerer seg som enn med kjønnet hen biologisk ble født, noe som ikke kan forklares med psykisk sykdom. Jeg sier ikke at det ikke finnes biologiske forskjeller mellom menn og kvinner, det er alle enige i at det gjør. Alle er også enige i at de aller fleste vil kunne definere seg som enten mann eller kvinne. Men tokjønnsmodellen er utdatert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå