Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det fins sosiale regler og normer for sånt. At mange ikke har fått dem med seg er tydelig, men der betyr ikke de ikke eksisterer. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Tror ingenting på at det finnes noen sosiale regler eller normer for hva man skal servere venninner når man inviterer til lunch. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har møtt lite motstand i livet og er født med sølvskje i munnen.

Anonymkode: eb15e...afd

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Frøyamor skrev:

Enig, hadde fikset noe litt mer fancy enn vanlig pålegg. I det minste hatt ferske rundstykker/chiabatta. 

Samme her. Hadde også hatt ferske rundstykker, er jo ikke verre enn å kjøpe en pose med Hatting man steker hjemme. Hadde enten kokt egg, laget omelett eller eggerøre. Kanskje hatt en lun leverpostei med bacon og stekt sopp (høst/vinter) eller hjemmelaget skagenrøre (vår/sommer). Kuttet opp litt agurk og paprika og lagt på et fat. Og lagt opp pålegget på fat og hatt syltetøyet i skåler. Dekket et pent bord.

Det behøver ikke være superfancy på noen måte, men når jeg inviterer synes jeg det er hyggelig å gjøre litt ekstra ut av måltidet..

Anonymkode: 4a901...bf2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud 🤦🏼‍♀️ Du burde sette pris på at du ble invitert i det hele tatt

Anonymkode: fcd34...295

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, Elizia skrev:

Hadde blitt kjempeglad bare å ha blitt invitert på lunsj jeg😊. Trist å høre at du ble så krenka over det labre påleggsutvalget at du følte for å dele det her inne da....

Helt enig! Å bli invitert er kjempehyggelig, hva man blir servert er ikke så viktig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, burgut skrev:

Tror ingenting på at det finnes noen sosiale regler eller normer for hva man skal servere venninner når man inviterer til lunch. 

Drar du ofte på lunsj? Er dette noe du har peiling på? Nei? Da vet du ikke hva du snakker om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror TS kjenner til en annen kultur. Det med mat er så forskjellig i Norge i forhold til andre kulturer. I mange kulturer er det viktig å gi det beste av mat og seg selv. Mange steder i Norge har man verken kultur for å gjøre stas på gjesten eller å gjengjelde gjestfriheten. 

Anonymkode: 5be05...bb1

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns ikke dette handler om økonomi, for jeg vil tro at for eksempel hjemmelaga tomatsuppe med noe brød hadde vært mye billigere.

Men støtter de som tenker hun inviterte for det sosiale, jeg vil tro dere har et litt forskjellig forhold og ulike forventninger til mat og servering, sånn generelt.  Jeg tenker at ulike folk serverer ulike ting, og tilpassa forventningene mine etter det. :) Men skal innrømme at det ikke er dette jeg hadde forventa om noen hadde invitert meg på lunsj, med mindre det var noen fra en eldre generasjon, hvor brødmåltider tross alt har vært viktigere og vanligere. Når det er sagt, så liker jeg denne typen måltider veldig godt, kanskje hun tenkte at da kan du iallefall spise noe du liker? Mye om og men i dette innlegget, men ville iallefall ikke tillagt henne noen stygge eller negative intensjoner :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja  du er både sær og snobbete. Greit nok at du ville gjort det anderledes selv, men andre er ikke som deg. Vær glad for at du ble invitert, så kan du heller invitere henne på det du måtte ønske å servere/syns er viktig.

Anonymkode: 0efa4...185

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Drar du ofte på lunsj? Er dette noe du har peiling på? Nei? Da vet du ikke hva du snakker om. 

Jeg har ofte vært på lunsj hos en venninne. Hun setter frem det hun har i kjøleskapet og ikke noe spesielt, i tillegg drikker vi svart pulverkaffe. Jeg synes det er helt fint, drar for det sosiale. 

Men skjønner nå at vi gjør noe galt og skal gi beskjed om at hun må øke standarden neste gang...

Anonymkode: 062ac...362

• Liker 20
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fins sosiale regler og normer for sånt. At mange ikke har fått dem med seg er tydelig, men der betyr ikke de ikke eksisterer. 

Det er ingen fasit for sosiale regler og normer, det varierer ekstremt fra både sted til sted og fra person til person, og det er absolutt ikke uvanlig at vennegjenger har egne sosiale normer seg imellom. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg er ikke storforlangende, tror jeg, men om noen skal servere brød og pålegg til lunsj, så er det faktisk hyggelig om det serveres ekstra godt brød og om pålegget er pent dandert på en talllerken, om ikke på et fat.

Jeg tenker at lunsj i norsk forstand ofte er nettopp brød og pålegg, derfor synsjeg ikke det var så rart at hun valgte å servere akkurat det.

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ofte vært på lunsj hos en venninne. Hun setter frem det hun har i kjøleskapet og ikke noe spesielt, i tillegg drikker vi svart pulverkaffe. Jeg synes det er helt fint, drar for det sosiale. 

Men skjønner nå at vi gjør noe galt og skal gi beskjed om at hun må øke standarden neste gang...

Anonymkode: 062ac...362

Hahaha 🤗 Second that 👍👆👍

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir aldri skuffet over det jeg blir servert så lenge det ikke er direkte motbydelig (smalahove, syltelabber, blekksprut). 

Selskapet, samværet, betyr mest! 

Anonymkode: 5fab4...553

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg er ikke storforlangende, tror jeg, men om noen skal servere brød og pålegg til lunsj, så er det faktisk hyggelig om det serveres ekstra godt brød og om pålegget er pent dandert på en talllerken, om ikke på et fat.

Jeg tenker at lunsj i norsk forstand ofte er nettopp brød og pålegg, derfor synsjeg ikke det var så rart at hun valgte å servere akkurat det.

I disse koronatider er det mest fornuftige å ikke dandere noe som helst.

• Liker 13
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt at det var litt stusselig, og ville nok gjort litt mer ut av det om jeg selv hadde invitert (brød og pålegg er innafor, men gjerne ferskt brød/rundstykker, kokt egg/eggerøre og litt «ekstra» pålegg som spekeskinke eller røkelaks). Men hadde verken sagt noe eller kvernet mer rundt det. Det viktigste er det sosiale og at noen faktisk har så lyst til å være sammen med meg at de tar seg bryet med å invitere! Ønsker selv at vi hadde vært mye flinkere på «lavterskelsosialisering» og øver meg på å invitere venner på hverdagsmiddag uten at huset må shines og vaskes først. Det er kanskje det venninna di også tenker? 

Anonymkode: 2a077...b22

Lavterskelsosialisering. For et vakkert ord😊 

Det var det jeg vokste opp med. Folk stakk innom, man dytta avisa til side, satte frem noen brødskiver og kaffe. Skravla gikk i mange timer. Kjempekoselig😊

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Dette er merkelig. 

Hadde ikke servert dette til frokost en gang om det var gjester på besøk, eller til en hvilken som helst søndagsfrokost forsåvidt. 

Jeg har jo vært på besøk oss venner som ikke liker å lage mat. Men selv de evner å kjøpe inn litt kvalitetsvarer. 

Anonymkode: dce67...e2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du ikke har standarder betyr ikke at andre ikke har dem. 

Hvordan handlet denne tråden om meg nå?  Har uansett lært meg å være takknemlig for ting. Noe visse andre ikke har. Enkelte mangler både oppdragelse og manerer .

Anonymkode: 556d8...a76

• Liker 7
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ja du er sær / snobbete - du kjenner vel ikke venninnen din godt nok. Lunch kan være så mangt. 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Dette er merkelig. 

Hadde ikke servert dette til frokost en gang om det var gjester på besøk, eller til en hvilken som helst søndagsfrokost forsåvidt. 

Jeg har jo vært på besøk oss venner som ikke liker å lage mat. Men selv de evner å kjøpe inn litt kvalitetsvarer. 

Anonymkode: dce67...e2e

Er ikke gilde kvalitetsvare???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...