Gå til innhold

50+, Hvordan ligger vi an økonomisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Vi Har ikke arvet 1 krone. En av våre foreldre er fremdeles i live på begge sider. De har ikke høy formue. En har et hus som verdt 4 mil og den andre har en leilighet  verdt 8 mil. De er gjeldfrie. Vi har 3 søsken hver.  
 

Vi har 1 barn, tenåring også. 
 

Vi har opparbeidet alt selv også. Da vi begge to var studenter leide vi en 25 kvm kjellerleilighet, super lykkelige var vi da :) 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Ts her: vi har 2 søsken hver, ikke 3. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Økonomi er et ømtålig tema, selv om man skriver anonymt på et forum. Jeg klarer aldri å forstå det der;) Det er en egen tråd for det med million lønn, så det området er det visst ikke mulig å bli enig. Jeg tror mange reagerer på at dere begge tjener så godt, mitt inntrykk er at det ofte er mer skjevfordelt. Jeg og samboer tjener også rimelig likt, men nå venter vi barn, så mulig det endrer seg.

Til det du spør om :) så er jeg litt utenfor alderskategorien til å svare. Men tenker dere har hatt god verdi økning på bolig, og har høy inntekt, så dere sitter godt i det. Med muligheter til å spare mye hver måned, men det er jo såklart opp til hver enkelt hvordan en ønsker å prioritere. Jeg og samboer er noen «særinger» som lever på et lavt budsjett og sparer over 100.000 pr mnd. Det er ikke for alle;)

Anonymkode: 4f7a8...742

Woww.. over 100,000 i sparing pr mnd!! Imponerende ! Vi bruker en del på utenlandsk ferie hvert år.  Norges ferie i år betyr ikke mindre kostnader, tvert imot. Og vi spiser en del ute.... Det har vi lyste å kutte ned litt. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Woww.. over 100,000 i sparing pr mnd!! Imponerende ! Vi bruker en del på utenlandsk ferie hvert år.  Norges ferie i år betyr ikke mindre kostnader, tvert imot. Og vi spiser en del ute.... Det har vi lyste å kutte ned litt. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Takk:) Vi er som sagt to særinger;) men det har gått litt sport i det med sparing. På sikt vil vi begynne og unne oss litt mer. Men det har vært positivt å ha en periode med lavt forbruk, så blir en mer bevisst på hva en bruker penger på. Småhandling på bensinstasjon var F.eks en kostnad som ga lite, men som hurtig utgjør litt pr mnd. Og så handlet jeg ikke tøy på 1,5 år (hadde jeg ikke blitt gravid kunne jeg holdt det lenger tror jeg).

Anonymkode: 4f7a8...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Dette er en tråd egentlig helt innafor. Det er naturlig at par i 50 årene har betydelig mer verdier enn de i 30 åra. Noe annet ville vært unaturlig både fordi vi 50 åringer har opplevd en eventyrlig boligprisvekst, men også har vi hatt 20 år mer i arbeidslivet. På 90 tallet gikk det ikke så mye penger på reis eller oppussing som jeg har inntrykk av at det gjør i dag. Ei heller et stort merkepress eller rivende teknologisk utvikling som er dyrt å henge med på. 
 

Jeg svarer deg anonymt. Par rett over 50. Bolige(er) etter fratrukket gjeld ca 20 mill

Fond ca 5 mill

Banksparing 2-300 000 (vi setter det meste over i fond) 

inntekt ca 180 000

Andre verdier biler/båt/hytte. Ca 6,5 mill. 

Anonymkode: d34da...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 år. 6,5 års høyere utdanning. 22 år på samme arbeidsplass. Årslønn 580 000. Huslån 2,5 mill. Verdi på hus i underkant av 4 mill. Ingen andre lån. Ingen formue ellers. Ingen buffer. 

Ektemann er pensjonert. Ca 20 000 netto i pensjon. 

Anonymkode: 0233e...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva trodde du svaret var her? Du VET så klart at dere på ingen som helst måte ligger under fuckings snittet, men langt over. Det var vel også poenget med tråden? 
 

Min generasjon må nok bruke de fleste oppsparte midlene våre på å få en noenlunde verdig pensjonstilværelse, din generasjon har jo skutt gullfuglen:):):)

Anonymkode: 0a507...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva trodde du svaret var her? Du VET så klart at dere på ingen som helst måte ligger under fuckings snittet, men langt over. Det var vel også poenget med tråden? 
 

Min generasjon må nok bruke de fleste oppsparte midlene våre på å få en noenlunde verdig pensjonstilværelse, din generasjon har jo skutt gullfuglen:):):)

Anonymkode: 0a507...ac2

Mange i din generasjon vil nyte godt av foreldre som har « skutt gullfuglen» som du sier. Mange av oss har i tillegg også levdbetydelig mer nøkternt enn det jeg opplever av den yngre generasjon. Selv har jeg hatt mange ferier i heimen uten å reise noe sted nettopp for å spare å betale lån. 
-Men jeg ser at dere unge har flere krav å leve opp til og vanskeligere arbeidsmarked enn vi hadde. 

Anonymkode: d34da...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

8. samlet gjeld: 3 mil 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

 

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): ca 2 mill

2. Fond: 5600

3. Aksjesparekonto: 0

4. Banksparing: 15000 + privat utlån ca 190 000

6. Andre verdier ( bil): 30 000,-

7. Inntekt: 44 000 utbetalt /mnd

8. samlet gjeld: 1 mill

 

Vi ligger under snittet, dere ligger over!

Anonymkode: 8e0fd...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Woww.. over 100,000 i sparing pr mnd!! Imponerende ! Vi bruker en del på utenlandsk ferie hvert år.  Norges ferie i år betyr ikke mindre kostnader, tvert imot. Og vi spiser en del ute.... Det har vi lyste å kutte ned litt. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Om det er imponerende eller ikke kommer jo helt ann på hva de tjener😒

Anonymkode: 49e63...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange i din generasjon vil nyte godt av foreldre som har « skutt gullfuglen» som du sier. Mange av oss har i tillegg også levdbetydelig mer nøkternt enn det jeg opplever av den yngre generasjon. Selv har jeg hatt mange ferier i heimen uten å reise noe sted nettopp for å spare å betale lån. 
-Men jeg ser at dere unge har flere krav å leve opp til og vanskeligere arbeidsmarked enn vi hadde. 

Anonymkode: d34da...9db

Jeg har ikke det, og de færreste jeg kjenner «kommer til å nye godt» av sine foreldre.

Jeg har god utdanning og er flink til å leve nøkternt og spare, så det skal nok gå helt fint til slutt. Jeg unner så klart andre å ha tjent og spart godt, selv om innlegget mitt fremstår veldig bittert.


Men når man må lage en tråd på KG for å stille det spørsmålet TS har stilt.... hvis du ikke vet svaret på det selv, så er du enten totalt blottet for innsikt og kunnskap om samfunnet du lever i, rett og slett dum , eller du er klar over at du sitter godt i det og ønsker å få det bekreftet. Jeg heller mot sistnevnte.

Ser TS også har skrevet at foreldrene deres ikke har noen formue, bare et stakkars gjeldsfritt hus til 4 og 8 mill. Ergo, foreldrene dine HAR en solid formue.
 

Sorry, men slikt som dette er så provoserende å lese. 

 

Anonymkode: 0a507...ac2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det, og de færreste jeg kjenner «kommer til å nye godt» av sine foreldre.

Jeg har god utdanning og er flink til å leve nøkternt og spare, så det skal nok gå helt fint til slutt. Jeg unner så klart andre å ha tjent og spart godt, selv om innlegget mitt fremstår veldig bittert.


Men når man må lage en tråd på KG for å stille det spørsmålet TS har stilt.... hvis du ikke vet svaret på det selv, så er du enten totalt blottet for innsikt og kunnskap om samfunnet du lever i, rett og slett dum , eller du er klar over at du sitter godt i det og ønsker å få det bekreftet. Jeg heller mot sistnevnte.

Ser TS også har skrevet at foreldrene deres ikke har noen formue, bare et stakkars gjeldsfritt hus til 4 og 8 mill. Ergo, foreldrene dine HAR en solid formue.
 

Sorry, men slikt som dette er så provoserende å lese. 

 

Anonymkode: 0a507...ac2

Folk med penger får et urealistisk syn på hva som er vanlig. Mye vil ha mer. 

Anonymkode: 49e63...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en tråd egentlig helt innafor. Det er naturlig at par i 50 årene har betydelig mer verdier enn de i 30 åra. Noe annet ville vært unaturlig både fordi vi 50 åringer har opplevd en eventyrlig boligprisvekst, men også har vi hatt 20 år mer i arbeidslivet. På 90 tallet gikk det ikke så mye penger på reis eller oppussing som jeg har inntrykk av at det gjør i dag. Ei heller et stort merkepress eller rivende teknologisk utvikling som er dyrt å henge med på. 
 

Jeg svarer deg anonymt. Par rett over 50. Bolige(er) etter fratrukket gjeld ca 20 mill

Fond ca 5 mill

Banksparing 2-300 000 (vi setter det meste over i fond) 

inntekt ca 180 000

Andre verdier biler/båt/hytte. Ca 6,5 mill. 

Anonymkode: d34da...9db

 

På 29.7.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

 

På 29.7.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Vi har likt når det gjelder verdien på bolig og fond og lån. Bufferkonto/sparekonto på nesten 500k. 
Lønna er 100k/måneden. 
 

Men vi er kun i 30/40 årene.

Anonymkode: a3556...d07

Hvordan er det å ha så mye penger at man bare kan bruke uten å tenke kroner?

Anonymkode: 49e63...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.7.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

1. Verdi i Bolig: 21 mil (nedbetalt boliglån)

2. Fond: Ingen ting

3.  ASK: 2 mil

4. Bank: Ca. 600.000

6. Andre verdier: 2 mil (har ikke betalt ned lånet)

7. Inntekt: 180.000 utbetalt (vi har ulik lønn)

 

Jeg har IT-utdannelse, men kona er lege.

Vi har indisk opprinnelse og bor i Norge.

Anonymkode: e00ce...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye inntekt burde dere vel kunne spart mye mer ?

28 000 kr inn her i mnden

nedbetalt leilighet på 6 mill

og 500 000 i sparing

44 år

Anonymkode: dc6e0...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

52 år. 6,5 års høyere utdanning. 22 år på samme arbeidsplass. Årslønn 580 000. Huslån 2,5 mill. Verdi på hus i underkant av 4 mill. Ingen andre lån. Ingen formue ellers. Ingen buffer. 

Ektemann er pensjonert. Ca 20 000 netto i pensjon. 

Anonymkode: 0233e...cef

Du tuller? Jeg er 23 år og har ingen utdanning tjener mer enn deg (inntekten min er 840.000) da jeg arbeider innenfor IT.

Anonymkode: 998fb...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.7.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dame på 50 år med ektemann. Hadde vært interessant å vite hva andre i tilsvarende livssituasjon har av oppsparte midler. Ligger vi på snittet, langt bak ? 

Verdier vi har samlet oss to.

1. Verdi i bolig (trukket fra boliglån): 11 mil 

2. Fond: 450,000

3. Aksjesparekonto: 50,000

4. Banksparing: 50,000 (Vi er lite flink å spare..)

6. Andre verdier (båt, hytte, bil, bobil, campingvogn). Her må en huske å skrive inn summen en vil sitte igjen med når en har solgt disse eiendelene og betalte ned lån: 80 000,-

7. Inntekt: 120,000kr utbetalt /mnd ( vi har nesten likt lønn) 

Håper at noen kan inspirere meg å spare opp litt mer.. :)  Har absolutt potensial for det.. 

Anonymkode: 5f6ab...f06

Kommet meg inn på gjeldsordning. Greit å gå inn i alderdommen gjeldfri. Har ca 600 000 kr i gjeld. Ikke så mye .. men nok når man har vært alenemor i mange år og ikke kunnet jobbet fulltid... tap på salg av ett småbruk etc... jeg er kjempeglad for at jeg fikk innvilget gjeldsordning etter to forsøk👍🏻

Anonymkode: e373f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Verdi i Bolig: 21 mil (nedbetalt boliglån)

2. Fond: Ingen ting

3.  ASK: 2 mil

4. Bank: Ca. 600.000

6. Andre verdier: 2 mil (har ikke betalt ned lånet)

7. Inntekt: 180.000 utbetalt (vi har ulik lønn)

 

Jeg har IT-utdannelse, men kona er lege.

Vi har indisk opprinnelse og bor i Norge.

Anonymkode: e00ce...a1c

Hva jobber du innenfor IT, når dere har 180.000 utbetalt (pr mnd?)?

Anonymkode: 998fb...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Hvordan er det å ha så mye penger at man bare kan bruke uten å tenke kroner?

Anonymkode: 49e63...204

Ikke meg du siterer. Men selv om man har store verdier og høy lønn så bruker man ikke nødvendigvis uten og tenke. Samboer og jeg ligger over snittet på både inntekt og formue, men forbruk faller ikke så lett for oss. Så det hender jeg tenker at jeg skulle ønske vi bare kunne «unne» oss litt mer av og til. F.eks denne sommeren satte vi av 100.000 til hva vi måtte ha lyst til, vi har ikke brukt en krone... så nå gir vi opp og fører det tilbake på aksjespare kontoen. Vi hadde også satt av 500.000 til ny bil, det fikk vi heller ikke kjøpt. Høres sikkert litt teit ut. Så hvis det noensinne kommer et omvendt program av luksusfellen melder jeg oss på;)

Anonymkode: 4f7a8...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller? Jeg er 23 år og har ingen utdanning tjener mer enn deg (inntekten min er 840.000) da jeg arbeider innenfor IT.

Anonymkode: 998fb...2cf

Merkelig, men her inne kan man jo ikke stole på hva folk sier. Uten utdannelse og jobber i IT? Er det som hacker da :)  Nå kjenner jeg ikke dette miljøet, men å jobbe med IT systemer uten noen formell utdanning er vel ikke i nærheten av vanlig. Dessuten så ung og den lønna der? Da må du ha egne ferdigheter bygget opp over tid, og hatt ekstrem flaks med å finne en arbeidsgiver som er villig til å betale for det. 840 tusen i året er det ikke mange som klarer å rekke opp til å løpet av livet en gang.

Anonymkode: ab146...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...