Gå til innhold

Til dere slanke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var på hotell i sommer la jeg merke til hva enkelte valgte å spise fra buffeten. Her ser jeg overvektige som konsekvent velger rikelig loff, smør, kaker, bacon, null frukt og grønnsaker, her gjelder det tydeligvis å fråtse i drittmat. Selv foretrekker jeg grovt brød, grønnsaker, litt ost, laks osv. Ville ikke spist loff uansett. Drikker vann og et glass juice + kaffe/te. Ikke sjokolademelk, kakao, mengder med juice og smoothie osv.

Anonymkode: 3e0a4...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del handler det mye om gode gener, derfor har jeg alltid vært veldig slank. Det skal også sies at jeg elsker hard fysisk aktivitet og elsker sunn mat! En stor fordel!

Jeg spiser det jeg vil, men begrenser inntak av sukker fordi kroppen min reagerer dårlig på det. Synd, med tanke på at jeg elsker sjokolade! 💔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ava+, skrev:

For min del handler det mye om gode gener, derfor har jeg alltid vært veldig slank. Det skal også sies at jeg elsker hard fysisk aktivitet og elsker sunn mat! En stor fordel!

Jeg spiser det jeg vil, men begrenser inntak av sukker fordi kroppen min reagerer dårlig på det. Synd, med tanke på at jeg elsker sjokolade! 💔

 

Det handler jo ikke om gener da, det handler om valg du tar.

Anonymkode: 3e0a4...b7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om gener da, det handler om valg du tar.

Anonymkode: 3e0a4...b7b

Jo. Gener har mye å si. I mine inaktive perioder går jeg heller ikke opp i vekt (feks ved skade), selv om jeg spiser usunt. Ligger stabilt på 51-52 kg uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på hotell i sommer la jeg merke til hva enkelte valgte å spise fra buffeten. Her ser jeg overvektige som konsekvent velger rikelig loff, smør, kaker, bacon, null frukt og grønnsaker, her gjelder det tydeligvis å fråtse i drittmat. Selv foretrekker jeg grovt brød, grønnsaker, litt ost, laks osv. Ville ikke spist loff uansett. Drikker vann og et glass juice + kaffe/te. Ikke sjokolademelk, kakao, mengder med juice og smoothie osv.

Anonymkode: 3e0a4...b7b

Slik er jeg og. 

Skulle jeg spist loff og bacon blir jeg bare stinn, skjelven, og småkvalm. Det samme om jeg spiser mer enn vanlig. 

Og jeg elsker ting som egg, laks i alle varianter og grønnsaker. Drikker juice om den er ferskpresset, og smootihie om de har det, ellers holder jeg meg til vann og sort kaffe, som vanlig. 

Anonymkode: 42d85...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ava+, said:

Jo. Gener har mye å si. I mine inaktive perioder går jeg heller ikke opp i vekt (feks ved skade), selv om jeg spiser usunt. Ligger stabilt på 51-52 kg uansett.

Samme her, var inaktiv i en periode over 24 uker pga sykdom, selv om jeg spiste mat og godteri gikk jeg ikke opp en kg

Anonymkode: 7c668...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker over hva jeg spiser, i forhold til aktivitetsnivået mitt. Spiser alt jeg har lyst på, i moderate mengder. Holder meg unna sukker og brus, med unntak av i selskaper.

Anonymkode: a3eab...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk. Jeg har vært slank hele livet, men jeg har inntrykk av at det er nettopp der overvektige har problemer, i motsetning til oss. I likhet med deg slutter jeg å spise når jeg er mett, mens overvektige ser ut til ikke å ha denne mekanismen.

De mangler altså normal metthetsregulering.

Hva det kommer av vet jeg ikke, men typen mat man spiser, tror jeg kan spille en rolle. Ferdigmat og junkfood ødelegger. Mat som er for fettfattig også. Mens normal mat laget av råvarer, med nok fett, fiber og proteiner (og som er det jeg naturlig spiser), gjør at man blir mett, og lar være å spise fram til neste måltid.

Og så må du heller ikke glemme at de overvektige er fryktelig glad i sukker og at de er opptatt av å få til å spise mest mulig av det.

Anonymkode: bdee4...44a

Forskning på dette viser at denne mangelen på metthetsregulering er genetisk, i langt større grad enn vi har trodd. Og så forsterkes den selvsagt av at man som barn vokser opp i en familie hvor de voksne også mangler denne reguleringen, og så har man en livslang sirkel hvor arv og miljø bare forsterker hverandre, og gir dårlig helse. Rent evolusjonsmessig er dette en egenskap som var grei å ha i steinalderen, hvor levekårene var skrinne, men det fungerer dårlig i et moderne samfunn hvor vi alle kan fråtse i billig mat. 

Men det er altså uflaks. Og da synes jeg det blir veldig arrogant og nedlatende av oss som hadde flaks med genene og er slanke å strø om oss med tomme fraser om dårlige vaner og "lytt til kroppen" Jeg er slank, og ligger helt i nedre del av normal BMI, og det er fordi jeg hadde flaks med genene mine, og i tillegg er kresen og småspist. Jeg har prøvd å telle kalorier, men havner stort sett i minus, så er usikker i blant på hva som holder meg i live. Når jeg skal skjerpe meg og tenke på helsa spiser jeg kaloritett mat og mer frukt/grønt/kjøtt. 

Jeg har heller ikke typiske dager, da jeg spiser veldig ujevnt og tilfeldig, og det forsterkes av at jeg jobber turnus. Frokost er kaffe med sukker og melk, og en røyk. Andre måltider kan være alt fra en mager yougurt eller smoothie til en grov baguett/toast/salat med masse stæsj. Jeg liker god mat, og jeg synes det er gøy å lage ordentlige middager, men hater hverdagsmiddager, og følelsen av å fore meg selv. Så jeg spiser ordentlig middag 2-4 ganger i uka, ellers går det i mindre og sporadiske måltider. 

Jeg drikker en del brus og energidrikk med sukker, og er glad i alle de vanlige smaksforsterkerne som sukker, salt og fett. Jeg har feks alltid en storplate sjokolade tilgjengelig i min sofakrok, og spiser når jeg vil, men føler samtidig at jeg har spist mye etter tre biter, og da legger jeg den bort igjen. Har også alltid smågodt, potetgull og iskrem i huset, og koser meg med det i blant, men stort sett har jeg ikke nok lyst på det, til at jeg husker at det finnes. De eneste gangene i livet jeg har makset BMI er det fordi jeg har bodd sammen med folk som spiser normalt/mye, og setter frem mat, og jeg får gjerne lyst på, når det står foran meg. Jeg liker heller ikke kaker og typiske desserter som sjokoladepudding osv. 

Ironisk nok har jeg også en kropp som ikke kler lav BMI. Jeg ser syk og skranten ut med en gang jeg tipper 20, selv om det ikke er faktisk undervektig, så er det da de negative kommentarene kommer, og jeg ser jo selv at kravebein/ribbein stikker ut og pupper og rumpe forsvinner, så jeg prøver å holde meg over det. Det meste jeg har hatt er en BMI på på 26, da trente jeg litt og alle syntes jeg så fantastisk ut, selv om det regnes som "overvektig" på skalen.

Anonymkode: 6d54d...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Ava+, skrev:

Jo. Gener har mye å si. I mine inaktive perioder går jeg heller ikke opp i vekt (feks ved skade), selv om jeg spiser usunt. Ligger stabilt på 51-52 kg uansett.

Hvor aktiv man er har lite å si for vekta. Dersom du spiser det samme er det naturlig at du veier det samme. Dersom du hadde begynt å spise mye mer, hadde du også gått opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Spiser når jeg er sulten, veier rundt 52-54 kg. En typisk dag består av 3 måltider. 

Frokost: 1-2 skiver. Liker mettende mat som egg, kjøttpålegg, ost, etc. Kaffi og melk/juice må jeg også ha. 

Lunsj: 1-2 skiver eller knekkebrød. Liker pålegg som laks, spekemat etc. Kan også spise salat eller middagsrester. Drikker alltid vann og kaffi. 

Middag: veldig varierende, men spiser generelt sunn mat. Lite "ferdigmat". Typisk er 1 stor potet/2 små, masse grønnsaker, 1 fiskefilet og en dasj rømme. Varierer mye på hva jeg har til middag. Drikker vann til, av og til ett glass vin. 

Spiser aldri etter middag kl. 18-19. Er ikke glad i godteri, chips og brus så det utgår. Kan en gang i blant kose meg med et kakestykke eller litt gode oster/spekemat. Men det skjer typisk 1-2 ganger (maks) i måneden. 

Jeg liker god mat og gode råvarer, viktig at maten smaker godt. 

Anonymkode: 65c26...dca

Jeg har samme vaner som deg, og spiser så og si likt som deg. Likevel legger jeg på meg av det.

Jeg spiser aldri godteri, og spiser aldri chips. Bruker heller aldri take away. 

Men jeg kan aldri spise mer enn 1 brødskive eller 1 knekkebrød. Spiser jeg to sånn av og til, legger jeg på meg,Selv om pålegg er sunt. Middag er også stort sett basert på gode råvarer og lite kalorier.

Drikker ikke brus eller alkohol, og spiser normalt sunt i mindre mengder enn du.

Har to hunder som krever sin del av mosjon, så der får jeg trimmet meg mye i løpet av dagen. Likevel legger jeg på meg av lite.

 

Endret av Majott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvor aktiv man er har lite å si for vekta. Dersom du spiser det samme er det naturlig at du veier det samme. Dersom du hadde begynt å spise mye mer, hadde du også gått opp i vekt.

Har prøvd, funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men mer HVA jeg spiser enn hvor mye.

I dag har jeg f.eks. spist

en kopp bullet proof coffe med smør fra gressforet ku

en god neve sukkererter

et hardkokt egg

en skål gresk yoghurt (10 % fett) med pecannøtter

en bringebærskyr

en halv avokado med 5 skiver fenalår rundt

noen kvaster rå brokkoli 

to skåler laks sashimi med ponzusaus (sukrin gold i sausen i stedet for sukker), mango, avokado, rødkål, granateplefrø, vårløk og koriander

Tre eplekart jeg plukket da jeg gikk en tur

to grove pizzahorn med bolognaise saus inni (= brød, = utskeielse)

en stor skål gresk yoghurt med vaniljepulver og granateplefrø. 

en skål harira lammegryte (lam, selleristang, tomat, krydder)

I dag har jeg småspist halve dagen. Til vanlig spiser jeg to store måltid per dag, men typen mat i dag er ganske normal, bortsett fra at pizzahorn er brød og dermed egentlig fyfy. Har ikke spisedager, spiser enten paleo eller i perioder primal (i perioder som nå der jeg ikke har viljestyrke til å kutte ut melkeprodukter).

Jeg trener mye og har lav fettprosent. Er 162 og mellom 50-54 kilo.

Anonymkode: 475bc...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at å spise gluten gjør at kroppen holder på mye vann og at jeg går opp i vekt. Når jeg spiser glutenfri går jeg ned i vekt og blir slank. 

Spiser mye grønsaker, enten wok eller ovnsbakt potet og grønsaker eller salat, bær og frukt. Drikker vann med sitron og sellerijuice.

Hjelper å kutte ut gluten for de som er veldig tynne og ønsker å gå opp i vekt også, da legger man på seg. Det er nesten som om det å kutte ut gluten gjør at kroppen finner sin normale vekt på en sunn måte, enten opp eller ned. 

Anonymkode: d7720...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder kun vekt (altså ikke helse, selv om det selvsagt henger sammen) tror jeg det er mye viktigere hvor mye man spiser enn bare hva. Man kan lett spise seg feit på sunn mat hvis man spiser for mye av det, motsatt er det mye usunn mat som ikke er særlig mye mer kaloririk enn sunn, og man kan fint være tynn og spise usunn mat dersom man ikke spiser for store mengder.

Jeg tror porsjonskontroll, sammen med å holde småspising på et minimumsnivå, er alfa omega for å holde vekta for de aller fleste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke hvor mye. Jeg spiser det jeg har lyst på til jeg blir mett. Jeg spiser meg aldri stappa lenger da, for jeg får akutt nedstemthet om jeg blir stappa. Tror heller ikke det er mening at vi skal spise oss stappa, vi skal bare bli mette, altså skal ikke magen sprenges. 
 

Jeg har aldri behøvd å passe på mengden. Siden jeg var barn har familien min prøvd å få i meg mer enn jeg orket fordi de var redde for at jeg skulle bli syk, til tross for at jeg spiste et helt brød i stedet for et par brødskiver, kokte 6 pakker med nudler etter svømmetrening, spiste 10 cheeseburgere på McDonald’s etterfulgt av milkshake. (Ja det er litt kvalmt å tenke på nå 😛 ) 

Med alderen forandrer smaken vår seg så jeg spiser ikke alt det usunne jeg spiste som barn. Jeg passer bare på inntaktet av sukker, da det gir kviser og jeg vet også det hemmer evnen til å kjenne seg mett. 
 

Nå som voksen kan en dag se slik ut:

2 speilegg på brødskive, med MASSE smør. 
Evt pouch egg eller kokt. Da bruker jeg gjerne tyrkisk yoghurt til som jeg krydrer med chili, pepper, løkpulver :) og har på smelter smør. 
 

Liker fløyelsgrøt veldig godt. Foretrekker mandelmel, byggmel eller havremel. Smelter smør og har oppi melet, sper ut med melk eller vegansk melk. Gjerne litt bær på. Dette fungerer fint til både frokost og kvelds.

Dessverre er min matlyst lavest om morgenen, men det er da jeg trenger det mest for jeg blir mye fortere sulten på dagen enn om kvelden. Må helst spise noe ekstremt tungt. Det beste er så starte med egg og ta grøten etterpå. Så holder jeg meg i det minste litt. I dag har jeg kun spist eggerøre med masse smør og cottage cheese, så drikker jeg Biola naturell eller Kefir. Bare for å øke kaloriene litt. Er bare 1 time siden og kjenner sulten allerede :( hiver i meg mandler og bananer. 
 

Spiser barer som rask mat på feks jobb. Noen ganger kan jeg kjøpe meg en pizza til lunsj. 
 

Er en del hjemmelaget pizza på meg da jeg elsker pizza. Vegetar taco med mango er også noe jeg liker. Jeg bruker kjøtterstatning fra Quorn. 
 

Har egentlig ingen faste tider jeg spiser. 
 

Tar det når jeg er sulten. Veksler veldig mellom perioder med dårlig matlyst og stor. Når den er dårlig er det grusomt å spise, gjør det liksom bare for å bli mett.... 

Anonymkode: 59c47...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på hotell i sommer la jeg merke til hva enkelte valgte å spise fra buffeten. Her ser jeg overvektige som konsekvent velger rikelig loff, smør, kaker, bacon, null frukt og grønnsaker, her gjelder det tydeligvis å fråtse i drittmat. Selv foretrekker jeg grovt brød, grønnsaker, litt ost, laks osv. Ville ikke spist loff uansett. Drikker vann og et glass juice + kaffe/te. Ikke sjokolademelk, kakao, mengder med juice og smoothie osv.

Anonymkode: 3e0a4...b7b

Når jeg er på hotell fråtser jeg også i drittmat til frokost. Jeg spiser akkurat det jeg vil, er ikke de to dagene på hotell som ødelegger for folk, det er hva de spiser hjemme i hverdagen. 

Anonymkode: 83c58...c08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er på hotell fråtser jeg også i drittmat til frokost. Jeg spiser akkurat det jeg vil, er ikke de to dagene på hotell som ødelegger for folk, det er hva de spiser hjemme i hverdagen. 

Anonymkode: 83c58...c08

Men når denne tankegangen blir et problem? 

- Jaja, det er jo helg og da er det lov å unne seg noe ekstra! Det er jo ikke helga som gjør at jeg er overvektig. Dessuten så hører en 6 pk med øl med til helga. Er jo ikke helt uten. 

- Jaja, det er jo lillelørdag i dag, og da er det lov å unne seg noe ekstra. Er jo ikke denne dagen som gjør at jeg er overvektig.

- Jaja, bror har bursdag i dag, og da skal jeg jammen kose meg jeg også. Er jo ikke denne dagen som gjør at jeg er overvektig.

- Vaffelparty på jobb i dag. Klart jeg skal kose meg jeg også, vafler er så godt, er jo ikke disse vaflene som gjør at jeg er overvektig. 

- Snart jul/påske/sommerferie! Jeg skal kose meg nå, og slanke meg etter. Er uansett resten av året som avgjør om jeg er overvektig. 

En tankegang som brer seg helt ned på de små hverdagsvalg. 

- Skal vi spise is nå? Jeg elsker is, og det er jo ikke isen alene som gjør at jeg er overvektig. Alt annet gjør det. Is er forresten bare melk, og melk er sunt! 

- Klart vi må ha noen lefser til kaffen. Lefsene i seg selv er jo ikke grunnen til min overvekt.

osv!

Anonymkode: 4063c...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men når denne tankegangen blir et problem? 

- Jaja, det er jo helg og da er det lov å unne seg noe ekstra! Det er jo ikke helga som gjør at jeg er overvektig. Dessuten så hører en 6 pk med øl med til helga. Er jo ikke helt uten. 

- Jaja, det er jo lillelørdag i dag, og da er det lov å unne seg noe ekstra. Er jo ikke denne dagen som gjør at jeg er overvektig.

- Jaja, bror har bursdag i dag, og da skal jeg jammen kose meg jeg også. Er jo ikke denne dagen som gjør at jeg er overvektig.

- Vaffelparty på jobb i dag. Klart jeg skal kose meg jeg også, vafler er så godt, er jo ikke disse vaflene som gjør at jeg er overvektig. 

- Snart jul/påske/sommerferie! Jeg skal kose meg nå, og slanke meg etter. Er uansett resten av året som avgjør om jeg er overvektig. 

En tankegang som brer seg helt ned på de små hverdagsvalg. 

- Skal vi spise is nå? Jeg elsker is, og det er jo ikke isen alene som gjør at jeg er overvektig. Alt annet gjør det. Is er forresten bare melk, og melk er sunt! 

- Klart vi må ha noen lefser til kaffen. Lefsene i seg selv er jo ikke grunnen til min overvekt.

osv!

Anonymkode: 4063c...88e

Men har man et ellers sunt kosthold og normal aktivitet kan man faktisk gjøre dette uten å gå opp i vekt. Spiser man en is, spiser man mindre resten av dagen. Ble det for mye i helgen tar man det igjen i uken. Det er mange små ting som er viktige for trivsel og tilhørighet. Om man balanserer hverdagen og fest godt, kan man fint gjøre dette.

Anonymkode: a3368...6ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å tenke på hva jeg spiser, for jeg glemmer ofte å spise. Det er derfor jeg er tynn. Jeg er sjeldent sulten/merker ikke at jeg er sulten, så jeg bør spise etter klokka. er ikke så flink til det, men har familie, så de spiser jeg jo sammen med, det er mest frokost/lunsj der det glipper. Jeg spiser det jeg har lyst på når jeg spiser alene, og relativt sunt og variert når jeg lager til de andre/spiser med familien. 

Anonymkode: 2f7a5...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har man et ellers sunt kosthold og normal aktivitet kan man faktisk gjøre dette uten å gå opp i vekt. Spiser man en is, spiser man mindre resten av dagen. Ble det for mye i helgen tar man det igjen i uken. Det er mange små ting som er viktige for trivsel og tilhørighet. Om man balanserer hverdagen og fest godt, kan man fint gjøre dette.

Anonymkode: a3368...6ac

Men nå er det jo engang slik at overvektige bruker vanligvis ikke "utligne" isen og vaflene og øl'en når dem skeier ut. Dem lar det komme i tillegg til alt annet dem spiser.

Dem som vet kcal-innholdet i denne kosen skjønner at dette ikke er verdt å utlignes. Fordi en kroneis tilsvarer som regel en helt kyllingmiddag! 

Kostholdsbalanse er jo hele jobben i å slanke seg. Og holde seg slank. 

Anonymkode: 4063c...88e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...