Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Miss_Alba skrev:

Nå er vi der igjen at folk hiver seg på «bølgen» og viser sin unike godhet via profilbilder og deltakelse i protestgrupper på Facebook. Leser man i kommentarfeltene til Facebook-gruppen «500 fra Moria, ikke 50», ser man at medlemmene nærmest knives om å slenge ut et stadig høyere antall på hvor mange flyktninger/migranter Norge og norske kommuner bør ta imot. «Moralsk forpliktelse» og «Vi er verdens rikeste land» er argumenter som går igjen.

Jeg er av den oppfatning at 50 er lite, og at 500 kanskje høres mer «riktig» og håndterbart ut for Norge. Samtidig opplever jeg i min kommune - og alle nabokommuner - at de er presset på ressurser. Tjenester kuttes i eller fjernes i sin helhet, kommunale bygg forfaller i stor stil, veiene smuldrer opp og økonomien er mildt sagt anstrengt. I tillegg er vi påvirket av korona med nedskjæringer, konkurser og færre arbeidsplasser, og det samtidig som olja er på full utmarsj. 

Hvordan kan man mene at vi bare skal gjøre dørene inn vidåpne og slippe inn tusenvis av flyktninger/migranter? Skjønner man ikke hvor ekstremt ressurskrevende det er å ta imot og ivareta disse menneskene - og det over maaaaaange år? Forstår man ikke at Moria bare er en dråpe i havet når det kommer til flyktninger/migranter, og at uansett hvor mange man vil slippe inn nå, så vil det i tiår framover stå tusen på tusen nye å banke på?

Rasjonelle tenkere ville sette opp et regnskap over hvor mye dette koster både på kort sikt og i et livsløpsperspektiv. Følelsesstyrte fanatikere bare roper ut og holder seg for ørene, mens de kaller oss andre kaldhjertet. Utover økonomi så bør vi også ta et normativ utgangspunkt- hvilket liv er det Norge er i stand til å gi disse migrantene (på lang sikt)? 

Er tanken at de som så altfor, altfor mange andre skal slutte seg til parallellsamfunn i en av Norges mange drabantbyer? Hvordan ser de på vesten etter mange år i leier? Hvordan skal vi unngå at denne barmhjertighetsgjerningen ikke kun blir en tom gest? 

I et rent rasjonelt perspektiv er det absolutt ingenting å hente ved å ta inn disse menneskene. Vi ser hvordan integreringspolitikken har feilet med en stor andel av de innvandrerne vi allerede har. SIAN/ Islam konflikten viser jo både hvor ekstreme selv andre- og tredjegenerasjons innvandrere er i deler av landet. Den viser også pendelslagets uhyggelige ansikt - nettopp SIAN. 

Hvordan føler de som sitter alene i en leilighet på Alna uten kontakt med storsamfunnet om at vi heller enn å rydde opp i innvandringsproblemene vi allerede har velger å skaffe flere? Når vi er inne på tema om nestekjærlighet så kunne man for å være ekkel trekke frem alle landets minstepensjonister. Hvor i all verden er nestekjærligheten rundt behandlingen av dem? Mange av dem har forøvrig arbeidet innen helse mm og belønnes med drittpensjon. Hvor er Norges enorme pengebinge når veinettet skal utbedres osv...? 

Disse spørsmålene blir stående som en grell kontrast til all kjærligheten til migranter på Lesvos. Til slutt kunne man stille seg et metaspørsmål: skal det lønne seg å tenne på flyktningleire?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Blålin skrev:

Jeg er så lei av disse godhetsapostlene på sosiale media. Ofte mennesker som overhodet ikke har satt seg inn i emnet på et dypere plan. Mennesker som mangler realisme og pragmatiske tankemønstre, preget av ideologi (venstre radikale) eller rett og slett "virtue signaling" (ungdom, husmødre, "trendiser"), som det kalles på godt engelsk. Sett bort i fra de politisk aktive på venstresiden, er de fleste jeg vet om som holder på med denne "trendingen", de samme som er minst innsatt i problematikken spesielt, og politikk og internasjonale relasjoner generelt.

36 minutter siden, Miss_Alba skrev:

Hear hear👏🏻👏🏻👏🏻.

Du skriver det så godt hvordan det å sette seg inn og se sammenhenger preger denne gruppen som er så veldig opptatt av å være «gode». Man er gjennomsyret av politisk korrekthet og blindet av sitt moralske ego.

Jeg så det samme med BLM og demonstrasjonene. Ytterst få, jeg spurte mange, visste at BLM er en marxistisk organisasjon. Jeg fant en, en, person som hadde besøkt hjemmesiden deres. Denne ene forsto ikke sammenhengen mellom hva som står beskrevet på hjemmesiden og marxistisk teori. "Du støtter vel kampen mot rasisme?" ble gjentatt igjen og igjen. "Ja, selvfølgelig støtter jeg kamp mot rasisme", svarte jeg, "men jeg støtter ikke marxismen som ligger til grunn for BLM". Jeg møtte stort sett spørsmålstegn fra alle de kule som skulle inn til Oslo og kose seg i tog. 

Sånn sett har jeg egentlig mer respekt for folk i partiet Rødt, SV og andre som i det minste vet (eller burde vite) hva de faktisk støtter. Det moralske egoet du beskriver, blant overfladiske og uvitende wannabes, provoserer meg mest av alt.

• Liker 8
Skrevet

Problemet er jo ringvirkningene av å gi alle disse menneskene opphold nå.

De tente på leiren nettopp fordi de tenkte at de skulle få opphold hvis de mistet sitt sted å bo. Smart tenkt, men de som forstår hvordan samfunnet henger sammen skjønte at dette bare ville gjøre hverdagen verre og de prøvde å slukke brannen.

Jeg forstår frustrasjonen til flyktningene, men vi KAN bare ikke gi alle disse menneskene opphold. Da brenner plutselig alle slike leirer ned umiddelbart.

Jeg skulle ønske vi heller ga penger til å bygge opp landene der menneskene kommer fra. Ingen VIL reise fra hjemlandet sitt, familien sin, vennene sine og alt det kjente. Mennesker på flukt føler de MÅ. Og det er sant at vi kan hjelpe 100 mennesker der de kommer fra for det det koster å hjelpe 1 her i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor det er galt å si. Men vi må gi riktig hjelp, å gi pengene til mafia og korrupsjon funker ikke. Hadde vi villet hjelpe så hadde vi gjort ting veldig annerledes. Nå driver vi bare brannslukking, beklager uttrykket.

Det er flaut det vi driver med. Godhetstyranniet har kneblet oss fra å virkelig gjøre ting som funker. Fordi det er "feil" å si at vi burde hjelpe mennesker der de er. Det er sant, men da må vi hjelpe på riktig måte og det gjør vi ikke og det har vi aldri gjort.

Skrevet
3 timer siden, Miss_Alba skrev:

Nå er vi der igjen at folk hiver seg på «bølgen» og viser sin unike godhet via profilbilder og deltakelse i protestgrupper på Facebook. Leser man i kommentarfeltene til Facebook-gruppen «500 fra Moria, ikke 50», ser man at medlemmene nærmest knives om å slenge ut et stadig høyere antall på hvor mange flyktninger/migranter Norge og norske kommuner bør ta imot. «Moralsk forpliktelse» og «Vi er verdens rikeste land» er argumenter som går igjen.

Jeg er av den oppfatning at 50 er lite, og at 500 kanskje høres mer «riktig» og håndterbart ut for Norge. Samtidig opplever jeg i min kommune - og alle nabokommuner - at de er presset på ressurser. Tjenester kuttes i eller fjernes i sin helhet, kommunale bygg forfaller i stor stil, veiene smuldrer opp og økonomien er mildt sagt anstrengt. I tillegg er vi påvirket av korona med nedskjæringer, konkurser og færre arbeidsplasser, og det samtidig som olja er på full utmarsj. 

Hvordan kan man mene at vi bare skal gjøre dørene inn vidåpne og slippe inn tusenvis av flyktninger/migranter? Skjønner man ikke hvor ekstremt ressurskrevende det er å ta imot og ivareta disse menneskene - og det over maaaaaange år? Forstår man ikke at Moria bare er en dråpe i havet når det kommer til flyktninger/migranter, og at uansett hvor mange man vil slippe inn nå, så vil det i tiår framover stå tusen på tusen nye å banke på?

Flaut når Norge har over 10 00 milliarder kroner på bok!

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Brunello skrev:

Et artig poeng er at de fleste sosialister bidrar med langt fler skattekroner enn den jevne innvandringsmotstander. Det er faktisk ganske mange som mye heller vil at skattepengene skal brukes til å hjelpe mennesker som helt uskyldig er rammet av humanitære kriser enn nordmenn på uføretrygd som skyldes sykdommer grunnet dårlige valg.

En nasjon skal alltid hjelpe sine egne først. Alltid. En minste pensjon eller uføretrygd på 14.000 kr er nesten ikke levelig i stor- eller småby (kanskje ute på landet, langt vekk fra slekt og uten bil). At enkelte har egenpåført sykdom, beskriver kun en liten gruppe.

Slik du tenker, vil du uansett belaste ikke bare de uføre, men en hel befolkning. En nasjons oppgave er også å beskytte. Holde sin befolkning trygg. Det fungerer svært dårlig i Sverige. Det er langt verre i Sverige enn mange kan forestille seg. For mange av de vi hjelper gir lite eller ingenting tilbake. For mange gjengjelder ikke vår utstrakte hånd. Jeg kommer selv fra en familie med inngifte fra et muslimsk land. Overraskende for mange, er disse enige med meg. Det er en uventet følge mange av dere "gode" ikke forstår. Oppegående innvandrere ønsker et velfungerende og trygt samfunn!

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, Brunello said:

Et artig poeng er at de fleste sosialister bidrar med langt fler skattekroner enn den jevne innvandringsmotstander. Det er faktisk ganske mange som mye heller vil at skattepengene skal brukes til å hjelpe mennesker som helt uskyldig er rammet av humanitære kriser enn nordmenn på uføretrygd som skyldes sykdommer grunnet dårlige valg.

Det er noe jeg antar at Brunello kan dokumentere og tallfeste?

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Brunello said:

De fleste Jeg kjenner ønsker det. Jeg vil tro at ca. 60% av min omgangskrets stemmer høyre. Resten ap eller venstre og kanskje noen mgd. 

Med den aggressive tonen du holder så er det trolig endel som ikke sier hva de mener....

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Miss_Alba skrev:

Enig. I tillegg må det fokuseres på å hjelpe med å øke utdannings- og kunnskapsnivået, noe som også vil kunne bidra til å redusere antall barnefødsler.

Nå er det jo ikke sånn at folk i u-land får mange barn fordi de ikke vet bedre. Men når du lever i en hverdag der du må forvente at noen av barna dine vil dø av sykdom eller annet, og samfunnet ikke har noe sikkerhetsnett til deg når du blir gammel og ikke kan jobbe lenger, da får du mange barn da. Det er en slags livsforsikring, noen må kunne hjelpe deg når du trenger det. Søskenflokkene her til lands har heller ikke alltid vært så små som de er nå. 

Skrevet

Vi kan hente ut 10.000 for min del. Men ikke fra Moria. Det sender helt feil signaler og løser ingen verdens ting. Vi kan hente 10 000 fra Venezuela.

• Liker 7
Skrevet
55 minutter siden, Brunello skrev:

Neida, men det er et uomtvistelig faktum at de som stemmer rødt og SV tjener vesentlig bedre i snitt enn FRP velgere.

Jeg vet om flere som tjener meget godt som stemmer FRP i skjul. Senterpartiet er også en "ny greie". At folk innen akademia stemmer langt til venstre er ikke fordi de er så mye klokere eller mer intelligente. Universitetene i vesten er gjennomsyret av politisk ideologi. Slik har det vært i flere tiår, men nå har det tatt helt av. Spesielt i USA, England med flere. Innføring av "Critical rase theory" er det verste som har skjedd vesten. Det er rent ut en rasistisk teori (mot hvite). Det er ikke et slikt samfunn Luther King eller Mandela ønsket seg. Man kan se til dagens Sør-Afrika for starten på konsekvensen av en lignende tankegang.

Tilbake til ditt poeng; Når man blir litt eldre, og hvis man klarer å se verden slik den faktisk er, mister man ofte den idealismen man hadde i yngre dager. Mange universitetsansatte surrer fortsatt rundt i samme miljø. Mange høytlønnede ser ikke konsekvensen av innvandringspolitikken fordi de lever skjermet fra den. Andre igjen tjener godt, men er ikke nødvendigvis gode på kritisk tenkning. De fleste er mer opptatt av å selv se bra ut enn at fremtiden for vesten skal se bra ut.

Europa frem til for ca. ti år siden er nok det nærmeste et idealsamfunn man vil klare å komme. Trygt, fritt og demokratisk. Kanskje fordi vi tar dette som selvfølgelig, forstår vi ikke hvor skjørt det egentlig er. Naivitet har erstattet visjon, ideologi har erstattet realitet, og tradisjonell forskning blir forsøkt kuppet av relativisme.

Man endrer ofte ikke mening før man føler det på kroppen selv.

• Liker 12
Skrevet

500 stykker vil hvert år gi 800 millioner i kostnader

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
På 9.9.2020 den 3.38, Tough cookie skrev:

De tror den er påsatt.. 🤔 

Og nå belønnes de med opphold i Norge og andre land 🙄

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Brunello skrev:

De fleste Jeg kjenner ønsker det. Jeg vil tro at ca. 60% av min omgangskrets stemmer høyre. Resten ap eller venstre og kanskje noen mgd. 

Ok, men det er en subjektiv oppfatning, som ikke er i tråd med den gjengse høyre-velger, og sannsynligvis heller ikke i samsvar med hva høyre-folka i din omgangskrets ønsker. Uansett har det ikke noe å si i denne sammenheng da det er en udokumentert påstand.

1 time siden, Brunello skrev:

Og det er ikke noe mer enn påstander fra deg heller. 

Virkelig? Du mener jeg er påståelig når jeg mener at din subjektive oppfatning, basert på deg og omgangskretsen din, ikke kan oppfattes som en vedtatt sannhet om «veldig mange høyre-velgere? 

Kjenner ikke jeg orker å diskutere med deg mer. Er lite givende når meningsmotstandere tror ens egen navlebeskuelse er allmenn vitenskap. Kom med begrunnede meninger, vis til empiri, forskning og statistikk og slutt å bruk deg selv og din subjektive verden som fasit, så kan vi snakke.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Tiuren skrev:

Det er noe jeg antar at Brunello kan dokumentere og tallfeste?

Dette er dokumentert godt ved statistiske undersøkelser. FrP velgere er dårligst utdannet og har lavest inntekt. Rødt-velgere har best utdannelse og høy inntekt. 

Skrevet
1 time siden, Tiuren skrev:

Med den aggressive tonen du holder så er det trolig endel som ikke sier hva de mener....

Jeg er aldri aggressiv. De fleste høyt utdannede mennesker er for å hjelpe flyktninger.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Tiuren skrev:

En 6-7000 burde vi da klare, det handler jo bare om prioriteringer!

Hvordan tenkte du vi skulle finansiere det?

Husk oljefondet er oppbrukt på fremtidige forpliktelser.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, eller skrev:

Vi er gode på å tåle urett som ikke rammer oss selv, der gjentar historien seg til det kjedsommelige.

Husk at det er billigere pr pers å hjelpe de i nærområdet

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

Har du noen som helst dokumentasjon på påstanden din?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

Neida, men det er et uomtvistelig faktum at de som stemmer rødt og SV tjener vesentlig bedre i snitt enn FRP velgere.

Har du noe som helst som underbygger påstandene dine? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...