Gå til innhold

Luksusfellen 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt vanvittig å se at noen av de har tatt opp en million (!!) i forbrukslån uten å vite hva pengene har gått til. Å ta opp forbrukslån er jo idioti i seg selv, for man taper bare penger på det...

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Helt vanvittig å se at noen av de har tatt opp en million (!!) i forbrukslån uten å vite hva pengene har gått til. Å ta opp forbrukslån er jo idioti i seg selv, for man taper bare penger på det...

 

 

Om man ikke har noe annet valg er det en lett vei å gå

Anonymkode: eba22...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Helt vanvittig å se at noen av de har tatt opp en million (!!) i forbrukslån uten å vite hva pengene har gått til. Å ta opp forbrukslån er jo idioti i seg selv, for man taper bare penger på det...

 

 

Jeg tok opp et forbrukslån på 150k for å forhindre at pappa og tante solgte hytten vi har hatt i familien siden før 1926 (Mener å huske det er da familien offisielt kjøpte hytta) Trengte 125k for å betale tante, og hadde ikke pengene der og da.. Velbrukte penger syns jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk de fortjener å få slettet renter bare for å stille opp på et slikt program. Kan nesten ikke tenke meg noe mer ydmykende enn å få brettet ut alle mine dårlige valg på TV, og at slik info om meg skal ligge ute på nettet i all evighet. Mange blir jo framstilt som om de er komplette idioter. Synes også det er bra de ikke blir tvunget til å selge boligen sin med mindre det er helt nødvendig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

En ting er sikkert etter å ha sett luksusfellen i mange år.

Norske forbruksbanker har en aggressiv og risikosøkende utlånspolitikk.

Ja for hvordan i alle dager får en husholdning0 med 33 000  utbetalt i måneden (brødrene med hundene) til å ta opp 1,5 millioner i forbruksgjeld på et år?

Enten har man løyet i søknaden (og det har banken faktisk et ansvar for å sjekke opp i) eller så synes banken det er helt greit å låne folk uten inntekt og med masse gjeld fra før en haug med penger til, så lenge rentene er høye nok. Svaret er jo det siste. 

Som disse brødrene som hadde 3,6 millioner i gjeld. Og da Magne sa "hva tenker du nå" ? Var svaret "vi burde ikke få lov å låne penger".

Som er helt sant. Dette er langt mindre en historie om mennesker som er idioter som det er en hel banknæring som er så sikret mot tap i måten de er regulerte på at de kan lasse masse lån opp på folk som ikke har eller kommer til å ha muligheter til å betale dem. Om jeg ikke visste bedre skulle jeg tro at LF var laget av en lobbyvirksomhet som var rettet mot strengere regulering i finansbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Scoop skrev:

Mange blir jo framstilt som om de er komplette idioter.

Det er nok ingen fremstilling, men ren skjær fakta. Bare se på hvor iditotiske valg enkelte der har tatt. Det er ikke "fremstilt", det er er reelt. 

 

11 timer siden, Bobleplasten skrev:

Norske forbruksbanker har en aggressiv og risikosøkende utlånspolitikk.

Jepp. Burde vært et system der man fikk lite i kreditt til å begynne med, viste at man klarte håndtere dette, og deretter få økt kreditten ift inntekt. Mistet jobben = Kreditten er borte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Bobleplasten said:

En ting er sikkert etter å ha sett luksusfellen i mange år.

Norske forbruksbanker har en aggressiv og risikosøkende utlånspolitikk.

Ja for hvordan i alle dager får en husholdning0 med 33 000  utbetalt i måneden (brødrene med hundene) til å ta opp 1,5 millioner i forbruksgjeld på et år?

Enten har man løyet i søknaden (og det har banken faktisk et ansvar for å sjekke opp i) eller så synes banken det er helt greit å låne folk uten inntekt og med masse gjeld fra før en haug med penger til, så lenge rentene er høye nok. Svaret er jo det siste. 

Som disse brødrene som hadde 3,6 millioner i gjeld. Og da Magne sa "hva tenker du nå" ? Var svaret "vi burde ikke få lov å låne penger".

Som er helt sant. Dette er langt mindre en historie om mennesker som er idioter som det er en hel banknæring som er så sikret mot tap i måten de er regulerte på at de kan lasse masse lån opp på folk som ikke har eller kommer til å ha muligheter til å betale dem. Om jeg ikke visste bedre skulle jeg tro at LF var laget av en lobbyvirksomhet som var rettet mot strengere regulering i finansbransjen.

Veldig enig. Og ikke for å unnskyld deltakerne i Luksufellen, for de har alle tatt dårlige og lite gjennomtenkte valg. Men vi lærer altfor lite om økonomi i skolen, det er klart det går skeis med en del.

Jeg kommer fra en familie som har hatt dårlig råd, og aldri spart noe særlig. Jeg lærte ingenting hjemmefra om BSU, renters rente, etc. Nå tok jeg aldri opp forbrukslån, men jeg kunne nok fått kjøpt leilighet tidligere hvis jeg hadde spart mer målbevisst fra den dagen jeg fikk meg deltidsjobb som 16-åring. Nå er jeg 30 år og har det godt økonomisk, men jeg er veldig opptatt av å ha buffer, leser meg opp på fondssparing og har et nøkternt forbruk. Og det har jeg tenkt å lære barna mine fra ung alder også.

Anonymkode: 9f752...2a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser på en episode fra sesong 19. (episode 6) 
Hun damen bruker 700 kroner på takeaway i måneden (eller 8400 i året) 

De fremstiller det som at dette er superkrise.. Er det bare jeg som synes 700 kroner på takeaway i måneden er lite/helt normalt? 

Bare en pizza koster 250,- så om man koser seg 2 ganger i måneden når man fort 5-6-700 kroner. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 21.43, AndreasBR skrev:

Jeg tok opp et forbrukslån på 150k for å forhindre at pappa og tante solgte hytten vi har hatt i familien siden før 1926 (Mener å huske det er da familien offisielt kjøpte hytta) Trengte 125k for å betale tante, og hadde ikke pengene der og da.. Velbrukte penger syns jeg...

Hmm... Hvorfor tok du ikke opp et vanlig lån med pant i hytta? Da ville du jo fått en helt annen rente og kunne betalt det ned mye raskere. 

Anonymkode: 8130a...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Hvorfor tok du ikke opp et vanlig lån med pant i hytta? Da ville du jo fått en helt annen rente og kunne betalt det ned mye raskere. 

Anonymkode: 8130a...68d

Får ikke engang forsikring på hytta :) Lykke til med å ta opp lån på den. Hadde også masse annet lån på den tiden. 
Tok ikke så lang tid å betale ned uansett, pappa kjøpte seg inn i leiligheten min, og så fikk han tilbake pengene når jeg solgte i Januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg sitter og ser på en episode fra sesong 19. (episode 6) 
Hun damen bruker 700 kroner på takeaway i måneden (eller 8400 i året) 

De fremstiller det som at dette er superkrise.. Er det bare jeg som synes 700 kroner på takeaway i måneden er lite/helt normalt? 

Bare en pizza koster 250,- så om man koser seg 2 ganger i måneden når man fort 5-6-700 kroner. 

Er kontoen skrapa er det selvfølgelig for mye, men dette er ingen krisesum sånn vanligvis.

Nå har det vært et par episoder der luksusfellen har måttet lete godt og grundig for å finne tegn på "overforbruk".  Noe må de jo sette opp som for mye, så de har tatt kategorier der forbruket har vært godt innafor det som er vanlig. Spesielt bra er det jo hvis det kan illustreres visuelt med for eksempel tomme takeaway-kartonger.  

Anonymkode: 6f646...73c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg sitter og ser på en episode fra sesong 19. (episode 6) 
Hun damen bruker 700 kroner på takeaway i måneden (eller 8400 i året) 

De fremstiller det som at dette er superkrise.. Er det bare jeg som synes 700 kroner på takeaway i måneden er lite/helt normalt? 

Bare en pizza koster 250,- så om man koser seg 2 ganger i måneden når man fort 5-6-700 kroner. 

Jeg synes heller ikke det var noen krisestor sum, men det er vel det at det er mye for noen som ikke har råd til det - som må låne for å finansiere alt i livet sitt, inkl take-awayen?

Kjøper selv en del take-away. Som i helgen, da var jeg og hentet sushi 😍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Million skrev:

Jeg synes heller ikke det var noen krisestor sum, men det er vel det at det er mye for noen som ikke har råd til det - som må låne for å finansiere alt i livet sitt, inkl take-awayen?

Kjøper selv en del take-away. Som i helgen, da var jeg og hentet sushi 😍

Litt tilfeldig at jeg siterer deg, da dette egentlig er et mer generelt svar til det med take away for 700 kr i måneden.Jeg er veldig enig i det jeg har uthevet. Det er unødvendig å bruke 700 kr i måneden på take away, sånn sett er det sløsing, selv om de fleste voksne i Norge kan unne seg dette hvis de vil. Problemet er jo at disse deltakerne ikke setter tæring etter næring. Hvis du klarer deg fint på lønna di, ikke har forbruksgjeld og ubetalte regninger og kan sette av en del til sparing hver måned, så er det jo helt ok å prioritere litt take away. Dersom du derimot har gjeld oppetter ørene og har et matbudsjett som er høyere enn nødvendig, så er det helt tullete å bruke 700 kr på take away. 

Anonymkode: 9f85e...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AndreasBR skrev:

Jeg sitter og ser på en episode fra sesong 19. (episode 6) 
Hun damen bruker 700 kroner på takeaway i måneden (eller 8400 i året) 

De fremstiller det som at dette er superkrise.. Er det bare jeg som synes 700 kroner på takeaway i måneden er lite/helt normalt? 

Bare en pizza koster 250,- så om man koser seg 2 ganger i måneden når man fort 5-6-700 kroner. 

Enig, har stusset på det tidligere. Selv jeg som er student bruker fort over den summen på take away/lunsj. 

Anonymkode: c0ddb...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, har stusset på det tidligere. Selv jeg som er student bruker fort over den summen på take away/lunsj. 

Anonymkode: c0ddb...221

Men, du går kanskje ikke flere tusen i minus i måneden. Går man i minus er jo egentlig all takeaway unødvendig kostnad streeengt tatt.. 😛 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjokkert over forbruket til hun jenta i dagens episode. Bruke nesten 6000kr på en helg på fest og morro! Hvordan er det mulig?

 

Husker at jeg jobbet deltid som servitør under studietiden. Da sparte jeg mye på å spise mat på restauranten gratis. Men hun lever jo som om hun er millionær.

Anonymkode: 8b5bb...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Jeg synes ikke å svi av 6000 på en helg (inkludert tur til frisør) var ille jeg da. Jeg skulle fint fått det til på to turer på restaurant og bytur to dager på rad. 

Gårsdagens episode var _kjedelig_. Det handlet jo i hovedsak om at en person som i utgangspunktet hadde grei inntekt, brukte for mye hver måned, og hele problemet hennes ville bli løst ved å ta forbruket ned fra hodeløst til normalt. Sånn der "spar 10 000 i måneden på å spise mindre ute" tips som egentlig ikke passer noen, ville faktisk passet henne og løst absolutt alle problemene hennes. Ikke var forbruket helt horribelt på andre ting enn uteliv heller. Topper til 200 kroner stykk og 2000 kroner i klær i måneden, makeupting til 300 er ikke helt nok til å få noe særlig sjokkeffekt av selv om de også prøvde det også i løpet av episoden. Vi slo av etter hvert. Så med forbehold om at det var en sånn utrolig plot twist de siste 20 minuttene var det en av de dårligste episodene jeg har sett i hele franchisen.

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gretchenlowell skrev:

Noen som har sett den nyeste på Viaplay med han «golferen» ?😫

Så den igår. Grei liste med krav der ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...