Jump to content
AnonymBruker

Venninne, uakseptabel hendelse med barnet mitt.

Recommended Posts

AnonymBruker
6 minutter siden, Vipsen71 skrev:
   På 7.8.2020 den 12.42,  AnonymBruker skrev: 

Ser flere sier anmeld. 

Gjør folk virkelig det når noen berører noen intimt, utenpå klær? Jeg synes det er vel dramatisk, for da skulle jeg selv ha anmeldt en haug med menn oppgjennom årene. 

Jeg synes det er fullstendig uakseptabel, men åanmelde det synes jeg er vel drøyt også. 

Anonymkode: cc828...e11

Her bagatelliseres det. 

Handling og nytteverdi. 

Jeg tror de fleste har fått med seg at jeg ikke bagatelliserer dette. 

Hva tenker du er det verste å oppleve om man blir tatt for seksuelle overgrep? At fremmede politimenn og fremmede i rettsapparatet får vite om det, eller at din egen omgangskrets får vite om det? 

Hvor ligger den største skammen? 

Jeg vil si at den ligger i at omgangskrets får vite og skammen i det. 

Det slipper hun ikke unna med her, men jeg drar ikke min sønn gjennom en prosess som jeg vet vil være tøff for ham, og som jeg dessverre ikke har så tillit til nytteverdien av heller. Iallefall nå som det er fastslått at han selv ikke ønsker det. 

Jeg vil være prinsippfast angående dette på den måten som er best for ham. Om du velger å være prinsippfast på andre måter angående deg og dine barn er opp til deg. Jeg pålegger ikke min 16 år gamle sønn å være tøffere enn det de fleste er i slike situasjoner, og tøffere enn jeg selv har valgt å være for egen del. 

Jeg er helt enig i at slikt helst burde anmeldelses, men da burde også systemet ta imot og behandle slikt på en langt mer troverdig måte. Slik det nå er et det nærmest nytteløst, og kan like gjerne falle slik at hun kunne bruke det som kom ut av det som "bevis" på at hun ikke har gjort noe galt. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 timer siden, Loff77 skrev:

Hadde bedt dem over begge to jeg og satt meg ned og spurt hva f... det var for noe, kan hende mannen hennes hadde blitt rimelig overrasket:) 

5 timer siden, Uatskillelig skrev:

Den kvinnen skal IKKE inn i huset til TS igjen.

Skulle til å skrive noe lignende som svar.

Ideen er ikke dum, jeg er litt hevngjerrig av meg når jeg hører om sånt som denne situasjonen. Mannen hennes bør absolutt få vite dette. Men ikke på bekostning av offeret.

Anonymkode: af92c...180

Perelandra

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker

Noen folk (damer) er bare griser. Hadde blitt fly forbanna hadde det vært min 16 åring. Ta det opp med henne, fortell mannen det.

Anonymkode: e765c...99e

AnonymBruker
På 7.8.2020 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet i en situasjon som er så sjokkerende for meg at jeg går litt i ring i forhold til hvordan jeg skal forholde meg til det, og trenger råd. 

Jeg og min mann har et vennepar vi har hatt svært god tone med. Jeg har trodd at det var et vennskap vi ville dyrke og beholde, men så har det skjedd noe som ikke bare gjør det uaktuelt, men som medfører at jeg må ta noe fullstendig uakseptabelt og sjokkerende opp med kvinnen i paret. 

Vi har tenåringer, og sist paret var på besøk hos oss, hvor det ble drukket vin i hagen, var begge to oppe og hilste på begge tenåringene i løpet av kvelden.

Senere fikk jeg vite at kvinnen da hun var oppe hos min sønn hadde spurt hvor gammel han er. Da han svarte 16 år hadde hun tatt ham på underlivet. Direkte og bevisst tatt tak i hans kjønnsorgan, utenpå buksen. 

Gutten følte dette som svært ubehagelig, sjokkerende og invaderende. Flaut også, og han fortalte det derfor ikke direkte til oss, men til sin søster, som fortalte det til meg. Jeg har så snakket med min sønn. 

I sommerferien var det meningen at hele familien skulle besøke dette paret på hytta på veien, i 2-3 døgn, men da jeg fikk vite om dette ble det selvfølgelig uaktuelt, vi la om ruten og jeg informerte dem om at vi ikke kom til dem. Begge barna var lettet over det, og har ikke lyst til å treffe paret igjen. Aldri. 

Jeg tok ikke opp hendelsen, for jeg var så i sjokk, samt at jeg føler at dette er så alvorlig at det ikke bør tas på melding /telefon. Jeg tenkte å ta det opp med henne ansikt til ansikt, for jeg følte at jeg trenger å se reaksjonen hennes. Virkelig se om hun forstår hvor uakseptabelt dette var. 

Nå er vi hjemme igjen, og jeg har ennå ikke tatt det opp med henne. (De er ennå på ferie.)

Jeg har egentlig konkludert med at vennskap videre blir umulig for meg, og det jeg nå strever med å bestemme meg for er om jeg bare enkelt og greit skal forklare hvorfor på en melding, eller om jeg (som jeg først følte behov for, men nå ikke føler er nødvendig for min del, og kanskje likevel det som er det rette) skal møte henne og fortelle direkte at dette var fullstendig uakseptabel, og gjør det umulig med videre vennskap. 

Hva synes andre er det rette å gjøre i en slik situasjon? 

Bare så det er sagt, jeg er ikke interessert i tilbakemeldinger som bagatelliserer handlingen. Gutt eller jente er uvesentlig! Mine barn, uansett kjønn, skal ikke oppleve at mennesker, og spesielt ikke godt voksne mennesker, tar intimt på dem, så invaderende, ufint og uønsket. Det er fullstendig uakseptabel. 

Hvor nære venner er dere egentlig når hun ikke visste hvor gammel sønnen din er?

Anonymkode: e63f5...1ca

AnonymBruker
På 7.8.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Ser flere sier anmeld. 

Gjør folk virkelig det når noen berører noen intimt, utenpå klær? Jeg synes det er vel dramatisk, for da skulle jeg selv ha anmeldt en haug med menn opp gjennom årene. 

Jeg synes det er fullstendig uakseptabel, men å anmelde det synes jeg er vel drøyt også. 

Er på en måte enig i at det er drøyt å anmelde. Mange slike ting kan tas der og da, om maktbalansen er mer lik enn her. En 25 år gammel mann, som tar slik på en dame, eller mann, som er jevngamle er ille nok det. Samtidig er dette en 16 åring, som blir oppsøkt av en beruset person som han kjenner fra før. Makt forholdet er total på hennes side, ikke fysisk men mentalt/psykisk. Akkurat det vil jeg absolutt ikke undervurdere. Hun skulle fått seg en skrape for å si det sånn. 

Anonymkode: 2f88c...182

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor nære venner er dere egentlig når hun ikke visste hvor gammel sønnen din er?

Anonymkode: e63f5...1ca

Jeg tror hun visste det egentlig, så det bare var et forsøk på å ha en dialog, men gutten har fødselsdag på sommeren, og jeg må innrømme at jeg selv ikke husker hvilke datoer barna til venner har fødselsdagen, så er mulig hun ikke var helt sikker på at han hadde fylt år, eller snart ville det. 

I settingen, i forhold til det som så skjedde, føles det uansett som hun forsikret seg om han var over seksuell lavalder før hun tok tak. 

Mulig jeg bare selv konkluderer slik, og egentlig uvesentlig for at det uansett var uakseptabelt, men jeg har likevel en vond følelse av at hun forsikret seg om det først, og at det isåfall gjør det til en mer gjennomtenkt handling. Hadde hun latt være å ta på ham om han svarte 15? Var hun så til de grader bevisst på å tenke på om han var over eller under seksuell lavalder i det hun så gjorde? 

Det stryker liksom at det var en tåpelig tabbe på grunn av inntak av alkohol, selv om det at han faktisk var fylt 16 år ikke gjør det mer akseptabelt for meg. Jeg tenker jo uansett at dette er en ulovlig og fullstendig uakseptabel handling, og at inntak av alkohol ikke kan skape slike situasjoner, med mindre man har slike tendenser i seg allerede. 

Som nevnt tidligere, selv kunne jeg vært så full som bare det, uten at det noen gang hadde vært fare for at jeg gjorde noe slikt, for jeg er i 40 årene og en 16 år gammel gutt er et barn for meg. Selv en i 20 - årene er det for meg, iallefall opp til slutten av 20-årene, og det er bare helt uaktuelt for meg å overhodet tenke seksuelt om så unge gutter. 

Jeg har mange ganger blitt forsøkt sjekket opp av menn i begynnelsen av 20 årene, som antagelig synes jeg er en moden kvinne, og for meg er det bare utenkelig, selv når jeg har drukket mer vin enn tilfellet her. De er ikke voksne menn, eller objekter for å kunne tenke noe seksuelt om, for min del. 

16 år... for meg er tanken bare ekkel, uansett hvor mye alkohol jeg hadde drukket, og finner man på noe slikt som full må man ha et slags grunnlag for å tenke slik om så unge, selv edru. Det er min fulle overbevisning. Alkohol skaper ikke en ny måte å tenke og ønske å handle på, det gjør bare at de sperrer man har for ulikt blir slappere. 

Så kanskje var det bare småprat, forsøk på å komme i dialog, men på grunn av at hun tok tak akkurat når han hadde "klarert" at han er fylt 16 år, som er seksuell lavalder, gir også det meg en svært dårlig følelse i forhold til at dette ikke var en absolutt spontan og tankeløs handling. 

AnonymBruker
På 9.8.2020 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun visste det egentlig, så det bare var et forsøk på å ha en dialog, men gutten har fødselsdag på sommeren, og jeg må innrømme at jeg selv ikke husker hvilke datoer barna til venner har fødselsdagen, så er mulig hun ikke var helt sikker på at han hadde fylt år, eller snart ville det. 

I settingen, i forhold til det som så skjedde, føles det uansett som hun forsikret seg om han var over seksuell lavalder før hun tok tak. 

Mulig jeg bare selv konkluderer slik, og egentlig uvesentlig for at det uansett var uakseptabelt, men jeg har likevel en vond følelse av at hun forsikret seg om det først, og at det isåfall gjør det til en mer gjennomtenkt handling. Hadde hun latt være å ta på ham om han svarte 15? Var hun så til de grader bevisst på å tenke på om han var over eller under seksuell lavalder i det hun så gjorde? 

Det stryker liksom at det var en tåpelig tabbe på grunn av inntak av alkohol, selv om det at han faktisk var fylt 16 år ikke gjør det mer akseptabelt for meg. Jeg tenker jo uansett at dette er en ulovlig og fullstendig uakseptabel handling, og at inntak av alkohol ikke kan skape slike situasjoner, med mindre man har slike tendenser i seg allerede. 

Som nevnt tidligere, selv kunne jeg vært så full som bare det, uten at det noen gang hadde vært fare for at jeg gjorde noe slikt, for jeg er i 40 årene og en 16 år gammel gutt er et barn for meg. Selv en i 20 - årene er det for meg, iallefall opp til slutten av 20-årene, og det er bare helt uaktuelt for meg å overhodet tenke seksuelt om så unge gutter. 

Jeg har mange ganger blitt forsøkt sjekket opp av menn i begynnelsen av 20 årene, som antagelig synes jeg er en moden kvinne, og for meg er det bare utenkelig, selv når jeg har drukket mer vin enn tilfellet her. De er ikke voksne menn, eller objekter for å kunne tenke noe seksuelt om, for min del. 

16 år... for meg er tanken bare ekkel, uansett hvor mye alkohol jeg hadde drukket, og finner man på noe slikt som full må man ha et slags grunnlag for å tenke slik om så unge, selv edru. Det er min fulle overbevisning. Alkohol skaper ikke en ny måte å tenke og ønske å handle på, det gjør bare at de sperrer man har for ulikt blir slappere. 

Så kanskje var det bare småprat, forsøk på å komme i dialog, men på grunn av at hun tok tak akkurat når han hadde "klarert" at han er fylt 16 år, som er seksuell lavalder, gir også det meg en svært dårlig følelse i forhold til at dette ikke var en absolutt spontan og tankeløs handling. 

Hei TS! 

Vil starte med å si at jeg synes du har tatt gode valg i fht sønnen din så langt i denne saken! Enig i at når han ikke ønsker å anmelde, så skal dere respektere det. 

Er nysgjerrig på om du har fått tatt det opp med henne og mannen, og hva som ble utfallet. 

Heier på deg her, og håper virkelig hun tar inn alvoret i denne saken!!! 

Anonymkode: 4be2c...08e

AnonymBruker

Har de barn selv? 

Anonymkode: b0a2f...d13

Grandidosa83
På 7.8.2020 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet i en situasjon som er så sjokkerende for meg at jeg går litt i ring i forhold til hvordan jeg skal forholde meg til det, og trenger råd. 

Jeg og min mann har et vennepar vi har hatt svært god tone med. Jeg har trodd at det var et vennskap vi ville dyrke og beholde, men så har det skjedd noe som ikke bare gjør det uaktuelt, men som medfører at jeg må ta noe fullstendig uakseptabelt og sjokkerende opp med kvinnen i paret. 

Vi har tenåringer, og sist paret var på besøk hos oss, hvor det ble drukket vin i hagen, var begge to oppe og hilste på begge tenåringene i løpet av kvelden.

Senere fikk jeg vite at kvinnen da hun var oppe hos min sønn hadde spurt hvor gammel han er. Da han svarte 16 år hadde hun tatt ham på underlivet. Direkte og bevisst tatt tak i hans kjønnsorgan, utenpå buksen. 

Gutten følte dette som svært ubehagelig, sjokkerende og invaderende. Flaut også, og han fortalte det derfor ikke direkte til oss, men til sin søster, som fortalte det til meg. Jeg har så snakket med min sønn. 

I sommerferien var det meningen at hele familien skulle besøke dette paret på hytta på veien, i 2-3 døgn, men da jeg fikk vite om dette ble det selvfølgelig uaktuelt, vi la om ruten og jeg informerte dem om at vi ikke kom til dem. Begge barna var lettet over det, og har ikke lyst til å treffe paret igjen. Aldri. 

Jeg tok ikke opp hendelsen, for jeg var så i sjokk, samt at jeg føler at dette er så alvorlig at det ikke bør tas på melding /telefon. Jeg tenkte å ta det opp med henne ansikt til ansikt, for jeg følte at jeg trenger å se reaksjonen hennes. Virkelig se om hun forstår hvor uakseptabelt dette var. 

Nå er vi hjemme igjen, og jeg har ennå ikke tatt det opp med henne. (De er ennå på ferie.)

Jeg har egentlig konkludert med at vennskap videre blir umulig for meg, og det jeg nå strever med å bestemme meg for er om jeg bare enkelt og greit skal forklare hvorfor på en melding, eller om jeg (som jeg først følte behov for, men nå ikke føler er nødvendig for min del, og kanskje likevel det som er det rette) skal møte henne og fortelle direkte at dette var fullstendig uakseptabel, og gjør det umulig med videre vennskap. 

Hva synes andre er det rette å gjøre i en slik situasjon? 

Bare så det er sagt, jeg er ikke interessert i tilbakemeldinger som bagatelliserer handlingen. Gutt eller jente er uvesentlig! Mine barn, uansett kjønn, skal ikke oppleve at mennesker, og spesielt ikke godt voksne mennesker, tar intimt på dem, så invaderende, ufint og uønsket. Det er fullstendig uakseptabel. 

Har du tatt høyde for at dette KAN være en skrøne som har gått over alle støvelskaft? At sønnen din har tatt seg noen «friheter» og så har situasjonen fanget ham litt?

1. Statistisk sett er det veldig uvanlig at voksne damer liker 16 år gamle gutter.

2. Gitt venninnen din liker gutter i denne aldersgruppen skal hun ha såpass manglende antenner at hun gjør noe slikt i en kontekst som dette.

3. Gitt det skjedde på den måten det er fremstilt; hvorfor fortelle det til søsteren og ikke dere først?

Jeg kan fint se for seg et scenario hvor han har villet hatt noe «spennende» å fortelle sin søster - som deretter ser annerledes på situasjonen enn han hadde tenkt. Å få oppmerksomhet fra voksne damer for yngre gutter/menn er noe som det gjerne kan skrytes litt av..

got2go

Jeg er spent på hvordan mannen til denne venninna reagerte når han fikk høre det jeg!

AnonymBruker

Har du snakket med ex- venninnen din ts? 

Godt sønnen din ikke tenker så mye på det som skjedde (håper han er ærlig når han sier han ikke tenker på det). 

Du virker som en flott mor som tar alt på alvor og som hører på sønnen din mtp at han ikke ønsker å anmelde. 

Du er god! 

Anonymkode: 427d0...5f3

Alexz

Er spent på hva hun hadde å si til sitt forsvar..

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at i slike tilfeller så er det viktig å ta ungdommen på alvor. Man kjenner sitt barn best og hadde det vært min ungdom hadde jeg stolt 100% på han. Når det gjelder en anmeldelse er jeg enig med Ts om at det bør være helt opp til denne gutten om han vil anmelde det eller ikke.

Han bør i hvertfall vite at muligheten er der,  og at det som har skjedd er såpass alvorlig at dette går under overgrep og ulovlig adferd. I tillegg bør han få tilbud om å snakke med politiet siden han ga sterk inntrykk at han ikke ville se denne kvinnen igjen. Kan også tenkes at det kan ha skjedd andre ting han synes det er flaut å snakke om. Politiet er flinke til å gi råd ang slike hendelser. For mange kan det virke som en bagatell i "fylla." Men som voksenpersoner er det viktig å ikke bagatellisere en ungdoms følelser for ting som skjer, men heller imøtekomme deres følelser og tanker. 

Når det gjelder konfrontasjonen ville jeg ringt dette paret og sagt jeg ønsket å komme over, og tatt med mannen. Deretter ville jeg hørt hennes versjon av saken foran sin mann igjen. Tenker den versjonen ikke er lik, men at det garantert kommer andre ting frem. Man tafser ikke på en unggutt slik og bare går igjen. Hadde deretter gitt beskjed om at mannen var velkommen til å ha kontakt, men at hun pga av krenkelsen ikke var velkommen noe mer. 

Synes Ts har taklet denne situasjonen veldig fint. Hun holder seg saklig og rolig og tar dette fattet selv om det sikkert koker innvendig. Man skal kunne føle seg trygge i sitt eget hjem sammen med sine foreldre. Denne tryggheten tillot denne seg kvinnen å frata den stakkars gutten. 

Anonymkode: bb5cf...09d

AnonymBruker

Ts, bra håndtert. Men ta det opp ned henne ansikt til ansikt.

Ang anmeldelse synes jeg foreldre skal avgjøre dette. En 16 år gammel jente voldtatt på fest av skolens kjekkeste gutt på 19, ville garantert sagt at hun ikke ville anmelde fordi «alle vil gå vite», «de vil kalle meg hore eller løgner» fordi han er sø populær osv. Skulle foreldre latt være da? Nei. Beslutningen må dere voksne ta.

Anonymkode: 8d2d1...d7f

AnonymBruker

Hvordan har det gått å ta det opp, ta?

Anonymkode: 5d733...3ce