Gå til innhold

Mandela-Effekten


Mandelaeffektnorge

Anbefalte innlegg

Hva tenker du? Har du i det hele tatt hørt om den? For min del ble den ganske så absorberende, så mye at jeg faktisk startet min egen nettside om fenomenet. Her er den, hvis du vil ta en titt. Setter pris på tilbakemeldinger og hva du mener om dette mystiske fenomenet: https://www.mandelaeffektnorge.com/446657029

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant fenomen. Kollektiv blackout. :) Spennende side, men jeg synes innlegget om "Fru Johnsen" var litt forvirrende. Så først etter å ha lest gjennom at det dreier seg om sitater. Jeg ville oppgitt link og/ eller kilde under hvert sitat og skrevet sitatene i anførselstegn. 

Anonymkode: d7f87...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Interessant fenomen. Kollektiv blackout. :) Spennende side, men jeg synes innlegget om "Fru Johnsen" var litt forvirrende. Så først etter å ha lest gjennom at det dreier seg om sitater. Jeg ville oppgitt link og/ eller kilde under hvert sitat og skrevet sitatene i anførselstegn. 

Anonymkode: d7f87...895

Godt forslag, det er alltid rom for forbedringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Godt forslag, det er alltid rom for forbedringer :)

Jeg synes det er skikkelig kult at du faktisk lager en nettside om dette og ikke bare laget noe på facebook som mange gjør. :) Håper jeg kan bidra en eller annen gang!

Anonymkode: d7f87...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant fra et psykologisk perspektiv. Hva gjør at så mange misforstår, og har samme oppfatning som er feil?  Hva er psykologien bak dette?

Jeg trodde selv at det var 52 stater i USA. Mange tror det. Hva gjør at vi har trodd dette, all den tid det bare er 50?

Jeg har ikke funnet noe om den psykologiske teorien om fenomenet. Det irriterer meg litt 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er skikkelig kult at du faktisk lager en nettside om dette og ikke bare laget noe på facebook som mange gjør. :) Håper jeg kan bidra en eller annen gang!

Anonymkode: d7f87...895

Tusen takk for det, jeg synes det er spennende å holde på med dette. Hvis du har noe å bidra med, så er du hjertelig velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det er interessant fra et psykologisk perspektiv. Hva gjør at så mange misforstår, og har samme oppfatning som er feil?  Hva er psykologien bak dette?

Jeg trodde selv at det var 52 stater i USA. Mange tror det. Hva gjør at vi har trodd dette, all den tid det bare er 50?

Jeg har ikke funnet noe om den psykologiske teorien om fenomenet. Det irriterer meg litt 😄

Kanskje fordi det ikke er noen som vet, og at sannheten er at vi opplever flere forskjellige tidslinjer? Veldig mange jeg har spurt sier også at de husker 52 stater, så kanskje det var slik en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mandelaeffektnorge skrev:

Kanskje fordi det ikke er noen som vet, og at sannheten er at vi opplever flere forskjellige tidslinjer? Veldig mange jeg har spurt sier også at de husker 52 stater, så kanskje det var slik en gang?

Jeg har hørt og lest mye om Mandela-effekten. Syns det er fascinerende. Men jeg deler nok ikke troen på at grunnen er forskjellige tidslinjer og at ting endret seg i 2012. Jeg tror det er psykologi til grunn her. Men fascinerende er det uansett! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg har hørt og lest mye om Mandela-effekten. Syns det er fascinerende. Men jeg deler nok ikke troen på at grunnen er forskjellige tidslinjer og at ting endret seg i 2012. Jeg tror det er psykologi til grunn her. Men fascinerende er det uansett! 🙂

Jeg tror heller ikke at ting endret seg i 2012, for jeg har minner fra barndommen som nå plutselig aldri har eksistert. Dette er ting jeg vet skjedde. En annen ting, som jeg har forsket mye på er den såkalte Hawaii-gryta, som var min kones og min favoritt på åttitallet. Toro-gryte altså. Den har aldri eksistert, og jeg har tatt kontakt med Toro, som har lett høyt og lavt, men de finner den ikke i sine annaler. Så noe rart er det … 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på siden din nå. Det er litt rotete skrevet. Blir litt slitsomt å lese, så prøv å skriv litt ryddigere. Det var kritikken. Ellers er det jo gøy at du har startet denne siden. Leste om den blå maneten nå, og måtte smile. Jeg så nemlig om den på TV i går, og jeg stusset over at jeg ikke hadde hørt om den blå før  😄 Vi er tydeligvis flere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Leste litt på siden din nå. Det er litt rotete skrevet. Blir litt slitsomt å lese, så prøv å skriv litt ryddigere. Det var kritikken. Ellers er det jo gøy at du har startet denne siden. Leste om den blå maneten nå, og måtte smile. Jeg så nemlig om den på TV i går, og jeg stusset over at jeg ikke hadde hørt om den blå før  😄 Vi er tydeligvis flere 

Det er helt klart at vi er flere :) Takk for konstruktiv kritikk, tro meg, det trenger jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mandelaeffektnorge skrev:

Det er helt klart at vi er flere :) Takk for konstruktiv kritikk, tro meg, det trenger jeg.

Jeg kommer til å lese på siden da, for som sagt, så finner jeg fenomenet interessant. En forklaring må det jo være! 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. Jeg kommer til å fortsette jeg, og prøver stadig å få det litt mer oversiktlig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Jeg tror heller ikke at ting endret seg i 2012, for jeg har minner fra barndommen som nå plutselig aldri har eksistert. Dette er ting jeg vet skjedde. En annen ting, som jeg har forsket mye på er den såkalte Hawaii-gryta, som var min kones og min favoritt på åttitallet. Toro-gryte altså. Den har aldri eksistert, og jeg har tatt kontakt med Toro, som har lett høyt og lavt, men de finner den ikke i sine annaler. Så noe rart er det … 

Falske minner florerer. Å huske noe som ikke har skjedd er ganske vanlig. Hukommelse virker jo slik at når man tar frem et minne så må det lagres på nytt. Dvs at neste gang du husker så er det litt farget av forrige gang du brukte minnet. Om dette gir mening. ;) Uansett kan det være opphavet til mange falske minner.  Det pussige med mandela-effekten er jo det faktum at mange husker det samme. Det er ganske uforklarlig og skulle gjerne visst mer om dette.

Anonymkode: d7f87...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heter det Mandelaeffekt? Og helt eksakt hva er effekten. Start med å forklare det, kanskje?

Anonymkode: 5f260...871

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Falske minner florerer. Å huske noe som ikke har skjedd er ganske vanlig. Hukommelse virker jo slik at når man tar frem et minne så må det lagres på nytt. Dvs at neste gang du husker så er det litt farget av forrige gang du brukte minnet. Om dette gir mening. ;) Uansett kan det være opphavet til mange falske minner.  Det pussige med mandela-effekten er jo det faktum at mange husker det samme. Det er ganske uforklarlig og skulle gjerne visst mer om dette.

Anonymkode: d7f87...895

Joda, jeg kjenner til dette med falske minner, og hvordan det fungerer, men i visse tilfeller holder det ikke helt mål. Selvsagt er det når mange husker det samme (som aldri har skjedd) at det virkelig begynner å bli interessant. Og uforklarlig . :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet en god ide TS, men du må jobbe med både sidens layout og innhold. Det henger ikke sammen det du skriver, hvis saken om «Fru Johnsen» inneholder sitater så må du vise det, nå står det feks først at den aldri ble forbudt, så at den ble det.. 

Men hei, du fikk klikk fra meg likevel 😛

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Falske minner florerer. Å huske noe som ikke har skjedd er ganske vanlig. Hukommelse virker jo slik at når man tar frem et minne så må det lagres på nytt. Dvs at neste gang du husker så er det litt farget av forrige gang du brukte minnet. Om dette gir mening. ;) Uansett kan det være opphavet til mange falske minner.  Det pussige med mandela-effekten er jo det faktum at mange husker det samme. Det er ganske uforklarlig og skulle gjerne visst mer om dette.

Anonymkode: d7f87...895

Som du skriver, så er jo dette foreløpig uforklarlig. Derfor er jeg interessert i det, for å få en forklaring. At så mange har falske minner. Og hvorfor om så mye ubetydelig? Som at mange av oss husker Mikke Mus med seler. Men det har han ikke. Og dette med "speil, speil på veggen der" som heller aldri er blitt sagt. Disse tingene betyr jo ingenting! Så hvorfor husker mange av oss så feil?

Håper noen finner ut av dette. Frustrerende å ikke vite  😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ginny skrev:

I utgangspunktet en god ide TS, men du må jobbe med både sidens layout og innhold. Det henger ikke sammen det du skriver, hvis saken om «Fru Johnsen» inneholder sitater så må du vise det, nå står det feks først at den aldri ble forbudt, så at den ble det.. 

Men hei, du fikk klikk fra meg likevel 😛

Nå er det jo det som er poenget, at mange husker at den ble forbudt, men så ble den ikke det likevel, i den tidslinjen vi er i nå. Det var det jeg prøvde å få frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det Mandelaeffekt? Og helt eksakt hva er effekten. Start med å forklare det, kanskje?

Anonymkode: 5f260...871

Hei. Jo, forklaringen er som følger: For åtte-ti år siden opplevde en viss Fiona Broom at det var mange som husket at Nelson Mandela døde i fengsel tidlig på nittitallet, de husket begravelsen, opptøyer, taler osv, men det var jo ikke sant. Han døde først i 2013. Etter det begynte hun å kalle det Mandela-Effekten, som altså indikerer at det er mange som husker noe som ikke har skjedd (i vår tidslinje). Så finnes det mange varianter; selvopplevde, lokale og så videre. Håper det hang på greip :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...