Gå til innhold

Nuith skal slanke seg og trene - og skryte av det!


Nuith

Anbefalte innlegg

I dag sto vekta på 62,9 kg - skikkelig overraskende, har ikke prøvd altfor hardt den siste uka akkurat. Stort sett spist opp alle kaloriene jeg har trent bort. 1671 kcal inn i snitt siden fredag, 7612 skritt om dagen i samme periode. Pluss endel husarbeid (rydding, maling og stabling av ved). 

 

På den ene siden håper jeg at det tallet holder seg til offisiell veiedag i morgen, på den andre siden er jeg også godt fornøyd med å gå ned 0,5 kg denne uka, så jeg vurderer å spise enda litt mer idag. Har vært veldig flink til å holde meg borte fra is og godteri de siste dagene, men spist desto mer middag (av den mindre sunne sorten - kylling "croquetas", grillet kylling med naan og chutney, pepperonipizza, karbonader med brun saus...). Dessuten blir det fort en iskaffe eller red bull hver dag. Jeg tror aldri jeg har inntatt så mye flytende kalorier som etter at jeg begynte å slanke meg nå :glare: Vanligvis drikker jeg bare vann, pluss brus en gang i måneden max, og iskaffe litt innimellom. Men nå er det påfyll med koffein et par ganger om dagen - helst i form av sukkerdrikker - og et par kjøpe-smoothier i uka. 

 

Savner faktisk en tur på spinningsykkelen i kjelleren, er vanskelig å få tid til en halvtime der i en travel hverdag. Må prøve å få det til en gang i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, glemte å nevne det positive!

Jeg kan se kragebeina mine igjen! Ikke kjempetydelig, men de synes! Og jeg kan kjenne ribbeina og hoftekantene mye bedre når jeg ligger på ryggen, selv om det fremdeles er litt polstring der. :bolledeig:

(Magen er et litt tristere kapittel, 3 barn og keisersnitt synes, for å si det sånn...)

Tror jeg veide 62 kg da jeg møtte mannen min for snart 15 år siden, forskjellen fra da til nå er at dengang hadde jeg et kroppsbilde på at jeg var "normalvektig" og nå sier selvfølelsen at jeg fremdeles er tjukk. (Teknisk sett har jeg fremdeles 2-3 kg igjen til normalvekt, og mitt nye vektmål er 55 kg, så kanskje det er like greit at jeg ikke føler at jeg er i mål enda...). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabling av ved er kjempetrening da! 😄 Og maling. Jeg får helt gummi-armer etter sånne dugnadsdager. 

 

Gratulerer med fremgang også! Selv om du mener middagene er av de mindre sunne sortene, er det jo mer næring i en sånn middag enn is og godteri (dessverre) 😅 Heller et par ekstra kalorier i form av fett enn sukker, i hvert fall for min del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alvfr! :biggrin:

 

Jeg valgte å ta en halvveis pause fra slankingen i går, gikk en tur som bare såvidt nådde skrittmålet (med litt rydding og sånt etterpå endte det på 8800 skritt) og så spiste jeg opp alle kaloriene jeg brukte på den gåturen, 1782 kcal inn i går. Så da sa vekta 63 blank i dag tidlig. Helt ok det også! :bolledeig:

 

September 2020
4. september (9) 64,6 kg (-1,3 kg)
11. september (10) 63,8 kg (-0,8 kg)
18. september (11): 63,0 kg (-0,8 kg)
25. september (12) -- kg (-kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2020 at 9:42 AM, Grønt blad said:

Bra jobba, Nuith! Du raser jo ned i vekt!

Tusen takk :biggrin:

62,6 på veiedagen i går, det er 0,4 ned fra forrige fredag, akkurat passe egentlig - jeg har ikke vært superflink med maten, men allikevel ligget i bittelitt underskudd hver dag.

Nå er det en ukes "pause" mellom de to vekttrådene på forumet her - "vi som skal ned i vekt før høsten" og "vi som skal ned i vekt før jul" - og da måtte jeg tenke meg godt om. Hva skal jeg bruke den uka til - gå ned enda litt til, eller se om jeg klarer å vedlikeholde og holde meg på samme vekt med vilje? 

Mens jeg tenkte over den saken, så spiste jeg litt for mye og kompenserte med å gå trilletur i 3 timer - ungen sov så godt - så da gikk jeg i null i går, og kan tenke over saken litt til. Tror nok jeg satser på å gå ned bare bittelitt denne uka. Skal i selskap i helga også, så da blir det garantert noen kaker og fort til at jeg får en "rød" dag. 

Har fått sortert ut 1,5 søppelsekk med klær som er for store alt! :nori:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om denne "prøve å bare holde vekta denne uka"-ideen var så god :glare:

Begynte med selskap på søndag, der jeg droppet lunsj til fordel for kaker - to digre stykker - og endte opp småkvalm resten av dagen. Ikke ble det tid til å gå noen lang tur heller. Sum for dagen: +194 kcal (ifølge Yazio)

Mandag: mannen lagde en deilig curry. Aner ikke kaloriinnhold så jeg tippet  vilt. Gikk en lang tur for å balansere, og ifølge Yazio gikk jeg litt i minus. Men i dag sto vekta på 63,3 kg. Opp 0,7 kg fra fredag. Og så var jeg så sulten og slapp i dag tidlig at det ble en solid frokost pluss iskaffe. Må ha full skjerpings frem til fredag nå :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


*på tide med litt tallknusing igjen*

Det er utrolig vanskelig å finne to kalkulatorer online som er enige med hverandre om hva som er dagsbehovet mitt. Da jeg begynte å slanke meg i mai, regnet jeg med at det var en "fasit" på dette, så jeg prøvde bare den første og beste kalkulatoren jeg fant. Denne fortalte meg at jeg med vekten jeg hadde på det tidspunktet (tipper det var rundt 73-74 kg) og en "relativt rolig" livsstil, så hadde jeg en dagsforbrenning på 1850 kcal. Dette stemte også ok overens med at Yazio (kaloritellingsappen min) fortalte jeg at jeg burde spise litt under 1500 kcal for å gå ned i vekt "middels fort" (omtrent en halvkilo i uka).  Så jeg har lagt meg på å spise ca 1500 kcal pr dag, noen ganger pluss treningskalorier, noen ganger uten, og gått ned greit i vekt. 

I etterkant har jeg ikke klart å finne igjen den kalkulatoren, og nå finner jeg bare kalkulatorer som mener at jeg med "lite aktiv" livsstil trenger mellom 1200-1500 kcal/dag i vedlikehold, og så bør jeg legge meg 300 kcal under der igjen for å gå ned i vekt. Det føles fryktelig lite, så jeg har tviholdt på det første tallet mitt. Men nå.. 

Jeg har hatt 5 dager med "vedlikehold" der jeg har spist i snitt 1784 kcal og mosjonert litt mer enn normalt (13.500 skritt pr dag, det er rundt 400-500 kcal ifølge "alle" appene mine). Utifra teorien ovenfor og mine tidligere erfaringer burde vekten min nå enten ligge på 0 eller gå bittelitt ned. Hadde sett for meg 62.5 kg på neste veiedag. Men jeg må jo bare veie meg nesten hver dag allikevel, og det går bare oppover. 63,5 kg i dag tidlig. 

Jeg logger virkelig alt jeg spiser helt religiøst enda, det er den eneste regelen jeg har i dette slankeløpet. Det er ingen krise om jeg "sprekker" en dag, så lenge det er logget og jeg tenker igjennom hvorfor det skjedde. Men jeg vil neeeed!

Leste gjennom mine første innlegg i denne dagboka, fra juli, og ser at jeg var veldig optimist med delmålene mine. "Under 60 kg" i oktober og "under 55 kg" til jul. Det går absolutt ikke! :grine:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut, Nuith. Om du har god erfaring med den første kalkulatoren, ville jeg fulgt den. 

Har du ligget lenge på den vekta? Kanskje kroppen holder ekstra på vann? Noen opplever å gå ned i cm (måling i stedet for eller i tillegg til veiing), mens vekta står stille i lengre tid.

Jeg aner virkelig ikke, men synes du skal fortsette å holde på nye, gode vaner. Kanskje du skal legge deg litt lavere i kaloriinntak et par dager og se hva som skjer, altså kutte ca. 500 kcal i stedet for vedlikehold? Hold uansett ut og ikke gi opp selv om det butter. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Grønt blad said:

Det høres veldig rart ut, Nuith. Om du har god erfaring med den første kalkulatoren, ville jeg fulgt den. 

Har du ligget lenge på den vekta? Kanskje kroppen holder ekstra på vann? Noen opplever å gå ned i cm (måling i stedet for eller i tillegg til veiing), mens vekta står stille i lengre tid.

Jeg aner virkelig ikke, men synes du skal fortsette å holde på nye, gode vaner. Kanskje du skal legge deg litt lavere i kaloriinntak et par dager og se hva som skjer, altså kutte ca. 500 kcal i stedet for vedlikehold? Hold uansett ut og ikke gi opp selv om det butter. :klem:

Hei, takk for gode råd! Jeg tror nok helst det er vann, ekstra tarminnhold (..TMI?) eller noe slikt som er problemet ja, for jeg kan jo umulig ha gått opp igjen den vekten i rent fett på så få dager og så lite kalorioverskudd. Krysser fingrene for at noe "slipper" innen fredag (eventuelt innen neste fredag, så får jeg iallefall en kickstart på neste slanketråd!). 

Ellers så har jeg hormonspiral med lite/ingen menstruasjon, men jeg hadde en liten faktisk en liten blødning for nøyaktig 28 dager siden, så kanskje det er "den uka" som kommer? Jeg aner ikke hvor mye jeg burde merke til mensen på vekta når jeg har hormonspiral. Kan ikke se noe tydelig mønster i tidligere veiinger iallefall.. 

Jeg lekte litt mer med innstillingene i appen min (Yazio) i går, og endte opp med å redusere ukesmålet fra -0.5 kg til -0.4 kg, for et litt mer levelig kalorimål på 1413 kcal. Så får jeg heller spise opp litt av treningskaloriene mine hver dag, for stort under 1500 i snitt orker jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg på rundt 1500 kcal de siste dagene, og i dag svingte vekta mellom 62,5 og 62,9 kg, satte opp 62,8 kg i startvekt på "vi som skal ned i vekt før jul"-tråden fordi det var flere av resultatene som var 62,7-62,9 enn 62,5-62,6. (Pleier å veie meg rundt 10 ganger hvis jeg har tid og de to første resultatene spriker litt for mye.)

Med 11 uker å gå ned på og mål om 0,4 kg i uka så burde jeg vel realistisk sett ha satt målvekten for neste tråd på 58-59 kg, men for å ha noe å strekke meg mot klinte jeg på med 56 kg. Så får vi se hvor mye jeg saboterer for meg selv når det blir vått og kaldt og mørkt ute, og det frister mer med pledd og sjokolade enn en trilletur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, i dag ryker kalorimålet mitt skikkelig altså.

Toåringen skulle IKKE sove i natt. Mannen min var oppe med hen til 02:45, da ba han meg om å ta over. Problemet var at jeg samsover med babyen, og det skal omtrent ingenting til før den våkner. Mannen min er ikke flink til å være stille akkurat. Så da satt jeg på stua fra 02:45 med en sutrete baby og en lys våken toåring. Og ble etterhvert veldig sulten, så det ble en skive brød med godt pålegg. Fikk endelig lagt meg igjen så jeg sovnet en gang mellom 05 og 06 (husker ikke nøyaktig når) og så opp igjen når eldstebarnet våknet 07:20. Nok en gang sulten, så det ble tidlig frokost, pluss en (grusom) sukkerfri energidrikk. 730 kcal inn før klokka var 09:00. Nå er den 12 og jeg er skrubbsulten igjen... og planen var taco til middag... 

 

Jeg driver og tester sukkerfrie energidrikker, foreløpig er terningkastene:

Batteri Green Apple - karakter 1

Red Bull "normal" - karakter 2

Red bull kokos og blåbær - karakter 3

TRST grønn og lilla (står ikke smak noen sted på den?) - karakter 5 (denne får 5 bare fordi den var noen hakk bedre enn de andre, og jeg føler jeg må bruke mesteparten av skalaen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig slitsom dag. For lite søvm er forferdelig. Jeg merker at jeg får ulvehunger og kroppen skriker etter fett og sukker når jeg er trøtt, så skjønner deg godt.

Men du, taco trenger ikke være usunt. Hold deg til én (fullkorns)lefse, fyll på med salat og grønnsaker, bruk karbonadedeig eller ta litt mindre kjøttdeig, og ta litt mindre rømme/ost/guacamole enn du pleier. Noen tacosauser (bl.a. Santa Maria) har en svært stor andel tomater, så der er det bare å fylle på. Masse gode næringsstoffer, og man kan gjøre smarte valg for at det ikke blir veldig masse kalorier. Kos deg med taco i dag, du 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig forkjølet denne uka, og dårlig vær på toppen, så har blitt litt lite trim og litt mye mat. I natt våknet jeg av hosteanfall omtrent hver halvtime, og da måtte jeg selvfølgelig opp og tisse også. Nesten hver gang. Store mengder også. Følte meg som en hest tilslutt. 

Gikk på vekta da det endelig var morgen, og den sa 61.9 kg. Så jeg hadde tydeligvis mye vann i kroppen. Og så kom mensen rett etterpå. Sikkert en sammenheng der, som jeg ikke har merket meg tidligere. 

Satser på at det holder seg på rett side av 63 kg - og gjerne rett side av 62 kg også - frem til neste veiedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare klage litt. Nok en våkenatt med ungen. Klokken er 03:30 og sove skal vi IKKE, nei. Og jeg blir så sulten om natta når jeg ikke sover... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nuith skrev:

Må bare klage litt. Nok en våkenatt med ungen. Klokken er 03:30 og sove skal vi IKKE, nei. Og jeg blir så sulten om natta når jeg ikke sover... :grine:

Det er så slitsomt! Sånne perioder er en stor grunn til at jeg har gått opp maaaange kilo de siste 10 årene. Lite søvn, dårlig søvn, stress, utmattelse - ting som fører til at man blir sulten/føler seg sulten. Føler med deg! Håper du fikk sove litt på mårran 🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/9/2020 at 11:54 AM, RoNo said:

Uff, det er tøft med disse våkenettene. Jeg lover det går bedre etterhvert ❤️

Jeg har heldigvis et eldre barn også, så jeg vet jo at det går over... til slutt. Men noen ganger kjennes den tiden veldig lang. Og så har jeg jo en baby også, så det blir noen år med nattevåk enda.

Fra å syte om en ting til å syte om noe helt annet: vekta går pent nedover den, men nå begynner det å bli mye løs hud altså. Magen min ser ikke ut. Var oppe i 90 kg som høygravid, så det mangler 30 kg nå - mest på magen - og det synes virkelig altfor godt. Jeg vet at huden kan trekke seg sammen mer etter hvert altså, men tok noen "underveis"-bilder idag. Og det ser virkelig ikke ut. Mistet helt lysten på å vise meg naken, selv om jeg ser aldri så mye bedre ut med klær på.

Mistet vekt på puppene også, bra for rygg og skuldre, ikke så bra med halvfulle BHer og hengepupper når jeg tar dem av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en bukse på tilbud idag, bare 99 kr, så gadd ikke prøve den på meg. Men "hvor stor er jeg nå"-øyet mitt skjeler tydeligvis i BEGGE retninger, så den får jeg ikke på meg nei!

Da har jeg noe å slanke meg inn i igjen iallefall... :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober 2020
2. oktober (0) 62,8 kg
9. oktober (1) 62,2 kg (-0,6 kg)
16. oktober (2) 61,1 kg (-1,1 kg)

 

Må si meg godt fornøyd med veiingen denne uka! 

Har gått minst 5000 skritt hver dag, 10.000 eller mer 5/7 dager. Tror kaloriinntaket ligger rundt 1700 kcal/dag, skal finregne på det senere. Noen dager med litt mer, noen dager med mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...