Gå til innhold

TV2: Mysteriet Marianne


NordicViking

Anbefalte innlegg

Fredag 28. august 1981 gikk seks år gamle Marianne til butikken for å kjøpe is og godteri. Så forsvant hun bare. Midt på lyse dagen. I dag omtales Mariannesaken som en av Norges største forsvinningsgåter. Ble alle steiner snudd den gangen? Går det an å finne svar 39 år senere eller er det for sent?

Episode 1 begynner på TV2 tirsdag klokken 21:45. Episode 2 går på onsdag klokken 21:45.

Endret av NordicViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tviler ærlig talt på at noen sånne TV-programmer egentlig kommer til å "løse" noe som helst rundt denne saken. 

De kommer vel bare til å harpe over all den samme gamle Informasjonen, men uten egentlig å komme noen som helst vei her. 

Anonymkode: b7b7d...e0e

En svakhet ved sånne programmer er at de prøver å fremstille det i reklamen som om de omtrent har løst saken. Men om det hadde vært tilfelle ville det jo vært kjent før programmet gikk på luften. Det blir uansett spennende å følge med. Jenta må ha forsvunnet i løpet av et veldig lite tidsvindu, med alle de kjente hun hadde i umiddelbar nærhet av der hun gikk. 

Anonymkode: 28337...e3c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten en total avsporing, men var det bare jeg som ikke visste at Risørdialekten var så - ja, rar? Trodde de snakket typisk sørlandsdialekt der. Man lærer altså noe nytt hver dag. :) 

Anonymkode: 28337...e3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En svakhet ved sånne programmer er at de prøver å fremstille det i reklamen som om de omtrent har løst saken. Men om det hadde vært tilfelle ville det jo vært kjent før programmet gikk på luften. Det blir uansett spennende å følge med. Jenta må ha forsvunnet i løpet av et veldig lite tidsvindu, med alle de kjente hun hadde i umiddelbar nærhet av der hun gikk. 

Anonymkode: 28337...e3c

Enig med deg.  Bortføringen må ha skjedd uhyre kjapt og også lite dramatisk og voldsomt, siden ingen verken har sett eller hørt noe.

Anonymkode: 9421a...3b1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da det skjedde men jeg var litt for ung til å følge med på alle detaljer. Følger dermed med på serien. Merkelig sak. Det skulle ikke være mulig å forsvinne helt i løpet av så kort tid og på en så liten plass, men det skjedde likevel. 

Det som er minst like rart er at absolutt ingen spor er funnet så mange år senere. 

Endret av Cata
Skrivefeil...
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt tvilsom journalistikk så langt synes jeg, litt suppekoking på en spiker. Som når man spør et vitne som var barn den gangen om han nå plutselig kan huske noe mer 40 år etterpå. Hva forventet de han skulle si, "ja visst, søren, dette hadde jeg glemt"? 

Anonymkode: 28337...e3c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Palmetreet skrev:

Gikk på Tv2 i går.

Og i dag. Skal gå hver tirsdag og onsdag i noen uker.

Anonymkode: 94015...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være forferdelig for foreldrene å aldri ha fått vite hva som skjedde med datteren. De har båret på denne smerten i nesten 40 år.

Ellers kom det jo fram at politiet tok grundig feil når de påsto at et av vitnene - ei dame - var den siste som så Marianne i live. Hva annet kan de ha tatt feil om?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette på Sumo og skal fortsette å følge med. Jeg kjenner jo til Marianne-saken som de fleste nordmenn, men synes likevel det var enklere å se for seg alt når de hadde så gode bilder av hvor hun hadde gått og den butikken og alt. 

Helt hårreisende dårlig politiarbeid til nå, hvertfall... Det er jo veldig trist for saken. Skjønner at vi behandlet savnet-saker annerledes før i tiden enn nå (og takk og lov for at det har skjedd endringer der), men denne saken kunne kanskje vært oppløst med vitneavhør så fort som mulig, og god oversikt over disse.

Anonymkode: 91797...0fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde en kroneis i hver hånd da hun forsvant.

Er det ikke rart at hun ikke slapp disse (og de dermed ble funnet) om hun ble brutalt bortført?

Anonymkode: fa200...695

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde en kroneis i hver hånd da hun forsvant.

Er det ikke rart at hun ikke slapp disse (og de dermed ble funnet) om hun ble brutalt bortført?

Anonymkode: fa200...695

Tenkte faktisk på det samme i gårsdagens episode. Den "noen" som evt tok henne må ha gjort det veldig fort men det er merkelig at han/hun også fikk med to is og en godtepose i farten og at ingenting ble liggende igjen på veien.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien og omgivelsene har hatt det vondt i alle disse årene helt klart, men jeg tenker på Marianne selv. Rakk hun å bli veldig redd, eller gikk det så fort at hun ble dopet ned med en gang, eller drept umiddelbart? En forferdelig fæl sak. 

Anonymkode: c1a71...b68

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje den som stod bak dette opplegget tok med seg alle sakene hennes også?   

Eller kanskje hun rakk å spise opp alt sammen rett før hun forsvant?          

Anonymkode: b7b7d...e0e

Marianne skulle vel hjem til barnevakten med i alle fall den ene isen, slik jeg forsto det (at det var en is til dem hver).

Anonymkode: 9421a...3b1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje hun rakk å spise opp alt sammen rett før hun forsvant? 

Lite trolig. Isen skulle hun ha med hjem til kusinen som satt barnevakt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Cata skrev:

Tenkte faktisk på det samme i gårsdagens episode. Den "noen" som evt tok henne må ha gjort det veldig fort men det er merkelig at han/hun også fikk med to is og en godtepose i farten og at ingenting ble liggende igjen på veien.

Jeg tenker at om man blir grabbet tak i av en fremmed vil man instinktivt slippe det man har i hendene og slåss for å komme løs. Jeg syns det tyder på at hun har blitt med frivillig.

Tvilsomt at en gjerningsmann ville tatt sjansen på må rydde opp om hun hadde kastet tingene fra seg.

Anonymkode: fa200...695

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken hr jeg ikke hørt om 😮 Kan man se programmet gratis på Sumo? 

Anonymkode: 4ed31...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...