AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Del Skrevet 5. august 2020 Hva tenker dere om folk som døper ungene sine uten å tro på Gud? Synes selv det er så tragisk å gjøre det pga tradisjon og fordi familie «forventer» det. Hva med å sette seg inn i hva dåp egentlig betyr? Anonymkode: 575c3...bd7 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg vet ikke helt hva jeg tror på (er ikke ateist, så humanetisk er ikke aktuelt) og hadde egentlig ikke tenkt på dåp. Mest fordi jeg ikke ville velge på barnets vegne, og jeg er heller ikke selv døpt. Men nå har jeg ombestemt meg. Så jeg synes ikke det er et krav at foreldrene skal være kristne for å døpe barnet. Men hva familien forventer spiller ingen rolle for mitt valg, jeg gjør det jeg og mannen mener er best for vår datter:) Anonymkode: 45e66...826 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Del Skrevet 5. august 2020 Hvorfor skulle det være tragisk? Vi syntes det er koselig med dåp😁 Anonymkode: 2e6d4...fd6 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Del Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå har jeg ombestemt meg. Så jeg synes ikke det er et krav at foreldrene skal være kristne for å døpe barnet. Men hvorfor døpe dersom man ikke er kristen? Da står man jo i kirka og lyver. Anonymkode: 575c3...bd7 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Del Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det være tragisk? Vi syntes det er koselig med dåp😁 Anonymkode: 2e6d4...fd6 Ja det er sikkert koselig. Men hvorfor ikke velge navnefest eller liknende hvis man ikke er kristen? Når dåp er et religiøst rituale. Anonymkode: 575c3...bd7 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 5. august 2020 #6 Del Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke helt hva jeg tror på (er ikke ateist, så humanetisk er ikke aktuelt) og hadde egentlig ikke tenkt på dåp. Mest fordi jeg ikke ville velge på barnets vegne, og jeg er heller ikke selv døpt. Men nå har jeg ombestemt meg. Så jeg synes ikke det er et krav at foreldrene skal være kristne for å døpe barnet. Men hva familien forventer spiller ingen rolle for mitt valg, jeg gjør det jeg og mannen mener er best for vår datter:) Anonymkode: 45e66...826 Hvis du først skal synse, er det kanskje greit å sette seg inn i hva du synser om? I dåpen lover man å oppdra barnet i dem kristne tro. Hvis man ikke er kristen, er jo ikke det noe man kan love. Dessuten er dåpen et sakrament. Jeg er ateist på min hals, men har såpass respekt for andres tro at jeg syns det er respektløst ovenfor andre kristne å døpe barna sine om man selv ikke er kristen. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg døpte mine to selv om jeg og mannen er ateist/ agnostiker. ( vi er døpte / konfirmerte selv i dnk) Vær ærlig med presten og han var vant til at sånn var det " idag" med folk som døpte pga tradisjon . Og han syns det er bra å ta et valg for barnet sin skyld.og la de selv ta valget som tenåringer om de vil fortsatt være " inne eller ute" Han ga oss også et godt råd å ikke høre på bedrevitende kristne eller ikke- kristne som skal mene noe om vi er gode nok å døpe i en kirke... Anonymkode: 0405f...9ca 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg synes at både det å døpe, konfirmeres og gifte seg uten å være aktive medlemmer, eller i det minste troende, i det trossamfunnet man gjennomfører ritualet i er en uting.Det gjelder også humanistisk forbund. Det er faktisk et eget menneskesyn de fører også, selvom de ikke tror på noen gud. Og i forhold til kirken så synes jeg det er respektløst å gjennomføre viktige religiøse riter uten å tro på dem. Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg (ikke borgerlig heller) og er uaktuelt med vigsel i kirken. Og fremtidige barn skal hvertfall ikke døpes. For vi er ikke kristne. Synes navnefest er en tøvete greie også, så blir nok bare å ta med babyen hjem til hver av våre familier som begge sider er på ulike sider av landet og ha et "møt det nye familiemedelemmet for de som vil" - kaffetreff. Anonymkode: 0b81b...544 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Del Skrevet 5. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er sikkert koselig. Men hvorfor ikke velge navnefest eller liknende hvis man ikke er kristen? Når dåp er et religiøst rituale. Anonymkode: 575c3...bd7 Ikke alle gidder å bruke 2000 kr på å få lov å delta på navnedag. Anonymkode: f1903...1f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Del Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle gidder å bruke 2000 kr på å få lov å delta på navnedag. Anonymkode: f1903...1f0 Kan ha navnefest uten seremoni. Synes det blir for dårlig å bruke økonomi som argument for å lyve i kirka fordi det er gratis. Anonymkode: 575c3...bd7 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Del Skrevet 5. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor døpe dersom man ikke er kristen? Da står man jo i kirka og lyver. Anonymkode: 575c3...bd7 Hvis jeg blir spurt om jeg er kristen skal jeg nok svare som sant er at jeg ikke vet hva jeg er. Jeg vil gjerne tro, men synes det er vanskelig. Jeg tror mannen og hans familie regner seg som kristne. Men har faktisk ikke spurt dem om det (min mann er døpt og konfirmert). Jeg håper jo min datter blir mer religiøs enn meg, så jeg vil heller velge det til, enn og velge det bort. Om hun ikke blir kristen kan hun velge å melde seg ut av statskirken. Og med den islamifiseringen som foregår her i landet (bor ikke i Norge), trenger virkelig statskirken all den støtten den kan få. Anonymkode: 45e66...826 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Del Skrevet 5. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er sikkert koselig. Men hvorfor ikke velge navnefest eller liknende hvis man ikke er kristen? Når dåp er et religiøst rituale. Anonymkode: 575c3...bd7 Fordi det ikke er så koselig. Det er kirken, ritualene og tradisjonen som gjør det koselig for meg😊 Anonymkode: 2e6d4...fd6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 5. august 2020 #13 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) Lyve i kirka? Ser ikke sånn på det. Jeg er litt som hun over (agnostiker, jeg vet ikke). Er ikke aktiv kristen, men ber i ekstreme situasjoner. Hvorfor kan ikke vi ... kulturelt kristne, få være nettopp det? Eller er det å holde seg til religiøse ritualer pga tradisjon, slekt mm kun forbeholdt fex muslimer og jøder? Edit: jeg «lyver» ikke i kirka fordi om jeg ikke tror nødvendigvis. Jeg oppdrar barn i kristen tro. Et av mine forbilder er Jesus, og jeg har snakket om Jesus og hans budskap om tilgivelse, inkludering og ikke-vold med barna mine. Barnebibelen som 6-åringen fikk i kirka har vært fast sengelektyre i hele vinteren. Ser det som mitt ansvar å lære mine barn om fortellingene i bibelen. Dere ateister kan like det eller ei, men grunnleggende bibelkunnskap er almenkunnskap og en nøkkel for å forstå viktige vestlige kulturuttrykk. Endret 5. august 2020 av Helgeline 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Del Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Helgeline skrev: Lyve i kirka? Ser ikke sånn på det. Jeg er litt som hun over (agnostiker, jeg vet ikke). Er ikke aktiv kristen, men ber i ekstreme situasjoner. Hvorfor kan ikke vi ... kulturelt kristne, få være nettopp det? Eller er det å holde seg til religiøse ritualer pga tradisjon, slekt mm kun forbeholdt fex muslimer og jøder? 🤷♀️ Når du får direkte spørsmål av presten om du skal oppdra barnet i en kristen tro - og svarer ja uten å mene det eller tenke deg om, det mener jeg er å lyve. Og når jeg skrev ikke kristne så mente jeg ikke kristne. De som ikke tror på noe guddommelig i det hele tatt, men spm døper fordi det er «koselig». ts Anonymkode: 575c3...bd7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 5. august 2020 #15 Del Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du får direkte spørsmål av presten om du skal oppdra barnet i en kristen tro - og svarer ja uten å mene det eller tenke deg om, det mener jeg er å lyve. Og når jeg skrev ikke kristne så mente jeg ikke kristne. De som ikke tror på noe guddommelig i det hele tatt, men spm døper fordi det er «koselig». ts Anonymkode: 575c3...bd7 Redigerte innlegget før jeg så svaret ditt. Skjønner hva du mener, men syns fortsatt det må være greit å døpe barn uten så mange andre gode grunner enn «kos», også kalt tradisjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Del Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du får direkte spørsmål av presten om du skal oppdra barnet i en kristen tro - og svarer ja uten å mene det eller tenke deg om, det mener jeg er å lyve. Og når jeg skrev ikke kristne så mente jeg ikke kristne. De som ikke tror på noe guddommelig i det hele tatt, men spm døper fordi det er «koselig». ts Anonymkode: 575c3...bd7 Det må du gjerne mene, men mange er uenig med deg der. Barna mine vokser opp i et samfunn som er tuftet på kristen tradisjon, så jeg tenker at mine barn vokser opp i den kristne tro uansett. Jeg svarer lett ja på det spørsmålet med den beste samvittighet😊 Anonymkode: 2e6d4...fd6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Del Skrevet 5. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om folk som døper ungene sine uten å tro på Gud? Synes selv det er så tragisk å gjøre det pga tradisjon og fordi familie «forventer» det. Hva med å sette seg inn i hva dåp egentlig betyr? Anonymkode: 575c3...bd7 Jeg er ikke kristen (ikke religiøs i det hele tatt), og jeg har ikke sans for andre tradisjoner enn dem jeg lager selv 😄 Jeg har ikke døpt barna mine. Likevel har jeg da full forståelse for at andre kan synes det er en fin tradisjon/ en høytidsdag å arrangere barnedåp, og jeg møter selvfølgelig opp i kirken dersom jeg blir bedt. Barna mine fikk forresten velge selv om de ville konfirmeres (selv om jeg synes det er en ubegripelig tradisjon i våre dager, med mindre man er kristen da). Anonymkode: f50a7...4e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #18 Del Skrevet 5. august 2020 21 minutter siden, Helgeline said: Edit: jeg «lyver» ikke i kirka fordi om jeg ikke tror nødvendigvis. Jeg oppdrar barn i kristen tro. Et av mine forbilder er Jesus, og jeg har snakket om Jesus og hans budskap om tilgivelse, inkludering og ikke-vold med barna mine. Barnebibelen som 6-åringen fikk i kirka har vært fast sengelektyre i hele vinteren. Ser det som mitt ansvar å lære mine barn om fortellingene i bibelen. Dere ateister kan like det eller ei, men grunnleggende bibelkunnskap er almenkunnskap og en nøkkel for å forstå viktige vestlige kulturuttrykk. Dette ser jeg som ateist på en selvfølgelig del av oppdragelsen jeg også. Det er mitt foreldreansvar å lære barna mine om hva andre mennesker tror på (dvs alle de store religionene) og å lære dem spesielt om det som har formet vårt lands tradisjoner. De skal selvfølgelig vite hvorfor vi feirer jul og påske o.l. Dette har jo med å oppdra barn som er bevisste verdenen de lever i og menneskene rundt seg. Både barna og vi voksne skal ha respekt for de som tror og forståelse for den religiøse bakgrunnen vi kommer fra. Allikevel er det totalt uaktuelt for meg å gjennomføre religiøse ritualer jeg ikke har noen tro på. Og det er en selvfølge å gjøre barna klar over hva hensikten bak f.eks konfirmasjon er (å konfirmere dåpsløftet) og gjøre dem i stand til å reflektere rundt egen tro og å velge ut i fra hva de tror på, ikke bare hva som gir dem mest pengegaver og oppmerksomhet. Anonymkode: 0b81b...544 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Del Skrevet 5. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må du gjerne mene, men mange er uenig med deg der. Barna mine vokser opp i et samfunn som er tuftet på kristen tradisjon, så jeg tenker at mine barn vokser opp i den kristne tro uansett. Jeg svarer lett ja på det spørsmålet med den beste samvittighet😊 Anonymkode: 2e6d4...fd6 Da får vi være enige om å være uenige 😊 Anonymkode: 575c3...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Del Skrevet 5. august 2020 Synest de er å vann ut religion, og gir kirken til svaker instans. Anonymkode: f322c...a3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå