Gå til innhold

50+, Hvordan ligger vi an økonomisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vanlige jobber, ikke økonom, lege eller megler. Begge to har 7 års utdanning fra uni. :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Det er ikke vanlig jobb når man får utbetalt 60.000 i mnd. Kan du si bransje eller yrke etc?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ca 60,000 utbetalt for hver av oss per mnd . Det er ikke noe spesielt høyt, absolutt ikke for oss som er 51 år.  

Anonymkode: 5f6ab...f06

Jo, det er høyt. Alder i seg selv gir ikke høyere lønn. Jobber selv som fagkonsulent/rådgiver i Oslo og kan max få utbetalt 550.000 i året etter full ansiennitet. Dere har det dobbelte.

Anonymkode: 49e63...204

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig jobb når man får utbetalt 60.000 i mnd. Kan du si bransje eller yrke etc?

Jo, det er høyt. Alder i seg selv gir ikke høyere lønn. Jobber selv som fagkonsulent/rådgiver i Oslo og kan max få utbetalt 550.000 i året etter full ansiennitet. Dere har det dobbelte.

Anonymkode: 49e63...204

Har 6,5 år med høyere utdanning. 

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig jobb når man får utbetalt 60.000 i mnd. Kan du si bransje eller yrke etc?

Jo, det er høyt. Alder i seg selv gir ikke høyere lønn. Jobber selv som fagkonsulent/rådgiver i Oslo og kan max få utbetalt 550.000 i året etter full ansiennitet. Dere har det dobbelte.

Anonymkode: 49e63...204

Bransje, yrke eller stilling? Er dere ledere?

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrytepost; det er svært få som har reell formue godt over 10 mill og prøver å fremstille det som om de er dårlig stilt.  10 mill er ca netto livsløpsutbetaling for en lærer som har jobbet fra 1980 til 2020 for å sette det i kontekst.  Det er svært priviglert å ha så stor formue og løpende lønn som TS har.  Med så høy lønn er det trolig også en enda bedre pensjonsavtale enn de aller fleste som leser på KG.  Så å spørre om de har gjort det dårlig er som om normale nordmenn drar til Kongo og klager på at trydgen er dårlig i Norge.  TS har det et hav mye bedre enn de aller fleste med slike midler disponibelt.  Å nevne at de har noen hundre tusen i fond å samtidig si de ikke sparer noe særlig når hus og biler er nærmest nedbetalt er nedlatende.  Det er ca 180.000 som kan kalle seg dollarmillionærer i Norge i dag (privat formue over 10 mill)  mens hver 5: husholdning har negativ formue.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Hvorfor har dere så mye lån på bil, hytte, båt, campingvogn og bobil? Bruker dere jevnlig alle? Hadde det vært meg som var eier av alt, og måtte ha lån for å skaffe ville boliglånet vært større....

Anonymkode: 1511b...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere så mye lån på bil, hytte, båt, campingvogn og bobil? Bruker dere jevnlig alle? Hadde det vært meg som var eier av alt, og måtte ha lån for å skaffe ville boliglånet vært større....

Anonymkode: 1511b...682

Det er ikke gitt at de har alt det. Er vel bare satt opp som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er super flinke med penger, må jeg si!! 
 

Jeg ser at flere reagerer på samlet utbetalt mnd lønn på 120000 (60,000 hver) Det er ikke mye i Oslo og Bærum. Vi har 7 års utdanning fra uni., 50-55.  Ikke uvanlige for folk som har høy utdanning tjener over 1 mil etter 20 år i arbeidslivet. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Takk

Skal være sagt, vi bor på sentral på Vestlandet og kjøpte bolig under en mill da vi var i etableringsfasen, vi har begge kun yrkesutdanning å begynte i arbeidslivet tidligere enn de som studerte, om vi kunne "flyttet" huset til Oslo og omegn hadde det glatt steget 3 ganger i verdi

 

Anonymkode: d929b...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fantorang1 skrev:

Skrytepost; det er svært få som har reell formue godt over 10 mill og prøver å fremstille det som om de er dårlig stilt.  10 mill er ca netto livsløpsutbetaling for en lærer som har jobbet fra 1980 til 2020 for å sette det i kontekst.  Det er svært priviglert å ha så stor formue og løpende lønn som TS har.  Med så høy lønn er det trolig også en enda bedre pensjonsavtale enn de aller fleste som leser på KG.  Så å spørre om de har gjort det dårlig er som om normale nordmenn drar til Kongo og klager på at trydgen er dårlig i Norge.  TS har det et hav mye bedre enn de aller fleste med slike midler disponibelt.  Å nevne at de har noen hundre tusen i fond å samtidig si de ikke sparer noe særlig når hus og biler er nærmest nedbetalt er nedlatende.  Det er ca 180.000 som kan kalle seg dollarmillionærer i Norge i dag (privat formue over 10 mill)  mens hver 5: husholdning har negativ formue.

Åhnei, ts burde vite bedre enn å lage «skrytetråd» om seg og sitt, fordi noen kan bli krenka🙄

 

 

 

Anonymkode: a3556...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ca 60,000 utbetalt for hver av oss per mnd . Det er ikke noe spesielt høyt, absolutt ikke for oss som er 51 år.  

Anonymkode: 5f6ab...f06

Du bør seriøst stikke fingeren i jorda. Dere har statsrådlønn begge to. Begynner å tro dette er en tulletråd. 

Anonymkode: 30870...080

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Interessant å se at flere reagerer på min netto mnds lønn på 60,000kr, samtidig leser jeg at noen mener det er ikke uvanlig i store byer.
 

Grunnen til at jeg lurte på økonomiske statusen er at jeg så et innlegg om økonomisk status for de 30+, det var ganske mange som svarte. Da ble jeg nysgjerrig på de som er på min alder som er 50+. Overhode ikke meningen å skryte på noe som helst eller krenke på noen med lavere inntekt. Folk står vel fritt å dele det uansett inntekten. Det er ALTID noen føler seg krenket uansett hva.  For de fleste som har god lønn, ligger ærlig og hardt arbeide bak, og gjerne en lang utdanning , ikke minst mye studielån.

Nok om det. 
 

Noen lurte på hvilken bransjer vi jobber i. Jeg jobber som rådgiver for toppleder. Norsk er ikke mitt morsmål, jeg lærte norsk i voksen alder. :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har høy inntekt selvfølgelig, og kunne spart mye mer. Jeg skjønner ikke helt hva vi skal kommentere eller fortelle om. Vi er ca50, vi har kanskje 100 000 utbetalt tilsammen, vi har bolig verdt minst 13 mill (du tenker takst?), + hytte og slikt. Vi har penger i fond, penger på bok, litt lån osv, men det varierer jo, akkurat nå bygger vi ut og pusser opp, det går av sparepenger. Vi sparer til pensjon. Vi har barn, vi sparer ikke direkte til barna.

Men jeg vet utmerket godt at sammenlignet med veldig mange andre (også oss selv da vi var 30), er vi direkte velstående. Sammenlignet med folk med enda høyere inntekter er vi jo ikke det. Der vi bor er vi ganske gjennomsnittlige går jeg ut fra. Det er ganske uinteressant hva naboen har i banken. 

Anonymkode: 2e803...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 50 og samboer. Min del av boligen er verdt 350 000 etter lånet er betalt, jeg har ca 150 000 i buffer og ca det samme på fond og pensjonssparing. Og jeg føler meg rik, for jeg har aldri hatt så mye. Utbetalt mellom 32 000 og 40 000 etter hvor mye overtid jeg har. 

Så skrytetråden din får mitt bidrag også 😂

Anonymkode: bc3e8...0d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger nede på inntekt men har lite utgifter. Formue i eiendom og aksjer og en bufferkonto. Inntekten er variabel.

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 50 og samboer. Min del av boligen er verdt 350 000 etter lånet er betalt, jeg har ca 150 000 i buffer og ca det samme på fond og pensjonssparing. Og jeg føler meg rik, for jeg har aldri hatt så mye. Utbetalt mellom 32 000 og 40 000 etter hvor mye overtid jeg har. 

Så skrytetråden din får mitt bidrag også 😂

Anonymkode: bc3e8...0d8

Du har lite verdier for å ha utbetalt såpass, du har kanskje at lavere utbetaling det meste av arbeidslivet?

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K45 her. 500 000kr i boliglån. 270 000kr i fond og sparepenger. Ca 30 000kr utbetalt pr mnd. 1 barn. Ikke bil eller dyre vaner annet enn god mat.

Anonymkode: c6829...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts påstår at hun tjener godt over millionen, da forventer jeg at h*n klarer finne ut hvor medianlønn ligger. Og innser at egen lønn ligger i toppskiktet.

Dessuten blir det ikke nevnt en meget viktig ting, nemlig om man har arvet allerede. Har man bikket 50 har mange arvet foreldrene sine og store verdier har blitt fordelt. De som har størstedel av formuen i eiendom har nok ikke spart den selv men nyter godt av prisveksten.

Selv er vi et gift par på 48 og 52, begge med mastergrad. Begge jobber i staten og tilsammen tjener vi 1,3 million brutto. Vi har ikke arvet ennå og det blir uansett mindre beløp da begge har foreldre med lite formue og flere søsken. Huset vårt er verdt ca 4 million (vi bor landlig), har ikke lån lengre. Har en bufferkonto med 250.000 vi har spart opp de siste åra, men så har vi også 2 tenåringsbarn som er meget dyre i drift. 2 nye, rimelige biler uten lån. Jeg syns vi har det helt greit økonomisk mtp at alt vi har har vi opparbeidet selv.

Anonymkode: 1abe1...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.7.2020 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Vi har vanlige jobber, ikke økonom, lege eller megler. Begge to har 7 års utdanning fra uni. :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Hva slags utdanning har dere?

Anonymkode: 4d9d8...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts påstår at hun tjener godt over millionen, da forventer jeg at h*n klarer finne ut hvor medianlønn ligger. Og innser at egen lønn ligger i toppskiktet.

Dessuten blir det ikke nevnt en meget viktig ting, nemlig om man har arvet allerede. Har man bikket 50 har mange arvet foreldrene sine og store verdier har blitt fordelt. De som har størstedel av formuen i eiendom har nok ikke spart den selv men nyter godt av prisveksten.

Selv er vi et gift par på 48 og 52, begge med mastergrad. Begge jobber i staten og tilsammen tjener vi 1,3 million brutto. Vi har ikke arvet ennå og det blir uansett mindre beløp da begge har foreldre med lite formue og flere søsken. Huset vårt er verdt ca 4 million (vi bor landlig), har ikke lån lengre. Har en bufferkonto med 250.000 vi har spart opp de siste åra, men så har vi også 2 tenåringsbarn som er meget dyre i drift. 2 nye, rimelige biler uten lån. Jeg syns vi har det helt greit økonomisk mtp at alt vi har har vi opparbeidet selv.

Anonymkode: 1abe1...2fc

Ts her. Vi Har ikke arvet 1 krone. En av våre foreldre er fremdeles i live på begge sider. De har ikke høy formue. En har et hus som verdt 4 mil og den andre har en leilighet  verdt 8 mil. De er gjeldfrie. Vi har 3 søsken hver.  
 

Vi har 1 barn, tenåring også. 
 

Vi har opparbeidet alt selv også. Da vi begge to var studenter leide vi en 25 kvm kjellerleilighet, super lykkelige var vi da :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags utdanning har dere?

Anonymkode: 4d9d8...17a

Ts her. Vi har Cand.polit. og Cand.philol. grad. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev:

 Interessant å se at flere reagerer på min netto mnds lønn på 60,000kr, samtidig leser jeg at noen mener det er ikke uvanlig i store byer.
 

Grunnen til at jeg lurte på økonomiske statusen er at jeg så et innlegg om økonomisk status for de 30+, det var ganske mange som svarte. Da ble jeg nysgjerrig på de som er på min alder som er 50+. Overhode ikke meningen å skryte på noe som helst eller krenke på noen med lavere inntekt. Folk står vel fritt å dele det uansett inntekten. Det er ALTID noen føler seg krenket uansett hva.  For de fleste som har god lønn, ligger ærlig og hardt arbeide bak, og gjerne en lang utdanning , ikke minst mye studielån.

Nok om det. 
 

Noen lurte på hvilken bransjer vi jobber i. Jeg jobber som rådgiver for toppleder. Norsk er ikke mitt morsmål, jeg lærte norsk i voksen alder. :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Økonomi er et ømtålig tema, selv om man skriver anonymt på et forum. Jeg klarer aldri å forstå det der;) Det er en egen tråd for det med million lønn, så det området er det visst ikke mulig å bli enig. Jeg tror mange reagerer på at dere begge tjener så godt, mitt inntrykk er at det ofte er mer skjevfordelt. Jeg og samboer tjener også rimelig likt, men nå venter vi barn, så mulig det endrer seg.

Til det du spør om :) så er jeg litt utenfor alderskategorien til å svare. Men tenker dere har hatt god verdi økning på bolig, og har høy inntekt, så dere sitter godt i det. Med muligheter til å spare mye hver måned, men det er jo såklart opp til hver enkelt hvordan en ønsker å prioritere. Jeg og samboer er noen «særinger» som lever på et lavt budsjett og sparer over 100.000 pr mnd. Det er ikke for alle;)

Anonymkode: 4f7a8...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...