bustelise Skrevet 15. august 2020 #161 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Hvem har blitt sjokkert? Bra. Ingen burde bli sjokkert. 3
Sacramone Skrevet 15. august 2020 #162 Skrevet 15. august 2020 Det som også slår meg er at det er disse to gangene han har blitt tatt for det. Gudene vet hvor mange ganger dette har skjedd før. Ingen sympati herfra, han lærer tydeligvis ikke. 22
Gjest Fallabella Skrevet 15. august 2020 #163 Skrevet 15. august 2020 18 minutter siden, Paperwall skrev: Nei, problemet er nettopp at slike folk ikke nødvendigvis bare ødelegger sitt eget liv, men handlingene deres kan ødelegge andres liv. Det er der problemet ligger. Og dessuten finnes det mange mennesker som har gjennomgått tøffe ting i livet sitt, uten at de oppfører seg slik. Å fraskrive et voksent, oppegående menneske ansvar er patetisk. Avhengighet har ikke noe med «tøffe ting å gjøre, det er en arvelig sykdom. Ja neste gang kan det godt hende han dreper noen. Men er ikke det å sette andres liv i fare i aller høyeste grad selvskading? Normale mennesker blir knust hvis de dreper andre, noe som godt kan skje i rus der grenser, lover og regler er borte.
Gjest MissFlower Skrevet 15. august 2020 #164 Skrevet 15. august 2020 Lite poeng å sitte å kritisere han nå. Han får det aldri ugjort likevel. Vi vet ikke hva folk sliter med. Dessverre hadde konsekvensene her vært at han tok livet av noen eller skadet andre og det må han leve med. Men syntes voksne folk bør holde seg for god til å slenge dritt i kommentarfelt og her. Tydelig at mannen har og har hatt det svært tøft. Vi vet ikke hvordan det er å ha vært en av Norges fremste idretts stjerner, hva slags press det har lagt på han.
india76 Skrevet 15. august 2020 #165 Skrevet 15. august 2020 (endret) 8 minutter siden, Fallabella skrev: Avhengighet har ikke noe med «tøffe ting å gjøre, det er en arvelig sykdom. Ja neste gang kan det godt hende han dreper noen. Men er ikke det å sette andres liv i fare i aller høyeste grad selvskading? Normale mennesker blir knust hvis de dreper andre, noe som godt kan skje i rus der grenser, lover og regler er borte. Nei, man blir avhengig fordi man utsetter seg for dumme ting igjen og igjen til man blir avhengig. Jeg har aldri vært avhengig av røyk eller dop, det er ikke fordi jeg ikke er genetisk disponert for å bli avhengig men fordi jeg ikke har drevet med det. Hadde jeg drevet med det i samme doser som Northug hadde jeg selvsagt blitt avhengig jeg også. Det er derfor man holder seg unna eller oppsøker hjelp før det skjer igjen og igjen. Det er helt feil at man skal kalle alt en sykdom. Det er først og fremst drap, ikke selvskading. Verden er blitt så narsissistisk og egoistisk at alt skal handle om en selv eller skade på gjerningsmannen selv fremfor offeret. Hvis lover og regler forsvinner i rus har man som nykter et ansvar for å la være å sette seg i den situasjonen. Nytter ikke å bare skylde på rus. Hadde du unnskyldt dette om det var du som endte opp lam resten av livet pga den oppblåste egoistiske dusten Northug? Endret 15. august 2020 av india76 14
Gjest Fallabella Skrevet 15. august 2020 #166 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, india76 skrev: Nei, man blir avhengig fordi man utsetter seg for dumme ting igjen og igjen til man blir avhengig. Jeg har aldri vært avhengig av røyk eller dop, det er ikke fordi jeg ikke er genetisk disponert for å bli avhengig men fordi jeg ikke har drevet med det. Hadde jeg drevet med det i samme doser som Northug hadde jeg selvsagt blitt avhengig jeg også. Det er derfor man holder seg unna eller oppsøker hjelp før det skjer igjen og igjen. Det er helt feil at man skal kalle alt en sykdom. Det er først og fremst drap, ikke selvskading. Verden er blitt så narsissistisk og egoistisk at alt skal handle om en selv eller skade på gjerningsmannen selv fremfor offeret. Hvis lover og regler forsvinner i rus har man som nykter et ansvar for å la være å sette seg i den situasjonen. Nytter ikke å bare skylde på rus. Hadde du unnskyldt dette om det var du som endte opp lam resten av livet pga den oppblåste egoistiske dusten Northug? Hvor har du kunnskapen din om avhengighet fra? Drap/selvskading/offer/skyldig, hvem vet hvor smerten og skammen er størst... Ingen har sagt noe om at lover og regler forsvinner selvom man forstår hva avhengighet er og hvordan det arter seg, Tenker du at folk havner i en så ruset tilstand og potensielt blir drapsmenn med viten og vilje? De drar striper rett etter at de har tenkt «i dag satser jeg på å kjøre ihjel minst to personer.
Nevian Skrevet 15. august 2020 #167 Skrevet 15. august 2020 Dårlig greie av Pettern, men deilig med fokus på noe annet enn Corona et kort øyeblikk. 7
Anonymburker Skrevet 15. august 2020 #168 Skrevet 15. august 2020 19 timer siden, anonym 4545 skrev: Det er dessverre ikke første gang vi ser idrettstjerner som får problemer etter å ha gitt seg. Det er nok ofte et forsøk på å erstatte den rusen de fikk av idretten sin. Det blir et tomrom etterpå som ikke kan fylles. 6
Sally-Go-Round Skrevet 15. august 2020 #169 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, Paperwall skrev: Ja, det er direkte pinlig å lese enkelte av kommentarene på sosiale medier. Han kunne drept noen med den oppførselen sin - hvordan kan man egentlig unnskylde en slik oppførsel? Det finnes mange som har mistet sine nære og kjære på grunn av idioter som Northug. Det finnes ikke noen unnskyldning for å sette seg bak rattet i ruspåvirket tilstand. Vi mennesker er ikke amøber fratatt alt ansvar for vår dårlig oppførsel og dårlige avgjørelser bare fordi vi har gjort det slutt med kjæresten, blitt sagt opp, strøket på en eksamen eller føler vi mangler adrenalin og spenning i hverdagen... Det var en drittsekk-oppførsel og en slik oppførsel kan føre til at liv går tapt. Så enig! 👏 3
ludden Skrevet 15. august 2020 #170 Skrevet 15. august 2020 5 timer siden, Orly skrev: Jq for det er jo mye bedre å sparke en som ligger nede. Skal ikke sparke folk som ligger nede, og folk bør alltid få en ny sjanse, problemet her er kanskje at han har driti seg ut så jævlig en gang før. Han la seg flat, og noe slik skulle aldri gjenta seg, nå skjedde det igjen med knark i blodet. Han virker ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen. Håper hvertfall han ALDRI får igjen førerkortet, det har han absolutt vist at han ikke har fortjent. 12
Gjest Fallabella Skrevet 15. august 2020 #171 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Berentsens skrev: Selvsagt. De som velger å råkjøre eller kjøre når de er ruset legger selv opp til utfall som dette. Bare så synd at den som fikk muligheten til å gjøre endringer etter 2014 heller valgte å fortsette i samme stil. Nesten synd at utfallet ble som det ble og at det ikke ble en ende på det. Ikke sikkert at vedkommende unnlater å skade andre neste gang. Slik er konsekvenser av rus og er man avhengig slutter man jo ikke, det går mange år og utallige konsekvenser må til før en liten andel slutter, 10% sies det, mens resten dør av det. Det er grusomt. Og umulig å stoppe.
Berentsens Skrevet 15. august 2020 #172 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Fallabella skrev: Slik er konsekvenser av rus og er man avhengig slutter man jo ikke, det går mange år og utallige konsekvenser må til før en liten andel slutter, 10% sies det, mens resten dør av det. Det er grusomt. Og umulig å stoppe. Folk må endelig ruse seg så mye de vil, men å aktivt velge å sette seg bak rattet i en slik tilstand er rett og slett for dumt. Det er en bevisst handling. Faen så bra at han ble stoppet. Han er vel bak rattet igjen om noen år, helt sikkert i samme stil. 8
Orly Skrevet 15. august 2020 #173 Skrevet 15. august 2020 4 timer siden, india76 skrev: Sparke en som ligger nede? Han har gjort en alvorlig kriminell handling (igjen!), noe han kunne valgt å la være om han hadde valgt bort å ruse seg. Hadde du sagt det samme om han hadde tatt livet av et barn eller en fotgjenger? I det tilfellet er det offeret som hadde ligget nede (seks fot under for evig og alltid), ikke "stakkars kjendisen" som er altfor høy på seg selv og tror han er guds gave til menneskeheten fordi han er god på noe så meningsløst som å være rask på to trepinner på snøen. En patetisk, selvgod trønder er hva han er. Må folk slutte med tenk om ditt og datt, for det skjedde ikke. Kvalmt av voksne folk å slenge ut så mye dritt om andre, lavmål kalles det. Men du har vel aldri gjort noe galt du... 4
Gjest Fallabella Skrevet 15. august 2020 #174 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, Berentsens skrev: Folk må endelig ruse seg så mye de vil, men å aktivt velge å sette seg bak rattet i en slik tilstand er rett og slett for dumt. Det er en bevisst handling. Faen så bra at han ble stoppet. Han er vel bak rattet igjen om noen år, helt sikkert i samme stil. Du har kanskje ikke vært skikkelig rusa før du? Som rusa er man mongo og man gjør gjerne den samme mongo tingen om igjen og om igjen.... Han er nok snart bak rattet igjen ja, rusa... Rusa folk har ikke kontroll på seg selv, det bør du forstå
Orly Skrevet 15. august 2020 #175 Skrevet 15. august 2020 3 timer siden, Samsung skrev: Jobber i helsevesenet og jeg ser dessverre at en del idrettsprofiler sliter etter de er ferdig med sin idretts karriere. De har vært vant til stram struktur hele tiden for å holde seg på topp. Når de legger opp blir dagene for ustrukturert for dem. De blir utilpass. Begynner gjerne å feste, også fører gjerne det ene til det andre. Utad virket det som han hadde god kontroll på ting. Han har begynt med ulike prosjekter og hadde et nytt tv program på gang. Selv om ting kan virke fint utad er det ikke alltid man har det like greit. Nei det er noe med det, forhåpentligvis får han hjelpen han trenger nå. 2
Berentsens Skrevet 15. august 2020 #176 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Fallabella skrev: Du har kanskje ikke vært skikkelig rusa før du? Som rusa er man mongo og man gjør gjerne den samme mongo tingen om igjen og om igjen.... Han er nok snart bak rattet igjen ja, rusa... Rusa folk har ikke kontroll på seg selv, det bør du forstå De fleste som ruser seg på f.eks alkohol klarer å la være å sette seg bak rattet. Det er på ingen måter vanskelig å ta valget om å ikke kjøre, selv om man er skikkelig rusa. Man velger å ruse seg. Man velger å sette seg bak rattet. I følge media hadde han kort tid før vært instruktør for barn. Hvor ruset rakk han å bli før han satte seg bak rattet denne gangen? Det er en bevisst handling. Han velger det selv. 14
Sam Jones Skrevet 15. august 2020 #177 Skrevet 15. august 2020 Altså. Jeg kan skjønne at folk kan bli rusmisbrukere. Jeg mener ikke at folk som oppsøker hjelp ikke skal få en sjanse. Problemet her er at man omfavner en som har gjort helt horribel ting, og det flere ganger. Det kan man ikke gjøre uten konsekvenser. Northug er TATT to ganger. Jeg har null tro på at det er de eneste gangene. Han setter liv i fare ved BÅDE å kjøre ruset og å råkjøre. Krasje og stikke av. I tillegg bagatelliserer han det hele på Instagram med å si at han råkjørte og det ble funnet en «mindre» mengde kokain hjemme hos han. For hvem har ikke kjørt «litt over» fartsgrensen og prøvd bittelitt koka, liksom? Dette er intet mindre enn et forsøk på å komme i forkjøpet og bagatellisere og «legge seg flat». Han nevner ikke et ord om kjøring i rus. Og troverdigheten om å legge seg flat er null når man ser historikken. Han hadde intet annet valg fordi han ble TATT. Det blir som når disse «stakkars» mennene som har trakassert kvinner i årevis legger seg «flate» etter at ballongen har sprukket. Til tross for at de i årevis har visste jævlig godt hvor uakseptabel oppførselen deres har vært. Håper for all del han får hjelp, men at han fortsatt skal være medieyndling og håve inn millioner er totalt uakseptabelt. 28
Gjest Fallabella Skrevet 15. august 2020 #178 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Berentsens skrev: De fleste som ruser seg på f.eks alkohol klarer å la være å sette seg bak rattet. Det er på ingen måter vanskelig å ta valget om å ikke kjøre, selv om man er skikkelig rusa. Man velger å ruse seg. Man velger å sette seg bak rattet. I følge media hadde han kort tid før vært instruktør for barn. Hvor ruset rakk han å bli før han satte seg bak rattet denne gangen? Det er en bevisst handling. Han velger det selv. Har aldri prøvd kokain jeg men det går nok rett i fletta på et øyeblikk så han kan ha vært helt kokko... Jeg er alkis og fikk blackout etter bare litt inntak av alkohol rett før jeg sluttet, jeg var rundt å gjorde mange rare ting uten å huske noe som helst. Kan ikke si jeg ville hatt den minste peiling på om jeg kjørte en bil eller sov i ei grøft, slo folk eller ga bort alle pengene mine til en fremmed..
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #179 Skrevet 15. august 2020 7 minutter siden, Sam Jones skrev: Altså. Jeg kan skjønne at folk kan bli rusmisbrukere. Jeg mener ikke at folk som oppsøker hjelp ikke skal få en sjanse. Problemet her er at man omfavner en som har gjort helt horribel ting, og det flere ganger. Det kan man ikke gjøre uten konsekvenser. Northug er TATT to ganger. Jeg har null tro på at det er de eneste gangene. Han setter liv i fare ved BÅDE å kjøre ruset og å råkjøre. Krasje og stikke av. I tillegg bagatelliserer han det hele på Instagram med å si at han råkjørte og det ble funnet en «mindre» mengde kokain hjemme hos han. For hvem har ikke kjørt «litt over» fartsgrensen og prøvd bittelitt koka, liksom? Dette er intet mindre enn et forsøk på å komme i forkjøpet og bagatellisere og «legge seg flat». Han nevner ikke et ord om kjøring i rus. Og troverdigheten om å legge seg flat er null når man ser historikken. Han hadde intet annet valg fordi han ble TATT. Det blir som når disse «stakkars» mennene som har trakassert kvinner i årevis legger seg «flate» etter at ballongen har sprukket. Til tross for at de i årevis har visste jævlig godt hvor uakseptabel oppførselen deres har vært. Håper for all del han får hjelp, men at han fortsatt skal være medieyndling og håve inn millioner er totalt uakseptabelt. Dette er jo veldig menneskelig og typisk. De man "elsker" klarer man å fortsatt elske. Nesten uansett. Jeg syns det er fint jeg da. Men skulle jo ønske at andre også fikk tildelt empati. Lojalitet er en sterk følelse 5
Fru Uperfekt Skrevet 15. august 2020 #180 Skrevet 15. august 2020 49 minutter siden, ludden skrev: Skal ikke sparke folk som ligger nede, og folk bør alltid få en ny sjanse, problemet her er kanskje at han har driti seg ut så jævlig en gang før. Han la seg flat, og noe slik skulle aldri gjenta seg, nå skjedde det igjen med knark i blodet. Han virker ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen. Håper hvertfall han ALDRI får igjen førerkortet, det har han absolutt vist at han ikke har fortjent. Det blir vel fratatt på livstid (les: minst 5 år) Reagerer ikke så mye på farten men om det er skjedd under påvirkning så er det bare flaks at han ikke drepte noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå