Gå til innhold

50+, Hvordan ligger vi an økonomisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, ti10 said:

Folk med høy inntekt har vel også lov til å koble av, spesielt i ferietiden ..?

Er mer skeptisk til dem som bruker flere dager i strekk til kverulering på KG (uavhengig av årstid) og samtidig påstår de er velutdannet, har millionlønn og omfangsrikt nettverk samtidig som de gjerne gir uttrykk for både manglende allmennkunnskap og elendige skriveferdigheter.

Hvis man kjenner til utdanningssystem og internasjonalt arbeidsliv i Norge, er det ikke vanskelig å forstår det. For de som ikke vet så mye, er det klart veldig snodig å se sammenheng her. 
 

Da jeg gikk på universitetet i Norge (UiO og UiB ) , kunne alle velge eksamen skulle være på engelsk eller norsk. 90% Pensumbøker  var på engelsk, men undervisning var på norsk. Norske professorene er jo flytende i engelsk, selvfølgelig . Det betyr man kunne  ta hele norsk høyere utdanning uten å kunne perfekt norsk. Kunnskap er uavhengig perfekt norsk.

Arbeidsliv i Norge er veldig forskjell fra sted til sted. De internasjonale selskapene i Norge har engelsk som arbeidsspråk, både skriftlig og muntlig. ofte svært høy utdannings ansatte fra utland med høy lønn uten å kunne et ord norsk. De lærer litt norsk for å trives bedre. De er ikke avhengig av kunne norsk i det hele tatt. Men norsk gjør hverdags liv i Noregs triveligere. :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For resten, har jeg lyst å nevne , da jeg var studenter i Norge, forsto jeg lite undervisning som var på norsk.  Det ble mye mer arbeid på egen hånd. Men mine karakter var en god del bedre enn mine norske medstudenter :) som har norsk som morsmål, som forsto hver eneste ord på undervisning.. litt stolt er jeg pga det, ja! Og vet du hva, jeg klarte å gjennomføre studien før normal studietid. Heldigvis ble karakter på eksamen gitt basert på selv innhold, ikke norsk språk:)  Det ofte er en god grunn til vi er hvor vi er nå i dag.  
 

Verden er større enn vi tror.. ikke dømme fordi vi selv ikke vet bedre :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje enda mer uhørt for noen er at det finnes Mange mastergrader i Norge som undervises på engelsk .. norske professorer og norske og utenlandsk studenter snakker engelsk med hverandre, alle eksamen kun på engelsk, hørte om det? Utenlandske Studenter kommer til Norge for å ta en mastergrad uten å kunne et ord norsk. Mange av dem får jobb i Norge etter utdanning. 
 

Jeg forstår at hvis man ikke har noe som helst med høyre utdanning eller internasjonalt arbeidsliv å gjøre, da er det ikke så lett å forstå hvordan det er mulig å ha så god lønn uten å kunne godt norsk i Norge. Når vi vurderer kandidater til godt betalt internasjonal jobb, er engelsk kunnskap som er avgjørende, kan ikke bryr oss mindre om norsk språk. Kjenner noen med Ph.D grad fra Bangladesh tjener 1,2 mil krone/år, uten å kunne et ord norsk. Kjenner noen fra Iran med Ph.D grad som eier huset til 17 mil. De kunne mindre norsk enn meg. :) 
 

Norge er større enn du tror.. verden er enda større :) Heldigvis !!

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller? Jeg er 23 år og har ingen utdanning tjener mer enn deg (inntekten min er 840.000) da jeg arbeider innenfor IT.

Anonymkode: 998fb...2cf

Jeg er adjunkt med tillegg. 

Anonymkode: 0233e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når jeg ser at andre gjør bra i noe områder hvor jeg har lyst å forbedre, det første jeg gjør er å være genuine nysgjerrig på å finne ut hva jeg kan lære av dem. Jeg ønsker å kunne spare litt mer, har fått noe investerings tips fra noen som har lykkes med det, tjente stor formue. Det hjelper ikke meg å være bitter at jeg ikke har like mye som dem.  De som gjør det Svært bra økonomisk får heller ikke noe dårligere selv om du ikke synes noe særlig om dem. 
 

Vi vet beste selv hva vi egentlig har det uansett økonomisk status, lykkelig eller ikke, uansett hva vi forteller andre.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Enig.. Alle besteforeldrene mine er døde, foreldrene mine har et hus til verdi 5 millioner, men mesteparten er det lån på. Dog har jeg 7 søsken. Forloveden min sine foreldre har også hus til 5 mill, men han har 5 søsken og. Har ikke fått og får ikke en eneste krone av noen foreldre for å komme seg inn på boligmarkedet eller lignende, for de har ikke råd. Også synes TS at det å arve 6 millioner til sammen fra foreldrene er lite... Ikke at arven til foreldrene til TS har noe med boligmarked å gjøre, men herregud hvor mye lettere det var å komme seg inn på boligmarkedet og jobbmarkedet for 30 år siden. Det kan ikke en gang sammenlignes med når jeg er ferdig utdannet om 4 år

Anonymkode: fa7c5...381

Ts her. Enig med deg at det var litt lettere å komme inn på boligmarked for 20 år siden da vi begynte å jobbe. Hver av oss hadde en startlønn (før skatt) mellom 300,000- 320,000 Kr jan 2000. Vet ikke hvor bra det var på den tida, ikke det beste betalt da, sånn grei, tror jeg .  vi kjøpte vår første bolig som kost 1 mil, langt utenfor Oslo sentrum på øst siden av byen. Det går an å bo utenfor ring 3. :) Vi var redd for å ta opp mye lån. Hadde vi kjøpte en leilighet i sentrum eller Sentrum vest da, hadde vi fått med oss mye mer økning i boligpris.

var det så lett å komme inn på jobbmarket da? Da vet du mer enn meg hvordan det var for 20 år siden. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, ti10 skrev:

Du har et poeng, men en fisker har heller ikke mange års universitetsutdanning (vanligvis). Men jeg er fullt klar over at det finnes yrker der man tjener godt uten utdanning, og at man kan tjene godt uten å skrive perfekt norsk.

Jeg mener disse som prøver å fremstille seg som ekstremt vellykkede på så å si alle områder, dvs.  både karrieremessig, økonomisk og sosialt, samtidig som de avslører seg selv i innleggene sine. 

Røkke har ingen formell utdannelse. Det har vel heller ikke Thon, Bill Gates, Fredriksen. De har vel folk til å svare for seg også. Hva med de?

Anonymkode: a3556...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Vi har likt når det gjelder verdien på bolig og fond og lån. Bufferkonto/sparekonto på nesten 500k. 
Lønna er 100k/måneden. 
 

Men vi er kun i 30/40 årene.

Anonymkode: a3556...d07

Dere har 500.000 på bankkonto? Noen spesiell grunn til at de ikke er investert bedre? Kortsiktig?

Anonymkode: 0b81c...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har 500.000 på bankkonto? Noen spesiell grunn til at de ikke er investert bedre? Kortsiktig?

Anonymkode: 0b81c...a91

Vi bruker den som bufferkonto til alt. Og hvis vi skulle ha behov for mye penger asap uten å måtte kontakte banken om lån. 
 

Kunne sikkert investert, men trenger ikke å gjøre det.

Anonymkode: a3556...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 50 år gift

Ble ufør april-19.

Utbetalt kr 24 000,- pr mnd

Hus ca kr 6 500 000,-

Rest huslån kr 500 000,-

Begynner med pensjonssparing nå. 

Kommer til å arve mellom  kr 7 000 000,- og 9 000 000,- vil bruke arven til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 469ec...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 50 år gift

Ble ufør april-19.

Utbetalt kr 24 000,- pr mnd

Hus ca kr 6 500 000,-

Rest huslån kr 500 000,-

Begynner med pensjonssparing nå. 

Kommer til å arve mellom  kr 7 000 000,- og 9 000 000,- vil bruke arven til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 469ec...f07

Jeg og alle i min familie er superfattige jo.

Anonymkode: 1b99c...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og alle i min familie er superfattige jo.

Anonymkode: 1b99c...ec5

Det var trist 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...