Gå til innhold

bør det bli vnskeligere for mennesker med fysisk sykdom å bli uføretrygded?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker man gjorde feil når man kuttet ned aap fra 4 til 3 år, det gjør at flere enten står uten inntekt ett år da de ikke blir ferdig avklart eller at de får uføretrygd uten å få prøvd seg frem over lengre tid. Ofte tar det lengre tid å bli behandlet, diagnostisert og arbeidsavklaring en 3 år. 

Anonymkode: e172a...79e

Det er jo en del som ikke får AAP heller. Har en datter som har legeattest fra fastlege, hun har vært hos ortoped i hjemby, på Lovisenberg, Ullevål, har MR, CT, røntgen. Har gått til fysioterapi i lange tider, uten at det hjelper. Ortopedene finner stadig nye "feil", og neste stopp er reumatolog. Mens hun jobber femti prosent i tiltak for under 400,- pr dag. En tiltaksplass hun har funnet selv, der hun fungerer kjempefint de femti prosentene. NAVs lege mener hun fint kan jobbe 100%... Mens spesialistene prøver å finne ut hva de skal operere førs, rygg, hofter eller knær... Trodde det var sånt AAP var til for? Det er jo ikke så lett å få fast jobb når det er flere operasjoner på gang... Forrige arbeidsplass ble nedlagt mens hun var sykemeldt, så det var aldri aktuelt å jobbe deltid der. Hun har advokat, men ventetiden før saken kommer opp i trygderetten er lang... I mens blir bunken med legeerklæringer større og større. Problemet i sånne tilfeller er jo at det går ut over en i utgangspunktet grei psyke. Det er slitsomt å ikke vite hva man har å leve av mer enn tre måneder av gangen. Og tiltakspenger er ikke akkurat noe å leve av heller... 

Anonymkode: 061e1...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Sugerøret skrev:

Samfunnet burde tilrettelegge mye mer. Så de aller fleste kan jobbe.

 

Ikke alle kan møte på en arbeidsplass, men det betyr ikke at de ikke har arbeidsevne. Samfunnet er dessverre fortsatt for 4kanta.

 

Vi må se mulighetene hver enkelt har. Å ha Ms/ Leddgikt/ angst/ osv betyr ikke at du ikke fungerer. Vi må tenke nytt og utnytte arbeidsevnen som folk har.

 

De aller fleste kan utføre NOE.

 

 

Restarbeidsevnen vil man kanskje utnytte på noe annet?

Anonymkode: 9a45e...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker heller at grensen for å bli uføretrygdet grunnet psykisk sykdom burde bli mye strengere. Tross alt er det meste kurerbart med litt egeninnsats og medisiner. 

Anonymkode: 0dba5...349

Det meste kan gjøres bedre med medisiner og terapi. Men, det er en stor del av befolkningen som i løpet av livet får en psykisk lidelse, og noen av disse får ikke riktig behandling/blir dårligere av behandling/kommer ikke inn i systemet/lider av at psykiatrien i Norge er helt rævkjørt. Jeg tror faktisk at om jeg hadde fått rett behandling fra starten hadde jeg kunnet vært i jobb nå (kanskje ikke 100%, men noe), men å få korrekt behandling er faktisk jævlig vanskelig. Det er ikke bare å ta "medisiner" (Hvilke? Hvor mye? Hvilke kombinasjoner? Hva gjør de med kroppen din? Etc.)

 

11 timer siden, Sugerøret skrev:

Samfunnet burde tilrettelegge mye mer. Så de aller fleste kan jobbe.

 

Ikke alle kan møte på en arbeidsplass, men det betyr ikke at de ikke har arbeidsevne. Samfunnet er dessverre fortsatt for 4kanta.

 

Vi må se mulighetene hver enkelt har. Å ha Ms/ Leddgikt/ angst/ osv betyr ikke at du ikke fungerer. Vi må tenke nytt og utnytte arbeidsevnen som folk har.

 

De aller fleste kan utføre NOE.

 

 

Ja, og de aller fleste VIL utføre noe! Men det veldig, veldig mange uføre sier er at de kunne ha jobbet dersom de kunne hatt en jobb som var fleksikbel. Og da snakker vi at du kanksje jobber 1 dag i uka i en mnd, så hver dag i to uker, så ingenting i tre mnd.. Jeg vil anbefale å engasjere seg i en organisasjon eller frivillig arbeid, der man kan gi litt tilbake til samfunnet, om ikke i kroner og øre.

11 timer siden, Loff77 skrev:

Nei mener heller det bør bli vanskeligere å bli erklært ufør pga psykiske problemer. Det er ofte noe som kan behandles i motsetning til de sykdommene du nevner

Å behandle og kurere er ikke det samme. Du kan behandle det aller meste, det betyr ikke at du kan bli (blir) frisk av det. 

Anonymkode: 7986c...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det meste kan gjøres bedre med medisiner og terapi. Men, det er en stor del av befolkningen som i løpet av livet får en psykisk lidelse, og noen av disse får ikke riktig behandling/blir dårligere av behandling/kommer ikke inn i systemet/lider av at psykiatrien i Norge er helt rævkjørt. Jeg tror faktisk at om jeg hadde fått rett behandling fra starten hadde jeg kunnet vært i jobb nå (kanskje ikke 100%, men noe), men å få korrekt behandling er faktisk jævlig vanskelig. Det er ikke bare å ta "medisiner" (Hvilke? Hvor mye? Hvilke kombinasjoner? Hva gjør de med kroppen din? Etc.)

 

Ja, og de aller fleste VIL utføre noe! Men det veldig, veldig mange uføre sier er at de kunne ha jobbet dersom de kunne hatt en jobb som var fleksikbel. Og da snakker vi at du kanksje jobber 1 dag i uka i en mnd, så hver dag i to uker, så ingenting i tre mnd.. Jeg vil anbefale å engasjere seg i en organisasjon eller frivillig arbeid, der man kan gi litt tilbake til samfunnet, om ikke i kroner og øre.

Å behandle og kurere er ikke det samme. Du kan behandle det aller meste, det betyr ikke at du kan bli (blir) frisk av det. 

Anonymkode: 7986c...24d

Nei mulig det men folk må få kjapp og riktig hjelp ved psykiske problemer. Kan ikke ha en haug med uføre ungdommer pga angst osv er helt idiotisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Loff77 skrev:

Nei mulig det men folk må få kjapp og riktig hjelp ved psykiske problemer. Kan ikke ha en haug med uføre ungdommer pga angst osv er helt idiotisk

Men det er jo kjempevanskelig å få hjelp. Systemet er overbelastet, og det er liten mulighet å lage individuelle opplegg til hver pasient. Og ja, det er helt idiotisk at ungdommer ikke får den hjelpen de trenger slik at de ikke kommer seg ut i arbeidslivet! Vi alle vil jo være friske og kunne jobbe! 

Anonymkode: 7986c...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo kjempevanskelig å få hjelp. Systemet er overbelastet, og det er liten mulighet å lage individuelle opplegg til hver pasient. Og ja, det er helt idiotisk at ungdommer ikke får den hjelpen de trenger slik at de ikke kommer seg ut i arbeidslivet! Vi alle vil jo være friske og kunne jobbe! 

Anonymkode: 7986c...24d

Frisk vil nok alle være. At samme antall vil jobbe, tviler jeg på.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Man har alltid muligheten for å starte med noe selv. Det kan være fra aller enkleste form av noe, til mer avansert og omfattende. Alt etter formen, kunnskapene og restarbeidsevnen den enkelte uføre har

Likevel er det svært få uføre som gjør dette.

Anonymkode: 1764c...642

Hvis jeg hadde hatt kapasitet til å starte min egen bedrift som i tillegg gikk såpass bra at jeg kunne leve av det hadde jeg ikke vært ufør.

Nei, det burde ikke bli vanskeligere for de som er fysisk syke. For unge med diffuse psykiske sykdommer derimot burde det bli vanskeligere for. I mange tilfeller blir man dårligere av å ikke ha noe å gå til. Lediggang er roten til alt ondt. Spesielt hvis det ikke er noe fysisk galt med deg.

Anonymkode: f8007...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde hatt kapasitet til å starte min egen bedrift som i tillegg gikk såpass bra at jeg kunne leve av det hadde jeg ikke vært ufør.

Nei, det burde ikke bli vanskeligere for de som er fysisk syke. For unge med diffuse psykiske sykdommer derimot burde det bli vanskeligere for. I mange tilfeller blir man dårligere av å ikke ha noe å gå til. Lediggang er roten til alt ondt. Spesielt hvis det ikke er noe fysisk galt med deg.

Anonymkode: f8007...84f

Det sier seg selv. Men nå er du ufør og har enten restarbeidsevne eller ikke.

Anonymkode: 1764c...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frisk vil nok alle være. At samme antall vil jobbe, tviler jeg på.

Anonymkode: 1764c...642

Vil du jobbe? Hvis ja; hvorfor antar du at andre ikke vil? Jeg har vært utenfor arbeidslivet siden jeg var 21 år, og har levd med dårlig inntekt og dårlig helse. Jeg ville MYE heller vært frisk og jobbet! Du aner ikke hvor mye man går glipp av når man ikke er i jobb, og ikke har helse til å bruke mye tid på ting man liker. Bruke 7,5 timer for dag på å jobbe eller bruke 24 timer for dag på å være syk? LETT valg. 

Anonymkode: 7986c...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil du jobbe? Hvis ja; hvorfor antar du at andre ikke vil? Jeg har vært utenfor arbeidslivet siden jeg var 21 år, og har levd med dårlig inntekt og dårlig helse. Jeg ville MYE heller vært frisk og jobbet! Du aner ikke hvor mye man går glipp av når man ikke er i jobb, og ikke har helse til å bruke mye tid på ting man liker. Bruke 7,5 timer for dag på å jobbe eller bruke 24 timer for dag på å være syk? LETT valg. 

Anonymkode: 7986c...24d

Pga at jeg ikke tror at det er en 100% kollektiv oppfatning blant 100% av de som kan utføre et arbeid, at alle vil jobbe.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv. Men nå er du ufør og har enten restarbeidsevne eller ikke.

Anonymkode: 1764c...642

Jeg har en restarbeidsevne, men jeg vet aldri når den er. Så det er ikke forenelig med vanlig arbeid som arbeidstaker eller å starte sin egen bedrift.

Anonymkode: f8007...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en restarbeidsevne, men jeg vet aldri når den er. Så det er ikke forenelig med vanlig arbeid som arbeidstaker eller å starte sin egen bedrift.

Anonymkode: f8007...84f

Ikke å være arbeidstaker, men det burde gå fint å gjøre noe i egen regi. En bør da utnytte de gode stundene når man kan.

Dette er mye enklere i egen regi enn å jobbe hos noen.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at jeg ikke tror at det er en 100% kollektiv oppfatning blant 100% av de som kan utføre et arbeid, at alle vil jobbe.

Anonymkode: 1764c...642

Det er nok en del uføre som ikke vil jobbe. Blant de som faktisk er syke så tror jeg den andelen er lik 0. Jeg kjenner ingen syke uføretrygdede som ikke heller ville jobbet enn å motta trygd. Jeg er en av dem. Jeg skulle gjerne valgt en inntekt dobbelt eller trippelt av det jeg har nå og i tillegg sluppet å være syk. Jeg er syk, ikke arbeidssky. Likevel er det nok en del uføre som er såpass arbeidssky at de har faket seg gjennom prosessen fordi de ikke vil jobbe.

Anonymkode: f8007...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke å være arbeidstaker, men det burde gå fint å gjøre noe i egen regi. En bør da utnytte de gode stundene når man kan.

Dette er mye enklere i egen regi enn å jobbe hos noen.

Anonymkode: 1764c...642

Jaha? Alle jobber krever en viss form for forutsigbarhet. Man vil ha frister for levering av produkt eller tjeneste, regnskap, registreringer av diverse osv. Det vil ikke gå. Hadde det gjort det ville jeg såklart ha fått for den løsningen.

Anonymkode: f8007...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en del uføre som ikke vil jobbe. Blant de som faktisk er syke så tror jeg den andelen er lik 0. Jeg kjenner ingen syke uføretrygdede som ikke heller ville jobbet enn å motta trygd. Jeg er en av dem. Jeg skulle gjerne valgt en inntekt dobbelt eller trippelt av det jeg har nå og i tillegg sluppet å være syk. Jeg er syk, ikke arbeidssky. Likevel er det nok en del uføre som er såpass arbeidssky at de har faket seg gjennom prosessen fordi de ikke vil jobbe.

Anonymkode: f8007...84f

Jeg vil tro du er inne på noe riktig her. 

Anonymkode: 1764c...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jaha? Alle jobber krever en viss form for forutsigbarhet. Man vil ha frister for levering av produkt eller tjeneste, regnskap, registreringer av diverse osv. Det vil ikke gå. Hadde det gjort det ville jeg såklart ha fått for den løsningen.

Anonymkode: f8007...84f

Nei, slett ikke. Om du tilvirker et eller annet produkt i hjemmet kan dette produktet tilvirkes når du har ork og form til det. Etter produktet er ferdig kan dette legges ut for salg på en av annonseplattformene i landet. Eksempelvis Finn.no eller Tise. Eller fra egen nettside om en vil, i tillegg. Da har du ferdig noe du kan selge og trenger ikke bekymre deg om at dette må lages etter st du får en bestilling. Mengden ting en kan lage hjemmefra er svært stor.

Når dette selges kan det legges i din egen postkasse og postmannen tar det med seg og sender det. En må hente sin egen post og kan da levere dette samtidig.

Så gjenstår ditt neste kommende spørsmål: "Hva skal jeg lage da?"

Her må du bruke din egen kreativitet og kunnskap. Jeg kan ikke vite hva du innehar av dette, da jeg ikke kjenner deg.

Om en gjør dette, vil det etter all sannsynlighet generere inntekter. Dette er kjærkomment på uføretrygd, og man får sysselsatt seg i akkurat den grad en har ork til og kapasitet til. Man starter i det små og ser det an fremover.

Du har sikkert unnskyldninger for hvorfor ikke dette skal gå også. Husk da på at det går veldig fint for mange andre.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at jeg ikke tror at det er en 100% kollektiv oppfatning blant 100% av de som kan utføre et arbeid, at alle vil jobbe.

Anonymkode: 1764c...642

Men du skriver at samme antall som vil være friske, ikke vil jobbe? Det tror jeg ikke stemmer.

Jeg er 100% ufør, jobber bittelitt ved siden av. Sånn som livet er nå, vil jeg ikke jobbe mer enn jeg gjør - fordi det kan jeg ikke. Men jeg vil være frist, og hvis jeg hadde vært det hadde jeg villet jobbe. Om du skjønte den? Når jeg først er syk er jeg glad for at jeg bor i en velferdsstat der jeg kan ha et liv det går an å leve i stedet for å bo på gata eller bli forsørget av familie.

Anonymkode: 7986c...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men du skriver at samme antall som vil være friske, ikke vil jobbe? Det tror jeg ikke stemmer.

Jeg er 100% ufør, jobber bittelitt ved siden av. Sånn som livet er nå, vil jeg ikke jobbe mer enn jeg gjør - fordi det kan jeg ikke. Men jeg vil være frist, og hvis jeg hadde vært det hadde jeg villet jobbe. Om du skjønte den? Når jeg først er syk er jeg glad for at jeg bor i en velferdsstat der jeg kan ha et liv det går an å leve i stedet for å bo på gata eller bli forsørget av familie.

Anonymkode: 7986c...24d

Det er imidlertid 355000 uføretrygdede utenom deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men du skriver at samme antall som vil være friske, ikke vil jobbe? Det tror jeg ikke stemmer.

Jeg er 100% ufør, jobber bittelitt ved siden av. Sånn som livet er nå, vil jeg ikke jobbe mer enn jeg gjør - fordi det kan jeg ikke. Men jeg vil være frist, og hvis jeg hadde vært det hadde jeg villet jobbe. Om du skjønte den? Når jeg først er syk er jeg glad for at jeg bor i en velferdsstat der jeg kan ha et liv det går an å leve i stedet for å bo på gata eller bli forsørget av familie.

Anonymkode: 7986c...24d

Jeg tror det stemmer. Alle vil nok være friske, men ikke alle vil jobbe.

Om så at noen vil være syke, er nok tallet på de som ikke vil jobbe høyere.

Jeg ser også din logikk, å ikke jobbe mer enn det går for ikke å bli sykere.

Anonymkode: 1764c...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...