Gå til innhold

TV2: Mysteriet Marianne


NordicViking

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Millimani skrev:

Jeg håper saken blir oppklart, at de søker mer i Holletjenna og området rundt, at de kan tømme tjernet og gå gjennom alt.

Tanken er god. Men hvis DNA'et på hår og hårrøtter er blitt brutt ned etter å ha ligger 40 år i tjernet, så vil det jo denne søkingen og tømmingen bli resultatløst. Og svært dyrt. OK, kanskje dem finner mer hår, men å finne en kropp er usannsynlig fordi det er blitt brudd ned. Ergo, selv ved funn så klarer dem ikke koble dette opp mot Marianne. 

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanken er god. Men hvis DNA'et på hår og hårrøtter er blitt brutt ned etter å ha ligger 40 år i tjernet, så vil det jo denne søkingen og tømmingen bli resultatløst. Og svært dyrt. OK, kanskje dem finner mer hår, men å finne en kropp er usannsynlig fordi det er blitt brudd ned. Ergo, selv ved funn så klarer dem ikke koble dette opp mot Marianne. 

Anonymkode: 272db...348

Men benrester kan kobles 

Anonymkode: 10f68...572

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men benrester kan kobles 

Anonymkode: 10f68...572

Ja.... kanskje... 

Anonymkode: 272db...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Tanken er god. Men hvis DNA'et på hår og hårrøtter er blitt brutt ned etter å ha ligger 40 år i tjernet, så vil det jo denne søkingen og tømmingen bli resultatløst. Og svært dyrt. OK, kanskje dem finner mer hår, men å finne en kropp er usannsynlig fordi det er blitt brudd ned. Ergo, selv ved funn så klarer dem ikke koble dette opp mot Marianne. 

Anonymkode: 272db...348

 

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Men benrester kan kobles 

Anonymkode: 10f68...572

Ja...

Og det finnes eksempler på lik som har lagt i tjern i like mange år, i oppløsning ja, men ikke umulig å identifisere.

Et eksempel fra 2007 som skulle vise seg å være en mann født i 1926, som hadde vært savnet siden 1968. 

https://www.ta.no/nyheter/likfunn-i-stampe/s/1-111-2748230

https://www.ta.no/notiser/la-i-vannet-i-39-ar/s/1-111-2796396

Det er sikkert vanskeligere å finne et barn enn en voksen, men dog... Her er et eksempel på at det kan gå an

 

Anonymkode: 69d5c...c12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne saken rullet rundt på 90 tallet var jeg for liten til å å få med meg hva som hadde skjedd. Jeg er selv fra Sørlandet, og det er en sak alle fra Sørlandet kjenner til etterhvert. Nå for første gang har jeg satt meg i denne saken, ved å følge med på dokumentaren til November film. Det var veldig spesielt å følge med på dette her.


Det er ingen tvil om at Politiet har gjort en dårlig jobb, man har ikke vært flink nok til å følge opp andre ledetråder. Man satte alle fokus på en mann. Det gjorde at observasjoner og viktige faktorer kan ha blitt borte. Samtidig så må man tenke at dette var for 40 år siden, det fantes ikke teknologi som vi har i dag, og man var heller ikke vant med å stå ovenfor en slik sak. 

Min oppfatning er at noen har lokket henne med i en bil, det finnes ingen andre mulighet for at hun kan ha forsvunnet på en annen måte midt på lyse dagen. Altså gjerningspersonen er i en bil. I det bestemte tidspunktet ved Frydendal varehandel.


I de fleste slike tilfeller, sier statistikken at gjerningsmannen ofte pleier å være fra nærområdet. Det er utrolig spesielt at den hvite Volvoen som ble nevnt under gårsdagens episode. Jeg tenker at det kan være en ledetråd, altså hvem eide en Hvit Vovlo Stajonsvogn med skilt PX.... Fått opp en liste med alle navn, undersøke alle disse navnene. Veldig spesielt at flere legger merke til den.

Det er utrolig mange spørsmål men utrolig få svar, det må være noen som vet noe eller har vist noe mer. Men det er umulig i en slik sak, det har gått 40 år. Man har ikke åsted, man har ikke et lik. Du sitter på bar bakke, selvom det skulle komme konkrete tips så blir det umulig så og si. 

Mitt inntrykk i går når de snakket om disse hårene, at Politiet ikke viste så stor interesse for dette. Jeg tror nok det er mye Politet ikke sier, i den forstand at de virkelig har prøvd alt. Alle sånne spor man kan gå etter har nok blitt undersøkt. Det har vært en deadend, og Politiet vil ikke bruke mer tid på dette. Da det har gått masse tid og ressurser på dette uten noe svar. Alt dette virker kanskje nytt for oss, som ser all denne informasjonen for første gang, men jeg tror nok at Politiet / Kripos osv har fulgt opp alle spor. De har ikke kommet noe vei, og da har man bare lukket denne saken. 

Hadde jo vært interessant å sett om de kunne gjøre et siste søk i det vannet ved Grimstad. Men jeg har mine tvil. Det denne serien ihvertfall har klart, er å gjenskape et sannsynlig hendelsesforløp og hva som har skjedd. Det sanne svaret tror jeg at vi aldri får vite. 

Marianne, og hennes familie fortjener å få en oppklaring. Det er egentlig utrolig frustrerende for man kommer ingen vei. Dokumentaren gjorde et sterkt inntrykk på meg. Kommer til å se siste episode i kveld, så legger jeg for mitt vedkommende dette bak meg. Det må være grusomt for pårørende og etterlatte. Jeg håper at det er noen der ute som har den minste fnug av samvittighet som kan si noe. 

Endret av amz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannens den gule bilen.... er det han som har innrømmet i fylla å ha tatt Marianne av dage? Eller er det snakk om en annen mann?

Anonymkode: 8687d...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne mannens den gule bilen.... er det han som har innrømmet i fylla å ha tatt Marianne av dage? Eller er det snakk om en annen mann?

Anonymkode: 8687d...5ab

Tror nok ikke det er samme mann, da hadde dem påpekt det. Det gjorde dem ikke. 

Jeg håper virkelig politiet har gjort en god leteinnsats rundt det huset hvor han i den gule bilen bodde. 

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok ikke det er samme mann, da hadde dem påpekt det. Det gjorde dem ikke. 

Jeg håper virkelig politiet har gjort en god leteinnsats rundt det huset hvor han i den gule bilen bodde. 

Anonymkode: 272db...348

Men per nå har visst ikke politiet gjort noe med det. Virker som om at dem har lagt saken død. Tragisk at ikke våre øverste myndigheter ønsker å få saker avklart. Byråkrati på sitt verste. 

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes programlederen minner litt om frøken detektiv. Virker som filmselskapet tror de driver en offentlig etterforskning. 

Anonymkode: 28337...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men per nå har visst ikke politiet gjort noe med det. Virker som om at dem har lagt saken død. Tragisk at ikke våre øverste myndigheter ønsker å få saker avklart. Byråkrati på sitt verste. 

Anonymkode: 272db...348

Håper politiet nå etter at serien er sendt føler en forventning fra folk om at de gjør noe med de nye opplysningene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Novemberfilm for en fantastisk serie, og ikke minst for en voldsomt bra jobb i 2 år med saken. Mulig dem løste gåten, mulig ikke, uansett så fant dem iallefall noe som politiet ikke fant, og som gjorde tidligere politietterforskere nærmest overbevist. Og fikk belyst den elendige politijobben som har skjedd i saken.  

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trøndelag84 skrev:

Håper politiet nå etter at serien er sendt føler en forventning fra folk om at de gjør noe med de nye opplysningene.

Ja, det er iallefall forkastelig av politiet å ikke følge dette opp. Et par mann og en minigraver en formiddag, så er mye av jobben gjort. Og kanskje noen søkehunder rundt omkring i nabolaget der han bodde. 

Får håpe noen står frem etter serien med mer informasjon, og kanskje bildebevis som mannen satt med. Hvis det stemmer at han fotograferte mye i et privat studio.... et studio få visste om. Hans inventar må jo eksistere noen plasser, er jo bare et par år siden han døde. 

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra serie. Hjerteskjærende med foreldrene som fortsatt søker etter jenta si etter en mannsalder. Husker saken jeg også, var 13.... husker mamma formante oss mot fremmede bilister. 
Er sjokka over dårlig etterforskning.... når man har vitneobservasjoner av et barn lik savnede inni et så særpreget kjøretøy, er det helt utrolig at dette ikke ble sjekket. Burde jo vært en enkel sak å etterlyse den gule bilen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå så jeg ikke de første episodene, men var det noe med at politiet først ikke trodde noe kriminelt hadde skjedd med Marianne? Slik at de kom sent i gang....
Hvis det stemmer, hva trodde politiet i tilfelle hadde foregått?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes programlederen minner litt om frøken detektiv. Virker som filmselskapet tror de driver en offentlig etterforskning. 

Anonymkode: 28337...e3c

Det er da bedre det enn at det ikke gjøres i det hele tatt, selv om det er gått 39 år. 

 

10 hours ago, Helgeline said:

Er sjokka over dårlig etterforskning.... når man har vitneobservasjoner av et barn lik savnede inni et så særpreget kjøretøy, er det helt utrolig at dette ikke ble sjekket. Burde jo vært en enkel sak å etterlyse den gule bilen!

Det burde det så absolutt! I tillegg ble jo bilen sett i Grimstad, først ved Fjære kirke og så ved Holletjenna. Begge ganger av det samme ekteparet som var ute på sykkeltur. De så ei lita barbent jente som løp fra to menn. Altså er det dog en sannsynlighet for at det er minst to involverte i "sluttfasen". Ei lita barbent jente. Ikke akkurat normalt at små seksåringer går barbent ute når det nærmer seg september, men alle vet at Marianne gjorde det den gangen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, kan den som kjørte den lyse Volvoen ha vært kompisen til han i den gule bilen? 🤔 Derfor to biler og beskrivelse av jente som lignet Marianne i begge? Han bodde vel ikke så langt fra Risør? Kanskje han hadde den samme dragningen mot små jenter?

Anonymkode: 0d3e3...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes programlederen minner litt om frøken detektiv. Virker som filmselskapet tror de driver en offentlig etterforskning. 

Anonymkode: 28337...e3c

Nå får det være nok! Dette var True Crime av ypperste kvalitet!

Anonymkode: e9db9...c13

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det bedre true crime jeg har sett! Fikk frysninger mange ganger under siste episode, spesielt da hun var på Fjell og så hvor kort avstanden var mellom den blokka hvor mistenkte hadde vært i, og der Therese bodde. Tenk om han har vært ansvarlig for begges forsvinning.. bare spekulasjoner, men det er jo mange likehetstrekk i de sakene.

Anonymkode: 8a06a...1ed

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete er ikke politiet ute i den hagen og leter nå, liksom??? De burde jo grave gjennom hele den! Dypt!

Anonymkode: afb9a...5cf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...