Gå til innhold

Sommerhytta 2020.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spoiler

Siste uke i gang. Parene har åpenbart mye å gjøre. 

Finn tar seg en runde rundt. Han er visst i tøysehumør, og ber parene om nye nytt, spenstig og/eller annerledes utendørs. Et slags humoristisk blikkfang. Helt greit råd det, men er det ikke dette man kan kalle E&A blomsterstoler hengende på veggen ute, som Finn mislikte no i granskauen? 

Etter dagens episode ser jeg mer og mer at E&A er mine favoritter. En hytte jeg virkelig kunne tenkt meg. Fantastisk plassering på hytta, og både ute- og innerom synes jeg er pent snekret og bra dekorert. Den ene lille tingen jeg har på dem er den brune fargen dem malte inne for å please Aina. En farge som muligens har kostet dem dyrt, spesielt på gjesterommet. En annen farge der inne ville gjort at dem faktisk hadde vunnet forrige ukeskonkurranse. Tror jeg. 

Det skal deles ut 6 gullhamre denne uken. 1 fra hver dommer og 1 fra naboene. Fair enough det, selv om dommerne ikke klarer å legge ifra seg deltagerinntrykkene på forhånd og utviser sympatisk dømming. Det beste hadde faktisk vært å få inn 3 nye objektive finaledommere. En snekker, en interiørdesigner og en representant for f.eks Merkantilbygg/eier av hyttene. Eller kanskje en eiendomsmegler. Objektive dommere hadde nok vært det aller mest rettferdige.

Det minst forståelige er likevel at det deles ut 2 gullhamre i småkonkurranser denne uka. Æresord, det er jo helt latterlig. Det har jo ingenting med kvaliteten på hytta eller fortjenesten med å vinne å gjøre. Dem sliter seg ut uke etter uke for en stakkarslig gullhammer som blir sporadisk og vilkårlig utdelt, men så kan motstanderne plukke gullhamre på noe som ikke har noe med hytta å gjøre. Nei. Faen altså. Det passer ikke inn å avgjøre vinnerne av Sommerhytta gjennom tilfeldige ukeskonkurranser. Skal 2 gullhamre deles ut til, så kan man se i avsnittet mitt over igjen. Man kunne fylt på et selvstendig objektiv panel med 2 til. En snekker til, en representant for Merkantilbygg til, en eksteriør, en eiendomsmegler eller to, eller what ever! Det hadde iallefall blitt mer rettferdig, og kanskje aller mest rettferdig av alt uansett. 

Tilbake til det jeg skrev om rovdrift på deltagerne i et tidligere innlegg. Jerry har visst ikke vært syk på 4 år, men ble det denne uka. Neppe tilfeldig, spør du meg. Synes jammen deltagerne har hanglet hele sesongen. En etter en. Arbeidstrykket sammenlignet med kompetanse har vært altfor stort. 

Konseptet må fornyes til neste sesong. Det har vært mye rart siste årene, og det toppet seg i år. I alt fra prestasjoner, sykdom, dømming, materialvalg og forskjellige hyttetyper. Og dette er det kun produksjonen som kan gjøre noe med, eller har ansvar for. 

Blir dog spennende å se hvem som vinner. Som nevnt, jeg har min soleklare favoritt i E&A, men dem er dessverre ikke dommernes favoritter. Ø&L er min nr 2 selv om jeg synes interiøret ikke er noe særlig. J&J er min nr 3 med en fin hytte og pent interiør, men mangler mye på snekkerutførelsen. M&C har dessverre bygd en hytte jeg ville omgjort det meste på. 
Men i kombinasjonen med dødt løp til nå og 2 tilfeldige tildelinger av gullhamre, så er nok dette ufortjent vidåpent.

 

Anonymkode: 601c3...6fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er finale uke.

Jeg tror helt ærlig at grønt lag kommer til å vinne. De har allerede 3 hammere, og leder med 1 foran to av lagene. Jeg tror at både Finn sin og Aina sin hammer går til dem, og Lars sin går til Gult lag.

Gult lag kan vinne om de vinner begge konkuransene, og/eller evt. om de får den siste hammeren. 

Men tror grønt lag stikker av med seieren. Kanskje jeg tar feil, men det er mine tanker. Synes nok helt ærlig at gult lag fortjener det litt mer, da de er noe bedre i snekkerarbeidet, men vi får se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars sin hammer: MC. De kan det tekniske bedre enn noen andre, og kan virkelig snekre.

Aina: ØL: gjennomført og personlig stil

Finn: Muligens J&J

Naboene: EA. Fordi de er tradisjonelle og kan hyttestil. Nordmenn flest er som EA, og ønsker denne stilen. Beliggenheten til selve hytta er også den beste i mine øyne. 

Vinneren blir EA. De har god evne på det praktiske, gjennomfører, naboene sin hammer. 

Anonymkode: 0d676...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammere:

Lars: Tror han gir til E&A. Han har skrytt mye av arbeidet deres, og de har hatt stor progresjon.
Aina: Hun gir nok tili J&J, de har den mest gjennomførte stilen og kommer til å bruke mye tid på styling nå den siste uka. 
Finn: Han gir nok hammeren til Ø&L. 

Alt i alt tror jeg Ø&L eller E&A vinner. Morsomt at de har blitt så gode venner, så kanskje de som ikke vinner kan besøke de andre på hytta.

Anonymkode: 53e80...660

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er selv lavere enn 175, men en seng på 175 hadde likevel blitt for kort, for man ligger jo ikke med hodet helt i enden, og man flytter på seg i løpet av natten. Om man skal ligge på skrå, er det bare plass til én person i senga, enda den er ment for to. Rommet til JJ er koselig, ingen tvil om det, men den senga er tåpelig. Man sender ikke bestemor opp stigen til hemsen for å sove der, liksom.

Den luringen her som mener at den korte senga er null stress, fordi man kan strø madrasser på hemsen, bør tenke seg om en gang til. Hemsen har ingen dør, så den som skal sove der, må legge seg sist og stå opp først for ikke å bli liggende våken og høre på folk  som fremdels er våkne, eller bli vekket av dem som står opp først. Hemsen er altså et veldig dårlig alternativ til gjesterommet. 

JJ hadde fått hammeren uansett hva de hadde gjort, for at alle skal ligge omtrent likt før det hagler hammere i finaleuka. 

 

Anonymkode: 469e2...dbd

Jeg er 165, i en seng på 175 ville jeg hatt like mye plass til overs som min mann på 190 har i vanlige senger. Og han sover i vanlig seng. Hver natt. Jeg vil tippe Jeanette er rundt min høyde, da er det ikke utenkelig å tro at hennes mor er omtrent like høy og at dette går helt fint. Snål ting å henge seg sånn opp i.

Anonymkode: ff04b...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett alle sesongene, og denne sesongen syns jeg det VIRKELIG er åpent om hvem som vinner. 🤔

Grådig spent på torsdagen kjenner jeg 😂

Anonymkode: 12e6f...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hammere:

Lars: Tror han gir til E&A. Han har skrytt mye av arbeidet deres, og de har hatt stor progresjon.
Aina: Hun gir nok tili J&J, de har den mest gjennomførte stilen og kommer til å bruke mye tid på styling nå den siste uka. 
Finn: Han gir nok hammeren til Ø&L. 

Alt i alt tror jeg Ø&L eller E&A vinner. Morsomt at de har blitt så gode venner, så kanskje de som ikke vinner kan besøke de andre på hytta.

Anonymkode: 53e80...660

Det må isåfall føles sårt; å besøke en av de andre hyttene og se "sin hytte" bebodd av andre.

Anonymkode: 16d55...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enten JJ eller EA vinner. Både Aina og Finn har uttalt mye sympati med dem (JJ) de ukene hvor de ikke har strukket helt til pga for dårlig snekring eller lite tid. Begge dommerene har sagt at de så gjerne ønsker å se at de klarer å bli ferdige fordi de liker det JJ tenker og planlegger. Ikke utenkelig at JJ får hammerene deres nå som de kan gi ut hver sin hammer uten godkjenning fra Lars. Dessuten synes jeg JJ har vært flinke til å lage mye ut av hagen/uteområdet. Men ØL har også seilet fram som en mulig favoritt de siste ukene, særlig for Ainas del.

Lars tipper jeg gir sin hammer til EA. Han nevnte jo senest i dagens episode at MC har utradisjonelle løsninger som han ikke alltid er enig i, og at de mangler på finish. Til tross for at gutta har vært høye i hatten fra dag én.

Hyttenaboene tror jeg lett kan falle for den «kjedelige» stilen til EA, ettersom det ikke er noe crazy opplegg men en veldig vanlig hytte som mange kan se for seg å bo i.

Når det gjelder de små-konkurransene så har jo MC vunnet 8 av 18 mulige, så de har jo vist seg å gjøre det bra der. Er de riktig heldige kan de hente med seg to gullhammere nå i siste uka.

Men det er bare mine spekulasjoner, det blir uansett spennende å se hvem som vinner. Jeg synes alle parene har klart å lage mye fint, så det blir jo litt trist uansett hvem som vinner mtp at det dermed er tre par som blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med den som skrev at tv2 driver litt rovdrift med dette programmet. Dersom det er tre hytter til overs, tjenes de veldig mye penger på de resterende hyttene. Montro om deltakerne fåe tilbud om å kjøpe hyttene først dersom de ikke vinner? Isåfall skulle de fått en saftig rabatt på det. Trekk for materialet som er brukt, men definitivt muligheten til å kjøpe hytta før de ble lagt ut på de offentlige markedet. 
 

Selv kunne jeg aldri hatt hytte vegg i vegg med andre. For meg er ei hytte noe eget og ikke et luksushus. Enkel standard langt borte fra folk og fe 😉 Den roen man får nåe man står opp om morgenen og hører naturen synge i sin vakre prakt, og stillheten i å være langt unna folk. Det er hytta si det 🥰

Anonymkode: 960ca...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJ er herlige morsomme mennesker, men helt ærlig så synes jeg uteområdet deres ser så kaos ut, tenker ikke på alt byggrotet for det ryddes jo bort nå, men selve området, der er så fullt og kaosfølelse. 

Jeg heier på EA og MC

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjær skrev:

JJ er herlige morsomme mennesker, men helt ærlig så synes jeg uteområdet deres ser så kaos ut, tenker ikke på alt byggrotet for det ryddes jo bort nå, men selve området, der er så fullt og kaosfølelse. 

Jeg heier på EA og MC

Helt enig! 
Syntes det var rart de fikk så mye skryt, for meg er den uteplassen bare rot. 

Spennende å se hvem som vinner, jeg håper litt på Øyunn og Levi, de har fått et kult og personlig resultat. 
Men jeg tror Esra og Arber har mest sjans på å vinne hytta. Det er jo vel fortjent. 

Uansett så er jeg imponert over hvor hardt de jobber alle sammen, og synes synd på de parene som ikke vinner. Det må være fælt å reise fra noe som man har lagt så mye sjel i. 
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mperle skrev:

Kjempespent på denne ukens episoder. Vurderer å prøve å spare opp og ha finaleuke-maraton på torsdag📽🍿🏡🔨😄 

Kommer siste episode ut på sumo kl 03:00 som vanlig på torsdag eller blir den tilgjenglig først når den går på vanlig TV?! Hvis sistnevnte får jeg planlegge å starte å se de tre episodene slik at jeg får begynt på finalen eksakt når den går på tv2😅

Hvis du hadde gått inn på Sumo og sjekket, så hadde du sett at torsdagens program blir sluppet der også, kl. 20. 

Anonymkode: 0fefb...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du hadde gått inn på Sumo og sjekket, så hadde du sett at torsdagens program blir sluppet der også, kl. 20. 

Anonymkode: 0fefb...1d9

Takk 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spoiler

Der fikk vi se hvor urettferdig disse gullhammer-konkurransene er. En hel ukes arbeid og blodslit kompensert gjennom 10 minutter med saging. M&C går inn i denne delkonkurransen med en stor fordel. Dem er jo tross alt best av alle på saging, og vinner derfor. Det var close race pga at E&A kom seg raskt ut av dette puslespillet, men sagemessig ble det en maktdemonstrasjon fra M&C. Hva annet var det å forvente.

Jeg får helt hetta av denne gullhammerfordelingen gjennom 2 tilfeldige konkurranser. Og enda mer hetta når noen får gå inn i konkurransen med en fordel. M&C som jeg synes minst fortjener å vinne hytta i år av parene, er nå gått opp i ledelsen pga denne tullete fordelingen av gullhamre. Tenk hvis dem nå hanker den siste også, og løper ifra alle parene med 4 gullhamre inn mot avstemningen. Eller at Ø&L vinner siste tilfeldige konkurranse, og blir ledende med 4 gullhamre. Sett dette imot konteksten at E&A ligger sist i hele hyttekonkurransen med kun 2. Ø&L eller M&C fortjener faktisk ikke ha å et så stort forsprang med 4 gullhamre mot E&A's 2 basert på at Sommerhytta handler om snekkerprestasjoner og interiørvalg. Så mye bedre, altså dobbelt så bra, har ikke Ø&L eller M&C vært sammenlignet med E&A. Det er jo helt latterlig, og faktisk gjennomført urettferdig. 

Jeg så Esra var fryktelig skuffet. Som hun sier, dem er alltid nært, men aldri nært nok, virker det som. Og det er hele budskapet for Sommerhytta 2020. Dem har alltid vært enten favoritt eller nr 2 stort sett i alle ukeskonkurransene. Men har nesten ikke vunnet noen ting. Selv ikke når dem har vært favoritter, altså de beste. Hvis det har stått om marginer, så har disse bikket imot E&A. Jeg mener helt klart at E&A har blitt bortdømt minst én gang, og kanskje også to ganger, gjennom disse ukene. Jeg er faktisk ikke i tvil om at E&A har den mest gjennomførte og beste hytta. Men dem ligger faktisk sist, visstnok sammen med J&J, noe som har gjort at programmet har mistet fullstendig troverdighet. 

Dette opplevde vi for øvrig i fjor også. Og jeg lar meg nok engang provosere. Man skulle tro at det beste paret leder, og vinner hytta, men så enkelt er det ikke. Det er snakk om tilfeldigheter og flaks, samt sympati og trynefaktor. Dessverre.

Jeg kan i nød godta at Ø&L vinner i år, selv om jeg mener E&A er best. Det er ikke mye som skiller dem, egentlig, selv om jeg mener Ø&L ikke fortjener å lede med 4 gullhamre (hvis det skjer gjennom siste konkurranse) mot E&As 2. Men stikker M&C eller J&J av med seieren i år så har jeg sett på Sommerhytta for aller siste gang. 

 

Anonymkode: 601c3...6fb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Vel fortjent for MC! Nå har parene jobbet såpass lenge med snekring at nivåene bør være jevne. De var raske i puslespill, og klarte å snekre ferdig før JJ og ØL. De er jo helt rå! Skjønner folk syns det er kjipt at man kan vinne en hel gullhammer på en så liten konkurranse, men alle har likt utgangspunkt, så det er ikke urettferdig. MC har jobbet hardt, og vi har generelt gjennom programmet ikke sett de jobbe så mye, sikkert fordi det ikke er så mye «drama» dem i mellom. Mikkel har slitt med helsa gjennom programmet, og er tross alt 65 år gammel, likevel står han på. De har hjulpet de andre parene en del også, selvom de har ting de må gjøre selv. Det så vi for eksempel i dagens episode, da Cornelius hjalp JJ med en dør, selvom det er finaleuke. Nei altså, hvis ikke MC er verdige vinnere så er ingen det. Måtte le litt da Arber ble så sur når de tapte konkurransen, at han slo til veggen ellerno🤣

Forøvrig irriterer det meg at ØL slapper så mye av, som om de allerede har vunnet. De er så ufokuserte og det ser ut som de utsetter alt til siste dag. De som stod i ledelsen burde ha vært toppmotiverte! Nå er de på nivå med MC.

Spennende å se hvordan det går i morgen, men konkurransen virket litt kjedelig. De skal sette navn på ulike verktøy og blomster, fikk litt Farmenfinale-følelse😂 Håper parene virkelig gir gass nå og ferdigstiller helt.

Gleder meg til å se hvor fint det kommer til å bli i alle fire hyttene!🤩

 

Anonymkode: 16b9f...391

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  Skjul innhold

Vel fortjent for MC! Nå har parene jobbet såpass lenge med snekring at nivåene bør være jevne. De var raske i puslespill, og klarte å snekre ferdig før JJ og ØL. De er jo helt rå! Skjønner folk syns det er kjipt at man kan vinne en hel gullhammer på en så liten konkurranse, men alle har likt utgangspunkt, så det er ikke urettferdig. MC har jobbet hardt, og vi har generelt gjennom programmet ikke sett de jobbe så mye, sikkert fordi det ikke er så mye «drama» dem i mellom. Mikkel har slitt med helsa gjennom programmet, og er tross alt 65 år gammel, likevel står han på. De har hjulpet de andre parene en del også, selvom de har ting de må gjøre selv. Det så vi for eksempel i dagens episode, da Cornelius hjalp JJ med en dør, selvom det er finaleuke. Nei altså, hvis ikke MC er verdige vinnere så er ingen det. Måtte le litt da Arber ble så sur når de tapte konkurransen, at han slo til veggen ellerno🤣

Forøvrig irriterer det meg at ØL slapper så mye av, som om de allerede har vunnet. De er så ufokuserte og det ser ut som de utsetter alt til siste dag. De som stod i ledelsen burde ha vært toppmotiverte! Nå er de på nivå med MC.

Spennende å se hvordan det går i morgen, men konkurransen virket litt kjedelig. De skal sette navn på ulike verktøy og blomster, fikk litt Farmenfinale-følelse😂 Håper parene virkelig gir gass nå og ferdigstiller helt.

Gleder meg til å se hvor fint det kommer til å bli i alle fire hyttene!🤩

 

Anonymkode: 16b9f...391

Spoiler

Mente selvfølgelig at de klarte å snekre ferdig før JJ og ØL klarte puslespillet.

 

Anonymkode: 16b9f...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  Skjul innhold

Vel fortjent for MC! Nå har parene jobbet såpass lenge med snekring at nivåene bør være jevne. De var raske i puslespill, og klarte å snekre ferdig før JJ og ØL. De er jo helt rå! Skjønner folk syns det er kjipt at man kan vinne en hel gullhammer på en så liten konkurranse, men alle har likt utgangspunkt, så det er ikke urettferdig. MC har jobbet hardt, og vi har generelt gjennom programmet ikke sett de jobbe så mye, sikkert fordi det ikke er så mye «drama» dem i mellom. Mikkel har slitt med helsa gjennom programmet, og er tross alt 65 år gammel, likevel står han på. De har hjulpet de andre parene en del også, selvom de har ting de må gjøre selv. Det så vi for eksempel i dagens episode, da Cornelius hjalp JJ med en dør, selvom det er finaleuke. Nei altså, hvis ikke MC er verdige vinnere så er ingen det. Måtte le litt da Arber ble så sur når de tapte konkurransen, at han slo til veggen ellerno🤣

Forøvrig irriterer det meg at ØL slapper så mye av, som om de allerede har vunnet. De er så ufokuserte og det ser ut som de utsetter alt til siste dag. De som stod i ledelsen burde ha vært toppmotiverte! Nå er de på nivå med MC.

Spennende å se hvordan det går i morgen, men konkurransen virket litt kjedelig. De skal sette navn på ulike verktøy og blomster, fikk litt Farmenfinale-følelse😂 Håper parene virkelig gir gass nå og ferdigstiller helt.

Gleder meg til å se hvor fint det kommer til å bli i alle fire hyttene!🤩

 

Anonymkode: 16b9f...391

Spoiler

Men alle har jo ikke likt utgangspunkt. M&C har erfaring på dette, det har ingen andre. Det er jo helt feil å si at utgangspunktet var likt. At Mikkel har slitt med helsa og er "gammel" er ikke et argument til å fortjene å vinne hytta eller konkurranser, dessverre. 

M&C har hjulpet J&J flere ganger, og også Ø&L. Bra det. God sportsånd. Ironisk nok har ikke M&C klart å gjøre det ferdig hos seg selv ofte. Så kanskje fokuset er feil?

Du frikjenner M&C fordi dem ikke blir filmet så mye. Men til gjengjeld jobber Ø&L mest om natten, når kameraene av, mens M&C stort sett kun jobber på dagen. Så at du ofte ser Ø&L i et avslappet slumreøyeblikk er jo fordi dem har holdt det gående hele natten når kameracrewet sover. 

Med tanke på sluttproduktet Sommerhytta basert på interiør, design, fargevalg, materialvalg, snekkering, dekorering, uteområde osv, så er ikke M&C dem som fortjener mest å vinne Sommerhytta i år, dessverre. Man kan jo argumentere for at alle har lagt en vanvittig innsats i det som igjen gjør at dem fortjener å vinne alle sammen. Men så enkelt er det ikke, og slik jeg ser det er det fryktelig ufortjent at M&C nå leder med tanke på konkurransen som helhet. 

M&C er definitivt dyktige. Hadde dem bare hatt en mer planlagt, moderne og gjennomført stil, da basert på at andre skal bedømme og like det eller bo der, så hadde M&C nå hatt minst 6 gullhammere. Dessverre har dem satt seg selv i en underlegen posisjon ved å være sta mot sin egen stil, en stil dem har fått kritikk for nesten hele programmet av alle dommerne. 

 

Anonymkode: 601c3...6fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt usynkron klipping og redigering av kamerateamet. Flere har kicket på dette tidligere, og i dag skjedde det igjen. 

I gårdagens episode så var Esra og Arber helt ferdige med plattingen utendørs, og drev med andre ting, herav blomsterpynting på platten. 

I dagens episode drev Esra og Arber på med å kle igjen plattingen.  :Nikke:

 

Anonymkode: 601c3...6fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Ja syns disse to gullhamrene som deles ut på konkuranse er urettferdig. Og hvertfall når man ser hvilken konkuranse det var idag.

Så langt bak MC lå under puslingen, for så å overkjøre alle andre i sagingen.

Nei det er ikke mye fair.

 

Hvis de absolutt skal ha konkuranser, bør det være mer som imorgen, at set er kunnskap basert på disse 10ukene.

Da er det mer din egen feil om du ikke får det til.

 

Men men er nå sånn det er lakt opp og det vet man jo allerede før man melder på om man har sett programmet før. Men jeg håper likevel de endrer på det, akkurat med disse to hammerne.

 

Anonymkode: 12e6f...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...