Gå til innhold

Mandela-Effekten


Mandelaeffektnorge

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det kan kalles Mandela-effekt, men jeg har møtt flere som hevder at i Grevinnen og hovmesteren ligger det et isbjørnskinn på gulvet og ikke et tigerskinn. 

Før internett ble allemannseie var det ikke så lett å argumentere for at det var et tigerskinn, så det ble bare ord mot ord. 

d46289a3cbfd7dd0e17351b7fdc3a1193952efb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Støvsugerør skrev:

Altså at mange mener at Obama skulle vært svart bekrefter jo hele denne effekten egentlig. 

Omg... ikke dra dumskapen inn i andre tråder også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBrukern skrev:

Omg... ikke dra dumskapen inn i andre tråder også

Så du bare kaller noe dumt uten argument, jada da kan man se bort i fra innspillet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Støvsugerør skrev:

Så du bare kaller noe dumt uten argument, jada da kan man se bort i fra innspillet ditt. 

Sa ikke at du var dum sa at det du skriver er dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBrukern skrev:

Sa ikke at du var dum sa at det du skriver er dumt

Jeg skrev du kalte noe dumt og nå innrømmer du det, du er så lett å forutse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange hørte i filmen Forrest Gump: «My mama always told me; life is like a box of chocolates.»

Det han faktisk sier er «Life was like a box of chocolates»

Anonymkode: 8fa7f...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kniv & gaffel skrev:

Vet ikke om det kan kalles Mandela-effekt, men jeg har møtt flere som hevder at i Grevinnen og hovmesteren ligger det et isbjørnskinn på gulvet og ikke et tigerskinn. 

Før internett ble allemannseie var det ikke så lett å argumentere for at det var et tigerskinn, så det ble bare ord mot ord. 

d46289a3cbfd7dd0e17351b7fdc3a1193952efb7

Interessant. Når du nevner det, så er jeg neimen ikke sikker … 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange opplevelser som kan sies å være i mandela effekt kategorien. Som at monopolmannen ikke har monokkel. Men det er etter min mening ikke noe i det. Mennesker har ikke all verdens kapasitet, og fyller inn minner på måter som gir mening for oss. Minner er utrolig upålitelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Poserose skrev:

Jeg har mange opplevelser som kan sies å være i mandela effekt kategorien. Som at monopolmannen ikke har monokkel. Men det er etter min mening ikke noe i det. Mennesker har ikke all verdens kapasitet, og fyller inn minner på måter som gir mening for oss. Minner er utrolig upålitelig. 

Det er helt klart. Men det er faktisk grenser for hvor dårlig husk det er mulig å ha også. Dessuten er det mer enn bare minneforsvinninger; det dukker opp ting som jeg nevnte ovenfor, som burde vært funnet ut av for lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 16.40, Kniv & gaffel skrev:

Vet ikke om det kan kalles Mandela-effekt, men jeg har møtt flere som hevder at i Grevinnen og hovmesteren ligger det et isbjørnskinn på gulvet og ikke et tigerskinn. 

Før internett ble allemannseie var det ikke så lett å argumentere for at det var et tigerskinn, så det ble bare ord mot ord. 

d46289a3cbfd7dd0e17351b7fdc3a1193952efb7

Ja husker også at det isbjørnskinn før. Men faren min mener det var et okseskinn men det synes jeg er rart. Har noen spurt de som lagde filmen eller har de laget flere versjoner?

Anonymkode: 263e5...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja husker også at det isbjørnskinn før. Men faren min mener det var et okseskinn men det synes jeg er rart. Har noen spurt de som lagde filmen eller har de laget flere versjoner?

Anonymkode: 263e5...9d4

"Grevinnen og hovmesteren handler om den engelske grevinnen Miss Sophie som får servert middag på sin 90-årsdag av hovmesteren James. Miss Sophie forventer at hennes fire beste venner – Sir Toby, Admiral von Schneider, Mister Pomeroy og Mister Winterbottom – skal være til stede under middagen; dessverre har alle fire dødd av alderdom. Grevinnen nekter imidlertid å akseptere dette, og insisterer på at middagen skal avvikles som om alle fire var i live. Det blir derfor hovmesteren James som må agere tilstedeværelsen til de fire avdøde gjestene. Det medfører at han må få i seg alle gjestenes drikke, noe som gradvis gjør ham fullere og fullere. Det berømte tigerskinnet som James snubler over, var opprinnelig ikke en del av sketsjen, men da butleren under en teateroppsetning av stykket ved et uhell falt over det, medførte det et latterbrøl hos publikum, slik at tigeren siden da har blitt en fast del av historien.

Mange tror Miss Sophie feirer nyttårsaften, men dette er feil. At James sier: «Happy New Year, Miss Sophie», må nok skrives på kontoen for alkoholinntaket.[2] Det mest kjente sitatet fra filmen er ellers: «Same procedure as every year, James!».

Sistnevnte er en smule rart, for jeg har alltid hørt at den fremstilte nyttårsaften. Selv om vi i Norge altså ser den lille julaften. Og ja, det ble lagd tre versjoner, men Norge har alltid vist den samme versjonen, visstnok en sveitsisk sådan. Tigerskinn står det å lese her, men interessant at flere husker andre typer dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fruit of the loom logoen gjør meg GAL!!!! 

Det er helt villt å lese alle som husker den cornucopiaen som aldri var der? Joooo den må ha vært!!

Samme med Wolkswagen logoen.... 

Har vi noen spesifike norske mandela effekter? Om norske ting? Foruten hawaiigryta haha

Anonymkode: 2904d...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den fruit of the loom logoen gjør meg GAL!!!! 

Det er helt villt å lese alle som husker den cornucopiaen som aldri var der? Joooo den må ha vært!!

Samme med Wolkswagen logoen.... 

Har vi noen spesifike norske mandela effekter? Om norske ting? Foruten hawaiigryta haha

Anonymkode: 2904d...7df

Måkke le av Hawaiigryta, hehe :) Som sagt, jeg har en egen nettside for norske effekter, og du finner dem her: https://www.mandelaeffektnorge.com/446657029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Måkke le av Hawaiigryta, hehe :) Som sagt, jeg har en egen nettside for norske effekter, og du finner dem her: https://www.mandelaeffektnorge.com/446657029

Jeg er for øvrig helt enig med deg; Wolkswagen- og Fruit Of The Loom-logen er galskap, jeg vet også at den var der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også at shampo/balsamen Pantene ble skrevet med aksent på E-en, altså Panténe. Det var jo slik vi uttalte det også. Men har visst alltid vært bare Pantene nå... 

Anonymkode: 2904d...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker også at shampo/balsamen Pantene ble skrevet med aksent på E-en, altså Panténe. Det var jo slik vi uttalte det også. Men har visst alltid vært bare Pantene nå... 

Anonymkode: 2904d...7df

Interessant, det skal jeg sjekke ut. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Interessant, det skal jeg sjekke ut. Takk for svar :)

Jeg fant en Facebook-side der det du nevner var diskutert, men jeg fikk ikke vedlagt den her. Uansett, her er det vedkommende skrev, så du har rett: H. Panténe Shampoo (with the accent over the E) OR just Pantene...?? Så ja, du er ikke alene. Godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...