Gå til innhold

TV2: Mysteriet Marianne


NordicViking

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan Thomas Quick kunne vite slike detaljer uten å ha noe med saken å gjøre. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 10ad4...3e3

Se dokumentaren om han, så skjønner du hvorfor. Han ble foret med detaljer før de "offisielle avhørene".

Anonymkode: a9807...2ed

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvordan Thomas Quick kunne vite slike detaljer uten å ha noe med saken å gjøre. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 10ad4...3e3

Norske journalister ga ham draps-informasjon, han har jo sagt det selv i ettertid. 

https://www.tv2.no/a/3202756

På denne måten har han bl.a. fått vite at Marianne hadde et arr på magen, og at det var bygge-arbeider på lekeplassen der Therese bodde. Ut i fra dette har han klart å begynne tilståelser sammen med stadig mer tilsendt informasjon fra norske journalister. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to siste episodene nå! Veldig spennende og intressante opplysningee som kommer frem!! Håper virkelig politiet i dag velger å bruke noen ressurser på denne sakrn nå, så familien får et svar...

Anonymkode: 0d3e3...71a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 0.31, AnonymBruker skrev:

En svakhet ved sånne programmer er at de prøver å fremstille det i reklamen som om de omtrent har løst saken. 

Anonymkode: 28337...e3c

Ett minutts stillhet for den skandalen TvNorges "Mannen som falt" endte opp med å bli! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2020 at 12:31 AM, AnonymBruker said:

En svakhet ved sånne programmer er at de prøver å fremstille det i reklamen som om de omtrent har løst saken. Men om det hadde vært tilfelle ville det jo vært kjent før programmet gikk på luften. Det blir uansett spennende å følge med. Jenta må ha forsvunnet i løpet av et veldig lite tidsvindu, med alle de kjente hun hadde i umiddelbar nærhet av der hun gikk. 

Anonymkode: 28337...e3c

Å framstille det slik i reklamen er vel for å gi folk litt "spenning" rundt det hele, om det går an å si det på en litt rar måte. At de har funnet hår som tilhører Marianne er ikke det samme som at saken er løst. Slik det framstilles i den korte reklamesnutten jeg så i går ang dagens episode, så er de sikre på at hårene stammer fra Marianne. Da kan man jo spørre seg hva som egentlig skjedde i 1990, da geleklumpen med hår ble funnet på bunnen av Holletjernet, tatt med til politiet i Grimstad, og sendt videre til rettsmedisinsk institutt. For hvis det er sånn at det stammer fra Marianne, så kunne man i det minste fått det svaret allerede i 1990, selv om man ikke ville klart å finne en drapsmann. Hvorfor hørte ikke hverken politiet i Grimstad, eller politiet i Risør, noe fra rettsmedisinerne i ettertid? Hvorfor fikk de aldri svar? Purret de ikke på det? Hva gikk galt der? Det er 30 år siden for pokker! Der blir det også mange ubesvarte spørsmål. Kanskje noen i politiet nå føler seg flaue eller dumme. Men igjen er det dette med at de som jobbet med saken den gangen kan være døde nå. 

Jeg har ikke sett de to siste episodene enda, men må si jeg venter interessert. Bare den lille reklamesnutten angående nest siste episode gir meg mange tanker og grublerier. Hva var det egentlig som skjedde her? Her har rettsmedisinsk institutt gjort en stor tabbe slik jeg ser det - hvis de aldri analyserte hårene. Men det samme med politiet i Grimstad og i Risør, siden de aldri ble kontaktet av rettsmedisinsk institutt i ettertid. De ventet på svar som aldri kom, men "glemte" tydeligvis å purre.

Jeg ser de siste episodene i kveld og i morgen. Så kanskje har jeg skrevet noe "feil" her, det vet de som allerede har sett episodene. Man kan i noen tilfeller gjøre seg mange tanker ut i fra noe veldig lite. Når jeg skriver "veldig lite", så mener jeg reklamesnutten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste episodene var veldig spennende. Føler sånn med familiene, både Mariannes og Thereses og alle andre som har en uoppklart sak. Helt forferdelig å gå rundt og ikke vite hva som skjedde. 

Fikk fullstendig frysninger over hele kroppen da de begynte å grave i den kompostbingen og fant beinrester. Selv om det skulle vise seg at alle var fra et dyr... what are the odds, liksom?

Anonymkode: 91797...0fc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forrige episode, jeg fikk ikke helt tak i hvem hun eldre damen var. Hun som hadde en katt som ble redd.

Hun hadde en sønn som spydde i 1530 tiden dagen Marianne forsvant, og var derfor alibiet til mannen som også var hjemme da. Hun husket denne episoden godt.

Hvem var han mannen? En sjåfør som hadde sett henne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MalloryK skrev:

I forrige episode, jeg fikk ikke helt tak i hvem hun eldre damen var. Hun som hadde en katt som ble redd.

Hun hadde en sønn som spydde i 1530 tiden dagen Marianne forsvant, og var derfor alibiet til mannen som også var hjemme da. Hun husket denne episoden godt.

Hvem var han mannen? En sjåfør som hadde sett henne?

Hun var alibiet til han som først ble siktet. Følte seg truet av politiet til å lyve om vitnemålet sitt sånn at de kunne få «løst» saken..

Anonymkode: 0d3e3...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett de to siste episodene. Må si det var veldig interessant!

Og så husker jeg som barn på 80-tallet, at menn i bil var noe vi måtte passe oss for. Ikke snakke med eller bli med fremmede menn i bilen. Det var virkelig en greie. 

Anonymkode: 84205...9b2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har nå sett de to siste episodene. Må si det var veldig interessant!

Og så husker jeg som barn på 80-tallet, at menn i bil var noe vi måtte passe oss for. Ikke snakke med eller bli med fremmede menn i bilen. Det var virkelig en greie. 

Anonymkode: 84205...9b2

Det husker jeg også, var mye snakk om farlige menn, og derfor trodde jeg alle menn skulle bortføre og drepe meg.

Anonymkode: a7fd6...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, etter nå ha sett de to siste episodene at jeg virkelig håper politiet sjekker ut disse nye sporene i denne saken.

Spesielt siden de gjorde så fantastisk slett arbeid i begynnelsen av denne saken. 

Foreldet eller ikke så fortjener familien å få vite hva som har skjedd med den lille jenta. Det kan ikke finnes noe verre enn å ikke vite, kanskje man til og med har et håp om at de faktisk lever?
 

I tillegg så er jo saken såpass lik Therese-saken at her kan de ende med å slå to fluer i en smekk om de skulle finne det ut.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, MalloryK said:

Ja, lokkemann var noe vi ble advart om på 80 tallet.

Det var det. Og man blir selvfølgelig fortsatt advart om det. 

Håper så inderlig at alle nye spor sjekkes, det kan sikkert være hold i flere. 

Det hadde vært godt å få en løsning på saken. Det hadde vært godt å få et svar. Også for Mariannes skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper politiet sjekker ut beina som ble funnet. Greit nok at det store beinet ikke kan stamme fra en 6-åring, men syns det er altfor tilfeldig at det skal ligge masse beinrester der som kun stammer fra dyr. Hva er  sjansen, liksom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger litt på greip om den PX registrerte bilen som ble observert hadde kjørt vestover. PX tilhører/tilhørte Mandal region og på tidlig 80-tall var bilnumre mer stedsbundne enn de er i dag. 

Anonymkode: e9d99...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne serien har vært veldig spennende og bra laget. Mye bedre enn en del andre true crime serier. 

Håper virkelig de sjekker alle spor og moduskandidater nøye nå! 

Veldig synd at hårstråene ikke kunne sjekkes... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nå sett de to siste episodene. Må si det var veldig interessant!

Og så husker jeg som barn på 80-tallet, at menn i bil var noe vi måtte passe oss for. Ikke snakke med eller bli med fremmede menn i bilen. Det var virkelig en greie. 

Anonymkode: 84205...9b2

Det skal man ikke i dag heller. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg syntes var rart var at de ikke tømte det tjernet. Uansett hvem det skulle være som lå der på bunnen, så fortjener vel vedkommende å bli funnet? De konkluderte jo med at det var menneskehår, og med røtter? Og ganske mye av det, gang på gang, på samme sted... I tillegg til de derre ekle hvite geleaktige greiene som kan ha vært oppsvulmet hud. 

Og en annen ting jeg reagerte på var at Mariannes mor sa hun ikke visste om det med hårene, men vi ser jo i episoden at det var avisoppslag om hårfunn som ble knyttet til denne saken, så akkurat det skjønte jeg ikke helt. Hun må jo ha visst om det? Eller mente hun at hun ikke visste at det lå hos Kripos? Det gjorde jo ikke Novemberfilm heller... 

Anonymkode: 91797...0fc

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En ting jeg syntes var rart var at de ikke tømte det tjernet. Uansett hvem det skulle være som lå der på bunnen, så fortjener vel vedkommende å bli funnet? De konkluderte jo med at det var menneskehår, og med røtter? Og ganske mye av det, gang på gang, på samme sted... I tillegg til de derre ekle hvite geleaktige greiene som kan ha vært oppsvulmet hud. 

Og en annen ting jeg reagerte på var at Mariannes mor sa hun ikke visste om det med hårene, men vi ser jo i episoden at det var avisoppslag om hårfunn som ble knyttet til denne saken, så akkurat det skjønte jeg ikke helt. Hun må jo ha visst om det? Eller mente hun at hun ikke visste at det lå hos Kripos? Det gjorde jo ikke Novemberfilm heller... 

Anonymkode: 91797...0fc

Kanskje noen vil ta seg bryet med å tømme det tjernet til våren. Jeg håper iallefall det. Jeg håper at saken blir løst. Helt utrolig at rettsmedisinsk institutt bare har latt hårene ligge. Joda, kanskje teknologien er enda bedre om ti-femten år til å finne ut om det er hår som stammer fra Marianne? Det var vel noe sånt som ble nevnt. Ti til femten år?! Skal det gå så lang tid før man kan være sikre på at det faktisk tilhører Marianne, når man likevel vet at det stammer fra et menneske? Hvis de tar seg bryet med å tømme tjernet, så blir det kanskje funnet mer av betydning. Nå har det kommet fram at flere så ei jente som lignet Marianne sittende i baksetet på en lys bil. Et eldre ektepar på sykkeltur så også ei barbent jente som løp fra to menn ved Fjære kirke i Grimstad, hvor bilen også sto parkert. Den samme bilen sto parkert ved Holletjenna, de hørte et skrik som hørtes ut som kom fra et barn. Stakkars Marianne! Jeg håper saken blir oppklart, at de søker mer i Holletjenna og området rundt, at de kan tømme tjernet og gå gjennom alt. Men jeg har ikke sett siste episode, den skal jeg se i kveld. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nå sett de to siste episodene. Må si det var veldig interessant!

Og så husker jeg som barn på 80-tallet, at menn i bil var noe vi måtte passe oss for. Ikke snakke med eller bli med fremmede menn i bilen. Det var virkelig en greie. 

Anonymkode: 84205...9b2

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg også, var mye snakk om farlige menn, og derfor trodde jeg alle menn skulle bortføre og drepe meg.

Anonymkode: a7fd6...a0c

 

14 timer siden, MalloryK skrev:

Ja, lokkemann var noe vi ble advart om på 80 tallet.

Ja, jeg kan faktisk ikke huske å bli fortalt det så mye, men at jeg var veldig redd for det. Er født i 81, så fikk naturlig nok ikke med meg Mariannesaken da den skjedde, men Theresesaken... Jeg var 7 og hun var 8-9(?). Jeg kunne lese, noe foreldrene mine nok ikke tenkte på, så jeg leste VG og lyttet til Dagsrevyen. Husker forsiden på VG med hvordan hun var kledd da hun forsvant ennå. Og ble kjemperedd for biler som kjørte sakte, folk som kom ut av biler bærende på godteri, (det skjedde en gang, sikkert en far som skulle hjem til barna sine, ingenting om situasjonen var skummel bortsett fra at han bar godteri, snakka ikke engang til meg og venninnene mine) osv. 

Var skikkelig redd for å bli kidnappa i flere år som barn.

Anonymkode: c1b53...13c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...