Gå til innhold

Til dere slanke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser det jeg har lyst på, jeg. Men er småspist. Er ikke spesielt glad i søtsaker, brus og junk. 

Anonymkode: ffcef...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.8.2020 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Tenker dere over hva og hvor mye dere spiser? Og hva kan være en typisk spisedag for dere? 
 

Anonymkode: cbfb1...004

Jeg har alltid vært veldig tynn og alltid vært opptatt av mengden mat jeg spiser. Jeg spiser hva jeg vil som regel men er generelt glad i sunn mat men er også svak for godteri 😛 trener og løper mange ganger i uken og trives svært godt med det. Jeg har aldri forstått meg på folk som ikke liker å være i hard fysisk aktivitet. Det gir så mye. Godt humør, masse energi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte aldri over det før jeg fikk lavt stoffskifte, da var jeg tvunget til det for å holde meg slank. Er en kamp!! Savner å spise det jeg vil! 

Hadde et normalt, sunt kosthold, men såiste det jeg ville utenom. Mye pizza, potetgull og sjokolade i helgene. Kommer fra en slank familie hvor ingen legger på seg tross aldring heller. Så kjipt å være den som plutselig må tenke på kalorier og ekstra aktivitet...

Anonymkode: d986f...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg er slank er jo at jeg tenker over hva jeg spiser...

Anonymkode: 3e0a4...b7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg er slank er jo at jeg tenker over hva jeg spiser...

Anonymkode: 3e0a4...b7b

Det gjelder vel de fleste, vil jeg tro.

Er egentlig litt vanskelig å svare på hva en normal spisedag er. For det kan variere i mengder en hel del. Prøver å spise sunt, og det vil jeg si jeg gjør de fleste dager. Men skeier ofte ut også, og noen ganger ganske store mengder. Da legger jeg på meg, og må spise mindre de følgende dager/uker.

For jeg tenker det er lettere "å gripe fatt" i å være påpasselig så snart som mulig når man noen ganger skeier ut. Legger man på seg mye, er det vanskeligere å gå ned igjen "gripe fatt".

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg faller det naturlig å spise sunt. Jeg slet med mageproblemer i ungdomsårene, så det går mye i grovt og grønt. Jeg spiser heller ikke spesielt mye i løpet av en dag og unngår i stor grad å drikke kalorier annet enn ett glass melk til frokost eller kvelds. Jeg koser meg gjerne i helga med god mat og godteri. Kan godt spise en 200 grams sjokoladeplate på lørdagen. Var veldig aktiv før, men nå under korona blir det ikke så mye annet enn noen lengre gåturer i uka 😊

Anonymkode: 97c81...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg spiser to måltider per dag - lunsj og middag. Det er ytterst sjelden, og hører virkelig med til unntakene, at jeg spiser noe utenom måltidene (når jeg sier "spiser", så inkluderer det også latte og annen kaloriholdig drikke, eller det å ta en liten neve blåbær, nøtter, eller noe annet sunt). Null kalorier mellom måltidene, altså, uavhengig om det er sunt eller ikke. Mellombarer, Go'morgen-yoghurt, osv., er djevelens verk.

Jeg spiser som sagt to måltider hver dag, men tre kan sikkert også være sunt, helsefremmende og hjelpe en til å ha sunn vekt. Problemet oppstår først når man begynner å oppføre seg som beitedyr og putte noe i munnen hele tiden dagen igjennom.

Jeg er ofte sulten til lunsj og middag, og det tror jeg også er sunt. Dessuten smaker maten enda mye bedre da.

Jeg spiser meg mett til hvert måltid. Og jeg sparer ikke på fett eller andre kaloriholdige næringsstoffer. Og jeg slutter å spise når jeg er mett.

Jeg holder meg helt unna ferdigmat, og baserer kostholdet mitt på friske råvarer og ingredienser, inkludert smør, extra virgin olivenolje, og kjøtt og fisk med god fettmarmorering. Da blir jeg mett og tilfredsstilt, og trenger ikke å spise på mange timer.

Noen av måltidene jeg spiser inneholder mye smør, fløte og annet animalsk fett, mens andre er fettfattige og mye mer grønnsaksbaserte. Variasjon er best, og det som er aller mest tilfredsstillende globalt sett.

Uansett, for meg er det aller viktigste å lytte til metthetssignalene. 

Jeg "skeier" aldri ut. Ja, jeg spiser pizza (men bare fra en håndverkspizzabaker i nabolaget, ettersom jeg ikke har noen tro på industrimat eller annen mat av dårlig kvalitet), hamburger (ditto), kake dersom jeg er i dåp/konfirmasjon eller lignende, men jeg ser ikke på det som å skeie ut i det hele tatt. For meg er alt dette en naturlig del av kostholdet, sånn i det store bildet. Derimot spiser jeg aldri godteri, potetgull/snacks, ettersom det ikke er noe for meg, og dessuten at det ikke er noe jeg har spesielt lyst til å fôre kroppen min med. Mat er best.

"Kos" for meg kan like gjerne være kongekrabbe, eksklusiv spansk spekeskinke, eller vårens første artisjokker eller asparges, som et eller annet fettrikt og kaloriholdig. Jeg har altså absolutt ingen kobling mellom fett/kalorier og "kos". (Og sukker liker jeg ikke noe særlig, så det utgår uansett i en sånn sammenheng.)

 

 

Anonymkode: bdee4...44a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hva jeg vil når det gjelder middag, men er generelt helsebevisst og regulerer selv inn etter en tid med for mye utskeielser. Prøver å holder sukker og veldig hvitt mel produkter på lavt nivå. Tror nøkkelen er å unngå for mye snack kalorier mellom måltidene og såklart ikke fråtse i seg usunnheter til alle tider. En sunn balanse i kostholder vil gi deg matglede, gode opplevelser og holde deg slank og sunn. For min del går det ikke mye energi i å klare dette, faller meg naturlig og er glad i sunnhet og helse. 

Anonymkode: 73666...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slank og har alltid vert det. Et det eg vil, og lar vere å ete når eg ikkje vil. Et 2 skriver brød til frukost (dummaste ein gjer er å venne kroppen av med karbohydrat), 3 brødskiver til lunsj, en god prosjon middag og 2 brødskiver til kvelds. Litt sjokolade til kvelds blir det og fleire gongar i veka. Drikk mest te uten sukker, kaffi og vatn. Prøvar å få til mellommåltid med frukt inne i mellom dei andre måltida. Frukt bør dei fleste ete myykje meir av. Grønnsaker og. Så prøvar å skjerpe meg der! 

Trur folk flest fokuserar aaalt for mykje på mat, kaloriar og mengde. Det set ned livskvaliteten mange hakk tippar eg, og programmerar kroppen psykisk til å lagre meir på fettet. Det ein fokuserar på får ein meir av -for å seie det enkelt. 

Lytt til kroppen. Et det du føler for i passe mengder, så skal du sjå kroppen sjølv seier frå kva den vil ha og kor mykje. 

Og viktigast; beveg på kroppen kvar dag.

 

Anonymkode: 7685d...3aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Lytt til kroppen. Et det du føler for i passe mengder, så skal du sjå kroppen sjølv seier frå kva den vil ha og kor mykje. 

 

Anonymkode: 7685d...3aa

Nei, faktisk. Jeg har vært slank hele livet, men jeg har inntrykk av at det er nettopp der overvektige har problemer, i motsetning til oss. I likhet med deg slutter jeg å spise når jeg er mett, mens overvektige ser ut til ikke å ha denne mekanismen.

De mangler altså normal metthetsregulering.

Hva det kommer av vet jeg ikke, men typen mat man spiser, tror jeg kan spille en rolle. Ferdigmat og junkfood ødelegger. Mat som er for fettfattig også. Mens normal mat laget av råvarer, med nok fett, fiber og proteiner (og som er det jeg naturlig spiser), gjør at man blir mett, og lar være å spise fram til neste måltid.

Og så må du heller ikke glemme at de overvektige er fryktelig glad i sukker og at de er opptatt av å få til å spise mest mulig av det.

Anonymkode: bdee4...44a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk. Jeg har vært slank hele livet, men jeg har inntrykk av at det er nettopp der overvektige har problemer, i motsetning til oss. I likhet med deg slutter jeg å spise når jeg er mett, mens overvektige ser ut til ikke å ha denne mekanismen.

De mangler altså normal metthetsregulering.

Hva det kommer av vet jeg ikke, men typen mat man spiser, tror jeg kan spille en rolle. Ferdigmat og junkfood ødelegger. Mat som er for fettfattig også. Mens normal mat laget av råvarer, med nok fett, fiber og proteiner (og som er det jeg naturlig spiser), gjør at man blir mett, og lar være å spise fram til neste måltid.

Og så må du heller ikke glemme at de overvektige er fryktelig glad i sukker og at de er opptatt av å få til å spise mest mulig av det.

Anonymkode: bdee4...44a

Ja, men den normale metthetsreguleringen oppleves ikke nødvendigvis som overspising for mange overvektige. Det kan være en konsekvens av et helt liv hvor man har spist større mengder mat enn det kroppen forbrenner som en slags normaltilstand. 

Vi har alle møtt overvektige som claimer at de spiser "sunt" og ikke overspiser på godteri eller nesten aldri spiser junkfood. Da tenker jeg alltid "jamen du spiser for mye av det du faktisk spiser!". Men for disse, som gjerne har et sammenligningsgrunnlag som feks er de slanke vennene som skeier ut med et større måltid når de møtes. "Men jeg spiste like mye som venninnen min som veier 55 kg, den ene gangen, så da er det bare kroppen min det er noe galt med!". De glemmer/eller velger vekk helhetsbildet. At den tynne venninnen ikke spiste frokost eller ikke spiste kvelds den samme dagen. Eller så på måltidet som en større utskeiing enn det du gjorde.

Overvekt er komplekst. Det handler ikke bare om bevisst overspising. 

Anonymkode: 670ac...084

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å tenke på det da jeg rundet 30 og forbrenningen gikk et hakk ned, før det spiste jeg lett 2 hele grandiosa på en dag for eksempel. Eksempel i dag: 2 brødskiver til frokost kl 6, baguette med egg til lunsj kl 12, spaghetti og kyllingkjøttdeig til middag kl 17 og en ben&jerrys til kveldsmat siden jeg har mensen og en dårlig dag 😛 er 172 og veier 58 kg. 

Anonymkode: 7c668...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg vil og når jeg vil. 
Noen dager spiser jeg mye, andre mindre.
Er veldig glad i sjokolade og har nok en liten en nesten hver dag.
Trener ikke.
Har aktiv jobb og bruker mye energi der.
Jeg har gode gener. Stort sett alle i min familie er slanke, utenom noen få perifere som har noen sykdommer som gjør at de legger på seg.

Anonymkode: bf0bf...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 45 kg, og har nå etter et par år på samme vekt fått tilbake "normalforbrenningen" også. Trenger altså ikke være så fokusert på maten for å holde vekta. 

Jeg spiser det jeg vil og så mye jeg vil innenfor kategorien sunt. Steker kylling eller omelett til frokost, frukt til lunsj, spiser meg stappa på bra middag og grønt, lager smoothier og avrunder dagen med en stor porsjon havregrøt. 

Derimot all snop, ferdigmat, fastfood, potetgull og alkohol tilhører ikke kosten min. Ikke engang litt. 

Anonymkode: 4063c...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva det kommer av vet jeg ikke, men typen mat man spiser, tror jeg kan spille en rolle. Ferdigmat og junkfood ødelegger. Mat som er for fettfattig også. Mens normal mat laget av råvarer, med nok fett, fiber og proteiner (og som er det jeg naturlig spiser), gjør at man blir mett, og lar være å spise fram til neste måltid.

Og så må du heller ikke glemme at de overvektige er fryktelig glad i sukker og at de er opptatt av å få til å spise mest mulig av det.

Anonymkode: bdee4...44a

Dette kommer muligens som en overraskelse for deg og fordommene dine, men det er altså fullt mulig å bli overvektig uten å spise junkfood, ferdigmat og spise sukker. Som ab under deg peker på, kan det faktisk dreie seg om for store porsjoner av helt sunn, normal mat. 
 

Metthetsfølelse styres av mange ulike hormoner, og er ikke viljestyrt.

Anonymkode: 96f43...e32

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker lite på mat, og liker ikke å spise om jeg ikke er sulten. Tar ett knekkebrød, eller en smoothie, eller et-par egg, når jeg føler meg sulten i løpet av formiddagen. Spiser lunsj i kantine med de andre på jobb (da dropper jeg frokost i og med at de spiser tidlig), eller salat eller middagsrester når jeg blir sulten i løpet av ettermiddagen når jeg er hjemme. Tar innimellom et knekkebrød som mellommat. Planlegger middager for en uke i slengen, og spiser mat lagd fra grunnen med mannen i løpet av kvelden. 

Er på restaurant 1-2 ganger i uka, og velger da det jeg vil på menyen. Spiser det som blir servert når jeg er på besøk. 

Spisedag har jeg ikke et forhold til. Er pizzaen veldig god spiser jeg meg ofte litt mer enn mett, men angrer etterpå, da jeg blir kvalm/uggen. 

For noen år siden spiste jeg for mye sjokolade/snop, hadde et avhengighetsforhold til å putte noe i munnen når jeg så på TV. Kuttet tvert, så nå spiser jeg aldri utover måltidene, ikke frukt en gang, uten at jeg noen gang tenker på det eller føler behov for det. 

Anonymkode: 42d85...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.8.2020 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med «spisedag»? En dag man spiser mer enn normal, som det noen vil kalle en cheatday? Eller bare en vanlig dag med mat?

Anonymkode: 9c9d4...ec5

Med tanke på temaet for tråden så må det nesten være hvordan en vanlig dag med mat er. Altså hvordan er en typisk dag for deg med tanke på spising? 

Anonymkode: f756c...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men den normale metthetsreguleringen oppleves ikke nødvendigvis som overspising for mange overvektige. Det kan være en konsekvens av et helt liv hvor man har spist større mengder mat enn det kroppen forbrenner som en slags normaltilstand. 

Vi har alle møtt overvektige som claimer at de spiser "sunt" og ikke overspiser på godteri eller nesten aldri spiser junkfood. Da tenker jeg alltid "jamen du spiser for mye av det du faktisk spiser!". Men for disse, som gjerne har et sammenligningsgrunnlag som feks er de slanke vennene som skeier ut med et større måltid når de møtes. "Men jeg spiste like mye som venninnen min som veier 55 kg, den ene gangen, så da er det bare kroppen min det er noe galt med!". De glemmer/eller velger vekk helhetsbildet. At den tynne venninnen ikke spiste frokost eller ikke spiste kvelds den samme dagen. Eller så på måltidet som en større utskeiing enn det du gjorde.

Overvekt er komplekst. Det handler ikke bare om bevisst overspising. 

Anonymkode: 670ac...084

Jeg tror du feiltolker den du svarer her, og at dere faktisk er enige! AB i innlegg 51: "I likhet med deg slutter jeg å spise når jeg er mett, mens overvektige ser ut til ikke å ha denne mekanismen. De mangler altså normal metthetsregulering" - du sier: “den normale metthetsreguleringen oppleves ikke nødvendigvis som overspising for mange overvektige”. Dere er bare ikke enige om hva “normal” betyr. AB over tenker på det som “vanlig for normalvektige”, mens du tenker på det som “vanlig for overvektige”. Problemet for overvektige er jo at overspisingen ikke oppfattes som overspising. Det er relativt sjelden at det dreier seg om bevisst overspising. Noen få overspiser med overvekt som mål, men da snakker vi tung psykiatri-problematikk, og ikke vanlig overvekt-problematikk - tror jeg. Jeg overspiste ihvertfall aldri fordi jeg ønsket å være tjukk, jeg overspiste fordi jeg trodde jeg måtte spise så mye mat jeg klarte å spise, og masse godteri for å “ta igjen det tapte” etter hver gang jeg hadde slanket meg.

Anonymkode: 0bda3...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker over hva jeg spiser. Unner meg det jeg liker, men i begrensede mengder/ukedager. Liker godt sunn, mager mat, liker ikke godt fete sauser og dressinger. Synes fort ting blir for søtt, men elsker sjokolade og is. Her forleden var jeg ute og spiste lunsj med en venn, vi møttes kl 13, da hadde jeg ikke spist frokost siden jeg ville være litt sulten. Dvs jeg hadde drukket kaffe og spist 1/2 banan. Jeg bestilte rikelig med småretter, både lyst brød, fete sauser, ost og annet. Spiste ca kl 14. Dette var "lunsj", men jeg hadde fått nok mat denne dagen og spiste selvfølgelig ikke middag kl 17. På kvelden ble jeg småsulten og spiste 2 knekkebrød med ost. Fikk lyst på noe søtt og spiste 2 pinneis. Drikker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg desverre overvektig, men jeg har vært slank og hatt nesten flat mage. Den gangen passet jeg på hva jeg spiste. Jeg skrev i en periode opp alt jeg spiste i en notatbok og regnet opp på slutten av dagen. Jeg unnet meg all slags mat, men ikke då mye jeg ville. En sjelden gang i blandt spiste jeg alt jeg haddd lyst på og så mye jeg ville av usunt. Det var som regel på buffet på hotell, julebord etc....Jeg skal endre livstil og jeg tror ikke det er noen vei utenom å være bevisst for å få varige endringer. Ikke uten gdunn at slanking heter regime på fransk

Anonymkode: 8f755...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...