Gå til innhold

Babydrømmen!

Lillra

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Amatariel said:

Ketolyse kjenner jeg til ja. Fulgte det kostholdet prikkfritt i 6 måneder for en del år siden. Gikk ned 8 kg. Ble umulig å fortsette for meg etterhvert pga livssituasjonen. Syns det er sååå vanskelig å følge det med et familieliv med 3 barn, så gikk jo selvfølgelig det opp igjen, og er nå vanskeligere enn noen gang. Nå i høst forsøker jeg lavkarbo (igjen), mildere enn keto da. Prøver å ligge på ikke særlig mer enn 50gr karb. Syns også det er tungt, men jeg prøver nå hardt.

Så gøy at du også har prøvd det!! Ja det er beintøft og imponerende at du holdt ut i 6 mnd med 3 barn!! Jeg syns det var vanskelig når jeg kun hadde en kjæreste å ta hensyn til haha! 
ja lavkarbo er nok også veldig hardt mtp. At enkel mat som brød og pasta osv er jo ikke lavkarbo 😩

du er flink som prøver! Stå på❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, Godis said:

For en innsats du har hatt! Så kjekt det må føles å komme innenfor normalområdet 💐

Tusen takk Godis!! ❤️ Ja det føles helt fantastisk!! 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først si : Så gøy! Og masse lykke til i babyprøvingen!

Jeg fikk min første baby i år, og vi startet å prøve i fjor. Tok ut P-staven oktober 2018, fikk mensen mars 2019, og startet prøvingen i april. 

Hvis jeg skal komme med et tips til deg, dropp EL-testene. Stress kan medføre til at du ikke blir gravid med det første. Fikk streng beskjed av gynokologen min å ta det med ro i stedet, og la det gå som det går. Man bør ha sex hver 3' dag for at spermiene skal bli "sterke" nok, og man bør ikke vente lengre enn 4 dager i mellom hver gang for da kan det være dårlig kvalitet på de. 

Jeg prøvde uten EL tester i fra april til juli, og jeg begynte å bli utålmodig. Ble lei meg for hver eneste negative G-test. Så jeg kjøpte et sånt fancy kit på nett for å sjekke sædkvaliteten til mannen og El tester til meg selv med digital lesning. Jeg ble helt gal, og stresset så utrolig mye. Til slutt bestilte jeg time til gyno igjen i håp om hjelp, men fikk ikke time før i oktober. Innen den tid så hadde jeg allerede begynt å slappe av, hadde sex hver 3'dag i stedet, og gadd ikke tenke noe mer over det. Når jeg var hos gyno fikk jeg beskjed om at mensen var på vei, å da tenkte jeg Jaja.. fortsatt ingen baby da.

Uken etterpå så reagerte jeg på at mensen var 2 dager for sein, så jeg kjøpte en test. And guess what! Den var positiv!

Jeg var altså 3 uker på vei når jeg var hos gyno, så syns det er rart hu ikke kunne se noe :P 

Men fra spøk til revolver. Prøv å slapp av, og ikke stress så mye med EL tester. Sæd kan leve opptil 6 dager i skjeden, så man trenger ikke ha sex akkurat på EL-dagen. 

Hvis du har en ustabil EL så kan du spørre gyno om metformin, den stabiliserer det bedre. Og hvorfor bruke Letrozol? Det er en medisin mot brystkreft, og skal ikke brukes av de som prøver å bli gravide, er gravide eller ammede..

Uansett. Masse lykke til! Kommer til å følge med fremover 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuppeluri skrev:

Hvis du har en ustabil EL så kan du spørre gyno om metformin, den stabiliserer det bedre. Og hvorfor bruke Letrozol? Det er en medisin mot brystkreft, og skal ikke brukes av de som prøver å bli gravide, er gravide eller ammede..

Er ikke letrozol en medisin som kan fremme tidligere/bedre eggløsning? Var det inntrykket jeg hadde, selv om jeg ikke er noe ekspert på området. Som en slags "erstatning" for pergotime. For en del år siden var det nemlig pergotime som ble utskrevet for det jeg nå ser mange får letrozol for.

Ellers må jeg si at rådene du kommer med slettes ikke passer for alle. For noen er rådet "du må bare slappe av, så skjer det" noe av det verste man kan høre... det er jo ikke som om noen vil stresse. Men tanker og følelser kan man strengt tatt ikke kontrollere så hardt. Og personlig selv så syns jeg f.eks EL-tester er noe av det som gir meg RO og kontroll. To ting jeg virkelig har behov for i prøvetiden. Jeg har prøvd noen sykluser i løpet av min prøvekarriere å ikke EL-teste, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært mer stresset enn da. Den følelsen av å ikke ha kontroll... Så nei, folk er forskjellige. Men jeg respekterer ditt valg/råd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

Er ikke letrozol en medisin som kan fremme tidligere/bedre eggløsning? Var det inntrykket jeg hadde, selv om jeg ikke er noe ekspert på området. Som en slags "erstatning" for pergotime. For en del år siden var det nemlig pergotime som ble utskrevet for det jeg nå ser mange får letrozol for.

Ellers må jeg si at rådene du kommer med slettes ikke passer for alle. For noen er rådet "du må bare slappe av, så skjer det" noe av det verste man kan høre... det er jo ikke som om noen vil stresse. Men tanker og følelser kan man strengt tatt ikke kontrollere så hardt. Og personlig selv så syns jeg f.eks EL-tester er noe av det som gir meg RO og kontroll. To ting jeg virkelig har behov for i prøvetiden. Jeg har prøvd noen sykluser i løpet av min prøvekarriere å ikke EL-teste, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært mer stresset enn da. Den følelsen av å ikke ha kontroll... Så nei, folk er forskjellige. Men jeg respekterer ditt valg/råd.

Ja det vet jeg ikke. Jeg har en veninne som har gått på letrozol lenge pga brystkreft, og for å forebygge at den ikke kommer tilbake.

Fullt klar over at det er "det værste" man kan høre, ta det med ro liksom. Nei.. det var ikke lett for meg å ta det med ro, for barnet var så innmari ønsket, alt annet klaffa og jeg ville ha ungen min så fort som mulig. Men det var det som til slutt hjalp meg. Så fort jeg begynte å "gi blanke" og ikke ta alle de EL testene så kom plutselig den positive G-testen. Om det er tilfeldig eller ikke, det vet jeg ikke, men det er bedre å ha et avslappet forhold til det i starten enn å begynne å stresse med det. Jeg hadde skjønt det hvis hu hadde prøvd i 1 år og fortsatt ingen resultat, men da har man også rett på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende å se når du før positiv eggløsningstest 😊 satser på veldig snart 😊 Og fy søren, så bra jobba med vekttap!👏🏻👏🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

Enig. Det er jo alltid velmente råd og for noen også gode egne erfaringer som de selvsagt har lov til å dele, men jeg blir også litt offended når venninner ber meg stresse ned, ikke planlegge så mye og la en graviditet skje naturlig, av samme årsak som du beskriver. Det er også overraskende mange som sier dette uten egne personlige erfaringer og det kan for meg provosere litt for å være ærlig. Litt deilig å se at det ikke bare er mitt hode som tenker sånn.

Endret av babycodex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si tusen takk for råd @Tuppeluri men jeg må si meg enig med @babycodex og @Amatariel. Har prøvd å ikke teste for EL og ble egentlig ikke noe roligere av det men kun mer stresset siden jeg ikke hadde denne kontrollen :) 

Uansett i dag er CD 14! Og fortsatt ingen positiv EL test :(  Jeg driver jo å håper litt at jeg kanskje kun er CD 13? Første dagen som jeg teller som CD 1 var jo ikke kraftige blødninger, var bare litt når jeg tørket meg. Vil det kalles for spotting eller? 
Nå tester jeg for EL to ganger om dagen, og i dag tidlig så var det en liten økning iforhold de som jeg har tatt tidligere - så jeg håper at det betyr at det kanskje blir mørkere utover dagen eller i morgen. 

Siden jeg aldri har opplevd positiv EL test så virker det så fjernt å få en positiv test. Frykter egentlig at jeg ikke vil få EL. Men når pleier dere egentlig å få positiv EL test? er det rundt CD 14 eller sfør/seinere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker iallfall veldig forskjell på min mensen og feks brunt utflod. Fikk faktisk det selv forrige syklus før mensen. Jeg tror jeg ville lagt til grunn CD1 den dagen det er ferskt blod, uansett hvor mye det er. Men for meg så blør jeg jo det som kjennes ut som flere dl på CD1, får masse blodig slimpropper og ligger i fosterstilling på badet i flere timer, så er aldri i tvil. Men man er jo forskjellige. 

Skjønner at det er frustrerende, men jeg tror du mest sannsynlig ikke har hatt EL enda. Hvilke tester bruker du og hvor lang var syklusen din igjen? Jeg fikk min første positive test på CD11, men den peaket på CD12 med 25 dagers syklus. Dermed ble EL rundt 4-48 timer etter CD12. Gynekologen forberedte meg på at jeg nok ville ha tidlig EL fordi jeg hadde en kort syklus. Hun mente at jo lengre syklus man har, desto vanligere var det med senere EL. Finnes selvsagt unntak men kanskje det er nyttig informasjon for deg.

Blir spennende å følge testingen din denne uken ❤️ Siden det er første gang du skal finne EL hadde jeg nok bare kjørt på med sex annenhver dag denne uken, så blir det ikke noe rot denne syklusen. Jeg surret litt når jeg prøvde å tilpasse sexen positiv EL og plutselig hadde vi hatt for mye sex ift. å sikre god cædkvalitet.

C753BD17-AF0A-4EA8-B8E3-DF25516F03DB.jpeg

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, babycodex said:

Jeg merker iallfall veldig forskjell på min mensen og feks brunt utflod. Fikk faktisk det selv forrige syklus før mensen. Jeg tror jeg ville lagt til grunn CD1 den dagen det er ferskt blod, uansett hvor mye det er. Men for meg så blør jeg jo det som kjennes ut som flere dl på CD1, får masse blodig slimpropper og ligger i fosterstilling på badet i flere timer, så er aldri i tvil. Men man er jo forskjellige. 

Skjønner at det er frustrerende, men jeg tror du mest sannsynlig ikke har hatt EL enda. Hvilke tester bruker du og hvor lang var syklusen din igjen? Jeg fikk min første positive test på CD11, men den peaket på CD12 med 25 dagers syklus. Dermed ble EL rundt 4-48 timer etter CD12. Gynekologen forberedte meg på at jeg nok ville ha tidlig EL fordi jeg hadde en kort syklus. Hun mente at jo lengre syklus man har, desto vanligere var det med senere EL. Finnes selvsagt unntak men kanskje det er nyttig informasjon for deg.

Blir spennende å følge testingen din denne uken ❤️ Siden det er første gang du skal finne EL hadde jeg nok bare kjørt på med sex annenhver dag denne uken, så blir det ikke noe rot denne syklusen. Jeg surret litt når jeg prøvde å tilpasse sexen positiv EL og plutselig hadde vi hatt for mye sex ift. å sikre god cædkvalitet.

C753BD17-AF0A-4EA8-B8E3-DF25516F03DB.jpeg

Åå må være så deilig å ha EL så tidlig! 
Da satser jeg på at CD 1 var den dagen jeg trodde i utgangspunktet. Var jo ikke mye blod men det var friskt blod og ikke brunt! 

forrige syklusen varte i 31 dager, så det gir mening at EL kommer litt seinere. Håpet egentlig veldig på at Letrozol skulle gjøre at EL kom litt tidligere. Men vi får se om den kanskje blir positiv i løpet av dagen eller morgendagen! 

legger ved bilder av alle testene jeg har tatt foreløpig 😀 også oppdaterer jeg med engang jeg får positiv EL test ❤️ 
Syns nesten litt synd på kjæresten min, han håper jo så veldig på en positiv EL test snart og spør alltid «er den positiv nå??😀»! Tror han blir veldig glad når vi endelig får en positiv el test 😍

37B81F83-554F-470F-98C4-B49B5F5B8610.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, en veldig fin økning på CD14. Så hyggelig med støttende kjæreste 🥰 Jeg er veldig ny på dette også, men vil bare dele de rådene jeg har fått. Mener det sto på pakningsvedlegget mitt at man ikke burde teste før kl. 10 på morgenen (Typ helst ikke ditt første dobesøk den dagen, til forskjell fra GT). De andre på KG har opplevd veldig gode resultater på ettermiddagstestingen. Du må gjerne teste om morgenen også, men får jeg lov å foreslå at du vurderer å teste etter kl. 10 på morgenen? Jeg mener det hadde noe med produksjon av hormonet å gjøre.

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, babycodex said:

Se der ja, en veldig fin økning på CD14. Så hyggelig med støttende kjæreste 🥰 Jeg er veldig ny på dette også, men vil bare dele de rådene jeg har fått. Mener det sto på pakningsvedlegget mitt at man ikke burde teste før kl. 10 på morgenen (Typ helst ikke ditt første dobesøk den dagen, til forskjell fra GT). De andre på KG har opplevd veldig gode resultater på ettermiddagstestingen. Du må gjerne teste om morgenen også, men får jeg lov å foreslå at du vurderer å teste etter kl. 10 på morgenen? Jeg mener det hadde noe med produksjon av hormonet å gjøre.

Ser nå at du spurte om hvilket merke jeg tester med og det er babyplan sine 😀 

ja er i utgangspunktet anbefalt å teste etter 10 om morgen, så er derfor jeg også tester på ettermiddagen de dagene jeg tester om morgen 😀 så skal teste igjen om ca 3-4 timer fra nå av! 
håper at jeg får en enda mørkere test etteprå ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lillra skrev:

Siden jeg aldri har opplevd positiv EL test så virker det så fjernt å få en positiv test. Frykter egentlig at jeg ikke vil få EL. Men når pleier dere egentlig å få positiv EL test? er det rundt CD 14 eller sfør/seinere? 

Er så veldig individuelt. Er derfor det er viktig å bli kjent med sin egen kropp. Dette er en god start - fortsett å ta EL-tester! Vet alt om at man blir lei når tiden går, men sannsynligvis blir du belønnet med utholdenheten din.

Jeg fikk EL på CD17 i denne pp'en jeg er i nå, men i forrige ble det på CD29. Kjeedelig å vente lenge ja.

Husk forøvrig og teste på ettermiddagen, helst mellom kl.15-17. Ikke drikk mye i 3-4 timer i forkant av testing, og ikke gå på do. Hvis urinen du tester på er veldig lys så er det ikke bra. Jo mørkere jo bedre, og større sjanse for positiv test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amatariel said:

Er så veldig individuelt. Er derfor det er viktig å bli kjent med sin egen kropp. Dette er en god start - fortsett å ta EL-tester! Vet alt om at man blir lei når tiden går, men sannsynligvis blir du belønnet med utholdenheten din.

Jeg fikk EL på CD17 i denne pp'en jeg er i nå, men i forrige ble det på CD29. Kjeedelig å vente lenge ja.

Husk forøvrig og teste på ettermiddagen, helst mellom kl.15-17. Ikke drikk mye i 3-4 timer i forkant av testing, og ikke gå på do. Hvis urinen du tester på er veldig lys så er det ikke bra. Jo mørkere jo bedre, og større sjanse for positiv test.

Håper at jeg blir belønnet!! Er veldig godt å høre at alle har inne har ulik EL dag, noen på CD 11 andre CD 17 osv! Veldig deilig å se at det ikke er en fasit ❤️

ja prøver å teste hver dag nå mellom 15-17 og går etter det du skrev tidligere mtp. Å tisse 4 timer før uansett om jeg må på do eller ikke. Så setter jeg på en 4 timers nedtelling og drikker ingenting eller tisser før den tid. Så prøver å gjøre det så riktig som mulig❤️

nå er det 1 time og 10 min til jeg skal teste og jeg må så på do 😅 typisk at tiden går så sakte nå haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se hva jeg våknet til! En nesten positiv EL test!😀😀 den er ikke helt positiv men dette må jo bety noe?! Itillegg var det plutselig masse EL slim i dag tidlig!  skal teste rundt 16.00 i dag også for å være sikker, men kjenner at jeg blir skikkelig lei meg hvis den er negativ. 

men hva tenker dere? Er denne mørk nok?

Men så kom jeg på at jeg skal på spa i morgen kveld 😩 er ikke noe jeg får avlyst da det er kun meg og beste venninna mi. Tror dere det kan ødelegge alt? Kan ikke akkurat se for meg at badstu og boblebad er de optimale forholdene til en sædcelle og et egg. 

D2C1166B-F9E5-455D-A231-DF5CB070285B.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo teste midt på dagen👩‍💻🤓 Det er ikke sikkert det er mange timene til den er sterkere! 
Kl 16 kan i beste fall toppen være over!

(Jeg ble gravid en måned EL-testen så slik ut. Testet 3x dagen og det var den sterkeste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, snehvit88 said:

Du må jo teste midt på dagen👩‍💻🤓 Det er ikke sikkert det er mange timene til den er sterkere! 
Kl 16 kan i beste fall toppen være over!

(Jeg ble gravid en måned EL-testen så slik ut. Testet 3x dagen og det var den sterkeste)

Jaa tester nå 2-3 ganger om dagen! 😀 men liker å teste om morgen også fordi jeg sliter litt med å holde meg i 4 timer midt på dagen 😂 er alltid en kamp mot klokken da jeg vanligvis går på do sånn 1 gang i timen haha! Men tenker du at det er bedre å teste i 14.00 tiden eller?

åå så godt å høre!!! Satser på at dette betyr at den er positiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lillra skrev:

Jaa tester nå 2-3 ganger om dagen! 😀 men liker å teste om morgen også fordi jeg sliter litt med å holde meg i 4 timer midt på dagen 😂 er alltid en kamp mot klokken da jeg vanligvis går på do sånn 1 gang i timen haha! Men tenker du at det er bedre å teste i 14.00 tiden eller?

åå så godt å høre!!! Satser på at dette betyr at den er positiv!

Jeg tenker at man alltid bør teste på morgenen. Og som du sier en på ettermiddag/kveld. Men når du er såååå nære og kanskje den også er positiv så bør man trappa opp gamet tenker jeg da😁 

Min første tanke er å teste kl 11 eller 12. Da er det jo 6-7 timer siden forrige test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...