Gå til innhold

Dere på ca 1.72 som skal ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.10.2020 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som er 160-175 cm og veier 90++ kg.

Hvordan klarte dere å legge på dere så mye? Så dere aldri dere selv i speilet og merket at dere legger på dere mye fett? Altså hvorfor tok dere ikke et tak i før dere ble sykelig overvektig?

Anonymkode: 84c91...7a8

Man legger på seg så mye fordi man spiser mer enn man forbrenner. 

De fleste merker at de går opp i vekt ved at klærne ikke passer, man ser det i speilet og på bilder. Mange har et dårlig forhold til mat i form av at de bruker mat som trøst eller komfort. Dette er en vane som det er vanskelig å slutte med og vektøkningen setter ikke nødvendigvis en stopper. Noen går også opp i vekt som følge av graviditet eller at de bruker en medisin som øker matlysten. Ulvehunger på for eksempel antipsykotika er helt ekstremt, og utfordrende å kjempe imot. Andre har dårlige spisevaner og skjønner ikke selv hvor mye de spiser, og er uvitende om hva som er et bra kosthold. Noen mennesker mangler generelt kunnskap om kosthold, trening og livsstil. Det florer mange myter der ute, og om man ikke er kildekritisk eller flink til å søke kunnskap, så blir det vanskelig å luke ut de dårlige rådene og de syke mytene. Og andre der igjen er bare glad i å kose seg litt for mye med mat. Der er ekstremt mange forskjellige grunner til at folk går opp i vekt. For MEG er psykisk sykdom og et dårlig forhold til mat den største faktoren. 

Før eller siden renner begeret over for de fleste og de skjønner at de må ta tak, og da kan de ha gått opp ganske mye. For andre kan det være at de ikke har sin helse eller sitt velvære som prioritet og de glemmer seg selv. Da kan kg både komme og gå uten at man tenker seg om. For noen tar man ikke tak før man faktisk må, og det skjer gjerne ikke før man er så stor at det kan være helseskadelig. Å være lettere overvektig er langt ifra like helseskadelig som å være sykelig overvektig. Andre gir faen og bryr seg ikke om at de er tjukke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på denne. Er 174, veier 76 kg. Vil gjerne ned 15 kg. Lagt på meg sakte men sikkert i en periode over 5,5 år. Har ikke merket at jeg har gått opp en gang 😱 

Startet i går med periodisk faste 16/8. Skal prøve å holde meg til dette, men skal ha en dag hvor jeg kan skeie ut litt og kose meg litt ekstra. Min store synd er kveldskosen, klarer liksom ikke å se på TV uten å ha noe å dytte i munnen 😅 

Første delmål er 70 kg. 

Anonymkode: 035c2...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvordan går det med dere på ca 1.72? Har dere klart å gå ned i vekt fra i fjor sommer? Jeg gikk ned til 66kg på ketose. Men kom ut av det etter tre måneder og endte dermed opp på 72 etter jul. Har ikke prøvd på nytt. Ønsker meg fortsatt ned i vekt. Trivdes så mye bedre på 66. Så jeg skal prøve litt annen strategi nå og prøve igjen. Hva gjør dere?

Anonymkode: 0ce9c...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan går det med dere på ca 1.72? Har dere klart å gå ned i vekt fra i fjor sommer? Jeg gikk ned til 66kg på ketose. Men kom ut av det etter tre måneder og endte dermed opp på 72 etter jul. Har ikke prøvd på nytt. Ønsker meg fortsatt ned i vekt. Trivdes så mye bedre på 66. Så jeg skal prøve litt annen strategi nå og prøve igjen. Hva gjør dere?

Anonymkode: 0ce9c...29f

Er også 172. Gått ned ca 7-8 kg ved å telle kalorier, bruker en app. Veldig enkelt og effektivt. Tenker meg ned en 4-8 kg til, får se hvordan kroppen føles og ser ut.... Håper å klare iallefall 4 kg før ferie i juli....

Anonymkode: df795...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...