Gå til innhold

50+, Hvordan ligger vi an økonomisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du innenfor IT, når dere har 180.000 utbetalt (pr mnd?)?

Anonymkode: 998fb...2cf

Er det lov å gjette;) SAP konsulent og privatpraktiserende lege? (F.eks øyenlege, de tjener boksen!). 

Anonymkode: 4f7a8...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Hvordan er det å ha så mye penger at man bare kan bruke uten å tenke kroner?

Anonymkode: 49e63...204

Jeg er født fattig og det var ikke alltid vi fikk mat hver dag da jeg vokste opp, og frykten for å havne der igjen er stor. Så jeg/vi er forsiktig med forbruk. 
 

Vi unner oss selvsagt noe innimellom, men jeg syns det er ubehagelig å bruke mye penger. 

Anonymkode: a3556...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig, men her inne kan man jo ikke stole på hva folk sier. Uten utdannelse og jobber i IT? Er det som hacker da :)  Nå kjenner jeg ikke dette miljøet, men å jobbe med IT systemer uten noen formell utdanning er vel ikke i nærheten av vanlig. Dessuten så ung og den lønna der? Da må du ha egne ferdigheter bygget opp over tid, og hatt ekstrem flaks med å finne en arbeidsgiver som er villig til å betale for det. 840 tusen i året er det ikke mange som klarer å rekke opp til å løpet av livet en gang.

Anonymkode: ab146...b42

Utviklere er svært ettertraktet. Noen har visst bare en talent for dette og firmaet bryr seg ikke om bakgrunnen, bare du er flink. Slik jeg har forstått det, er det et lite utvikler-miljø i Norge og ansettelser går på anbefalinger via bekjente. 
 

Er man dyktig, er det mange firmaer som kaster penger etter disse folka☺️ 
 

Har en nevø som er innen samme bransje.

Anonymkode: a3556...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utviklere er svært ettertraktet. Noen har visst bare en talent for dette og firmaet bryr seg ikke om bakgrunnen, bare du er flink. Slik jeg har forstått det, er det et lite utvikler-miljø i Norge og ansettelser går på anbefalinger via bekjente. 
 

Er man dyktig, er det mange firmaer som kaster penger etter disse folka☺️ 
 

Har en nevø som er innen samme bransje.

Anonymkode: a3556...d07

Vet akkurat det, men det er ekstremt få slike. Så må de ta formell utdannelse i dette løpet tipper jeg for å få de formelle papirene. Det må være slitsomt å kontrollere alt disse gjør? For lage de programmer uten en formell utdannelse, og de fucker opp noe skikkelig hva skjer da? Det blir vel en juridisk sak som firmaet da kommer til å tape. Mange som er gode på ting som de ikke har formell utdannelse på, men kan ikke bruke dette profesjonelt uten en ansvarlig som sjekker jobben og godkjenner det. Uansett høres ut som en drøy lønn uten noe papirer på at man kan jobben sin.

Anonymkode: ab146...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, singel og i 50 årene

1. Verdi i bolig : aner ikke, men gjetter på rundt 2 -2,5 mill. Nedbetalt. (Verdivurdering for en del år tilbake kom på 1,9 mill) 

2. Fond: ca  90 000

3. Aksjesparekonto (fond): 270 000 

4. Aksjer: ca 70 000

5. Banksparing: 1,3 mill

6. Andre verdier ( bil): Ca 150 000 :vetikke: 

7. Inntekt: 43 000 utbetalt /mnd

8. Samlet gjeld: ca 45 000 (billån)

Anonymkode: dae6b...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig jobb når man får utbetalt 60.000 i mnd. Kan du si bransje eller yrke etc?

Jo, det er høyt. Alder i seg selv gir ikke høyere lønn. Jobber selv som fagkonsulent/rådgiver i Oslo og kan max få utbetalt 550.000 i året etter full ansiennitet. Dere har det dobbelte.

Anonymkode: 49e63...204

Jeg er 29 år og jobber som rådgiver i fylkeskommunal sektor. Tjener 575 000,- i året...ikke Oslo-området. Så man kan absolutt tjene mer enn 550 000 som rådgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Singel, 52 år

Gjeldfr leilighet, verdi ca 2,8 mill, sparing i fond ca 480 000, bufferkonto 115 000

Anonymkode: f5830...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en tråd egentlig helt innafor. Det er naturlig at par i 50 årene har betydelig mer verdier enn de i 30 åra. Noe annet ville vært unaturlig både fordi vi 50 åringer har opplevd en eventyrlig boligprisvekst, men også har vi hatt 20 år mer i arbeidslivet. På 90 tallet gikk det ikke så mye penger på reis eller oppussing som jeg har inntrykk av at det gjør i dag. Ei heller et stort merkepress eller rivende teknologisk utvikling som er dyrt å henge med på. 
 

Jeg svarer deg anonymt. Par rett over 50. Bolige(er) etter fratrukket gjeld ca 20 mill

Fond ca 5 mill

Banksparing 2-300 000 (vi setter det meste over i fond) 

inntekt ca 180 000

Andre verdier biler/båt/hytte. Ca 6,5 mill. 

Anonymkode: d34da...9db

Jeg ser at jeg har et godt stykke igjen:) 
Har en god venn som har 90,000kr/mnd utbetalt. Han har massiv forbrukslån, helt sykt! 
 

Et par med 3 små barn flyttet inn i et huset 50 meter fra mitt huset. Paret er i begynnelsen av 40, alle 3 barna er på barneskole alder. De kjøpte huset for 10 mil som var et oppussings objekt. De brukte ca 10 mil å pusse opp. Bygget ute og inne, tomt er stort. Så ungt par.
 

Det bor mange i Norge som har svært god råd. Det skal vi være veldig glad for !!! De alle fleste av dem er svært oppegående, smart, hardt arbeidende, mange av dem har bygget opp mange arbeidsplasser(!!) og betaler ufattelige mye i skatt til felles kasse. Tenk, bare tenke hvis «alle» jobber i det offentlig... hvis «alle» har kun interesse , kompetanse og evne å stå i «vanlig» jobb.. hvordan vil Norge har vært???? Det har ingenting med å se ned på «vanlige» jobber, hvis du må misforstå hva jeg prøver å si, så være så god :)  

Anonymkode: 5f6ab...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet akkurat det, men det er ekstremt få slike. Så må de ta formell utdannelse i dette løpet tipper jeg for å få de formelle papirene. Det må være slitsomt å kontrollere alt disse gjør? For lage de programmer uten en formell utdannelse, og de fucker opp noe skikkelig hva skjer da? Det blir vel en juridisk sak som firmaet da kommer til å tape. Mange som er gode på ting som de ikke har formell utdannelse på, men kan ikke bruke dette profesjonelt uten en ansvarlig som sjekker jobben og godkjenner det. Uansett høres ut som en drøy lønn uten noe papirer på at man kan jobben sin.

Anonymkode: ab146...b42

Har du noengang fått med deg en sak i media om en utvikler uten en formell utdannelse som «fucker opp skikkelig» ? 
 

Hva med talentfulle fotballspillere uten en formell utdannelse? De fucker da stadig opp ting på banen uten at det får katastrofale følger🤪

 

Anonymkode: a3556...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det, og de færreste jeg kjenner «kommer til å nye godt» av sine foreldre.

Jeg har god utdanning og er flink til å leve nøkternt og spare, så det skal nok gå helt fint til slutt. Jeg unner så klart andre å ha tjent og spart godt, selv om innlegget mitt fremstår veldig bittert.


Men når man må lage en tråd på KG for å stille det spørsmålet TS har stilt.... hvis du ikke vet svaret på det selv, så er du enten totalt blottet for innsikt og kunnskap om samfunnet du lever i, rett og slett dum , eller du er klar over at du sitter godt i det og ønsker å få det bekreftet. Jeg heller mot sistnevnte.

Ser TS også har skrevet at foreldrene deres ikke har noen formue, bare et stakkars gjeldsfritt hus til 4 og 8 mill. Ergo, foreldrene dine HAR en solid formue.
 

Sorry, men slikt som dette er så provoserende å lese. 

 

Anonymkode: 0a507...ac2

Enig.. Alle besteforeldrene mine er døde, foreldrene mine har et hus til verdi 5 millioner, men mesteparten er det lån på. Dog har jeg 7 søsken. Forloveden min sine foreldre har også hus til 5 mill, men han har 5 søsken og. Har ikke fått og får ikke en eneste krone av noen foreldre for å komme seg inn på boligmarkedet eller lignende, for de har ikke råd. Også synes TS at det å arve 6 millioner til sammen fra foreldrene er lite... Ikke at arven til foreldrene til TS har noe med boligmarked å gjøre, men herregud hvor mye lettere det var å komme seg inn på boligmarkedet og jobbmarkedet for 30 år siden. Det kan ikke en gang sammenlignes med når jeg er ferdig utdannet om 4 år

Anonymkode: fa7c5...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Singel, 52 år

Gjeldfr leilighet, verdi ca 2,8 mill, sparing i fond ca 480 000, bufferkonto 115 000

Anonymkode: f5830...1d5

Høres helt normalt ut!

Anonymkode: 998fb...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor bruker dere tiden på KG??

Anonymkode: bab57...78f

Folk med høy inntekt har vel også lov til å koble av, spesielt i ferietiden ..?

Er mer skeptisk til dem som bruker flere dager i strekk til kverulering på KG (uavhengig av årstid) og samtidig påstår de er velutdannet, har millionlønn og omfangsrikt nettverk samtidig som de gjerne gir uttrykk for både manglende allmennkunnskap og elendige skriveferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig, men her inne kan man jo ikke stole på hva folk sier. Uten utdannelse og jobber i IT? Er det som hacker da :)  Nå kjenner jeg ikke dette miljøet, men å jobbe med IT systemer uten noen formell utdanning er vel ikke i nærheten av vanlig. Dessuten så ung og den lønna der? Da må du ha egne ferdigheter bygget opp over tid, og hatt ekstrem flaks med å finne en arbeidsgiver som er villig til å betale for det. 840 tusen i året er det ikke mange som klarer å rekke opp til å løpet av livet en gang.

Anonymkode: ab146...b42

I IT-bransjen er utdanning nærmest bortkastet. Det er ikke vanlig at en 23 åring tjener 840.000 i året uten utdanning, men det forekommer oftere i IT-bransjen. 

Jeg fikk min første jobb innenfor IT som 17 åring via bekjente, da tjente jeg svært lite. Etterhvert som jeg brukte store deler av fritiden min på lære meg de nyeste teknologiene, så fikk jeg bedre muligheter. Jeg brukte denne referansen til å søke nye jobber, og det var ikke enkelt. Først måtte jeg bygge opp en CV og flere gode referanser, deretter jakte på lønn. 

Jeg jobber nå som sikkerhetskonsulent og med maskinlæring innenfor finansbransjen. Der er de villig til å gi meg denne lønna, da det er skrikende etterspørsel etter denne type IT-kompetanse. Det er noen flere enn bare meg som er selvlærte (altså som ikke har utdanning) som jobber her. Det er vanlig at folk uten utdanning jobber i IT-bransjen med høy lønn (600k+), særlig i Oslo.

I offentlig sektor er det krav om utdanning, men der er også lønnen lav.

Anonymkode: 998fb...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med så mye inntekt burde dere vel kunne spart mye mer ?

28 000 kr inn her i mnden

nedbetalt leilighet på 6 mill

og 500 000 i sparing

44 år

Anonymkode: dc6e0...d5f

Hvor har du fått penger fra? De 6 mill i boligen?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller? Jeg er 23 år og har ingen utdanning tjener mer enn deg (inntekten min er 840.000) da jeg arbeider innenfor IT.

Anonymkode: 998fb...2cf

Du tjener bra, men er ikke så opplyst er du?

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ti10 skrev:

Folk med høy inntekt har vel også lov til å koble av, spesielt i ferietiden ..?

Er mer skeptisk til dem som bruker flere dager i strekk til kverulering på KG (uavhengig av årstid) og samtidig påstår de er velutdannet, har millionlønn og omfangsrikt nettverk samtidig som de gjerne gir uttrykk for både manglende allmennkunnskap og elendige skriveferdigheter.

Jeg er enig med det meste du skriver, men ikke det sistnevnte. Det er flere som har skrivevansker og som tjener millionlønn, og det trenger ikke å være sammenheng mellom skriveferdigheter og lønn. En fisker f.eks. trenger ikke gode skriveferdigheter for å få millionlønn i Norge. 

Anonymkode: 998fb...2cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer. Men selv om man har store verdier og høy lønn så bruker man ikke nødvendigvis uten og tenke. Samboer og jeg ligger over snittet på både inntekt og formue, men forbruk faller ikke så lett for oss. Så det hender jeg tenker at jeg skulle ønske vi bare kunne «unne» oss litt mer av og til. F.eks denne sommeren satte vi av 100.000 til hva vi måtte ha lyst til, vi har ikke brukt en krone... så nå gir vi opp og fører det tilbake på aksjespare kontoen. Vi hadde også satt av 500.000 til ny bil, det fikk vi heller ikke kjøpt. Høres sikkert litt teit ut. Så hvis det noensinne kommer et omvendt program av luksusfellen melder jeg oss på;)

Anonymkode: 4f7a8...742

Tenkte ikke på store ring som bil etc, men hverdagslige ring som å handke det man vil på butikken uten å måtte tenke pris hele tiden, unne seg nye plagg når man tilfeldigvis kommer over noe man liker, invitere venner på litt ekstra god mat, kjøre en spontantur til en annen by, unne seg kaffe på vei til jobb en kald vintermorgen osv  Det kaller jeg luksus.

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med det meste du skriver, men ikke det sistnevnte. Det er flere som har skrivevansker og som tjener millionlønn, og det trenger ikke å være sammenheng mellom skriveferdigheter og lønn. En fisker f.eks. trenger ikke gode skriveferdigheter for å få millionlønn i Norge. 

Anonymkode: 998fb...2cf

Du har et poeng, men en fisker har heller ikke mange års universitetsutdanning (vanligvis). Men jeg er fullt klar over at det finnes yrker der man tjener godt uten utdanning, og at man kan tjene godt uten å skrive perfekt norsk.

Jeg mener disse som prøver å fremstille seg som ekstremt vellykkede på så å si alle områder, dvs.  både karrieremessig, økonomisk og sosialt, samtidig som de avslører seg selv i innleggene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet akkurat det, men det er ekstremt få slike. Så må de ta formell utdannelse i dette løpet tipper jeg for å få de formelle papirene. Det må være slitsomt å kontrollere alt disse gjør? For lage de programmer uten en formell utdannelse, og de fucker opp noe skikkelig hva skjer da? Det blir vel en juridisk sak som firmaet da kommer til å tape. Mange som er gode på ting som de ikke har formell utdannelse på, men kan ikke bruke dette profesjonelt uten en ansvarlig som sjekker jobben og godkjenner det. Uansett høres ut som en drøy lønn uten noe papirer på at man kan jobben sin.

Anonymkode: ab146...b42

Det er ikke slik det fungerer hvis du jobber som utvikler.

Jobber selv som utvikler, dog med utdannelse. I det private er det ingen absolutte krav til utdannelse. Hvordan du har ervervet kunnskapen er underordnet. 

Det er også manko på (gode) utviklere. Det er ikke enkelt å finne personer og dette er også med på å presse opp lønningene, spesielt i større byer, f.eks. Oslo. 

Anonymkode: 050e0...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte ikke på store ring som bil etc, men hverdagslige ring som å handke det man vil på butikken uten å måtte tenke pris hele tiden, unne seg nye plagg når man tilfeldigvis kommer over noe man liker, invitere venner på litt ekstra god mat, kjøre en spontantur til en annen by, unne seg kaffe på vei til jobb en kald vintermorgen osv  Det kaller jeg luksus.

Anonymkode: 49e63...204

Da forstår jeg. Det du nevner kaller vi og luksus:) og det å ha lavt forbruk har gjort at jeg setter mye mer pris på den type ting, så takk for påminnelsen. 

Anonymkode: 4f7a8...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med det meste du skriver, men ikke det sistnevnte. Det er flere som har skrivevansker og som tjener millionlønn, og det trenger ikke å være sammenheng mellom skriveferdigheter og lønn. En fisker f.eks. trenger ikke gode skriveferdigheter for å få millionlønn i Norge. 

Anonymkode: 998fb...2cf

Noen høres veldig bitter ut.  Jeg skriver ikke norsk på jobb, arbeidsspråket mitt er engelsk. Norsk er ikke mitt morsmål, lærte norsk i voksen alder. Verden er større enn Norge. Man kan komme veldig langt med kun engelsk i Norge faktisk, avhengig fagfelt og kompetanse. Kanskje det er en stor overraskelse for flere? ;) I sosialt sammenheng er det triveligere å snakke norsk med nordmenn, synes jeg.  :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...