AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2301 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tar tilbake det jeg skrev. Leste et par sider tilbake i tråden nå, og ser at du faktisk mener "økonomisk verge" som i umyndiggjøring. Tenker du at faren din gjør dette fordi han er glad i deg og vil ditt beste? I så tilfelle kanskje du skal la ham gjøre det. Et annet alternativ kan være å kontakte Nav, og be dem sette deg i kontakt med noen som kan lære deg egen økonomisk styring. Det burde være et mål for deg å klare å styre med egen økonomi på sikt, og det burde være et mål for faren din også. Har han tilbudt deg noe måte å lære økonomisk styring på? Noen burde hjelpe deg med dette, ikke bare umyndiggjøre deg. Men det er klart, ingen her kjenner hele historien heller. Kanskje dette er forsøkt og prøvd uten hell, mange ganger allerede? Anonymkode: 0824d...fa5 Nei det er ikke forsøkt før. Studielånet mitt er hos Statens Innkrevingssentral,og vokser. Jeg vil ikke at han skal bruke arven min på å betale det. De må ha legeattest for å kunne fryse og redusere det. Anonymkode: 1bb8f...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2302 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): "økonomisk verge" som i umyndiggjort.Dette skjer jo i tilfeller hvor folk for eksempel har Downs syndrom og lignende. Anonymkode: 0824d...fa5 Ja dette poengterte jeg til han!!😳😳 Anonymkode: 1bb8f...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2303 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det er ikke forsøkt før. Studielånet mitt er hos Statens Innkrevingssentral,og vokser. Jeg vil ikke at han skal bruke arven min på å betale det. De må ha legeattest for å kunne fryse og redusere det. Anonymkode: 1bb8f...613 Hvis du bare har studielån så kan du jo bare kontakte statens innkrevingssentral og lage en avtale med dem. Betale et latterlig lavt beløp i måneden, 200 kr for eksempel. Så er det ihvertfall igang til du finner deg en jobb. Og hvis du evt søker uføretrygd så får du studielånet slettet. Smal sak. Og ikke noe å måtte ha verge for. Fiks det selv, en betalingsplan, og fortell faren din at du har ordnet med det selv og utover det har ikke han noe med. Anonymkode: 0824d...fa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2304 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du bare har studielån så kan du jo bare kontakte statens innkrevingssentral og lage en avtale med dem. Betale et latterlig lavt beløp i måneden, 200 kr for eksempel. Så er det ihvertfall igang til du finner deg en jobb. Og hvis du evt søker uføretrygd så får du studielånet slettet. Smal sak. Og ikke noe å måtte ha verge for. Fiks det selv, en betalingsplan, og fortell faren din at du har ordnet med det selv og utover det har ikke han noe med. Anonymkode: 0824d...fa5 Aap ikke uføretrygd. Skal snakke med Nav om praksisplass etter jeg har levert inn hjemmeeksamen. Men nei de vil ikke ta i mot små betalinger. Renten er høy,det blir som å pisse i sjøen eller hva det uttrykket er. Apropo mye emojis. Det var flere i tråden her som sa jeg skulle bruke mye av det i samtaler med menn!! Anonymkode: 1bb8f...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2305 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aap ikke uføretrygd. Skal snakke med Nav om praksisplass etter jeg har levert inn hjemmeeksamen. Men nei de vil ikke ta i mot små betalinger. Renten er høy,det blir som å pisse i sjøen eller hva det uttrykket er. Apropo mye emojis. Det var flere i tråden her som sa jeg skulle bruke mye av det i samtaler med menn!! Anonymkode: 1bb8f...613 Det er vel standard 8,9 prosent rente på alt hos statens innkrevingssentral, hvis ikke dette studielånet får enda lavere rente. Og uansett er poenget at du har en avtale med dem, ikke at du betaler det ned nå. Det viser økonomisk styring, kontroll på egen økonomi. Det er poenget, i forhold til en umyndiggjøring/vergesak. Det er bare et godt råd. Anonymkode: 0824d...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2306 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel standard 8,9 prosent rente på alt hos statens innkrevingssentral, hvis ikke dette studielånet får enda lavere rente. Og uansett er poenget at du har en avtale med dem, ikke at du betaler det ned nå. Det viser økonomisk styring, kontroll på egen økonomi. Det er poenget, i forhold til en umyndiggjøring/vergesak. Det er bare et godt råd. Anonymkode: 0824d...fa5 Takk for det😊 De må ha legeattest på at jeg har angst og ikke har hatt jobb med god nok inntekt til å forvalte det. De fikk en søknad i april/mai med bevis på åra jeg har fått sosial stønad og annen informasjon de trengte men det var ikke nok og det stiger med 3000 kr hver mnd så har steget med 18 000 til nå. Ganske sjokkerende og det er dette min far ikke vil sitte å se fortsette å stige. Anonymkode: 1bb8f...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2307 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for det😊 De må ha legeattest på at jeg har angst og ikke har hatt jobb med god nok inntekt til å forvalte det. De fikk en søknad i april/mai med bevis på åra jeg har fått sosial stønad og annen informasjon de trengte men det var ikke nok og det stiger med 3000 kr hver mnd så har steget med 18 000 til nå. Ganske sjokkerende og det er dette min far ikke vil sitte å se fortsette å stige. Anonymkode: 1bb8f...613 Det skjønner jeg. Hvorfor ikke betale på studielånet med arven da? Det er absolutt det smarteste hvis det vokser i en sånn fart. Anonymkode: d8992...65d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2308 Del Skrevet 29. november 2020 Faren din vil hjelpe deg, men dere har nok såpass forskjellig «språk» at dere står steilt mot hverandre når dere egentlig ønsker det samme. Dvs ønsker å bli kvitt gjeld, få tannlegetime og få livet ditt på beina. Hva med å forklare for din far at du ønsker å ta tak, men at du ikke ønsker verge, så kanskje han vil hjelpe deg? Og om han betaler med sine penger så kan du betale han tilbake litt etter litt når du kommer ovenpå? Om det er en trøst så måtte jeg nylig låne penger av min pappa til en større utgift, selv om jeg er 34 og har en god jobb pluss familie og hus. Av og til blir det bare sånn, og pappa var veldig glad for å kunne hjelpe. Anonymkode: 46879...d72 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2309 Del Skrevet 29. november 2020 Faren din ønsker å bli verge for deg da du ikke tar gode valg for eget liv på et sykelig nivå. -du sitter sulten og feilernært i lang tid men takker nei til at faren din overfører alle pengene til deg -du tenker imidlertid at du skal kjøpe leilighet på nyåret -du kommer deg ikke på matbutikken for å handle det mest nødvendige mest sannsynlig på grunn av angst - men nekter å få kvalifisert hjelp som monner -du tar ikke ansvar for egen helse. Eksempelvis angst, isolasjon, mat, tenner. Resultatet er at du går på sosial stønad og ikke aap eller ufør. -du nekter å få legeerklæring så studielånet kan slettes eller settes i bero. Du foretrekker da at det vokser i vill fart hos statens innkrevingssentral -du stiller deg hel uforståelig til behovet for verge -på toppen har foreldrene dine alle eksemplene hvor de har forsøkt å få deg i kontakt med NAV og helsevesen, men ha har du hatt en oppfarenede episode -de leser tråden her inne og vet hvor ille det står til med alt Anonymkode: cdb8e...c12 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2310 Del Skrevet 29. november 2020 Du bør bruke pengegaven faren din forvalter til å betale ut studielånet. Jeg skjønner at du har satt de av til egenkapital for bolig, men antar du må ha boliglån i tillegg til pengegaver din. Banken vil ta studielånet med i vurderingen på hvor mye du få låne, altså du får mindre boliglån enn du vil få uten studielånet. At du har misligholdt gjeld, teller heller ikke positivt med tanke på ordinært boliglån, på grunn av forsinkelsesrentene bør du kvitte deg med dette lånet dersom du har mulighet til det. Anonymkode: f63d1...415 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2311 Del Skrevet 29. november 2020 Det må da være bedre å ta 18.000 fra arven og spare opp dette beløpet igjen når du har mulighet? Når du ikke har penger å betale med og gjelden bare vokser så vil det jo bli en umulig oppgave...når du får mer inntekt senere vil mye gå til gjeld og du sitter med like dårlig råd som i dag. Anonymkode: 074fe...841 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2312 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for det😊 De må ha legeattest på at jeg har angst og ikke har hatt jobb med god nok inntekt til å forvalte det. De fikk en søknad i april/mai med bevis på åra jeg har fått sosial stønad og annen informasjon de trengte men det var ikke nok og det stiger med 3000 kr hver mnd så har steget med 18 000 til nå. Ganske sjokkerende og det er dette min far ikke vil sitte å se fortsette å stige. Anonymkode: 1bb8f...613 Hva vil du da? Vil DU at det skal fortsette å stige? Om ikke lenge har det vokst så mye at hele arven din har gått med til renter. Hva er planen din? Anonymkode: 9acc9...d1b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2313 Del Skrevet 29. november 2020 Optimistisk å tro på boliglån uten jobb og med stort krav som ligger hos statens innkrevingssentral. Anonymkode: 6faf4...336 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2314 Del Skrevet 29. november 2020 Jeg fikk et større boliglån helt alene, uten kausjonist, og med en normal (lav) kommunal lønn, jeg hadde litt egenkapital, men banken sa at jeg fikk lånet fordi banken min kunne se at jeg over tid ikke hadde røde tall på konto eller betalingsannmerkninger. Jeg vil anbefale deg å få ryddet opp i økonomien, eller få hjelp til å rydde opp i det snarest mulig. Jo lengre du venter jo verre blir det,og jo større gjeld blir det. Som en annen skriver, du får ikke større huslån med egenkapital dersom du har gjeld som har gått til inkasso og som øker for hver måned. Det kan være billigere å betale ut gjelden nå, enn å la den vokse seg enda større. Nav har økonomiske veiledere/ gjeldsrådgivere, det er gratis. De kan også ta kontakt med de du skylder penger og forhandle ned rente, ned lånet, en utsettelse eller en betlingsplan, om du samtykker til det. Jeg forstår at det allerde har gått ganske langt. Det beste er selvsagt om du tar ansvar og order opp selv, men om du ikke klarer det, så er det ikke feil å ta imot hjelp. Det virker som om familien din er glade i deg, vil ditt beste, og vil hjelpe. deg. Når man har mye angst, stort ego, har hatt lite kontakt med andre, og mye fokus på seg selv over tid, så kan det være vanskelig å forstå at man trenger hjelp, og at andre vil deg vel, ikke ta kontroll over deg. Du skriver om dokumentasjon levert for et halvt år siden som ikke ble godtatt, har du ikke gjort noe med dette på et halvt år? Hvordan er økonomien din nå? Mottar du sosialhjelp jevnt slik at du klarer deg, eller søker du innimellom og har dermed en ujevn økonomi? Har du mat og det du trenger hjemme akkurat nå? Hva med shampo, deo, tannkrem, klær med tanke på at du har begynt å date? Har du tenkt på julegaver til familien din? Anonymkode: 684ec...a3e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2315 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk et større boliglån helt alene, uten kausjonist, og med en normal (lav) kommunal lønn, jeg hadde litt egenkapital, men banken sa at jeg fikk lånet fordi banken min kunne se at jeg over tid ikke hadde røde tall på konto eller betalingsannmerkninger. Jeg vil anbefale deg å få ryddet opp i økonomien, eller få hjelp til å rydde opp i det snarest mulig. Jo lengre du venter jo verre blir det,og jo større gjeld blir det. Som en annen skriver, du får ikke større huslån med egenkapital dersom du har gjeld som har gått til inkasso og som øker for hver måned. Det kan være billigere å betale ut gjelden nå, enn å la den vokse seg enda større. Nav har økonomiske veiledere/ gjeldsrådgivere, det er gratis. De kan også ta kontakt med de du skylder penger og forhandle ned rente, ned lånet, en utsettelse eller en betlingsplan, om du samtykker til det. Jeg forstår at det allerde har gått ganske langt. Det beste er selvsagt om du tar ansvar og order opp selv, men om du ikke klarer det, så er det ikke feil å ta imot hjelp. Det virker som om familien din er glade i deg, vil ditt beste, og vil hjelpe. deg. Når man har mye angst, stort ego, har hatt lite kontakt med andre, og mye fokus på seg selv over tid, så kan det være vanskelig å forstå at man trenger hjelp, og at andre vil deg vel, ikke ta kontroll over deg. Du skriver om dokumentasjon levert for et halvt år siden som ikke ble godtatt, har du ikke gjort noe med dette på et halvt år? Hvordan er økonomien din nå? Mottar du sosialhjelp jevnt slik at du klarer deg, eller søker du innimellom og har dermed en ujevn økonomi? Har du mat og det du trenger hjemme akkurat nå? Hva med shampo, deo, tannkrem, klær med tanke på at du har begynt å date? Har du tenkt på julegaver til familien din? Anonymkode: 684ec...a3e Har dessverre sosial stønad og det går ikke alltid rundt dessverre. Har gått i minus to mnd på rad nå. Herregud da folk,er da hygenisk av meg og har alt av slikt!! Har ikke vært med frisør på mange år pga lav inntekt. Har klipt og farget håret selv. Men lengter etter å få frisørbehandling,ja. Har kjøpt en liten del av en julegave til foreldrene mine.Skal kjøpe mer + til et par til. Har heldigvis ikke mange å kjøpe til😊 Har foreslått å betale 20 000,- av gavepengene til Statens Innkrevingssentral. Håper min far er i møtekommende🙏🤞 Anonymkode: 1bb8f...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2316 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Studielånet mitt er hos Statens Innkrevingssentral,og vokser....De må ha legeattest for å kunne fryse og redusere det. Anonymkode: 1bb8f...613 Men du vil heller risikere umyndiggjøring enn å kontakte legen? Anonymkode: d2573...a20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2317 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Herregud da folk,er da hygenisk av meg og har alt av slikt!! Det var ikke meningen å være frekk om det var slik du oppfattet det. Jeg tenkte bare at om du har dårlig råd, og aldri går på butikken, så kan det være vanskelig å få slikt i hus. Beklager om du ble fornærmet eller såret. Hvordan er det med mat nå? Har du god og næringsrik mat i eksamensperioden? Du bør jo ha det ellers også. Hvordan får du deg mat i huset? Hvordan ser du for deg at du skal få orden på økonomi og tenner? Hvilket tidsperspektiv har du på det før det skal være i orden? Anonymkode: 684ec...a3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2318 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har dessverre sosial stønad og det går ikke alltid rundt dessverre. Har gått i minus to mnd på rad nå. Herregud da folk,er da hygenisk av meg og har alt av slikt!! Har ikke vært med frisør på mange år pga lav inntekt. Har klipt og farget håret selv. Men lengter etter å få frisørbehandling,ja. Har kjøpt en liten del av en julegave til foreldrene mine.Skal kjøpe mer + til et par til. Har heldigvis ikke mange å kjøpe til😊 Har foreslått å betale 20 000,- av gavepengene til Statens Innkrevingssentral. Håper min far er i møtekommende🙏🤞 Anonymkode: 1bb8f...613 Hva har dy tenkt å gjøre med studielånet fremover da? Anonymkode: 9acc9...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2319 Del Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det var ikke meningen å være frekk om det var slik du oppfattet det. Jeg tenkte bare at om du har dårlig råd, og aldri går på butikken, så kan det være vanskelig å få slikt i hus. Beklager om du ble fornærmet eller såret. Hvordan er det med mat nå? Har du god og næringsrik mat i eksamensperioden? Du bør jo ha det ellers også. Hvordan får du deg mat i huset? Hvordan ser du for deg at du skal få orden på økonomi og tenner? Hvilket tidsperspektiv har du på det før det skal være i orden? Anonymkode: 684ec...a3e Har lite mat ja. Tragedie😳 Anonymkode: 1bb8f...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2320 Del Skrevet 29. november 2020 Foreldrene mine nekter å la meg bruke av gavepengene til å betale til Statens Innkrevingssentral. De mener at SIS kan sladre til Nav om hvor de har fått pengene. Prøvde å si at det er ikke sikkert de gjør det og at for de er det viktigst å få innbetalt. Da var jeg uerfaren og hadde ikke levd like lenge som dem osv. Det er umulig å komme gjennom til de. Anonymkode: 1bb8f...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg