Gå til innhold

bør det bli vnskeligere for mennesker med fysisk sykdom å bli uføretrygded?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg på lidelser som Cerebral parese, ryggmargsbrokk,  parkinsons og MS. Det er jo mye enklere å tilrettelegge for noen som sliter fysisk,  Enn de som sliter med sterk angst, ptsd og psykiske lidelser ? 

Anonymkode: 990ea...92a

Jeg tenker at det bør bli enklere å tilrettelegge for av fysisk syke faktisk kan jobbe det de er i stand til. Det er veldig mange syke mennesker ønsker å jobbe, men pga de utfordringene de har så er det ingen arbeidsgivere som vil ansette dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Teatrica skrev:

Jeg tenker at det bør bli enklere å tilrettelegge for av fysisk syke faktisk kan jobbe det de er i stand til. Det er veldig mange syke mennesker ønsker å jobbe, men pga de utfordringene de har så er det ingen arbeidsgivere som vil ansette dem.

Man har alltid muligheten for å starte med noe selv. Det kan være fra aller enkleste form av noe, til mer avansert og omfattende. Alt etter formen, kunnskapene og restarbeidsevnen den enkelte uføre har

Likevel er det svært få uføre som gjør dette.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har alltid muligheten for å starte med noe selv. Det kan være fra aller enkleste form av noe, til mer avansert og omfattende. Alt etter formen, kunnskapene og restarbeidsevnen den enkelte uføre har

Likevel er det svært få uføre som gjør dette.

Anonymkode: 1764c...642

Selvfølgelig kan man det, og mange uføre har selvfølgelig hobbyer - likevel skal det mye til for (selv friske mennesker) å starte med noe selv som man kan forsørge seg selv og kanskje en familie med, så det blir et litt for enkelt forslag til løsning, gitt...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen norsk helsevesen er godt nok rustet og tilbudene for behandling er så gode at man ikke "dør i helsekø" kan man se på andre ordninger og endre de - frem til da bør det kanskje være enklere å "få trygd"

Anonymkode: 20e09...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Teatrica skrev:

Selvfølgelig kan man det, og mange uføre har selvfølgelig hobbyer - likevel skal det mye til for (selv friske mennesker) å starte med noe selv som man kan forsørge seg selv og kanskje en familie med, så det blir et litt for enkelt forslag til løsning, gitt...

Alle begynner i det små. Uføretrygdede et i en veldig god posisjon for dette økonomisk sett da de uansett har sikker inntekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ganske uvitende. Parkinson f.eks gir store mentale utfrodringer i tillegg til de helt synlig, samt trøtthet. Slik er det for mange ting. Generelt syns jeg det bør bli vanskeliger å få ufør, men man kan ikke bare gå ut fra diagnose

Anonymkode: b1903...db7

Dette. Har selv en autoimmun bindevevssykdom. Per nå lever jeg veldig fint med det og jobber 100%. "Alle" andre jeg har kommet i kontakt med med samme diagnose er uføre i en viss grad. Så jeg anser meg selv som veldig heldig nå og håper det fortsetter sånn. Men vet jo aldri om man plutselig "sitter i saksa" selv. 

Anonymkode: 8d5b8...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Buldre skrev:

Alle begynner i det små. Uføretrygdede et i en veldig god posisjon for dette økonomisk sett da de uansett har sikker inntekt. 

Ja, hvis man mener at man kan starte mens man er på uføretrygd ja - jeg trodde prinsippet for diskusjonen at man ikke skulle bli uføretrygdet i utgangspunktet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Teatrica skrev:

Selvfølgelig kan man det, og mange uføre har selvfølgelig hobbyer - likevel skal det mye til for (selv friske mennesker) å starte med noe selv som man kan forsørge seg selv og kanskje en familie med, så det blir et litt for enkelt forslag til løsning, gitt...

Men her skal man ikke forsørge seg. Man er ufør og vil utnytte det en har igjen av restarbeidsevne.

Om en skal forsørge seg og familie med å jobbe er man følgelig ikke ufør, og ditt argument faller på steingrunn.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Teatrica skrev:

Ja, hvis man mener at man kan starte mens man er på uføretrygd ja - jeg trodde prinsippet for diskusjonen at man ikke skulle bli uføretrygdet i utgangspunktet. 

Ja, alt for mange blir uføretrygdede. 

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Nav  sa  faktisk til meg at jeg burde bare søke 50% uføre med en gang,  selv om jeg har et år AAP  igjen.( jobber 50% av 100% stilling)

Har Multippel sklerose det finnes ikke kur mot dette , vil aldri bli frisk men kan holde det i sjakk med bremsemedisiner. 

Selv om min arbeidsgiver er kjempegrei og finner passende arbeidsoppgaver,  så vil jeg tro at noen ledere  bare er " letta" om noen blir uføre for da blir det mindre styr  for dem å tilrettelegge  og gå en arbeidstaker som kun kan jobbe for halv maskin.

Dette er selvfølgelig ikke lov , men det skjer nok.

 

Anonymkode: faf5a...fa0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her skal man ikke forsørge seg. Man er ufør og vil utnytte det en har igjen av restarbeidsevne.

Om en skal forsørge seg og familie med å jobbe er man følgelig ikke ufør, og ditt argument faller på steingrunn.

Anonymkode: 1764c...642

Har du lest hovedinnlegget eller??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Teatrica skrev:

Har du lest hovedinnlegget eller??

Ja. Jeg svarte direkte på ditt innlegg at det skal mye til for en ufør å starte med noe en kan forsørge seg selv og evn en familie på.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en ganske omstendelig prosess å få uføretrygd, det tar lang tid! (man må gjennom en lang prosess før uføretrygd kan innvilges.)

Det må være gjennomført "hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak med sikte på å bedre inntektsevnen" og det er ikke slik at legen betemmer at "oops du er ufør" slik noen ser ut til å tro.  For eksempel heter det:

Sitat

 

Det retningsgivende varighetskravet er 7 år eller mer. Dersom du antar at tilstanden vil endre seg vesentlig i løpet av noen år, vil varighetskravet ikke være oppfylt. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig at tilstanden har vedvart i 7 år dersom pasienten antas å kunne bli frisk innen noen år fram i tid.

Det er først når den varige sykdommen forårsaker varig funksjonsnedsettelse og varig nedsatt inntektsevne at det medisinske vilkåret er oppfylt.

Den medisinske diagnosen alene er imidlertid ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.

 

 Det betyr at man på tross av at man ikke er i stand til å arbeide ikke nødvendigvis får uføretrygd, så når noen tilsynelsatende tror at det er "lett" å få en slik støtte tenker jeg de sansynligvis ikke har satt seg godt nok inn i temaet. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

 

 

Endret av Carrot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Carrot skrev:

Nå er det en ganske omstendelig prosess å få uføretrygd, det tar lang tid! (man må gjennom en lang prosess før uføretrygd kan innvilges.)

Det må være gjennomført "hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak med sikte på å bedre inntektsevnen" og det er ikke slik at legen betemmer at "oops du er ufør" slik noen ser ut til å tro.  For eksempel heter det:

 Det betyr at man på tross av at man ikke er i stand til å arbeide ikke nødvendigvis får uføretrygd, så når noen tilsynelsatende tror at det er "lett" å få en slik støtte tenker jeg de sansynligvis ikke har satt seg godt nok inn i temaet. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

 

 

Du forveksler det at det er tidkrevende med det at det har høy vanskelighetsgrad her. Det er ikke, og skal ikke være vanskelig. Men man skal måtte oppfylle kravene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Carrot skrev:

Nå er det en ganske omstendelig prosess å få uføretrygd, det tar lang tid! (man må gjennom en lang prosess før uføretrygd kan innvilges.)

Det må være gjennomført "hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak med sikte på å bedre inntektsevnen" og det er ikke slik at legen betemmer at "oops du er ufør" slik noen ser ut til å tro.  For eksempel heter det:

 Det betyr at man på tross av at man ikke er i stand til å arbeide ikke nødvendigvis får uføretrygd, så når noen tilsynelsatende tror at det er "lett" å få en slik støtte tenker jeg de sansynligvis ikke har satt seg godt nok inn i temaet. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

 

 

Det er forholdsvis enkelt å få uføretrygd. Det starter med at du viser at du ikke kan stå i arbeid. Så tar det noen års tid før det innvilges.

Tid tar det, men vanskelig er det nok ikke.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er nå at det tar lang tid både ved psykisk og fysisk sykdom, og at det er en krevende prosess. Forutsatt at det ikke er en diagnose som er åpenbart at ingen med diagnosen kan jobbe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Buldre skrev:

Du forveksler det at det er tidkrevende med det at det har høy vanskelighetsgrad her. Det er ikke, og skal ikke være vanskelig. Men man skal måtte oppfylle kravene. 

Det er tiden før NAV innvilger oppfylling av kravene som er tidkrevende, vanskelighetsgraden i fht graden av uførhet er også tidkrevende da legen kan mene du er 100% ufør mens NAV mener noe annet - alle som har vært gjennom dette eller er nær noen som har gått gjennom prosessen vet dette. Klart, enkelte er heldig og får en enkel vei gjennom mens andre er mindre heldig og må vente lengre, det er mye som avhenger av hvem i NAV sitt system som behandler saken også.. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forholdsvis enkelt å få uføretrygd. Det starter med at du viser at du ikke kan stå i arbeid. Så tar det noen års tid før det innvilges.

Tid tar det, men vanskelig er det nok ikke.

Anonymkode: 1764c...642

Det er ikke "forhåndsvis enkelt" når du kan bruke flere år på å utredes før det tar noen år å få innvilget uførepensjon. Det "enkle" er å tegne egen privat forsikring...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carrot skrev:

Det er tiden før NAV innvilger oppfylling av kravene som er tidkrevende, vanskelighetsgraden i fht graden av uførhet er også tidkrevende da legen kan mene du er 100% ufør mens NAV mener noe annet - alle som har vært gjennom dette eller er nær noen som har gått gjennom prosessen vet dette. Klart, enkelte er heldig og får en enkel vei gjennom mens andre er mindre heldig og må vente lengre, det er mye som avhenger av hvem i NAV sitt system som behandler saken også.. 

Det er ikke "forhåndsvis enkelt" når du kan bruke flere år på å utredes før det tar noen år å få innvilget uførepensjon. Det "enkle" er å tegne egen privat forsikring...

Som en annen bruker også presiserer, du forveksler tidsbruk med vanskelig.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg svarte direkte på ditt innlegg at det skal mye til for en ufør å starte med noe en kan forsørge seg selv og evn en familie på.

Anonymkode: 1764c...642

Joda, men du kan jo ikke ta en kommentar ut av sin sammenheng på den måten - da den er svar på et svar på et svar osv. til hovedinnlegget...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Carrot skrev:

Det er ikke "forhåndsvis enkelt" når du kan bruke flere år på å utredes før det tar noen år å få innvilget uførepensjon. Det "enkle" er å tegne egen privat forsikring...

Til informasjon så er så og si alle slike forsikringsordninger basert på at man har et vedtak fra NAV i form av at man mottar AAP eller uføretrygd. Havner man f.eks. i karens etter oppnådd makstid på AAP evt. får avslag på uføretrygd får man i de aller fleste tilfeller ingenting fra de private ordningene heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...