Gå til innhold

TV2: Mysteriet Marianne


NordicViking

Anbefalte innlegg

19 hours ago, MalloryK said:

Frustrerende å måtte vente og vente på neste episode. Hvorfor kan de ikke slippe alt på en gang?

Og, dialekten til reporteren er merkelig. Jeg er glad det er tekstet

3 hours ago, MalloryK said:

Siden det tar så lang tid for de å slippe ut alle episodene, kan noen anbefale en dokumentar om denne saken? Jeg kjenner jeg trenger mer, jeg orker ikke vente. Og ja, har lest omtrent alt som er, vil gjerne se en doku

De sender ikke hele serien i ett opptak. Det blir fire og en halv time til sammen. Det er en grunn til at det er episoder, også i forhold til hva det handler om. Det er uansett ikke alltid så vanlig å slippe alt på en gang når det kommer en ny serie. Det er heller ikke alle som skaffer seg tilgang til å se det før det slippes på tv uansett. Jeg har også lest alt jeg har kommet over om denne saken, men kan ikke bestemme tempoet i forhold til hvorvidt serier skal slippes i én eller flere omganger. Vi må pent vente. Neste onsdag er siste episode i serien. Du får telle ti dager...en, to, tre, fire, fem, seks, syv, åtte, ni, ti... Du orker ikke vente på de fire neste episodene? Tenk på familien hennes som har venta på en oppklaring av saken i 39 år :grine:

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.9.2020 den 0.32, MalloryK skrev:

g, dialekten til reporteren er merkelig. Jeg er glad det er tekstet

Hun er fra vest (evt midt) Telemark. Jeg synes den dialekten er fin jeg ☺

Anonymkode: 6fd2d...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er fra vest (evt midt) Telemark. Jeg synes den dialekten er fin jeg ☺

Anonymkode: 6fd2d...660

Valdres ligger ikke akkurat i Telemark. 😂

Anonymkode: 8c8e4...0c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen kjørte på henne, fikk panikk og puttet henne inn i bilen for så å dumpe henne. 
Lite imponert over politiet som ikke vil uttale seg i saken. Vi vet at kompetansen er blitt bedre gjennom årene, iallefall litt. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knekt skrev:

Jeg tror noen kjørte på henne, fikk panikk og puttet henne inn i bilen for så å dumpe henne. 
Lite imponert over politiet som ikke vil uttale seg i saken. Vi vet at kompetansen er blitt bedre gjennom årene, iallefall litt. :P

Det vil jeg tro noen hadde merket, det var mange mennesker rundt som hadde hørt det hvis noe slikt skjedde. Jeg tror heller hun har gått frivillig inn i en bil, det vekker ikke så mye oppmerksomhet. Virket ikke som det området var et sted man kjørte såpass fort at påkjørsel kunne oppstå, i hvert fall ikke med store skader til følge. Jeg tror vitner ville reagert på råkjøring der også.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende med true crime-tv altså. Tror serien om Birgitte Tengs åpnet øynene for mange om hvordan noen kan tilstå noe de ikke har gjort, for eksempel. I denne serien er det jo flere eksempler på det samme. 

Det som er frustrerende med slike serier er at man vil så gjerne ha et svar på slutten, men det svaret finnes jo ikke... Enda. Jeg håper at serien får folk til å snakke seg imellom, og kanskje kommer det ny informasjon ut av det. 

Anonymkode: 91797...0fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Valdres ligger ikke akkurat i Telemark. 😂

Anonymkode: 8c8e4...0c2

Og jeg som trodde det var Risørdialekten 😄 hvorfor snakker ingen i den serien sørlandsdialekt? Jeg trodde de alle hadde like rar dialekt som hun fortellersken, og at de derfor alle snakker et oppkonstruert bokmål for å bli forstått. Men det får bli tema for en annen serie, kanskje. 😛 

Anonymkode: 28337...e3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg som trodde det var Risørdialekten 😄 hvorfor snakker ingen i den serien sørlandsdialekt? Jeg trodde de alle hadde like rar dialekt som hun fortellersken, og at de derfor alle snakker et oppkonstruert bokmål for å bli forstått. Men det får bli tema for en annen serie, kanskje. 😛 

Anonymkode: 28337...e3c

Kaller du dialekten min for rar? 😾😳 #dyptkrenka 😄

Anonymkode: 84205...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Knekt said:

Jeg tror noen kjørte på henne, fikk panikk og puttet henne inn i bilen for så å dumpe henne. 
Lite imponert over politiet som ikke vil uttale seg i saken. Vi vet at kompetansen er blitt bedre gjennom årene, iallefall litt. :P

22 hours ago, Ewe said:

Det vil jeg tro noen hadde merket, det var mange mennesker rundt som hadde hørt det hvis noe slikt skjedde. Jeg tror heller hun har gått frivillig inn i en bil, det vekker ikke så mye oppmerksomhet. Virket ikke som det området var et sted man kjørte såpass fort at påkjørsel kunne oppstå, i hvert fall ikke med store skader til følge. Jeg tror vitner ville reagert på råkjøring der også.

Politiets arbeid er jo veldig spesielt i store deler av denne saken. Spesielt at det gikk flere dager før det ble satt i gang ordentlige leteaksjoner, og etterlysninger av Marianne. I tillegg til feil siste observasjon. Teoriene er flere, og en teori er nettopp det at hun kan ha blitt påkjørt, og enten drept som følge av påkjørselen og så tatt med død i bilen, - eller tatt med et annet sted og blitt drept. Istedenfor å bli kjørt til sykehuset hardt eller lettere skadd :vetikke::daane:Men det er klart, hun kan ha blitt dratt inn i en bil ved at noen holdt sin hånd over hennes munn og hake, eller blitt med i bilen frivillig. Hvordan hun ellers kan ha blitt tatt er jo helt ubegripelig. 

 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg som trodde det var Risørdialekten 😄 hvorfor snakker ingen i den serien sørlandsdialekt? Jeg trodde de alle hadde like rar dialekt som hun fortellersken, og at de derfor alle snakker et oppkonstruert bokmål for å bli forstått. Men det får bli tema for en annen serie, kanskje. 😛 

Anonymkode: 28337...e3c

Du kommer til å høre sørlandsdialekten i løpet av serien. Mammaen har, om ikke dialekt, så iallefall aksent. Dialektene er ikke det jeg legger så mye merke til i denne serien. Pappaen er fra Kragerø, så han snakker uansett ikke sørlandsdialekt. Søsteren Elsebeth gjør det. Og flere andre. Men det er et team som jobber om serien, så ingen selvfølge at alle skal ha sørlandsdialekter. Uansett ikke relevant for serien!

Endret av Millimani
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg som trodde det var Risørdialekten 😄 hvorfor snakker ingen i den serien sørlandsdialekt? Jeg trodde de alle hadde like rar dialekt som hun fortellersken, og at de derfor alle snakker et oppkonstruert bokmål for å bli forstått. Men det får bli tema for en annen serie, kanskje. 😛 

Anonymkode: 28337...e3c

Risørdialekt er ikke en «klassisk» sørlandsdialekten, den er nærmere østlandsk 😊 noen sier du der man på østlandsk bruker deg, men for å få inn skarring må du nærmere Arendal 😅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at politiet ikke vil uttale seg

Anonymkode: 10f68...572

Slik de har etterforsket denne saken, syns jeg faktisk det ikke er så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror serien om Birgitte Tengs åpnet øynene for mange om hvordan noen kan tilstå noe de ikke har gjort, for eksempel. I denne serien er det jo flere eksempler på det samme. 

Anonymkode: 91797...0fc

Ja, det er mange likhetstrekk mellom de to sakene når det gjelder politiets avhørsteknikk. Og begge ganger gikk det galt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man står helt uten spor, så er det enkelt for en psykopat som Thomas Quick å manipulere alle til å tro at han er morderen. Det er synd at man brukte mye tid på denne avsporingen. 

Det er jo interessant å høre at to personer uten kjennskap til hverandre har pekt ut en mann som angivelig skal ha tilstått i fylla at han drepte Marianne. Her er det åpenbart paralleller til Birgittesaken, der en narkoman person angivelig skal ha tilstått å ha drept henne. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/8/2020 at 10:05 PM, AnonymBruker said:

Rart at politiet ikke vil uttale seg

Anonymkode: 10f68...572

Det at Risør-politiet ikke vil uttale seg i dag trenger ikke være fordi de føler seg "dumme". Det er nok heller fordi de som sitter på Risør politikammer i dag ikke er de samme som satt der da saken kom på bordet i 1981. Flere av dem som jobbet med saken i starten er sikkert døde, eller skrøpelige på gamlehjem. Det er ikke det samme for dem som jobber med saken i dag, 39 år etter at den oppsto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, NordicViking skrev:

Når man står helt uten spor, så er det enkelt for en psykopat som Thomas Quick å manipulere alle til å tro at han er morderen. Det er synd at man brukte mye tid på denne avsporingen. 

Når en mann klarer å manipulere flere drap helt ned i små detaljer, så er det faktisk forståelsesfullt at politiet går 5 på og tror dette. Husk også at dette er 30-40 år siden, og sporene var/er minimale. En tilståelse av dette kaliberet var vel det politiet også "ventet" på, for å klare å løse gåten. Og så kom tilståelsen. Til de grader også.

Selv om den i ettertid var riv ruskende gal.

Anonymkode: 272db...348

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2020 den 10.49, Ewe skrev:

Det vil jeg tro noen hadde merket, det var mange mennesker rundt som hadde hørt det hvis noe slikt skjedde. Jeg tror heller hun har gått frivillig inn i en bil, det vekker ikke så mye oppmerksomhet. Virket ikke som det området var et sted man kjørte såpass fort at påkjørsel kunne oppstå, i hvert fall ikke med store skader til følge. Jeg tror vitner ville reagert på råkjøring der også.

Tente å svare noenlunde det samme. En ulykke hvor man har tatt med seg den påkjørte kan man ikke utelukke, men det virker lite sannsynlig av de grunner du oppgir.

Anonymkode: e9db9...c13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

TV-programmer og forskjellige nettaviser har vel i årenes løp gravd rundt i en rekke gamle saker, men disse sakene forblir som regel uoppklarte.                               

Underholdningsverdi og seertall er vel det eneste som betyr noe for de som velger å produsere saker om slike gamle etterforskninger.                      

Anonymkode: b7b7d...e0e

Saken er 39 år, og fortsatt ikke for gammel til å bli oppklart. Det har kommet inn utrolig mange interessante tips nå. Foreløpig er det vel ikke så mange andre enn tipserne, redaksjonen og politiet som kjenner til tipsene, men det er godt mulig at det kommer noe ut av det. Selv om det er 39 år siden kan hun bli funnet. Enten død eller levende. Likhunder kan markere, selv så mange år senere, skjønt å finne ei lita barbent jente med beige sommerkjole og mørkt hår er vanskelig, men ikke umulig. Familien hennes søker fortsatt etter svar, og de fortjener å få det. Foreldrene har levd over halve livet med saken, og søsknene hennes vokste opp på politistasjonen. Denne serien er ikke underholdning, men dokumentar og true crime. Det kommer tydelig fram.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan Thomas Quick kunne vite slike detaljer uten å ha noe med saken å gjøre. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 10ad4...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...