Gå til innhold

Mandela-Effekten


Mandelaeffektnorge

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Som du skriver, så er jo dette foreløpig uforklarlig. Derfor er jeg interessert i det, for å få en forklaring. At så mange har falske minner. Og hvorfor om så mye ubetydelig? Som at mange av oss husker Mikke Mus med seler. Men det har han ikke. Og dette med "speil, speil på veggen der" som heller aldri er blitt sagt. Disse tingene betyr jo ingenting! Så hvorfor husker mange av oss så feil?

Håper noen finner ut av dette. Frustrerende å ikke vite  😄

Veldig frustrerende faktisk, men det blir nok ikke lett å finne ut av det. Så er det ikke bare ubetydelige ting heller, mange husker at New Zealand lå øst for Australia, mens det i dag er til sør. Og at Mongolia ikke var et eget land, men kun en del av Kina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Veldig frustrerende faktisk, men det blir nok ikke lett å finne ut av det. Så er det ikke bare ubetydelige ting heller, mange husker at New Zealand lå øst for Australia, mens det i dag er til sør. Og at Mongolia ikke var et eget land, men kun en del av Kina. 

Nei, det er ikke bare ubetydelige ting! Jeg mente det ikke sånn. Jeg håper mange vil dele ting på siden da. For jo mer det kommer fram, jo mer sannsynlig er det at en finner årsak. At det ikke bare blir sett på som en "artig You Tube-konspirasjon"  

Ble egentlig lettet da jeg leste i VG (?) at mange trodde USA hadde 52 stater. Kanskje flere blir interessert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Nei, det er ikke bare ubetydelige ting! Jeg mente det ikke sånn. Jeg håper mange vil dele ting på siden da. For jo mer det kommer fram, jo mer sannsynlig er det at en finner årsak. At det ikke bare blir sett på som en "artig You Tube-konspirasjon"  

Ble egentlig lettet da jeg leste i VG (?) at mange trodde USA hadde 52 stater. Kanskje flere blir interessert! 

Det virker som om det ikke er så lett for noen å kommentere dette fenomenet, for i løpet av det året jeg har hatt denne siden kan jeg telle kommentarene der på en hånd. Nesten like rart som selve fenomenet det :) Ja, jeg håper flere blir både interessert og involvert, for de aller fleste har opplevd dette, selv om de sier det eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

En annen ting, som jeg har forsket mye på er den såkalte Hawaii-gryta, som var min kones og min favoritt på åttitallet. Toro-gryte altså. Den har aldri eksistert, og jeg har tatt kontakt med Toro, som har lett høyt og lavt, men de finner den ikke i sine annaler. Så noe rart er det … 

Nå måtte jeg smile litt... for den gryta husker da jeg også. ;)

Anonymkode: d7f87...895

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jeg smile litt... for den gryta husker da jeg også. ;)

Anonymkode: d7f87...895

Gjør du? Wow, så kanskje jeg ikke er gal likevel? :) Seriøst, det var interessant å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er interessant fra et psykologisk perspektiv. Hva gjør at så mange misforstår, og har samme oppfatning som er feil?  Hva er psykologien bak dette?

Jeg trodde selv at det var 52 stater i USA. Mange tror det. Hva gjør at vi har trodd dette, all den tid det bare er 50?

Jeg har ikke funnet noe om den psykologiske teorien om fenomenet. Det irriterer meg litt 😄

Jeg tror det har med at det kom to nye stater, Alaska og Hawaii. Som er statnummer 49 og 50. 
sånn at når man snakker om hvor mange stater det er i USA, så har man hørt om at det kom to nye. 50 + 2 = 52

Anonymkode: fb08a...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Gjør du? Wow, så kanskje jeg ikke er gal likevel? :) Seriøst, det var interessant å høre!

Ja, dvs jeg vil ikke sette penger på det, men mener å huske en noe mer "fruktig" gryterett med bl a ananas. Det kan likevel godt hende det var populært "på den tiden" å slenge litt ananas i en eller annen gryterett og kalle det noe med Hawaii. ;) Men rart.

Anonymkode: d7f87...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dvs jeg vil ikke sette penger på det, men mener å huske en noe mer "fruktig" gryterett med bl a ananas. Det kan likevel godt hende det var populært "på den tiden" å slenge litt ananas i en eller annen gryterett og kalle det noe med Hawaii. ;) Men rart.

Anonymkode: d7f87...895

Jepp, første gryterett med ananas, det var derfor vi likte den så godt :) Den amerikanske og italienske er jo fortsatt på markedet, men denne har aldri eksistert altså. Rart indeed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med at det kom to nye stater, Alaska og Hawaii. Som er statnummer 49 og 50. 
sånn at når man snakker om hvor mange stater det er i USA, så har man hørt om at det kom to nye. 50 + 2 = 52

Anonymkode: fb08a...e0d

Tja, joda, det er jo et poeng. Men det er over seksti år siden, og det er mange unge som også husker 52, så jeg vet ikke helt ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Nå er det jo det som er poenget, at mange husker at den ble forbudt, men så ble den ikke det likevel, i den tidslinjen vi er i nå. Det var det jeg prøvde å få frem :)

Jojo, men du får det ikke tydelig fram i teksten din. Som det står nå virker det mer som om du ikke vet om den ble forbudt eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vi lærte om noe som het holocaust på barneskolen og det er jo noe som ikke engang har skjedd, men kanskje det skjedde i en annen verden i en annen tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fascinerende hvor lite som skal til før enkelte begynner å stille spørsmål (og påstår de har gode svar) ved tilværelsen. 

Anonymkode: 16d26...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ginny skrev:

Jojo, men du får det ikke tydelig fram i teksten din. Som det står nå virker det mer som om du ikke vet om den ble forbudt eller ikke. 

Jeg vet at den ble forbudt. Men mange husker noe annet. Skal prøve å omarrangere innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig fascinerende hvor lite som skal til før enkelte begynner å stille spørsmål (og påstår de har gode svar) ved tilværelsen. 

Anonymkode: 16d26...5e4

Enig at hvis man graver godt i virkelighetens sømmer så ser man at de rakner litt, men mandelaeffekten som noen kaller den er ikke noe sånt annet enn innbilling. 

Anonymkode: db51a...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med at det kom to nye stater, Alaska og Hawaii. Som er statnummer 49 og 50. 
sånn at når man snakker om hvor mange stater det er i USA, så har man hørt om at det kom to nye. 50 + 2 = 52

Anonymkode: fb08a...e0d

Ja, har tenkt tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jeg smile litt... for den gryta husker da jeg også. ;)

Anonymkode: d7f87...895

Var det amerikansk gryte med tilsatt hermetisk ananas? Altså «hawaii-gryte» kun på folkemunne?

Anonymkode: b18ac...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ikke var Toro, men Knorr som hadde Hawaigryta?

Anonymkode: 3ea45...3c5

Nei, jeg har sjekka der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det amerikansk gryte med tilsatt hermetisk ananas? Altså «hawaii-gryte» kun på folkemunne?

Anonymkode: b18ac...78a

Det var en grytepose, som man tilsetter vann, 8-9 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mandelaeffektnorge skrev:

Det var en grytepose, som man tilsetter vann, 8-9 dl.

Det høres mer ut som den som het Orientalsk gryte?

Anonymkode: 83477...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...