Gå til innhold

bør det bli vnskeligere for mennesker med fysisk sykdom å bli uføretrygded?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synest heller at det skal være vanskeligere å bli ufør grunnet psyken. Opplever en god sum der som hadde hatt godt av å bli utfordret og hatt ihvertfall en deltidsjobb. 

Anonymkode: f1577...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Leo skrev:

Til informasjon så er så og si alle slike forsikringsordninger basert på at man har et vedtak fra NAV i form av at man mottar AAP eller uføretrygd. Havner man f.eks. i karens etter oppnådd makstid på AAP evt. får avslag på uføretrygd får man i de aller fleste tilfeller ingenting fra de private ordningene heller. 

Jeg har uførekapitalsforsikring og uførepensjonsforsikring og ingen av dem krevde noe slikt? 

Anonymkode: 20e09...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en annen bruker også presiserer, du forveksler tidsbruk med vanskelig.

Anonymkode: 1764c...642

Tiden det tar og hvor vanskelig det er å få legeerkleringen godkjent hos NAV er begge presisert i svarene mine, hvordan kan misforstå dette?

 

11 minutter siden, Leo skrev:

Til informasjon så er så og si alle slike forsikringsordninger basert på at man har et vedtak fra NAV i form av at man mottar AAP eller uføretrygd. Havner man f.eks. i karens etter oppnådd makstid på AAP evt. får avslag på uføretrygd får man i de aller fleste tilfeller ingenting fra de private ordningene heller. 

Jeg har ikke møtt ett slikt krav hos mine forsikringsselskaper. kan du vise meg hvilke selskap som har dette om man ønsker tegne privat forsikring? 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg har ikke møtt ett slikt krav hos mine forsikringsselskaper. kan du vise meg hvilke selskap som har dette om man ønsker tegne privat forsikring? 

Du må selvfølgelig ikke ha vedtak fra NAV for å få tegne forsikring (Tvert i mot får du neppe tegnet forsikring i det hele tatt hvis du allerede er syk), men for å få utbetaling må du i de aller fleste tilfeller ha det. Det gjelder også f.eks. KLP. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at mange arbeidsgivere skviser ut folk som er syke eller er mye bort pga sykdom. Som regel starter det i det små til man plutselig ikke får gjøre jobben sin. Mange får og hint av arbeidsgiver om "omlegging" i bedriften.

Det er mange med fysisk sykdom som ønske og jobbe litt men arbeidsplasser ønsker ikke og gjøre tilrettelegging og mange føler dette er en byrde for arbeidsplassen samt kostnadsmessig kan det bli dyrt med mange sykemeldinger.

Man må være i den situasjonen selv for og forstå hva det går i. Angrep på personer med fysisk sykdom er ikke greit uansett. Man kan mene hva man vil men mange er heller ikke i stand til og jobbe.

Min opplevelse som kronisk syk er at de som har veldig mange meninger om hvem som skal jobbe eller klager mye på uføre er de som sutrer mest når de havner i situasjonen selv. 

Har selv fått mye dritt fra ande pga jeg er ufør pga fysisk sykdom og andre ting som de ikke har noe med. Har opplevd at 2 av disse er kjempeforbanna og klager non stopp både på det ene og andre hva de ikke minst får i ytelser. Den ene har "bare" fått litt uføregrad og må jobbe og er drittsur på nav. Kan liste om mye ting men gidder ikke 

 

Anonymkode: 85888...674

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Du må selvfølgelig ikke ha vedtak fra NAV for å få tegne forsikring (Tvert i mot får du neppe tegnet forsikring i det hele tatt hvis du allerede er syk), men for å få utbetaling må du i de aller fleste tilfeller ha det. Det gjelder også f.eks. KLP. 

I min uførepensjon er det en karenstid på 12 mnd sykemelding, er jeg ikke friskemeldt etter det er det en legerklering som skal til, ikke noe fra NAV.
for uførekapital er det 24 mnd og samme som over - ingen liten skrift så langt jeg kan se som sier noe om dokumentasjon påkrevd fra NAV.
Dette fordi man får sykepenger i 12 mnd og deretter attføring frem til uføregrad er avklart.  

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare nevne at mange arbeidsgivere skviser ut folk som er syke eller er mye bort pga sykdom. Som regel starter det i det små til man plutselig ikke får gjøre jobben sin. Mange får og hint av arbeidsgiver om "omlegging" i bedriften.

Det er mange med fysisk sykdom som ønske og jobbe litt men arbeidsplasser ønsker ikke og gjøre tilrettelegging og mange føler dette er en byrde for arbeidsplassen samt kostnadsmessig kan det bli dyrt med mange sykemeldinger.

Man må være i den situasjonen selv for og forstå hva det går i. Angrep på personer med fysisk sykdom er ikke greit uansett. Man kan mene hva man vil men mange er heller ikke i stand til og jobbe.

Min opplevelse som kronisk syk er at de som har veldig mange meninger om hvem som skal jobbe eller klager mye på uføre er de som sutrer mest når de havner i situasjonen selv. 

Har selv fått mye dritt fra ande pga jeg er ufør pga fysisk sykdom og andre ting som de ikke har noe med. Har opplevd at 2 av disse er kjempeforbanna og klager non stopp både på det ene og andre hva de ikke minst får i ytelser. Den ene har "bare" fått litt uføregrad og må jobbe og er drittsur på nav. Kan liste om mye ting men gidder ikke 

 

Anonymkode: 85888...674

huff det hørtes ikke greit ut. Hvilken fysisk sykdom har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lykkeligliten skrev:

Nei jeg er ikke enig i påstanden din. Mener dog at det må være et krav utprøvd behandling før man får innvilget uføretrygd. 

Haha... Og det tror du det ikke er nå liksom ?   Lenge leve uvitenheten, eller gjør du deg bare dum ?

Anonymkode: 12b9d...4e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Teatrica skrev:

Joda, men du kan jo ikke ta en kommentar ut av sin sammenheng på den måten - da den er svar på et svar på et svar osv. til hovedinnlegget...

Det er et direkte svar til hvor vanskelig du mente det var for en ufør å forsørge seg og sin familie ved å starte for seg selv.

Du skrev det, jeg korrigerte og sa dette er heller ikke meningen som ufør.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

I min uførepensjon er det en karenstid på 12 mnd sykemelding, er jeg ikke friskemeldt etter det er det en legerklering som skal til, ikke noe fra NAV.
for uførekapital er det 24 mnd og samme som over - ingen liten skrift så langt jeg kan se som sier noe om dokumentasjon påkrevd fra NAV.
Dette fordi de fleste får sykepenger i 12 mnd og deretter attføring frem til uføregrad er avklart.  

Jeg skal ikke diskutere hva det står i dine forsikringspapirer for det vet jeg ikke, men i praksis vil det som regel være slik at det er krav om et vedtak fra NAV. (Jeg har selv flere slike dekninger i forskjellige selskaper og praksisen er lik selv om det i vilkårene er formulert noenlunde slik du beskriver). Noen tilfeller, som f.eks. alvorlig kreftsykdom, vil kunne være unntatt. Forsikringsselskapet står også fritt til å vurdere hvert enkelt tilfelle. For mange er det heller ikke noe problem fordi de går på AAP frem til de får varig uføretrygd. Problemet oppstår når man havner "utenfor" systemet ved karenstid eller avslag på uføretrygd. 

Poenget mitt er uansett at det ikke nødvendigvis hjelper med privat forsikring når man først havner mellom alle stoler i systemet, så det er ikke noen "enkel" løsning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carrot skrev:

Tiden det tar og hvor vanskelig det er å få legeerkleringen godkjent hos NAV er begge presisert i svarene mine, hvordan kan misforstå dette?

 

Jeg har ikke møtt ett slikt krav hos mine forsikringsselskaper. kan du vise meg hvilke selskap som har dette om man ønsker tegne privat forsikring? 

Det er ikke vanskelig. 

Endret av Vepsen
.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye psykisk sykdom er basert på tillit, og det er vel der man kanskje burde gjøre noen forandringer, spesielt i forhold til yngre.

Anonymkode: c0c16...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på tide å innse at AAP-ordningen ikke fungerer, og heller går tilbake til slik det var før 2010. Gjeninnfører man midlertidig uførepensjon der brukerene både får godt med tid til å gå i behandling og også god oppfølging fra NAV, tror jeg alle vil bli mer fornøyde. Både brukerene selv, NAV-ansatte og behandlere, som ikke lenger vil ha det voldsomt stressende tidspresset som de opplever nå, vil alle sammen få bedre tid på seg til å gjøre det de trenger å gjøre. Slik det er i dag får dessverre ikke pasienter og behandlere god nok tid og ro til å jobbe med pasientens utfordringer, fordi de har et tidspress pga. AAP-regler. I dag stresser pasienter med å sjonglere utredning, behandling og arbeidsutprøving, og de får ikke god nok tid på seg, slik at det dessverre bare blir venstrehåndsarbeid. Resultatet er at pasienten ikke blir friskere, scorer dårligere på arbeidsutprøvingen og lempes over på uføretrygd. Og når brukerene først er innvilget uføretrygd har de ikke lenger rett på bistand fra NAV til å finne seg arbeid, dersom de på et senere tidspunkt skulle bli i form til det. 

Anonymkode: 384d0...666

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Buldre skrev:

Hvor er hetsen?

Hetsen ligger allerede i overskriften, som indirekte sier at det er for lett å bli uføretrygdet i dag, det er ikke reelle plager og sykdommer folk blir uføretrygdet for, liksom.

Det angir tonen i tråden. Som alltid følger folk opp med det ene verre enn det andre, om hva de mener er det beste for alle landets syke og uføre.....

Anonymkode: 77780...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hetsen ligger allerede i overskriften, som indirekte sier at det er for lett å bli uføretrygdet i dag, det er ikke reelle plager og sykdommer folk blir uføretrygdet for, liksom.

Det angir tonen i tråden. Som alltid følger folk opp med det ene verre enn det andre, om hva de mener er det beste for alle landets syke og uføre.....

Anonymkode: 77780...d4c

Og dette skal være hets...??

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du løse dette uten å gi penger til arbeidsgivere der de er insentivert til å utnytte syke for billig arbeidskraft?

Anonymkode: d1125...e5a

Tja, man kan jo for eksempel stille krav i arbeidsmiljøloven. Eller man kan jobbe med å få flere bedrifter inn som IA bedrifter. 
Jeg skriver jo at det må legges flere ressurser på bordet. Jeg tror uansett at det vil lønne seg å bruke penger på større inkludering av uføre eller arbeidstilrettelegging enn å bruke penger på å sette en strek og si at vedkommende er uføre, ferdig med det. Det har også noe med det psykososiale å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hetsen ligger allerede i overskriften, som indirekte sier at det er for lett å bli uføretrygdet i dag, det er ikke reelle plager og sykdommer folk blir uføretrygdet for, liksom.

Det angir tonen i tråden. Som alltid følger folk opp med det ene verre enn det andre, om hva de mener er det beste for alle landets syke og uføre.....

Anonymkode: 77780...d4c

Det er ingen hets i overskriften. At du feiltolker den slik er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du løse dette uten å gi penger til arbeidsgivere der de er insentivert til å utnytte syke for billig arbeidskraft?

Anonymkode: d1125...e5a

Dette er jo det evige problemer i disse trådene om uføre.

"Altfor mange uføre! De burde kunne ta seg en jobb om de har restarbeidsevne!"

"Joda, men hvem vil ha dem? Arbeidsgivere er ikke interessert i søkere med store CV-hull, som krever tiltrettelegging og kanskje har mer sykefravær enn øvrige ansatte. Skal disse kunne komme i jobb, må staten trå til med økonomiske insentiver, i form av belønning, eller eventuelt straff om disse søkerne diskrimineres."

"Hva! Jeg jobbet meg opp på egenhånd, og har jobbet siden jeg var tolv! Hvorfor skal man sy puter under armene på de uføre?!"

Da jeg jobbet som norsklærer for fremmedspråklige, husker jeg FrP tok til orde for store kutt i undervisningsbudsjettene, som de senere implementerte da de kom i regjering. Samtidig har de også klaget hele veien over at de late innvandrerne ikke gidder å lære seg norsk. Forstå det den som kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Buldre skrev:

Det er ingen hets i overskriften. At du feiltolker den slik er en annen sak.

Det er nå lettere å forstå hvorfor det klages over hets. Alt er hets, skjønner jeg.

Anonymkode: 1764c...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå lettere å forstå hvorfor det klages over hets. Alt er hets, skjønner jeg.

Anonymkode: 1764c...642

Jepp, selv om det ikke på noen som helst måte passer inn i definisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...