bustelise Skrevet 15. august 2020 #141 Skrevet 15. august 2020 7 timer siden, Trykksjakta skrev: Det hagler nå med sympati mot en rusmisbruker Sympati for en rusmisbruker? Pføy! Tenk å behandle en som bruker rusmidler som ethvert annet menneske! Dobbelt-pføy! 2
Påkrevd Skrevet 15. august 2020 #142 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, Oslo1980 skrev: Jeg vet at han kjørte i alkoholrus, men "alkoholmisbruker" som i betydningen "alkoholiker", er han det..? Det er to forskjellige ord av en grunn. I hvilken grad han er avhengig vet han vel bare selv, men det kommer jo frem at han helt klart er et par hakk for glad i både det ene og det andre. Uansett, forrige gang grisekjørte han med høy promille, krasja og løp fra stedet mens han etterlot en skadet kompis i bilen. Er ikke det et prakteksempel på alkoholmisbruk, så vet ikke jeg. 4
MiniMjau Skrevet 15. august 2020 #143 Skrevet 15. august 2020 Kjørte han med kokain i blodet? Eller alkohol? Vet vi noe om det?
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #144 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, Callisto83 skrev: Personer som utvikler følelser av sympati med en person som egentlig er til fare. Som i dette tilfellet. Tror du har misforstått noe. Syndromet handler om mennesker som er utsatt for trusler og gjerne om liv. Så utvikler de sympati med de som utsetter en for det. Fordi de sparer livet ens og de kan tro på at saken er god. Du kan ikke på noen måte kalle dette Stockholmsyndrom 14
bustelise Skrevet 15. august 2020 #145 Skrevet 15. august 2020 52 minutter siden, Fysikeren skrev: Jeg og alle i min vennekrets har visst om dette lenge. Trodde dette var noe "alle" visste (og ikke "ingen")? Det er overraskende mange som fremdeles ikke aner hvor utbredt det er med dop som cannabis, MDMA og kokain. Ekstremt mange hadde fått livsgrunnvollene ristet utav seg om alle hemmeligheter hadde kommet for en dag. Tips: Idolet ditt? Han/hun har sannsynligvis brukt litt av hvert. Politikeren du stemmer på? Mest sannsynlig. H*n du ser på TV? Jepp. Lett å lukke øynene og tro at dette er noe bare de verste heroinjunkiene i Akersgata driver på med. Tro på propagandahysteriet om narkotika man har vokst opp med fra skoler og kommuner (før læreren sniffet en stripe etter at skoledagen var over). Så feil kan man ta. 9
Katten.2.0 Skrevet 15. august 2020 #146 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, MiniMjau said: Kjørte han med kokain i blodet? Eller alkohol? Vet vi noe om det? Det er vel mistanke om at han kjørte mens han var ruspåvirket. Nøyaktig hva, om noe, vet vi ikke før man får en uttalelse. 3
Callisto83 Skrevet 15. august 2020 #147 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Tror du har misforstått noe. Syndromet handler om mennesker som er utsatt for trusler og gjerne om liv. Så utvikler de sympati med de som utsetter en for det. Fordi de sparer livet ens og de kan tro på at saken er god. Du kan ikke på noen måte kalle dette Stockholmsyndrom Jeg er nok preget av at jeg har jobbet med personer som tilbringer resten av livet i en rullestol, uten evne til å spise selv eller kommunisere, fordi de var uheldige å treffe en "Northug" på veien. 22
Gjest Lirah Skrevet 15. august 2020 #148 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, MiniMjau skrev: Kjørte han med kokain i blodet? Eller alkohol? Vet vi noe om det? De ransaker ikke hjemmet hans uten grunn, så han var nok rusa når han kjørte, ja.
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #149 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Callisto83 skrev: Jeg er nok preget av at jeg har jobbet med personer som tilbringer resten av livet i en rullestol, uten evne til å spise selv eller kommunisere, fordi de var uheldige å treffe en "Northug" på veien. Jo, og hadde de som var så hardt skadet vist lojalitet og sympati med den som skadet dem, DA kunne det ha minnet om Stockholsyndromet 3
india76 Skrevet 15. august 2020 #150 Skrevet 15. august 2020 5 minutter siden, Callisto83 skrev: Jeg er nok preget av at jeg har jobbet med personer som tilbringer resten av livet i en rullestol, uten evne til å spise selv eller kommunisere, fordi de var uheldige å treffe en "Northug" på veien. Huff trist å tenke på. Er det veldig utbredt? Hvor ofte skjer slikt egentlig? Hva sier disse som faktisk kan snakke? Hvis de kan snakke? Er de bitre? 2
Samsung Skrevet 15. august 2020 #151 Skrevet 15. august 2020 Jobber i helsevesenet og jeg ser dessverre at en del idrettsprofiler sliter etter de er ferdig med sin idretts karriere. De har vært vant til stram struktur hele tiden for å holde seg på topp. Når de legger opp blir dagene for ustrukturert for dem. De blir utilpass. Begynner gjerne å feste, også fører gjerne det ene til det andre. Utad virket det som han hadde god kontroll på ting. Han har begynt med ulike prosjekter og hadde et nytt tv program på gang. Selv om ting kan virke fint utad er det ikke alltid man har det like greit. 10
MiniMjau Skrevet 15. august 2020 #152 Skrevet 15. august 2020 10 minutter siden, Lirah skrev: De ransaker ikke hjemmet hans uten grunn, så han var nok rusa når han kjørte, ja. Ja, men på hva er det ingen som har sagt noe om ennå..?
india76 Skrevet 15. august 2020 #153 Skrevet 15. august 2020 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Jo, og hadde de som var så hardt skadet vist lojalitet og sympati med den som skadet dem, DA kunne det ha minnet om Stockholsyndromet Det er vel ikke utenkelig at om de ikke hadde vært skadet for livet da ville gjort som alle andre og liket Northugs innlegg eller støttet ham fordi han er jo en «helt». Det kunne like godt vært en av de som har trykket like som satt skadet for livet uten evne til å kommunisere. Det er tydelig at folk må kjenne ting på kroppen før de evner å se konsekvensene av hva «helten» deres driver med. Frem til det bryr ikke folk seg om alle ofrene for de andre northugene som ikke slapp unna uten ødelagte liv på samvittigheten. Poenget til brukeren er vel at Northug og hans likesinnede er en fare for alle og det er tilfeldig hvem som møter på dem. Og isteden for å fordømme og kreve at de fjernes fra veien sitter folk å støtter dem fordi det er liksom de som er offeret. Så ja, stockholmsyndromet er faktisk spot on. 6
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #154 Skrevet 15. august 2020 16 minutter siden, bustelise skrev: Det er overraskende mange som fremdeles ikke aner hvor utbredt det er med dop som cannabis, MDMA og kokain. Ekstremt mange hadde fått livsgrunnvollene ristet utav seg om alle hemmeligheter hadde kommet for en dag. Tips: Idolet ditt? Han/hun har sannsynligvis brukt litt av hvert. Politikeren du stemmer på? Mest sannsynlig. H*n du ser på TV? Jepp. Lett å lukke øynene og tro at dette er noe bare de verste heroinjunkiene i Akersgata driver på med. Tro på propagandahysteriet om narkotika man har vokst opp med fra skoler og kommuner (før læreren sniffet en stripe etter at skoledagen var over). Så feil kan man ta. Det virker som om DU ville blitt overrasket over hvor mange som IKKE bruker slike rusmidler. Helt greit at det er mange som gjør, men ikke tro at det er helt vanlig blant alle. Hallo 15
Paperwall Skrevet 15. august 2020 #155 Skrevet 15. august 2020 4 timer siden, india76 skrev: Over 50 000 har «likt» Northugs innrømmelse på Instagram. Det er helt utrolig at folk kan støtte denne klovnen etter alt han har gjort. Etter å ha lært absolutt null av forrige gang. Alle som trykker like kunne faktisk ha vært offer for hans handlinger, om de hadde vært på feil sted til feil tid. Nordmenn er utrolig enkle, bare noen er «kjendis», til og med for noe så meningsløst som å løpe rundt i snøen på to trepinner, så er alt greit. Blir kvalm. Ja, det er direkte pinlig å lese enkelte av kommentarene på sosiale medier. Han kunne drept noen med den oppførselen sin - hvordan kan man egentlig unnskylde en slik oppførsel? Det finnes mange som har mistet sine nære og kjære på grunn av idioter som Northug. Det finnes ikke noen unnskyldning for å sette seg bak rattet i ruspåvirket tilstand. Vi mennesker er ikke amøber fratatt alt ansvar for vår dårlig oppførsel og dårlige avgjørelser bare fordi vi har gjort det slutt med kjæresten, blitt sagt opp, strøket på en eksamen eller føler vi mangler adrenalin og spenning i hverdagen... Det var en drittsekk-oppførsel og en slik oppførsel kan føre til at liv går tapt. 21
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #156 Skrevet 15. august 2020 (endret) 6 minutter siden, india76 skrev: Det er vel ikke utenkelig at om de ikke hadde vært skadet for livet da ville gjort som alle andre og liket Northugs innlegg eller støttet ham fordi han er jo en «helt». Det kunne like godt vært en av de som har trykket like som satt skadet for livet uten evne til å kommunisere. Det er tydelig at folk må kjenne ting på kroppen før de evner å se konsekvensene av hva «helten» deres driver med. Frem til det bryr ikke folk seg om alle ofrene for de andre northugene som ikke slapp unna uten ødelagte liv på samvittigheten. Poenget til brukeren er vel at Northug og hans likesinnede er en fare for alle og det er tilfeldig hvem som møter på dem. Og isteden for å fordømme og kreve at de fjernes fra veien sitter folk å støtter dem fordi det er liksom de som er offeret. Så ja, stockholmsyndromet er faktisk spot on. Nei! Det er ikke spot on. Les om det da, så kanskje du skjønner! Jeg tror alle fordømmer handlingen. Ingen syns det er ok å råkjøre i rusa tilstand, eller uten å være rusa for den sakens skyld. Syns det er fint at folk ikke dømmer han nedenom og hjem. Skulle bare ønske at folk kunne være like empatiske med "vanlige" mennesker. For ordens skyld har jeg aldri hatt sansen for Northug på noen måte. Men jeg har ikke lyst til å hive han til ulvene uansett Endret 15. august 2020 av SoWhat? 5
bustelise Skrevet 15. august 2020 #157 Skrevet 15. august 2020 (endret) 9 minutter siden, SoWhat? skrev: Det virker som om DU ville blitt overrasket over hvor mange som IKKE bruker slike rusmidler. Helt greit at det er mange som gjør, men ikke tro at det er helt vanlig blant alle. Hallo Jeg har aldri sagt at det er helt vanlig blant alle. Bare at det er mer vanlig blant flere enn mange tror. Når noen oppriktig blir sjokkert over at Northug har kokain hjemme, så er det åpenbart på tide med en reality check. Dette er noe idrettsutøvere, kjendiser og journalister driver med over en lav fjøl, også de man tror er mors beste barn. Det er nok mange kjendisgram med kokain som skylles ned i do i disse dager i ren panikkangst for at det er dem som blir tatt i morgen. Endret 15. august 2020 av bustelise 16
Paperwall Skrevet 15. august 2020 #158 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, Fallabella skrev: Veldig bra innlegg! Avhengighet kommer i flere former. Rus, jobb, trening, shopping, sex. Når man slutter med en ting tar en annen over... Alt i håp om å få ro/flukt. Så uansett hva folk måtte mene, ingen blir smarte i rus, ikke kongen eller den vanlige mann i gata. Konsekvenser kommet alltid! Kjendiser er intet unntak. Skal han nå hetses slik at han går under av skam eller hva gjør man? Dette må sees på for det det er, en rusavhengig som ødelegger sitt eget liv... Nei, problemet er nettopp at slike folk ikke nødvendigvis bare ødelegger sitt eget liv, men handlingene deres kan ødelegge andres liv. Det er der problemet ligger. Og dessuten finnes det mange mennesker som har gjennomgått tøffe ting i livet sitt, uten at de oppfører seg slik. Å fraskrive et voksent, oppegående menneske ansvar er patetisk. 17
PåPlass Skrevet 15. august 2020 #159 Skrevet 15. august 2020 Det er vel nå vi som norske borgere skal si at det ikke er et slikt samfunn vi vil ha? Bort med all narkotika. korrupsjon og all annen kriminalitet? For barnas skyld? For vi vil vel ikke at barna våre skal ha slike problemer i fremtiden? 2
SoWhat? Skrevet 15. august 2020 #160 Skrevet 15. august 2020 18 minutter siden, bustelise skrev: Jeg har aldri sagt at det er helt vanlig blant alle. Bare at det er mer vanlig blant flere enn mange tror. Når noen oppriktig blir sjokkert over at Northug har kokain hjemme, så er det åpenbart på tide med en reality check. Dette er noe idrettsutøvere, kjendiser og journalister driver med over en lav fjøl, også de man tror er mors beste barn. Det er nok mange kjendisgram med kokain som skylles ned i do i disse dager i ren panikkangst for at det er dem som blir tatt i morgen. Hvem har blitt sjokkert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå