AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Da var permisjonen tilbake, og jeg har nå kommet tilbake i jobb. Har fått en del av stillingen på en ny plass da det ble behov for min fagkunnskap noe jeg trives godt med. Men etter å ha jobbet der i 5 uker har jeg blitt vant til at samtlige av personale hilser ikke, sier ikke hade, og rett og slett overser meg. Flere snakker til meg på en nedlatende måte, litt hånete, og nærmest gjør narr av at jeg må dra hjem to timer før for ammepermisjon. I dag ble jeg direkte snakket til på en vond måte. Hun jeg jobbet med spurte meg for andre gang hvorfor jeg skulle dra hjem to timer før, og hun snakket litt negativt til meg og var veldig ambivalent. Jeg konsentrerte meg om å være snill pike og ikke si noe om helst tilbake selv om det gjøre vondt og magefølelsen var ikke bra. Mest av alt hadde jeg lyst til å gråte. Før jeg begynte i jobb fortalte sjefen at hun skulle tilrettelegge så godt som mulig for at jeg ikke dra to timer før da sønnen min ikke tar flaske, og er veldig avhengig av puppen. Nå ser jeg at folk er lei, og de har nok snakket bak meg om at de misliker at de må dra på jobb lengere. Jeg forstår de veldig godt, og jeg ønsker ikke å lage dårlig stemning men dette fortjener jeg faktisk ikke. Jeg hadde gledet meg veldig til å komme tilbake i jobb, og jeg trives godt med arbeidsoppgavene, plassen, folkene og alt annet men dette har begynt å tære på meg dessverre. Det er ikke gøy å komme på jobb og folk hilser nærmest ikke på meg, og om noen hilser så er dette med en negativ tone (Ikke alle, men flere) Sjefen har sendt mail og forklart at de må jobbe to timer lengere og at de får overtidsbetalt for dette, og dette er arbeidsgivers måte å tilrettelegge på. Men istedenfor å rette misnøye mot sjefens måte å gjøre det på er det jeg som får all dritten. Jeg blir rett og slett behandlet dårlig på jobb, og jeg vil på en måte ikke si ifra meg lovrettet fri med barne heller. Men hva annet kan jeg gjøre når flere på jobb er mindre hyggelige mot meg. Mest av alt har jeg lyst å bare glemme alt og bare møte opp på jobb og late som ingenting, men jeg jobber fulltid og jobben er mitt andre hjem. Hva bør jeg gjøre? Er jeg urimelig, eller bør sjefen gjøre noe, eller jeg? Anonymkode: 3f9bf...c25 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Dette er det strengt tatt sjefen som må ordne opp i. Men hvorfor tar du ikke en time i hver ende? Ungen må jo ha mat tidlig også? Anonymkode: a95f8...e51 33
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det strengt tatt sjefen som må ordne opp i. Men hvorfor tar du ikke en time i hver ende? Ungen må jo ha mat tidlig også? Anonymkode: a95f8...e51 Det var det jeg tenkte i starten, men begynner så tidlig at ingen andre kommer på jobb samtidig så lar seg ikke gjøre av praktiske årsaker på jobb dessverre. Har en jobb som er veldig sårbar og avhenger av oss i Bergen på et slags mini "sykehjem". Er også best å ta det på slutten av dagen da babyen savner mor og skal få amme da. Anonymkode: 3f9bf...c25 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er for ammefri, men syns det er veldig merkelig og urimelig at sjefen krever overtid på de andre... Hadde syntes at det var ganske urettferdig selv. De har ikke rett til å være slemme mot deg, men at de protesterer er ikke rart. Jeg hadde tatt det opp med verneombud, og fagforbund. Dette høres ikke lovlig ut Anonymkode: 05c89...3bb 72
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 30. juli 2020 Dersom dette skaper misnøye blant de andre ansatte så er det jo elendig håndtert av lederen din. Det er ikke kollegaene dine sitt problem at du må dra hjem tidligere for å amme, og også et temmelig svakt grunnlag å pålegge noen andre å jobbe 2 timer overtid på. Jeg hadde i alle fall ikke hatt mulighet til å være på arbeidsstedet i to timer ekstra per dag over en lengre tidsperiode. Kollegaene dine har også et liv, egne barn osv., og det blir helt feil av lederen din å pålegge de andre merarbeid i stor skala for å dekke opp for ditt fravær. Anonymkode: 73ad9...fcb 51
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Jeg ville rådført meg med verneombud og tillitsvalgt. Sjefen håndterer dette elendig. Anonymkode: b5585...f95 15
smilo Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Hvorfor må de andre jobbe overtid? Din ammefri skal jo ikke utgjøre så mye at flere andre må jobbe overtid? Og hvordan løste de dette mens du enda var i permisjon? 25
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Ts her Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre videre for å prøve å nøste opp i dette. Og jeg er redd det blir "vanskeligere" å komme på jobb om dette ikke tas tak i før det blir større og kanskje mer utfordrende. Før ferien var det ikke så ille, og det var litt enklere sosialt med flere. Men etter jeg kom tilbake fra ferie ble flere enda mer "negative" i væremåten mot meg og jeg har ikke gjort noen galt eller sagt noe som helst annet enn å være snill og hyggelig. Beklager at jeg skriver så rotete og usammenhengende, men slik blir det bare i dag. Det som er så vanskelig er at flere kan jeg ikke direkte ta noen på, men det er stemningen når jeg kommer inn som biter meg i nakken. Det blir veldig stille, flere snakker ikke på en stund, og noen begynner å forlate rommet osv. Noen er hyggelige og bryr seg fint lite, mens de som er der mest er veldig misfornøyde. Ene jeg jobbet med orket ikke å overbringe beskjeder en gang, og skygget banen bare jeg nærmet meg. Jeg tok direkte opp med vedkommende hvorfor det var så dårlig steming mellom oss, men det kunne ikke vedkommende merke.. Så ble det stille og personen forduftet og siden jeg har ikke sett mer til denne ansatte. Er det noe galt med meg tenker jeg? Står det at jeg er en idiot, eller er det bare noen som har bestemt seg for at de skal legge meg ut for hat siden jeg får innvilget ammepermijson... Er ganske lei meg pga dette, og hvis dette fortsetter kommer jeg ikke til å klare å stå i jobb, og jeg vil mest sannsynlig bli sykmeldt. Har lyst å få til å stå i jobben, men dette er vanskelig og jeg trenger alle råd takk. Anonymkode: 3f9bf...c25 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 En arbeidsplass er en plass hvor man jobber, ikke en plass hvor man er bestevenn med alle. Så å forvente at alle er supeehyggelige, er ikke realistisk. Når det kommer til hvorfor de er sure på deg, så er det fordi du er grunnen til hvorfor de må være der lengre. Du kan dra hjem og ha fri, mens de må være på jobb. Det er rett og slett du som har et barn som er snart ett år (antar jeg), som ikke har lært opp barnet å drikke fra flaske. Din dårlige håndtering av saken går utover deres fritid. Dette er faktisk første gang noensinne jeg hører om at noen får dra tidligere for å amme, mens andre på jobb må jobbe overtid for å dekke opp for deg. Hadde jeg vært dem, hadde jeg vært rasende. Men når det er sagt, så er det sjefen din som har tullet. Du skulle ikke hatt ekstra fri, og de skulle ikke hatt overtid. Så det er en god ide å snakke med sjefen. Anonymkode: b4cc2...0e2 28
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom dette skaper misnøye blant de andre ansatte så er det jo elendig håndtert av lederen din. Det er ikke kollegaene dine sitt problem at du må dra hjem tidligere for å amme, og også et temmelig svakt grunnlag å pålegge noen andre å jobbe 2 timer overtid på. Jeg hadde i alle fall ikke hatt mulighet til å være på arbeidsstedet i to timer ekstra per dag over en lengre tidsperiode. Kollegaene dine har også et liv, egne barn osv., og det blir helt feil av lederen din å pålegge de andre merarbeid i stor skala for å dekke opp for ditt fravær. Anonymkode: 73ad9...fcb Ja, jeg er enig men da skal dette gå utover meg? Jeg tror og mener at leder har prøvd å få dette til å fungere, men det har ikke fungert i praksis. Men alt har gått utover meg framfor tilbakemelding til sjefen. Jeg føler jeg har to valg her. 1. Gå glipp av ammefri som jeg har lovfestet rett på for å bli bedre likt av de ansatte, og for å hjelpe til at de får mindre arbeidsdag fordi jeg synes også at dette er dumt at de må gå lengre dager selv om de får overtidsbetalt. (ingen har barn så takk gud) 2. Fortette med ammefri og bli skviset ut av gruppa, og eventuelt bli sykmeldt fordi jeg og barnet ikke får den tiden vi opprinnelig skulle ha sammen da babyen ikke tar flaske og avhenger av puppen. 3. Dette er kanskje litt overdrivet men jeg vet at det er saken hos flere. Vær svak og gi opp, sykmeldes 50% pga arbeidsrelatert stress og dårlig miljø som har ført til dårlig helse. Anonymkode: 3f9bf...c25 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En arbeidsplass er en plass hvor man jobber, ikke en plass hvor man er bestevenn med alle. Så å forvente at alle er supeehyggelige, er ikke realistisk. Når det kommer til hvorfor de er sure på deg, så er det fordi du er grunnen til hvorfor de må være der lengre. Du kan dra hjem og ha fri, mens de må være på jobb. Det er rett og slett du som har et barn som er snart ett år (antar jeg), som ikke har lært opp barnet å drikke fra flaske. Din dårlige håndtering av saken går utover deres fritid. Dette er faktisk første gang noensinne jeg hører om at noen får dra tidligere for å amme, mens andre på jobb må jobbe overtid for å dekke opp for deg. Hadde jeg vært dem, hadde jeg vært rasende. Men når det er sagt, så er det sjefen din som har tullet. Du skulle ikke hatt ekstra fri, og de skulle ikke hatt overtid. Så det er en god ide å snakke med sjefen. Anonymkode: b4cc2...0e2 Man er LOVFESTET rett til ammefri fram til barnet er 1 år. Så alle skal hvis de har behov for de dra hjem tidligere. Men ja, jeg synes også dette er merkelig. Anonymkode: 3f9bf...c25 31
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Ts her Jeg synes også at ledelsen har håndtert dette veldig dårlig. Jeg kunne ha fått fri på andre områder framfor akkurat denne løsningen. Jeg føler at det å pålegge andre å gå to timer før er feil, og dette har jeg sagt ifra om. Men jeg synes også det er feil å mobbe ut meg fordi jeg har lovfestet rett til ammefri. Mulig det ikke lar seg gjøre med ammefri der jeg jobber, men da må det tilrettelegges på andre områder. Anonymkode: 3f9bf...c25 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Så ungen din er så avhengig av puppen at den går hele dagen uten mat? Ellers mener DU barnet er avhengig av puppen. Jeg ville også ha vært irritert over en som må faktisk dra TO TIMER tidligere fra jobben, og håper snart denne ordningen tar SLUTT. Anonymkode: 013be...c3b 31
smilo Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Dette synes jeg du skal ta med sjefen. Det er hens måte å løse dette på som fører til at du blir uglesett 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har ingen råd, men kan si at jeg som deg ikke fikk sosialt innpass på jobb etter permisjon. Jeg sluttet og begynte i ny jobb. Anonymkode: f191a...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man er LOVFESTET rett til ammefri fram til barnet er 1 år. Så alle skal hvis de har behov for de dra hjem tidligere. Men ja, jeg synes også dette er merkelig. Anonymkode: 3f9bf...c25 Det forstår jeg! Du gjør ikke noe feil med å holde deg til lovverket. Men likevel, dette er ikke rettferdig da du får fri og de må jobbe ekstra. Du viser ingen forståelse for deres side av saken her og opptrer svært egoistisk, synes jeg. Ikke bare nekter du å ta noe form for ansvar eller vise forståelse, men du mener også de bør behandle deg bedre - eller så sykemelder du deg og så kan de bare ha det så godt. Jeg hadde ikke ønsket å verken jobbe med deg, eller ha deg som ansatt basert på hvordan du fremstiller deg selv her. Men igjen, det er likevel sjefen som må finne en løsning. Mine personlige følelser ovenfor deg har ikke noe å si på hva som er rett og galt. Anonymkode: b4cc2...0e2 29
smilo Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så ungen din er så avhengig av puppen at den går hele dagen uten mat? Ellers mener DU barnet er avhengig av puppen. Jeg ville også ha vært irritert over en som må faktisk dra TO TIMER tidligere fra jobben, og håper snart denne ordningen tar SLUTT. Anonymkode: 013be...c3b Dette er som skrevet over en lovfestet rett hun har, så hun gjør ingenting galt. At de andre må jobbe overtid for å komme i mål er derimot sjefen sin hodepine. Mulig sjefen bør ta den overtiden da. 27
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så ungen din er så avhengig av puppen at den går hele dagen uten mat? Ellers mener DU barnet er avhengig av puppen. Jeg ville også ha vært irritert over en som må faktisk dra TO TIMER tidligere fra jobben, og håper snart denne ordningen tar SLUTT. Anonymkode: 013be...c3b Så lenge melk, og da helst morsmelk, skal være hovednæringen til baby, kommer ikke denne ordningen til å ta slutt - heldigvis! Men vi kam jo slå et slag for lengre permisjon, så baby får hva som er best for den. Og nei, beklager å si det til den over men ikke alle babyer kan læres til å ta flaske. Fin utopi, men noen nekter. Akkurat som at noen nekter smokk. Anonymkode: 11954...c49 31
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #19 Skrevet 30. juli 2020 Hadde blitt sur jeg også dersom jeg ble pålagt å jobbe overtid fordi en kollega skal ha ammefri. Anonymkode: 7a479...3e3 32
smilo Skrevet 30. juli 2020 #20 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde blitt sur jeg også dersom jeg ble pålagt å jobbe overtid fordi en kollega skal ha ammefri. Anonymkode: 7a479...3e3 Det hadde jeg også blitt, men det er ikke TS som er skyld i det. Det er sjefen. 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå