sommerfugl154 Skrevet 13. september 2020 #1 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) Endelig har vi bestemt oss for å gå ''all in'' og begynne prøvingen! Blir det en ''babyboom'' i 2021 mon tro? Jeg har helt siden jeg var liten jente drømt om å bli mamma en vakker dag når tiden var inne. Fantasert om hvilke personligheter de kan få, hvilke interesser og rett og slett hva slags mennesker mine eventuelle barn vil komme til å utvikle seg til. Heldige meg har en kjæreste som har stått fjellstøtt med meg siden dag 1. Han er om mulig, enda mer verpesyk enn jeg er og barn er noe vi har snakket om og gledet oss til i mange år. Så nå mangler det bare at vi får til dette her da, når ønsket er så sterkt ❤️ Tanken min med å oppretter dagboken for å skrive ned litt tanker underveis, i og med at vi tenker å holde dette hemmelig en god stund fremover, avhengig av hvor lang tid det tar før vi lykkes. Litt om meg og oss: Jeg er 27 år gammel og har fulltidsjobb. Kjæresten min er 30 år og har også hatt fast jobb noen år allerede. jeg ønsket å bytte til hormonfri prevensjon noen år tilbake, for å få oversikt over kroppen og om alt ''fungerte som det skulle''. Har fra den gangen hatt kobberspiral som jeg har time på tirsdag for å fjerne 😱 Jeg har ingen forventning om at dette kommer til å klaffe med en gang, men bare følelsen av å være i gang er veldig, veldig spennende og fint på en gang. De siste ukene har jeg opplevd en ny gnist i forholdet, nesten som en slags nyforelskelse nå som vi snakker åpent og seriøst om dette og er spente på prosessen. Når det er sagt, så er jeg over middels interessert i alt som har med kroppen å gjøre og selv om det kanskje virker hysterisk så har jeg planlagt å kjøpe inn eggløsningstester og overvåke syklusen min den neste måneden. Ikke fordi jeg stresser, men mer som en slags interesse om å lære min egen kropp å kjenne og også fordi jeg ønsker å ''vite'' når en eventuell befruktning faktisk skjedde. Syns det er så utrolig fascinerende å tenke på at man skaper grunnlaget et nytt lite menneske liksom. Litt om syklusen min og annen helse: Helsemessig så har jeg foreløpig ingen direkte grunn for bekymring, men det er klart at man har noen tanker i hodet når man leser om ufrivillig barnløshet. I tillegg har jeg ved to anledninger det siste året opplevd cyster på eggstokken, men fått beskjed av gynekolog at det ikke vil påvirke fruktbarheten fordi vanncyster er veldig vanlige og i mitt tilfelle var relatert til eggløsning. Hun tok ultralyd av eggstokkene og alt så fint ut. Så da er det vel bare å vente i spenning? I dag, 13.9.2020 er jeg på CD 3 og bruker appen Flo til å kartlegge syklusen min. 15.9 fjerner jeg spiralen og etter hva jeg har skjønt kan man bli gravid med en gang etter at man har tatt ut kobberspiralen. Dette er fordi kroppen egentlig ikke ''vet'' at jeg har vært på prevensjon fordi kobberspiralen ikke inneholder hormoner. Jeg har per definisjon regelmessige sykluser. Selv om de varierer med noen dager hver gang, men alt i alt et gjennomsnitt på 30 dager. Lutealfasen min er på 11 dager, hvis jeg har tolket kroppen min riktig i forhold til tegnene på eggløsning. Det finner jeg vel ut med eggløsningstestene hvis jeg ikke blir gravid denne syklusen! 11 dager er litt kortere enn normalen, men skal likevel være lenge nok til at egget rekker å feste seg. Håper likevel at jeg ikke egentlig har enda kortere lutealfase, men jeg gidder ikke ta noen sorger på forskudd. Eggløsning vil være ca. 1 oktober, og IKM 13.10!! Nøyaktig en måned fra nå Her inne kommer jeg til å poste tanker, følelser, oppdateringer av legetimer, eggløsningstester, graviditetstester og andre ting jeg har på hjertet. Hadde vært gøy om noen ville følge meg i denne prosessen! // Sommerfuglen Endret 8. april 2023 av sommerfugl154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 13. september 2020 #2 Del Skrevet 13. september 2020 Gratulerer med starten på prøvingen, og velkommen til forumet! Det blir spennene å følge veien din videre😁❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 13. september 2020 #3 Del Skrevet 13. september 2020 Så hyggelig Sommerfugl154, gratulerer med oppstart av prøving 🤩 Vil gjerne følge deg her inne på veien mot å bli mamma! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om kriblende følelser og nyforelskelse, akkurat det samme kjente jeg da vi besluttet å kaste p-pillene, og årene vi har prøvd har gitt oss et enda sterkere og nærere forhold. Vil tro du kommer til å erfare det samme. Tenker det er et fint valg å starte opp med el-testing tidlig i prøvingen, da blir du godt kjent med kroppen din. Jeg har nettopp startet med testing, men merker allerede hvor mye kunnskap det gir meg om egen kropp 👌Lykke til på veien 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. september 2020 #4 Del Skrevet 14. september 2020 Velkommen og gratulerer med dagbok Så utrolig spennende dette blir! Og du er fantastisk forberedt - det er gøy! 😄 Jeg følger deg gjerne i tiden fremover, og kan kanskje komme med litt støtte og tips om det trengs da jeg selv prøver nå på nr. 4. Men husker ennå den veldig spesielle følelsen når man blir prøver for første gang, og skal bli kjent med alt. Men som sagt - det virker som du har gjort veldig godt grunnarbeid! Jeg satt inn kobberspiral etter at jeg hadde fått barn nr.3, for jeg visste at et ønske om en sistemann lå der. Hormonprevensjon er fælt å slutte på når man skal bli prøver for det klusser til så mye! Så dette var veldig lurt av deg. Jeg tok ut min kobberspiral i slutten av april, og i pp2 i juni ble jeg gravid. Så stemmer at man går rett i syklus (nå holdt ikke denne spiren da, men det er jo bare uflaks). Det virker ikke hysterisk å begynne å teste etter EL helt fra pp1! Her inne er det helt normalt 😄 Tvert i mot syns jeg det er fascinerende med folk som ikke gjør det, for det er langt unna min verden. I det øyeblikket man begynner å prøve skulle man som oftest ha blitt gravid i går. Og prøvetid består av MYE venting, så da er det deilig å gjøre det lille man kan, som å ta EL-tester. Uvitenhet er det verste, så å finne ut mest mulig om sin kropp er kjempelurt. Jeg har opplevd defekt lutealfase før på 9/10 dager, og det var kjedelig. Men nå tar jeg rent B6-vitamin daglig som tilskudd og det har hjulpet meg til å komme opp i 11/12 dager, og det er nok til at egget fester seg og at alt går bra. Jeg er også full av cyster med pcos, men med litt medisin der holdes det i sjakk og hindrer ikke eggløsning. At du har en regelmessig syklus lover bra, og høyst antagelig skaper ikke dine cyster noen problemer for deg. Masse lykke til!! Gleder meg masse til å følge deg til positiv test her! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smiley90 Skrevet 15. september 2020 #5 Del Skrevet 15. september 2020 (endret) Hei! Så spennende med prøving! Gleder meg til å følge deg videre og masse lykke til😊 Endret 15. september 2020 av Smiley90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harepucifer Skrevet 15. september 2020 #6 Del Skrevet 15. september 2020 Smart å følge med fra start! Mest sannsynlig er jo alt i orden, men jeg oppdaget at jeg ikke hadde eggløsning etter noen måneder med "prøving", veldig glad for at jeg fant ut av det tidlig. (Alt ordnet seg, nummer 2 på vei nå ❤️) Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 17. september 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 17. september 2020 Så hyggelig at dere som har svart vil følge med! 🦋 Denne uken har vært spennende! Jeg skulle jo som sagt fjerne spiralen på tirsdag, men mandag kveld fikk jeg sms om at legen var syk, så timen ble avlyst. Jeg ble SÅ skuffet! Fastlegen min har veldig lang ventetid, gjerne flere uker og det er ikke alle dager det matcher med jobb osv, så det var ikke så lett å finne et passende tidspunkt i utgangspunktet. Utålmodig som jeg var bestilte jeg meg time hos privat gynekolog (akkurat fått lønning, yay) og fikk fjernet spiralen på onsdag i stedet. Nå var jeg jo så innstilt på dette! Jeg spurte om det gjorde vondt å ta den ut, hun svarte med å vise meg spiralen, så fort gjort var det visst! 😅 Merket såvidt at den ble tatt ut. Det var ingenting å grue seg til! Husker med skrekk da jeg satte den inn... Underveis i samtalen med gynekologen føltes alt plutselig veldig ekte, og litt skummelt? Det var første gang jeg sa høyt til noen andre enn kjæresten at ''Ja, jeg skal prøve å bli gravid''. Hun var veldig betryggende, viste meg både eggstokker og livmor. Fremdeles en cyste, men den var veldig løst knyttet til eggstokken og ikke noe som ville skape problemer mente hun, så det bekreftet det jeg allerede har fått høre tidligere. Fikk gode råd ang. vitaminer, jeg skal visstnok ta multivitamin i tillegg til folsyre som jeg allerede tar daglig. En ting jeg lurte litt på, som jeg aldri har hørt noen andre nevne, var at hun syns det var best å vente enda en syklus med å prøve, for å ''fornye'' livmorslimhinnen en ekstra gang pga. kobberet fra spiralen? Jeg har fremdeles mensen, så tenker vel egentlig at alt ''renses opp'' nå, men uansett så er dette aldri noe jeg har hørt? Fastlegen min har aldri nevnt dette, og har aldri lest om dette på noen nettsider heller. Såvidt jeg har forstått så er det veldig små mengder kobber som kun virker så lenge spiralen er tilstede, og livmorslimhinnen bygger seg jo opp igjen på nytt nå fremover, så det hørtes litt rart ut. Prøvde å google på nytt, men fant ingenting. Noen som vet? I verste fall blir man vel ikke gravid denne syklusen, hvis det er kobberrester tenker jeg, det er jo kobberet som er det prevantive i spiralen. Finnes jo kvinner som har blitt gravide med selve kobberspiralen også, uten at det har vært skadelig? Tenker at jeg kan sende en melding på helsenorge til fastlegen å spørre, men har jo bare lyst til å kjøre på. Blir oppgitt hvis hun sier det samme. Jaja 🤷♀️ Hva tenker dere? Uansett, i går bestilte jeg meg eggløsningstester fra babyplan og noen tidlig graviditetstester! Så spennende! // Sommerfuglen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 17. september 2020 #8 Del Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, sommerfugl154 skrev: En ting jeg lurte litt på, som jeg aldri har hørt noen andre nevne, var at hun syns det var best å vente enda en syklus med å prøve, for å ''fornye'' livmorslimhinnen en ekstra gang pga. kobberet fra spiralen? Jeg har fremdeles mensen, så tenker vel egentlig at alt ''renses opp'' nå, men uansett så er dette aldri noe jeg har hørt? Fastlegen min har aldri nevnt dette, og har aldri lest om dette på noen nettsider heller. Såvidt jeg har forstått så er det veldig små mengder kobber som kun virker så lenge spiralen er tilstede, og livmorslimhinnen bygger seg jo opp igjen på nytt nå fremover, så det hørtes litt rart ut. Dette hørte ikke jeg iallefall. Tvert i mot. Jeg tok ut min kobberspiral i vår (også under mensen) og gynekologen sa farvel og ønsket meg masse til med "å kjøre på nå" Tenker som deg at dersom det faktisk ligger noe i det med kobberrester så vil bare "i verste fall" ikke en graviditet skje. Jeg ville bare ha gått all in, kartlagt EL og prøvd å bli gravid. Veldig kjedelig å vente en hel syklus ekstra når man er innstilt og klar nå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 17. september 2020 #9 Del Skrevet 17. september 2020 Sett i gang tenker jeg! Worst case (ikke gravid denne syklusen) er ikke så galt, og hadde det vært viktige helserelaterte årsaker til å vente en måned med prøving ville du lett funnet info ved googling, 👌 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 18. september 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 18. september 2020 16 hours ago, Amatariel said: Dette hørte ikke jeg iallefall. Tvert i mot. Jeg tok ut min kobberspiral i vår (også under mensen) og gynekologen sa farvel og ønsket meg masse til med "å kjøre på nå" Tenker som deg at dersom det faktisk ligger noe i det med kobberrester så vil bare "i verste fall" ikke en graviditet skje. Jeg ville bare ha gått all in, kartlagt EL og prøvd å bli gravid. Veldig kjedelig å vente en hel syklus ekstra når man er innstilt og klar nå! 16 hours ago, Godis said: Sett i gang tenker jeg! Worst case (ikke gravid denne syklusen) er ikke så galt, og hadde det vært viktige helserelaterte årsaker til å vente en måned med prøving ville du lett funnet info ved googling, 👌 Ja! Var akkurat det jeg mistenkte, hadde det vært kjempefarlig så ville det stått et sted! Da er det bare å kjøre på da 👉🏻👌🏻 😅 God helg! 🍁🍇🥐🍵 // Sommerfuglen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 19. september 2020 #11 Del Skrevet 19. september 2020 19 timer siden, sommerfugl154 skrev: Ja! Var akkurat det jeg mistenkte, hadde det vært kjempefarlig så ville det stått et sted! Da er det bare å kjøre på da 👉🏻👌🏻 😅 God helg! 🍁🍇🥐🍵 // Sommerfuglen Høres ut som en god plan 🤩 Nyt helga! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 22. september 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 22. september 2020 I dag tok jeg første eggløsningstest! Den var som ventet negativ, men nå er jeg i gang! Det er høstferie etter fredag og jeg og kjæresten skal på hyttetur sammen, så om det ikke blir baby så har vi det i allefall koselig sammen denne perioden! Begge to syns det er lettere å ta seg tid til sex nå som vi har en "mening med det" og vi koser oss ekstra mye 😄 Jeg synes det er lettere å ta initiativ fordi vi har avtale om annenhver dag fremover, og når vi først er i gang så glemmer vi helt at det var planlagt. Nesten så vi hauser det litt opp i løpet av dagen og jeg går og gleder meg, haha, det blir en tension der som vi ikke har hatt på en stund. Tror faktisk dette kan være veldig positivt for oss! Vi har slitt litt med å prioritere sex i en hektisk hverdag der Netflix i sofaen fristet mer, men nå er vi på et godt spor. Jeg liker det! Etter Flo sine beregninger er eggløsning ca.1.oktober, men den er satt i forhold til at jeg tror lutealfasen min er på 11 dager, men man vet jo aldri, kan være den kommer tidligere eller senere. Det blir også spennende å se 🐣 // 🦋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. september 2020 #13 Del Skrevet 23. september 2020 Herlig når prøvingen er sånn lystbetont! 😄 Gleder meg til jeg er ferdig med mensen og vi kan hoppe tilbake dit vi også. Veldig sunt for forholdet ♥ Blir spennende å se når du får EL! Lutealfasen er fast hver syklus, men når EL kommer kan variere veldig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 24. september 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) CD 14 I dag fikk jeg ikke uventet også negativ eggløsningstest. Jeg har ikke symptomer i kroppen som skulle tilsi eggløsning, men alltid spennende å teste likevel. Kjenner at det brygger på noe i kroppen da! Økt sexlyst er alltid et tegn for min del at hormonene er på god vei opp igjen etter mensen. Litt såre brystvorter også. Forventer at det skjer noe i løpet av uka da 🐣 Det passer fint iom. At det er høstferie og vi begge to har ferie. I slutten av neste uke skal vi reise noen dager hver for oss, han på skogstur med noen kompiser og jeg til min mormor, så håper ikke det blir akkurat de to dagene vi egentlig trenger.. får passe på å legge inn aksjer rett før vi begge to drar, og så med en gang vi møtes igjen 😅 Og ellers prøver jeg bare å stresse ned, lytte til kroppen. Har vært mye jobb nå, og er egentlig helt utslitt. Har vondt i hele kroppen og trenger virkelig noen dager fri, så prøver nå å unne meg mat jeg har lyst på, ta noen powernaps og legge meg tidlig og håpe at kroppen kommer seg til hektene igjen. Stress kan jo klusse til mye i en syklus også. Håper det går bra med dere andre, syns det er veldig spennende å følge dere! Noen som forresten vet om de strekene på testpinnene til CB digital eggløsningstest faktisk er noen indikator på noe? Står at man ikke kan tolke de til noe som helst, but why! Hvorfor er de der? // 🦋 Endret 24. september 2020 av sommerfugl154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. september 2020 #15 Del Skrevet 24. september 2020 58 minutter siden, sommerfugl154 skrev: Står at man ikke kan tolke de til noe som helst, but why! Hvorfor er de der? Hehe, skjønner hva du mener. Men de skal tolkes da, av den digitale testen. Ikke av vårt øye Håper du får EL hvert øyeblikk! Å være to uker inn i syklusen er et speeennende sted! 😄 Kan skje noe hvert øyeblikk da. Bare fortsett og test! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 28. september 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 28. september 2020 CD18 I dag begynner jeg virkelig å kjenne at noe er i gjerdet! Småkviser i panna og på haka, såre brystvorter, lettrørt 🙈 Gråt av herkules-filmen går, Hahah. Disney+ has me going. Har testet for eggløsning med clearblue digital hver dag nå, og man skal jo ikke legge så mye i hva de strekene på testen viser, men det er vel en scanner eller noe inni der som måler fargene, så testene viser jo om LH stiger! Fra i går til i dag ser jeg tydelig forskjell på testene. Begge er negative, men det er klart stigning. Veldig spennende!! La inn aksjer i går kveld, tenker å gjøre det samme i morgen tidlig før vi reiser fra hytta 😄😎 I følge Flo er eggløsning om 3 dager, så med den forskjellen på testen fra i går til i dag så kan nok det stemme ja! 😳😬🤯😯 Hurramegrundt tenk om det blir baby?!😲 Og ellers går dagene til å slappe av, gå tur, se på film (les: gråte av disneyfilmer😂) og spise digg mat for å senke stressnivået. Her er testene fra CD 16, 17 og 18 (i dag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 28. september 2020 #17 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) Like før den er positiv nå 😎 Edit; har brukt de testene mange sykluser. Har alltid kunnet tolke streken inni. Slår ikke feil. Endret 28. september 2020 av Neutral90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. september 2020 #18 Del Skrevet 28. september 2020 Ja der var det ingen tvil om økning 😄 Kjempelurt med aksjeinnskudd nå altså! Plutselig blir testen din positiv (sannsynligvis i morgen) og da er man veldig glad for at man har fått inn noen av de fertile dager. Blir kjempespennende å følge med her videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 29. september 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 29. september 2020 On 9/28/2020 at 5:04 PM, Neutral90 said: Like før den er positiv nå 😎 Edit; har brukt de testene mange sykluser. Har alltid kunnet tolke streken inni. Slår ikke feil. On 9/28/2020 at 8:19 PM, Amatariel said: Ja der var det ingen tvil om økning 😄 Kjempelurt med aksjeinnskudd nå altså! Plutselig blir testen din positiv (sannsynligvis i morgen) og da er man veldig glad for at man har fått inn noen av de fertile dager. Blir kjempespennende å følge med her videre! Dere hadde helt rett! I dag ble den positiv 😄👏🏻 Hurra! Og fascinerende at det skjedde akkurat når det skulle ifølge flo-appen. CD19 er kanskje litt sent i forhold til gjennomsnittet (?), men jeg har jo litt lenger syklus enn 28.dager (30-32dager) og litt kortere lutealfase enn 14.dager. Ifølge denne testen så skal jo nå eggløsning skje innen 1-2 dager og ifølge flo så er EL 1.10, så det kan jo stemme bra. Bra jobbet kroppen min! Klapp på eggstokken👏🏻😅 Håper dere har en bra tirsdag dere også! 🌼🌾🍁🍂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. september 2020 #20 Del Skrevet 30. september 2020 Hurra for EL, kroppen og flo-appen! 😄 Skal du teste videre for å se når den blir negativ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå