Gå til innhold

Livet i Pondusa-huset


pondusa

Anbefalte innlegg

WEEEE!!!! Nå ble jeg litt vill her når jeg så du hadde vært innom!

Bare å¨purre på monet og presse dem litt. Har de vi også og plagdes litt i starten,men så ble jeg sinna og nå er alt mye bedre!

Uten at jeg egentlig tror det hjalp å bli sinna da...Men det har ikke vært noe mer tull værtfall!!

Så håper de sender det fort slik at dere kommer fort på nett!!

Klart jeg må innom og holde koken her! Må jo sørge for at du ikk havner helt i bakleksa da...!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!!

Gjett hvor jeg var på lørdag!! En aldri så liten snartur innom Pondusabyen!

Men du, hvilke klær har du brukt mens du var gravid?? De har jo ikke mammaklær hverken i min eller din by :sur: Så må vel til ..

Eller bestille fra nett!

Anyway,kom på nett snart da!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler nesten at jeg har tatt over dagboka di....!! Men noen må jo være her når du ikke har anledning!!

Koselig å sende sms idag! Har nå tenkt på det noen ganger men så har det ikke blitt noe av..typisk!

Får bare håpe at været blir bedre snart slik at dere får post og vi får melk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine2: :grine2:

I`m back!!!!!!!!!!!!!!

Og her følger historien nokså kronologisk:

Nå lider jeg av alvorlig nettabstinenser, så jeg må skrive av meg litt. Skal kopiere inn i dagboka når jeg får nettilgang over helgen.

For å ta det hele litt kronologisk, så starter det hele mandag før jul. Da fikk vi nøklene til nyhuset og flyttingen kunne starte. Vi fikk gjort mye den dagen, og natt til tirsdagen sov vi for første gang i vårt nye hus. Det var veldig merkelig, og jeg har enda ikke blitt helt fortrolig med at dette er vårt hus. Føles litt som jeg snoker i andres saker enda, men det går seg sikkert til. Det ble noen hektiske dager med flyttingen, vi brukte tirsdag, onsdag og torsdag til å kjøre mellom bygmakker, ekspert, big og møbelringen. Hadde skrinlagt all oppussing siden det var bare noen få dager til jul, vi ville heller komme oss i orden. Men det var jo mye som vi plutselig trengte; tepper, gardiner, div til badet, spisestue, blomster, julepynt, lampetter, vinduslys, kommode til gangen, knagger til yttergang etc. Så det gikk endel tid med til dette, men vi ble da ferdige.

Deilig var det da vi på lille julaften kunne ta inn juletreet, pynte det og stuen og bare roe ned til julaften.

Vi hadde bestemt oss for å være alene bare oss 4 på julaften, og det ble riktig så koselig. Dagen startet så fint med tegnefilmer på tv, lillemor som hadde fått godteri i strømpen og en lillebror som hadde fått 2 tenner i julegave. Vi var hos barnas oldemor på formiddagen å spiste grøt. Der pleier alle i familien å møtest hvert år. Fikk med oss noen julegaver, og fikk levert ut de siste. Avtalte også med mamma og pappa at de skulle ta seg en tur innom senere. Pappa skulle være nisse og vi hadde laget til en sekk i garasjen. Lillemor ble riktig så glad da nissen kom, og vi måtte synge "På låven sitter nissen". I år turde hun å ta i mot gave fra nissen, og hun fikk ta imot og åpne lillebror sin også. Da nissen hadde vært her, gjorde vi klar middagen. Vi hadde forberedt pinnekjøtt med kålstappe, og pølser til lillemor. Midagen ble kjempegod, og det var faktisk deilig å bare være oss alene. Etter middag ryddet vi litt og kokte kaffe. Så satte vi oss ned for å starte pakkeåpning, og det drøyde faktisk en tid. Vi åpnet en og en pakke, med at lillemor hentet pakke og sambo leste opp. Lillebror koste seg på gulvet og fikk litt julebånd til å leke med.

Ungene fikk masse fint, lillebror fikk mest klær og en del leker. Fikk også slikt sete for å bruke badekaret. Lillemor fikk puslespill, klær, ski og lekekjøkken. Da ble hun helt i ekstase og skulle bare leke med det hele kvelden. Vi fikk også mye fint, ble en del huslige ting som duker og lys, vannkarafel og glass. Hadde kjøpt fiskestangetui til sambo fra ungene, og villmarksboka til lars monsen + en kniv fra meg. Jeg fikk et par nydelige gulløredobber fra barna, og laptop med trådløst nett fra sambo og ungene!!! Var helt uvitende om at han hadde kjøpt det, skjønt alle rundt meg visste det. Kunne ikke fått noe bedre gave! Snille, snille mannen og barna mine. Så nå sitter vi bare her i stuen å kappes om å legge kabal i påvente på at modemet fra Monet skal komme.

I 22-tiden julaften var endelig begge barna i seng, og vi kunne bare sette oss ned å slappe av. Litt senere på kvelden fikk vi en trist beskjed, som satte en demper på hele julen. Det innebar også at vi måtte i begravelse på lille nyttårs aften. :tristbla::tristbla:

Nyttårsaften var vi hos søsteren min og svogeren min. De pleier å ha spleise lag hver nyttårsaften, der de steker kalkun og de som kommer på besøk har med seg tilbehør. Vi stilte med spekemat i år. Ble veldig koselig, med mye god mat. Lillebror la seg i 21-tiden, og sov til rakettene var vel over. Lillemor holdt seg våken, og var ute da det ble tid for oppskytning. I 01-tiden kjørte vi hjem igjen og fikk ungene i seng.

I løpet av helgen ble lillebror nokså ruskete i halsen, det surklet i slim og han hadde hvesing i brystet. Vi hadde avtalt 5mnd kontroll den 2.jan hos helsesøster, men det ble legetime også. Han mente det var bronkitt og vi fikk noen korisontabletter og en babyinnhalator med bricanyl. Den brukte vi i 6 dager, gikk fra 3-4 ganger daglig og ned til 1 gang daglig på slutten. Han ble heldigvis kjapt frisk, for det var ikke så artig å gi han medisin. Men han ble veldig flink til å tolerere at vi kom med en maske over mun og nese. Litt skriking, men da dro han jo ned medisinen skikkelig.

På 5-mnd kontrollen var det meningen at han skulle ha vaksine, men den ble utsatt til 17.jan. Da skal vi på 6-mnd kontroll til helsesøster og lege. Ellers ble kontrollen unnagjort raskt. Han veide nå 7435g og var hele 71cm!

Han er blitt en skikkelig turbo nå, skal ikke ligge stille. På gulvet ruller han over på mage hele tiden, og faktisk på 6-mnd dagen den 11. rullet han tilbake på rygen. Han skyver seg bakover på gulvet, og blir veldig ivrig når han ikke får tak i leker. Synes vi ser antydinger allerede at han blir litt mer klåfingret enn søstern var da hun var baby.

Han skravler masse og gir klar beskjed når han har fått nok. Smiler og er blid stort sett hele dagen.

Lillemor kommer bare mer og mer inn i trassalderen og vi få smått høre at vi er dumminger, eller hun kommer med gjeipen. Er vel noe som kommer med alderen, nå er det bare 3 uker til lille prinsessa vår fyller 3 år!!!

Sambo må nok reise på jobb igjen nå, fo den andre maskinisten sa opp jobben sin i julen. Var jo meningen at han skulle være hjemme ut mnd, men blir vel reising mest sannsynlig på mandag. Han har vært en mnd hjemme, men vi hadde jo håpt på et par-tre uker ekstra.

Vi stortrives i nyhuset, og er kommet nokså i orden. Har en kjellerstue som er full av div esker og saker og ting. Noe skal på kvisten, noe skal opp i hyller og noe skal omorganiseres. Til nå har det fått stå i fred, vi fikk oss en liten psykisk utladning etter flyttingen, og har nesten ikke klart å gjøre noe. Har måttet få noen dager til å bare slappe av og finne roen i huset. Ungene tok flyttingen uten problemer heldigvis, og lillemor stortrives på det nye rommet sitt. Nå har hun rom på samme plan som stuen, og kan derfor leke mer der inne og samtidig være nær oss.

Jeg er kjempeivrig etter å lese hva som har rørt seg her inne siden vi flyttet. Må nok bruke noen dager på å lese div dagbøker. Dere skriver jo som gale, så det er nok noen sider som må pløyes gjennom tenker jeg. Derfor skal jeg med tid og stunder legge igjen noen ord, og nå som jeg får bredbånd og attpåtil kan sitte trådløst på stua, blir det mye skriving.

Da tror jeg at det meste som er skjedd til nå er fortalt. Måtte bare få skrevet det ned, for nå har jeg gått i mange dager å grunnet på hva jeg skulle skrive. Livredd for at jeg skulle glemme noe.

En stor takk til alle som har vært innom boka mi siden sist, og en god klem.

Pondusa, 14.jan 2006

-----------------------------------------------------------------------------

Tirsdag 17.januar 2006

I dag er det 6mnd kontroll med lillebror. Skal både til lege og helsesøster. Husk å spør legen om forkjølelsen/bronkitten til lillebror, og om ved en senere forkjølelse kan bruke innhalatoren uten å være i kontakt med legen først. Ellers er han frisk og veldig aktiv.

Må ha med lillemor på kontrollen, så jeg har lovet at vi skal på kafètur etterpå. Såfremt lillebror ikke får en umiddelbar reaksjon av vaksinen i dag.

Sambo reiste ut i går formiddag, og må vel stå ut februaren tenker vi. Hadde jo planlagt det slik for at han skulle være hjemme i mai når jeg starter i jobb igjen. Så da blir det nok ca 6 uker denne gangen.

Kl er 6.33 når dette skrives, og jeg og lillebror har vært våken en halvtime. Lillemor sover enda, og jeg håper hun sover til ca 8 i dag. Lillebror begynner så smått å bli trett igjen, så om ikke så alt for lenge gir jeg han pupp. Da sovner han, og vi tar oss en time-halvannen i stolen før lillemor står opp.

Skal komme med mer utfyllende 6mnd rapport når kontrollen er unnagjort. Regner med at vi iler hjem og i postkassen etter kontrollen, tipper pakkelappen på modemet ligger der da!!!

Pakkelappen kom ikke i dag..... :(

6-mnd rapport:

11.juli 2006 var du plutselig 6 mnd lille venn. Tenk at du har blitt så stor! Synes ikke det er lenge siden du lå rynkete og helt fersk på brystet mitt, helt tildekket av hvit talg. Nå ligger du på magen på gulvet, på strake armer, og skravla går. Mest baba og dædæ. Strekker deg etter lekene og vil så gjerne fremover. Det eneste du klarer er å skyve deg bakover, og kan plutselig befinne deg på andre siden av stuen.

Dersom vi legger deg ned på rygg, er du over på mage før vi får sukk for oss. Og på 6-mnd dagen din greide du også å rulle fra mage og tilbake på ryggen. Du elsker å stå i fanget, og blir kjempeivrig dersom noen herjer rundt deg. Du er også blitt kjempenysgjerrig, spesielt når du skal få pupp. Dersom vi holder deg, kan du sitte såvidt på gulvet. Men det er ikke noe vi trener på. I badekaret har du fått deg badesete, så der sitter du litt. Elsker å bade, plasker og ler. Og skriker når du blir løftet opp på håndduken.

Du smiler masse, og vet sannelig hvordan du skal klare å sjarmere menneskene rundt deg. Det eneste du er litt måtholden med, er latteren. Den sitter ikke løst akkurat. For å få deg til å le må vi enten kile deg på rett sted, eller så må storesøster herje rundt deg.

For nøyaktig 190 dager siden var du en rykende fersk liten gutt. Mamma og pappas nye hjerteknuser, og lillemor sin lillebeibi. Du veide 3240 g, var 48 cm lang og 35 cm rundt hodet. I dag, 6 mnd og 6 dager senere, er du fortsatt vår alles hjerteknuser, men ikke fullt så liten baby lenger. Du veide i dag 7730 g, var utrolige 71,5 cm lang og 43,8 cm rundt hodet.

Både helsesøster og legen syntes du var en sjarmerende liten kar, og alt var bare vel. Vaksinen gikk greit, og mamma fikk snakket litt med legen ang tettheten/forkjølelsen du har hatt.

----------------------------------------------------------------------------------------

Onsdag 18.januar 2006

Et forrykende uvær, også kalt Narve, herjer utenfor dørene. Det blåser kraftig, og nå som vi har flyttet nært havet, merkes det godt på huset. Siden i går har det vært nokså kaotisk her i byen. Så og si ingen fly har vært nede, brua som knytter os til fastlandet har vært stengt, båter og ferjer til øyene rundt her har vært innstilte. Det er sendt ut varsel om ekstremvær her på torsdag og fredag. Melder skiftende vind med orkan styrke i kastene. Mest bare å holde seg inne i dagene fremover. Lillemor skal i bhg i morgen også, og selv om det bare er 200 m dit, tror jeg vi kjører.

Kom ingen pakkelapp i dag heller, spent på om det kommer noe i morgen. Pappa ringte i formiddag, hadde vært i sentralen og lagt inn en permanent kobling på oss, så så snart jeg får modemet skal jeg kunne logge på med en gang.

Ellers fikk jeg besøk av 2 venninner i dag på formiddagen. Ei er i barselgruppa mi, ho andre har en gutt på 18 mnd. Trivelig med besøk, får se om jeg og lillebror kanskje drar noen plass i morgen formiddag.

Sendte nettopp mld til Skytte, så kanskje hun skriver noen ord i boka mi. Skal innom mamma og pappa i morgen ettermiddag å betale noen regninger, får se om jeg får tid til å sveipe innom kg og skrive noen ord.

Blir vel bare kabal og bok på meg i kveld. Kabel-tv er fallt ut pga uværet, og på nrk var det ikke mye interessant. Var innom en bokhandel i går, og klarte ikke å dy meg. Nå har jeg gått å kikket på en bok i ukevis, og i går måtte jeg bare kjøpe den. Er "Lille venn, hva nå?" av Gro Nylander. Er tredje bok og omhandler barnet fra 6 mnd til 4 år.

Har lest noen få sider, og den er like bra skrevet som både "På vei" og "Mamma for første gang".

Pondusa, enn så lenge nettløs og lei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Tuuuuusen takk skytte for at du har skrevet litt i boka mi! Nå er jeg endelig her, og nå forsvinner jeg ikke med det første!!!

Uværet herjer fortsatt like kraftig her, men jeg fikk da omsider pakke i dag. Så nå er endelig ungene sovnet, og jeg har tid til en kjempeoppdatering. Må vel ta det over flere dager tipper jeg.

Vel, orker ikke skrive så mye her i kveld, er mye mer spent på hva som rører seg hos alle dere!!! :klem: til alle sammen!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå!!!! Er så godt å ha deg tilbake!!

Tenker jeg skal få spurt og "plaget" deg litt i mnd fremover!!

Håper dette uværet gir seg litt nå altså..men det var jo bare meldt værre. Blåser mer her inne også nå,tørr ikke tenke på dere der ute...

Håper dere får ei god helg!

Forresten så kom det en tåre da jeg leste det du har skrevet til lillemann...! Så fint!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er endelig alt i orden. Jeg hadde visst rota til noe på routeren, men min datakyndige lillebror fiksa det fort.

Så nå forsvinner jeg ikke igjen!!! :klappe:

I dag har vi ikke gjort så meget. Lillemor har vært i bhg, og jeg tok med meg lillebror på besøk i min bhg. Veldig koselig, men jeg kjenner at jeg er langt fra klar til å begynne å jobbe igjen. Skal heldigvis ikke begynne før rundt 17.mai tider. Og det er jo leeeeenge til.

I ettermiddag var vi i bursdag til ei som ble 1 år i går. Datter av et vennepar. Trivelig, og mange gode kaker.

I morgen har lillemor fri, får se hva vi finner på da. Kl 17 er det jo trim også, den er nokså hellig for lillemor. :ler:

Lurer på om det er noe i det at ammig forskyver mensen?? Sist fullammet jeg til 6 mnd og delvis til 17 mnd. Da kom mensen etter 13 mnd.

Nå fullammet jeg til 5.5 mnd, og satser på å amme minst ett år til. Så da kan jeg vel vente meg mensen til våren/sommeren da?? :sjenert: Vel, er vel lov å håpe. Kan ikke si at jeg trakter etter den akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoh! Den er ikke noe savn nei!!

Har vært mye kakespising på mange av oss kgjenter idag! Sunt for karius og baktus det! Vi må jo tenke på alle.....!

Skal sende deg en pm ang venninnebabyboomen min!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at vi var sååå lenge våken igår da?!

Men gjett hvem som glatt kunne lagt seg nå.....Så er det jo så mye kult på tv ikveld at det går jo ikke! Litt sent å sove middag også...

Håper dere har hatt en plaskende fin dag idag!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, plages litt med maskina. Jeg er tilkoblet det trådløse nettverket med utmerket signal/styrke. Men jeg kommer ikke inn på startsiden. Hadde broren min her med sin laptop og da kom jeg inn trådløst. Samme da jeg var hjemme hos mams 6 paps, de har også trådløst nett og monet. Men når jeg hadde slått av maskina og slo på på nytt, godtok den ikke.

Så nå er jeg pålogget via modemet. Broren min kommer igjen i kveld, skal se om jeg har trykket på noe jeg ikke burde ha trykket på....

Over til noe helt annet, nådde et lite pondus-høydepunkt i går. Plutselig sto lillebror på alle fire og vugget!!!!!!! Så stolt over å endelig klare det. :grine2: :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfører en ny farge i boka mi i kveld.

Har bare tenkt å kalle den: "Den omvendte treningstråden".

Kan jo kort fortelle om bakgrunnen for dette da. Omvendt i den forstand at jeg helst ikke skal ta av meg flere kilo, men bygge opp styrke/kondisjon.

Det hele bunner i da jeg gikk gravid med lillemor, og siden har det gått i en berg-og-dalbane.

Vel, for å ha noen fakta på det rene for meg selv. Jeg er 1.79 høy, og har bestandig vært fornøyd med meg selv. Da jeg ble gravid med lillemor, veide jeg 76kg. (resultat av 1.5 år som student). Ved fødselen 9 mnd senere var jeg 95kg!! :overrasket: Etter 10 mnd med amming var vekta nede i skremmende 63kg. I løpet av de 20 mnd som gikk før jeg ble gravid med pondus, krøp vekta opp til 68 kg. I løpet av pondus-svangerskapet la jeg på meg kun 13kg, til 81kg.

Nå, 6 mnd senere er vekta nede i 64kg..... Og jeg ammer jo masse enda, og hadde planlagt å gjøre det minst 1 år til.

Så nå vil jeg trene litt for å finne noen meget godt gjemte muskler. Eier ikke styrke i armer og rygg. Push-ups har jeg ikke klart på år.... Men med treningsballen klarte jeg det, så nå skal jeg skjerpe meg!

Følgende tiltak er gjort:

- kjøpt meg treningsball og matte

- kjøpte siste nr av iForm, der en pilates-dvd fulgte med (det var gøy!)

Så nå tenkte jeg å begynne med noen grunnleggende øvelser med og uten ball, samt trene litt pilates hjemme på stuegulvet.

Dvd`en var så fin at den inneholdt oppvarming, beskrivelse av øvelser, 3 ulike program (med 2 ulike vanskelighetsgrader per program).

Ukesprogram:

Mandag: Pilates 20min + øvelser med ball

Onsdag: Lang gåtur med vogn (1-2 timer)

Torsdag: Pilates 20min + øvelser med ball

Lørdag: Pilates 40min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Spidergirl, koselig at du stakk innom. Ja jeg håper treningen kan ha noe for seg. Kan jo trenge litt muskler i hverdagen når jeg er så lenge hjemme alene med barna som jeg er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pondusa!

Så bra at du endelig er tilbake på nett!

Kanskje vi får se noen bilder fra nyhuset?

Vi har omsider kommet ordentlig i orden i leiligheta. Eller ok da.

mangler enda bilder og hyller på veggene. Men det er noe med det å skru i gipsvegger, jeg får litt angst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Leya!!

Jo, bilder kommer. Må bare få oppdatert litt, samt overført noe fra den gamle maskina til laptopen.

Føler at vi er kommet godt i orden her, selv om kjellerstua fortsatt er full av esker og kasser. Helt bra blir det vel ikke før vi får malt i de farger vi vil ha det, men det blir tidligst til sommeren. Da kan vi sette ut møbler på verandaen, og lufte skikkelig.

Ble ikke tid til noe Bodøtur denne mnd, for sambo måtte reise tidligere enn planlagt. Blir tidligst i mars nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så synd at samboen måtte ut tidligere!

Jeg beundrer deg som holder ut så mye alene :klem:

Vi har også masse esker stående. Men de blir nok ikke pakket ut enda. Ikke før iv flytter igjen. Denne leiligheten er en del mindre enn den forrige og vi håper å kjøpe hus til neste år. her kan du lese om hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så spennende da! Håper det går bra og at dere ikke blir plaget. Ser ut som det er du som skal gjennomføre det først da. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke ha noen plager nei!

Krysser fingre og tær. Men først skal mangjennom alt dette med å måle temp og telle dager og sånn..*puh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Så supert et opplegg du har funnet frem til da! Må få høre hvordan det går! Lurer så fælt på hvordan det blir med meg og kiloene etterhvert...!

Den som lever får se!

Blir spennende å se bilder fra nyhuset!!

Nei,nå må jeg hente mannen! ....eller så kan han jo bare være på jobben til imorgen :ler: mens jeg sover og spiser i ro og fred!!

Ha en fin kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...