Gå til innhold

Dere på ca 1.72 som skal ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere? Er dere på veg ned i vekt noen av dere? 
 

Jeg forundrer meg over at jeg ikke klarer å finne ut av hvilken vekt jeg ønsker å ende på. 
 

Har aldri i voksen alder veid så lite som nå, likevel føler jeg meg stor. Og det er jo ikke så rart når jeg alltid har hatt en bmi rundt 25. Nå er den så vidt under 24, så mener det er god grunn til å fortsette nedover. 
 

Hva er det som gjør at du trives med den vekten du har/idealvekten du jobber med å oppnå?

Anonymkode: da358...8be

Mitt mål er å få normal BMI, og å ligge ca 4 kilo under grensa til overvekt slik at jeg har normal BMI også i naturlige vektsvingninger. 

Jeg har fortsatt mye å gå ned før jeg kommer dit, men håper jeg vil trives der. Vektnedgangen er i all hovedsak helsemotivert. Jeg har aldri hatt helseplager av den kraftige overvekten/fedme, men har ordentlig blitt redd for å få det. Jeg ønsker virkelig ikke å få diabetes eller bli skikkelig syk av covid-19. 

Å kunne kjøpe fine klær fra alle merker er en bonus. Viktigere blir det at fjellturene blir enda morsommere og lettere når man ikke drasser på 30-40 kg ekstra. (Overvekten har ikke hindret meg i å gå krevende turer tidligere, bare så det er sagt.) Jeg tror og håper at jeg vil føle meg mer vel i egen kropp når den er friskere og kam gjøre mer. Det er der fokuset ligger for min del.

Anonymkode: 794f7...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du trives med den vekten du har/idealvekten du jobber med å oppnå?

Anonymkode: da358...8be

Jeg vil i utgangspunktet ned til den vekten jeg har hatt hele mitt voksne liv, sett bort fra de siste par årene. Jeg føler meg fremmed i kroppen min og klærne sitter ikke slik jeg vil. 

Anonymkode: ffafe...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, i dag nådde jeg mitt første delmål på 68 kg🥳🥳🥳 Neste mål blir 60 kg. Regner med det vil ta lengre tid, så det er jeg veldig spent på. På den andre siden så har jeg kommet inn i god rytme, med fine vaner for kosthold og mosjon. 
 

Hvordan ligger dere an 172 (+\-) mennesker rundt omkring?😃 Håper dere vil dele litt av deres prosess med meg💕

Anonymkode: da358...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det begynt å gå litt saktere selv om jeg vet jeg ligger i godt underskudd. Det er kanskje ikke så rart at det går i rykk og napp, så det går greit. Jeg veier meg om morgenen hver dag og har de siste to ukene lagt tallene inn i en app. Blir motivert av å se utviklingen i graf.

Jeg veide ca 102-104 kg på starten av sommeren, og veide 84,9 kg i dag morges, og er veldig fornøyd med det. Jeg er over halvveis til målet om å bli normalvektig, og kjenner veldig godt på klærne at jeg har blitt mindre.

Jeg har dog en utfordring. Jeg synes det er utrolig ubehagelig å få kommentarer på vekt kropp og slanking, også positive kommentarer. På jobben er det mange som kommenterer positivt og at jeg må ha gått mye ned i vekt. Det er jo egentlig veldig hyggelig, men jeg takler det veldig dårlig, og vil ikke snakke om det. Jeg tenker heller ikke på det som slanking, men en livsstilsendring. (Jeg ser på slanking som noe som skjer en avgrensa periode, mens jeg har lagd nye vaner for resten av livet.) Hvordan takler jeg slike kommentarer? Hva skal jeg si? Jeg prøver etter beste evne å skifte tema, men føler samtidig jeg må gi et svar.

Anonymkode: 794f7...e99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 11.12, Helgeline skrev:

Jeg går på 5:2; dvs jeg spiser svært lite i 2 faste dager i uken. To dager på rad. Dette er enklest for meg, da jeg ikke orker styret med å telle kalorier daglig, pluss at resten av familien blir minst mulig berørt. 

Det gjør jeg også, pluss at hvis jeg skal telle kalorier og passe på hele tiden blir det så innmari mye fokus på mat og det fungerer dårlig for meg når jeg skal spise mindre. 

Jeg merker dog at det er ikke like lett å gå ned i vekt som før, jeg har i utgangspunktet lavt stoffskifte og har alltid hatt lett for å legge på meg (går på medisiner) men nærmer meg nå overgangsalderen og kiloene sitter som klistret 😩 Går ned 1 kg, svinger opp 2 kg og frem og tilbake i 2 uker, går så ned 1 kg til etc etc.. Prøver å tenke dette langsiktig og at selvom det går saaaakte, blir det allikevel en del kg i løpet av ett år. 

Anonymkode: 957eb...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også, pluss at hvis jeg skal telle kalorier og passe på hele tiden blir det så innmari mye fokus på mat og det fungerer dårlig for meg når jeg skal spise mindre. 

Jeg merker dog at det er ikke like lett å gå ned i vekt som før, jeg har i utgangspunktet lavt stoffskifte og har alltid hatt lett for å legge på meg (går på medisiner) men nærmer meg nå overgangsalderen og kiloene sitter som klistret 😩 Går ned 1 kg, svinger opp 2 kg og frem og tilbake i 2 uker, går så ned 1 kg til etc etc.. Prøver å tenke dette langsiktig og at selvom det går saaaakte, blir det allikevel en del kg i løpet av ett år. 

Anonymkode: 957eb...59d

Jeg synes dette høres ut som veldig sunn vektnedgang .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg har det begynt å gå litt saktere selv om jeg vet jeg ligger i godt underskudd. Det er kanskje ikke så rart at det går i rykk og napp, så det går greit. Jeg veier meg om morgenen hver dag og har de siste to ukene lagt tallene inn i en app. Blir motivert av å se utviklingen i graf.

Jeg veide ca 102-104 kg på starten av sommeren, og veide 84,9 kg i dag morges, og er veldig fornøyd med det. Jeg er over halvveis til målet om å bli normalvektig, og kjenner veldig godt på klærne at jeg har blitt mindre.

Jeg har dog en utfordring. Jeg synes det er utrolig ubehagelig å få kommentarer på vekt kropp og slanking, også positive kommentarer. På jobben er det mange som kommenterer positivt og at jeg må ha gått mye ned i vekt. Det er jo egentlig veldig hyggelig, men jeg takler det veldig dårlig, og vil ikke snakke om det. Jeg tenker heller ikke på det som slanking, men en livsstilsendring. (Jeg ser på slanking som noe som skjer en avgrensa periode, mens jeg har lagd nye vaner for resten av livet.) Hvordan takler jeg slike kommentarer? Hva skal jeg si? Jeg prøver etter beste evne å skifte tema, men føler samtidig jeg må gi et svar.

Anonymkode: 794f7...e99

Så bra jobba! Jeg ville bare svart "takk, jeg har endret livsstilen og begynt å leve sunnere," eller noe sånt. Og så gått over på neste emne :)

 

du veier det samme som jeg gjør idag, og mitt mål er å nærme meg 80 kg til nyttår. Derfor spør jeg; vet du nøyaktig når du veide 102 kg? Har du ligget i kraftig kaloriunderskudd?

Anonymkode: 6f23b...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg synes dette høres ut som veldig sunn vektnedgang .

Takk! 🤗 Ja, legen min sier jo det. Jeg har gått ned ca 7 kg siden i starten av mai og tenker at så lenge jeg ikke gir opp, vil det jo bli en del over lengre tid. Men merker at jeg begynner å slite litt med å ha troen på meg selv når det går så sakte og er så mye frem og tilbake! Det føles som jeg møter en vektterskel ved hver eneste kg 😖 Jeg prøver å trøste meg med at jeg gikk litt opp i første kvartale, så jeg er nå på ca lavere enden av hvor vekten har vært de siste 3-4 årene, så det er kanskje en ekstra platå/terskel for å komme seg videre. 😕

Anonymkode: 957eb...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra jobba! Jeg ville bare svart "takk, jeg har endret livsstilen og begynt å leve sunnere," eller noe sånt. Og så gått over på neste emne :)

 

du veier det samme som jeg gjør idag, og mitt mål er å nærme meg 80 kg til nyttår. Derfor spør jeg; vet du nøyaktig når du veide 102 kg? Har du ligget i kraftig kaloriunderskudd?

Anonymkode: 6f23b...dc3

Takk for tips!

Jeg husker ikke nøyaktig dato, men er ganske sikker på at jeg veide 102 i utgangen av juni. 

Jeg teller ikke kalorier (men gjør noen overslag i hodet). Har ligget i kraftig underskudd nesten alle dager (men ikke absolutt alle dager). Det har fungert godt for meg, men jeg vil ikke automatisk anbefale alle andre å gjøre det samme.

Jeg har jobbet veldig mye med hodet for å finne årsakene til overspising, forstå når og i hvilke situasjoner jeg overspiste/åt sjokolade/godteri helt ukontrollert, og for å finne riktig motivasjon til å gjøre en reell livsstilsendring.

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 794f7...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Jeg husker ikke nøyaktig dato, men er ganske sikker på at jeg veide 102 i utgangen av juni. 

Jeg teller ikke kalorier (men gjør noen overslag i hodet). Har ligget i kraftig underskudd nesten alle dager (men ikke absolutt alle dager). Det har fungert godt for meg, men jeg vil ikke automatisk anbefale alle andre å gjøre det samme.

Jeg har jobbet veldig mye med hodet for å finne årsakene til overspising, forstå når og i hvilke situasjoner jeg overspiste/åt sjokolade/godteri helt ukontrollert, og for å finne riktig motivasjon til å gjøre en reell livsstilsendring.

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 794f7...e99

Tusen takk, det behøver jeg :) Blir inspirert av å se at det har gått så bra for deg, for eksempel, som var på ganske likt nivå som meg for ikke så alt for lenge siden. God helg :)

Anonymkode: 6f23b...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hallo alle dere rundt 172☺️ Hvordan går det med dere? Har dere kommet noe nærmere målet ang vekt? Del gjerne tanker om oppturer og nedturer. Synes det er svært inspirerende å lese det dere har å si. Kommenter gjerne igjen vekt og målvekt.

Selv er jeg utrolig streng med meg selv. Går lange turer så ofte jeg får til og holder meg aktiv ellers med barna. Også tenker jeg mye mindre på mat nå enn noen gang før, og det er deilig følelse. Jeg jobber likevel ved tanken på hvordan kosthold jeg skal ha når jeg er ferdig med vektnedgangen. Prøver å innstille meg psykisk, da dette er en helomvending i livsstil for meg. 

De tidligere gangene jeg har prøvd å gå ned i vekt, har jeg klart maks fire kg. Er utrolig stolt over å ha gått ned ti kg så langt, og vet at det er ikke slutten enda. Dette skal jeg klare.

Hva med dere? 

Anonymkode: da358...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om erfaringene og de gode resultatene dine, AB ...8be!

Jeg har lagt om livsstilen, har lagt om tankesettet og lever som om jeg var normalvektig. Jeg prøver i alle fall å tenke slik jeg tror en normalvektig tenker, og jeg fokuserer på det framfor slanking (slanking gir meg bare dårlige assosiasjoner, jeg må ha en livsstil som er varig - først da klarer jeg å leve med det over tid).

Det har egentlig gått veldig bra. Siden juni har jeg gått ned 20 kg. Om 9 kg er jeg normalvektig, og jeg håper å kanskje klare det innen jul. Men om det tar mer tid, er det helt greit.

Den siste 1,5 uka har vært veldig tøff. Veldig travelt på jobb, mye jobbing på kvelden, for lite søvn og jeg kjenner at kroppen og hodet skriker etter kjapp energi (les: godteri og sjokolade), og jeg har mindre energi til å stå imot. Tidligere har jeg spist mye sjokolade og kjeks i slike perioder, og jeg har bevisst jobba med hodet for ikke å svippe innom og kjøpe noe på vei hjem fra jobb. De nye vanene som har gått så lett å leve med, ble utfordret, men det er godt å føle at jeg kjenner igjen gamle mønstre, og at jeg bryter med dem. Jeg er ikke lenger en som smugspiser sjokolade i bilen på vei hjem fra jobb. Jeg har nok spist litt mer (ordentlig mat), men er fortsatt i underskudd og har gått ned. 

Denne uka er det høstferie, og vi skal på hytta. Håper det blir rolige dager, noen fine turer og mer søvn. Jeg har veid meg hver dag siden midten av juli, og denne uka blir det ingen veiing. Er spent på hvordan det blir, og om det påvirker motivasjonen og forholdet til mat.

Anonymkode: 794f7...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bli med her! Er 172 cm og veier nå 74 kg etter svangerskap nr. 2. Er ikke komfortabel med denne vekten. Ønsker å komme ned til 65 kg :) Her blir kalorirestriksjon, sånn jeg har klart å gå ned før :) 

Anonymkode: c4961...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Bra jobba, du anonyme som holder liv i tråden her! Jeg som gikk ned fra 69-65 kg ila 5 uker for litt sia. Fasting to dgr i uka. Jeg stoppet faktisk på 65 kg; er litt lavere enn flertallet her med 168 cm. Blei litt skremt når jeg så speilbildet mitt og så at jeg var blitt «tynn» i  ansiktet. Har kantete ansikt i utgangspunktet, alt fettet er strategisk plassert rundt midta 😜


Er dessuten kommet dit jeg vil foreløpig mtp å bli slankere, særlig magen.... det å pass inn i klærne mine var hele motivasjonen i utgangspunktet. 
Spiser nå normalt, men overspiser ikke. Prøver å holde meg til faste måltider. Har gått opp litt etter at j slutta å faste, er nå litt under 66 kg. Ser jeg at vekta kommer over det, tar jeg et par uker med 5:2 faste igjen. 


Delryddet for svar til ryddet melding. 
Forever 22, mod

Endret av Forever22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 172 og 64,5 kg nå, har gått ned 30 kg sammenlagt. Målvekten er 58kg, men merker at de siste kiloene er svært vanskelig😅 

Kan hende jeg ikke trives på 58kg, hvem vet, da går jeg bare opp igjen. Synes ikke det er fint å være helt formløs heller.

Anonymkode: 900cb...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg på 68.2, og jeg passer 3 av 5 av buksene som var målet mitt med vektnedgangen :) Fikk på meg de siste to også og fikk kneppet knappen, men de ville ikke vært gode å sitte i.

Trodde jeg måtte ned mot 64 før de skulle passe, så det var en seier altså. Hovedmålet mitt er fortsatt 65, men om jeg ender på 65 eller 66 er det litt det samme :) Nærme målet nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! Gøy å høre dere begynner å nærme dere målet og at klær begynner å passe bedre osv:) 

Hold oss oppdatert da;) vil gjerne høre oftere hvordan det går og hvordan dere trives i ny vekt og om dere fortsetter å gå ned osv:)

ts

Anonymkode: da358...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen få cm lavere, veier 130 kg. Vil ned til 70 kg, helst 60. Skal i morgen på møte for å ta prøver/målinger og lignende, og forhåpentligvis få hjelp til hvordan jeg skal gå ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...