Gå til innhold

Kan vi få menn til å forstå hvor sårbare unge kvinner er?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Thepig said:

Ja......

Du ser intet problem med at en mann i f.eks. femtiårene har sex med en seksten år gammel jente?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Thepig skrev:

Hva om de er 18?

Gamle menn og 18 åringer har ingen ting felles. 18 åringer er fremdeles veldig unge. 
Vil du at din 18 åring skal bli sjekka opp av en 50 åring?

Uansett, hvis 18 åringen selv ønsker det, men poenget er at det kan virke som om de fleste gamle gubbene ikke klarer å forstå at det bare er ekkelt. De tror jo seriøst de har en sjans på disse unge jentene, mye fordi de har hørt om at det har skjedd før. De blir ufine, pellete og oppfører seg støtende og på grensen til overgrep, selv mot 18 åringer,
 

Anonymkode: 74cc1...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roci skrev:

Jeg vet ikke om det er mulig å svare konkret på det. Hvis det nå absolutt er så viktig å ha sex med den 16-åringen, så burde i alle fall et minstekrav være at det ikke var alkohol med i bildet, og et klart og utvetydig samtykke til sex fra 16-åringen, samt at hun må få kunne trekke seg når som helst i "prosessen" dersom hun opplever situasjonen som ubehagelig.  Det er ikke til å komme fra at den eldste parten har et enormt ansvar dersom vedkommende velger å ha sex med en som et såpass ung 

Er det greit med 18 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Du ser intet problem med at en mann i f.eks. femtiårene har sex med en seksten år gammel jente?

Så lenge det er frivillig, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gamle menn og 18 åringer har ingen ting felles. 18 åringer er fremdeles veldig unge. 
Vil du at din 18 åring skal bli sjekka opp av en 50 åring?

Uansett, hvis 18 åringen selv ønsker det, men poenget er at det kan virke som om de fleste gamle gubbene ikke klarer å forstå at det bare er ekkelt. De tror jo seriøst de har en sjans på disse unge jentene, mye fordi de har hørt om at det har skjedd før. De blir ufine, pellete og oppfører seg støtende og på grensen til overgrep, selv mot 18 åringer,
 

Anonymkode: 74cc1...955

Hva jeg vil bør ikke angå en 18 åring. Jeg kan verken kontrollere en 18 åring døgnet rundt eller alle 50 åringer. Er det bedre med 20 år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trolltunge skrev:

En fæl og sterk historie. Takk for at du deler! Forferdelig at du måtte oppleve dette! Så feil, og urettferdig! 

Det du forteller om at du reagerte med å ligge med mange er dessverre en vanlig reaksjon på overgrep, som handler om å ta tilbake kontrollen. Det er et forsøk på det iallefall, men som du forteller gjør det ofte vondt verre. 

Jeg var på et seminar en gang, som handlet om kvinner i voldelige forhold, og akkurat det ble tatt opp fordi kvinner som er utsatt for overgrep også er mer tilbøyelig for å komme i og bli i voldelige forhold. Utsatt for å bli brukt allerede finner man seg rett og slett i mer. 

Da var det en kvinne som sa "Ja, men det er jo ikke overgrep om kvinnen så har frivillige sex." og foredragsholder sa temmelig klart. "Jo det er det! Det er en fortsettelse av det første overgrepet. Hadde ikke det skjedd hadde ikke kvinnen blitt ødelagt på denne måten, og voksne normale menn ville ha forstått at det var en skadet ung kvinne de hadde foran seg, og ikke utnyttet det. Jeg fritar ikke dem skyld, for det er ikke vanskelig å oppdage at en ung kvinne er skadet seksuelt, og noen menn går for dem akkurat fordi de ser det. De er like ille som førstemann, og førstemann er også skyld i resten av det vonde som skjer. Hadde det ikke vært for ham hadde ingenting skjedd. "

Lover ikke at jeg husker det ordrett, men budskapet husker jeg godt. 

Dessverre er det slik at noen menn ikke ser, ikke tenker, eller rett og slett utnytter sårbarhet. Så vet jeg ikke om yngre menn kan eller klarer like godt som voksne menn å se slik sårbarhet, men hadde det ikke vært for første mann som knuste deg ville ikke resten ha skjedd som det gjorde, og det er ikke din skyld at du ble ødelagt. ♥️

Tusen takk for fine ord❤️ Jeg er så enig i det du skriver!

Det går heldigvis bra med meg i dag, jeg har en virkelig god samboer og har vokst mye siden tenårene. Jeg kjenner likevel på at opplevelsene har påvirket meg negativt i den forstand at jeg har en tendens til å automatisk tro det verste om menn, fordi jeg har vært så uheldig å møte på en lille andelen av dem som har vært blottet moral. 
 

Det er dessverre lett å skjære alle over samme kam når man har mange svært uheldige erfaringer med dem fra tidligere, men jeg jobber med å se at de fleste faktisk ikke er tilbøyelige til å seksualisere en jente på la oss si... 13-16, kun fordi hun kan ha en kvinnelig kropp. De fleste ER faktisk gode mennesker, det er bare så altfor lett å møte på de som ikke er det.

Anonymkode: 98021...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Thepig skrev:

Så lenge det er frivillig, nei.

Du forstår ikke at 16 åringer ikke alltid vet hva som er bra for dem? Mentalt kan de ta stor skade av å bli "forført" av en mye eldre mann. 
 

Anonymkode: 74cc1...955

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, keso skrev:

Beklager; jeg trodde det dreide seg om unge jenters sårbarhet og det å få menn til å forstå. Så flott at du vet hvor grensen er for alle jenter og at du har fasiten for hvor de er uvesentlige.

Jeg kan ikke gå innpå alle hvis, om og men..., og jeg følte at det du skriver om er på siden av tråden. Mer i bane at innimellom blir ting i livet vanskelig mellom mennesker generelt. 

Ja det blir det. Tråden har et mer konkret tema, og har allerede spriket i alle retninger. Jeg mener ikke å være frekk, jeg synes dette ble et hvis, om og men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg har skrevet noen ganger at det er overgrep jeg er opptatt av, men at jeg (som du også påpeker) er opptatt av at så unge kvinner kan havne i situasjoner de ikke takler. Derfor ber jeg om at menn som kommer i slike situasjoner tenker seg godt om og forsikrer seg om at det faktisk er et gjensidig ønske om sex. Som den erfaringen jeg selv delte er det ikke alltid slik at så unge kvinner er klar over at de er blitt oppfattet som flørtende og interessert, og gjerne ikke er modne nok til å takle situasjonen bra når det går opp for dem at den andre part har oppfattet det slik. 

Jeg synes den seksuelle lavalder er grei, men at unge kvinner burde vernes fra godt voksne menn ved at det er en trinnvis seksualalder. Som 16 åring lovlig for gutter opp til 18 år, fra 18 år opp til gutter på 25 år, fra 20 år fri ferdsel. 

Dette er jo litt på siden av tråden, og min mening, og jeg tror ikke dette hadde vært til hinder for frivillige sex, for frivillig sex man selv ønsket anmeldes svært sjelden. Det hadde imidlertid forhindret at voksne rovdyr, som kanskje egentlig ville hatt dem yngre også, og som nå kan hevde lovlig, måtte tenke seg bedre om. 

Jeg tror imidlertid at mange overgrep også kommer av misforståelser, slik den jeg selv forteller om. Også slike ting hadde det imidlertid blitt mindre av om vi hadde en trinnvis lavalder. (Ref. mitt eksempel. Jeg var 16, han var i 40 årene.) 

Å få en endring som gjorde at flere måtte tenke seg godt om hadde ikke vært dumt, slik jeg ser det. Frivillig sex hadde neppe blitt rammet av det, og det er ikke gjensidig frivillig sex jeg er opptatt av heller. Det er slik sex skal være. Jeg ber likevel voksne menn passe på at det virkelig er gjensidig før de hopper i det, fordi unge kvinner ikke alltid klare å si stopp når de ønsker det. 

Himmel og hav, da hadde jeg måttet vente i tre år før jeg kunne hatt sex med kjæresten min, som jeg forøvrig snart har vært gift med i 25 år.

Anonymkode: 055d6...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thepig skrev:

Hva jeg vil bør ikke angå en 18 åring. Jeg kan verken kontrollere en 18 åring døgnet rundt eller alle 50 åringer. Er det bedre med 20 år da?

Det som er bedre er at du og andre må forstå at selv om dere har lyst på en ung jente så er det bare kleint og ubehagelig for de fleste unge jenter at dere prøver dere. 

Anonymkode: 74cc1...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Himmel og hav, da hadde jeg måttet vente i tre år før jeg kunne hatt sex med kjæresten min, som jeg forøvrig snart har vært gift med i 25 år.

Anonymkode: 055d6...ad5

Jeg skrev at frivillig sex neppe hadde blitt berørt av dette, og det hadde også vært mulig å utdype loven i forhold til unntak. 

Jeg håper og regner med at dere hadde gjensidig frivillig sex. All well. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke at 16 åringer ikke alltid vet hva som er bra for dem? Mentalt kan de ta stor skade av å bli "forført" av en mye eldre mann. 
 

Anonymkode: 74cc1...955

Dette gjelder også 17, 18, 19 og 20. Hvor går grensa for skadde vs frihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er bedre er at du og andre må forstå at selv om dere har lyst på en ung jente så er det bare kleint og ubehagelig for de fleste unge jenter at dere prøver dere. 

Anonymkode: 74cc1...955

Men det er greit å prøve seg på en 20 årring hvis man f.eks er 45? Altså man flørter på en ordentlig måte? Hva med en på 16 år, hvor gammel er maks alder for mannen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Thepig skrev:

Er det greit med 18 år?

Hvis vi fortsatt snakker om stor aldersforskjell, så blir svaret mitt det samme. Ingen alkohol, utvetydig samtykke og retrettmulighet når som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Roci skrev:

Hvis vi fortsatt snakker om stor aldersforskjell, så blir svaret mitt det samme. Ingen alkohol, utvetydig samtykke og retrettmulighet når som helst. 

Høres fornuftig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Thepig said:

Så lenge det er frivillig, nei.

Ah, du er jo en liberalist. Ser du behovet for en seksuell lavalder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Ah, du er jo en liberalist. Ser du behovet for en seksuell lavalder? 

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at 16-årige jenter kan være utspekulerte og friste eldre menn med vilje.

Anonymkode: 49e21...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...