Gå til innhold

Nuith skal slanke seg og trene - og skryte av det!


Nuith

Anbefalte innlegg

 

 

 

Da prøver jeg meg på en treningsdagbok her, istedenfor å spamme ned kostholdsforumet. 

Jeg er en "langsom jojo-slanker", som nå tenkte det var på tide å gå ned igjen. Jeg veide rundt 80 kg da jeg var 22-23 år, slanket meg deretter ned til rundt 62 kg og lå der en stund. Hadde gått  opp igjen til 65 kg da jeg var 25 år og møtte mannen min. Med samboerkilo, 3 graviditeter, 12 ganske inaktive år og hundre andre dårlige unnskyldninger så lå jeg på 80 kg igjen etter fødsel nummer to. Rakk å komme ned på 70,2 kg (...SÅ nært 60-tallet!) da jeg fikk positiv test med barn nummer 3. Veide rundt 75 kg da jeg kom hjem fra sykehuset, og lå fremdeles der da jeg endelig fikk overtalt meg selv til å ta tak i vekta i mai 2020. Nå skal jeg bli slank igjen!

Her tenker jeg å legge inn:

- vekt hver fredag, samt måle midje-hofter-lår "innimellom" 

- mine delmål og belønning for å nå dem - og hvordan det gikk

- logge når jeg har vært skikkelig flink en dag

- sutre litt når jeg ikke er fornøyd med vekta eller resultatene :rolleyes:

- før- og etter-bilder! 

 

Startvekt fra tidligere: 75 kg
Høyde: 155 cm 

Mål: så lavt som mulig, ser for meg ca 55-60 kg innen 1. november og kanskje klare å stabilisere et sted under 60 kg i løpet av neste år. 
 

Juni 2020
5. juni (0) 73.4 kg
12. juni (0) 72.5 kg (-0.9 kg)

19. juni (0) 72.0 kg (-0.5 kg)
26. juni (0) 71.4 kg (-0.6 kg)

Juli 2020
3. juli (0) 70,3 kg (-1,1 kg)
10. juli (1) 69,8 kg (-0,5 kg)
17. juli (2) 68,9 kg (-0,9 kg)
24. juli (3) 69,1 kg (+0,2 kg)
31. juli (4) 67,9 kg (-1,2 kg)

August 2020
7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)
14. august (6): 66.3 kg (-0.1 kg)
21. august (7) 65.7 kg (-0.6 kg)
28. august  (8) 65.9 kg 
(+0.2 kg) *sukk*

September 2020
4. september (9) 64,6 kg (-1,3 kg)
11. september (10) 63,8 kg (-0,8 kg)
18. september (11): 63,0 kg (-0,8 kg)
25. september (12) 62,6 kg (-0,4 kg)

Oktober 2020
2. oktober (0) 62,8 kg (+0,2 kg)
9. oktober (1) 62,2 kg (-0,6 kg)
16. oktober (2) 61,1 kg (-1,1 kg)
23. oktober (3) 60,8 kg (-0,3 kg)
30. oktober (4) 60.8 kg (-0 kg)

November 2020
6. november (5) 59.8 kg (-1.0 kg)
13. november (6): 59.7 kg (-0.1 kg)
20. november (7) 59.5 kg (-0.2 kg)
27. november  (8) 58.9 kg (-0.6 kg)


Desember 2020
4. desember (9) 58.9 kg (-0 kg)
11. desember (10) 59.1 kg (+0.2 kg)
18. desember (11): 59.5 kg (+0.4 kg)

Januar 2021

01. januar 61.1 kg (+0.6 kg)
08. januar -- kg (-kg)
15. januar -- kg (-kg)
22. januar -- kg (-kg)
29. januar -- kg (-kg)

Februar 2021
05. februar -- kg (-kg)
12. februar -- kg (-kg)
19. februar  -- kg (-kg)
26. 
februar -- kg (-kg)

Mars 2021
05. mars -- kg (-kg)
12. mars  -- kg (-kg)
19. mars  -- kg (-kg)
26. 
mars  -- kg (-kg)

 

Endret av Nuith
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har naturlig nok ikke noe etter-bilde enda, men her er et før-bilde. Og det er ikke engang tatt da jeg begynte å slanke meg, men i går. 68 kg, etter middag. Delmål nummer 2 er at denne skjorta skal sitte pent igjen, og ikke se helt pølseskinn ut!

På mandag tok jeg en runde med Cloe Tings 10-minute-abs-video, det kjente jeg godt i går ja! Tenkte å ta en ny rundt idag, men foreløpig er jeg alene hjemme med to små barn, og da jeg forsøkte å legge meg på treningsmatta så skulle BEGGE klatre oppå meg med en gang. Så det får vente til i morgen :tongue:

116156446_306015257312991_5319920713700003777_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=rTnI5RMrH2EAX9jTsrT&_nc_ht=scontent.fosl2-1.fna&oh=f8fea4679a5942fb4c6ffda0babe5db0&oe=5F457BDC

 

 

Delmål #1: 65 kg - da skal jeg gå gjennom alt jeg har av bukser, og gi bort ALLE som sitter løst på! Skal ikke ha noen "men hva hvis jeg blir tjukk igjen?"-pose på loftet lenger nei!

 

Delmål #2: å få den skjorta der til å sitte pent på. Da blir det endel sit-ups og så tror jeg at jeg veide rundt 62 kg sist jeg brukte den. Å kunne bruke penskjortene mine igjen er belønning i seg selv, så ingen ekstra delmålsbelønning.

 

Delmål #3: under 60 kg. Vet ikke om jeg skal sette den på 59.9 eller 59 eller tilogmed 55 kg. Men når jeg føler at nå begynner jeg å se brukbart slank ut - helst i løpet av oktober - så skal jeg kjøpe meg noen skikkelig fine, nye bukser. Gleder meg! :Hehe: 

 

Delmål #4: (urealistisk?) Hvis jeg klarer å komme ned under 55 kg før jul, skal jeg ikke telle en eneste kalori i jula! :tree:

 

Delmål #5: å faktisk opprettholde den nye vekten. Max 60 kg den 01.06.2021. Bikiniklar! 👙

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vekta i dag tidlig, stuptrøtt, og konstanterte fornøyd at jeg var tilbake på 68.0 kg igjen, etter å ha sett 67-tallet forrige uke men hoppet helt uforklarlig opp på 69.1 kg ved forrige veiing. Ble dermed skikkelig skuffet da jeg våknet skikkelig og innså at det er torsdag idag :klaske:

 

Måtte bare dele!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Juli 2020
3. juli (0) 70,3 kg (-1,1 kg)
10. juli (1) 69,8 kg (-0,5 kg)
17. juli (2) 68,9 kg (-0,9 kg)
24. juli (3) 69,1 kg (+0,2 kg)
31. juli (4) 67,9 kg (-1,2 kg)

August 2020
7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)

Nedgang siden 3. juli: 3.9 kg

 

 

Nedgangen i dag føltes litt voldsom, hadde et håp om å se 66-komma-noe, bare. Ingenting jeg har gjort den siste uka som gjør at jeg føler at jeg "fortjener" et så stort hopp heller. Hadde en spisedag (telte kalorier, kom på ca 2300) som gjorde at jeg har ligget på 1570 kcal/dag i snitt den siste uka. Gått 9723 skritt om dagen i snitt, men gjort opp for det med noen minutter på ergometersykkel de dagene været var for ille til å friste. 

Tenker jeg legger meg litt høyere enn normalt i kalorier i dag. Leser så mye rart om hvorvidt det er bra eller dårlig å gå ned fort i vekt, sparebluss, løs hud, etc. Så jeg hadde ingen planer om å gå ned mer enn 0.5-1 kg i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må fokusere litt mer på å spise sunt, og ikke bare kalorifattig, for en gjennomgang av gårsdagens mat viste at det egentlig bare var lunsjen/middagen (blomkålsgrateng) som fylte NOEN av mine kriterier til sunt (som jeg stort sett anser for å være frukt/grønt, magert kjøtt/fisk, grove kornprodukter uten sukker, egg, melkeprodukter uten sukker). 

Jeg har siden jeg begynte å gå ned i vekt fullstendig mistet lysten på potetgull, hender jeg tar 10 gram dersom jeg har fryktelig lyst på noe salt og det tilfeldigvis er en åpen pose i rommet, men jeg har kjøpt én pose på 3 måneder, mens jeg tidligere spiste en pose i uka. 

Satser på at det er mulig å gjøre en lignende endring med sjokolade og iskaffe også. Så idag skal jeg sjekke lagrene av disse to, og så er det slutt på å kjøpe mer før jul. Ikke at jeg skal føle meg skikkelig dårlig om jeg ryker på en iskaffe eller sjokolade altså, men det er målet iallefall. 

Og etter en skål is i går ble jeg ganske enig med meg selv om at en Skyr med bringebærsmak var omtrent like godt og mye færre kalorier, for ikke å snakke om nesten like billig (på tilbud hos Rema til 8,- per beger akkurat nå iallefall), så ingen flere iskjøp. Heldigvis har ikke jeg og barna samme preferanser på isfronten, så null problemer med å la deres is være i fred :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går:

Frokost: 1 Polarbrød med ost og spekeskinke, 1 rute mørk sjokolade

Lunsj: 1 nektarin og 1 liten red bull

Middag: Laksefilét med kokt potet og gulrot

Kveldsmat: 1 knekkebrød med 3 skiver spekeskinke

Snacks: 1 kick-lakris, 1 cantuccini (liten kjeks med mandler) og 30 gram smågodt

Totale kcal: 1373

Trim: 8878 skritt, men ingenting annet



Hvor fornøyd er jeg med gårsdagens kosthold?

 

Tja, 6/10? Sunne og gode måltider, litt mye godteri, og det hadde vært bedre om jeg spiste en ordentlig lunsj enn en red bull... men i mitt forsvar var jeg oppe og matet unge 02:00 og deretter våken fra 05:00, så jeg var veldig trøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/12/2020 at 6:04 PM, addict said:

Her er det masse fokus 😍 heia heia! 

Takktakk :biggrin:

 

 

Det går litt i rykk og napp her, jeg har faktisk hatt en bra uke, men det vises ikke på vekta. Satser med et skikkelig hopp igjen neste uke! De tre siste veiingene:

31. juli (4) 67,9 kg (-1,2 kg)

7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)
14. august (6): 66.3 kg (-0.1 kg)

 

 

 

Og de siste sju dagenes tall: 

Kcal spist i snitt: 1574

Antall skritt om dagen: 11.860

 

Kan ikke huske å ha trent noe annet enn gåturer denne uka, det er bare så greit å "ta en trilletur" på et par timer, for da kan ikke mannen eller ungene mase... Det gjør de derimot annethvert minutt dersom jeg prøver meg på hjemmetrening (youtube-videoer eller spinningsykkel) hjemme. Føler at jeg burde jobbet litt med magemusklene, men det får komme etter hvert.

 

I dag våknet toåringen klokka 06:00, mannen min sto opp med henne og hadde den geniale ideen å lage en av favorittsmåkakene mine - scottish shortbread cookies - til FROKOST! Han "vet ikke" at jeg er på slankern, så sånn sett er han kanskje unnskyldt, men... Ble en cookie til frokost ja :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere litt mer rundt det med at mannen "ikke vet" at jeg slanker meg. Jeg har ikke sagt det rett ut, og så vidt jeg kan huske har jeg bare kommentert én gang at middagen han hadde lagd var skikkelig fetende (risotto med bacon, en god klunk olivenolje og MASSE ost..). Han har kommentert at jeg veier maten min stadig vekk, men ellers har ikke han sagt noe heller. 

Og det eneste han har sagt om utseendet mitt er at jeg har "blitt så fin og brun i sommer". Jeg har gått ned nesten 9 kg - 11% av start-kroppsvekten jeg hadde tidlig i vår - og null kommentarer. Forøvrig har INGEN sagt noe, ikke familie eller de få kollegaene jeg har sett (..i disse korona-tider..) heller. 

Men det viktigste er vel at JEG ser forskjell, og det gjør jeg faktisk! Magen er flatere men også mer "pløsete" (3 barn, så er vel litt ekstra løst skinn der), og lårene er tydelig tynnere! 

Livvidden har gått ned fra 93 til 83 cm på 3 måneder, og da er jeg straks nede på en sunn livvidde igjen :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får ta en liten oppdatering på fredagsveiinga, nå som jeg har fått lagt den litt bak meg. 

 

7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)
14. august (6): 66.3 kg (-0.1 kg)
21. august (7): 65.7 kg (-0.6 kg)

 

Det går litt i rykk og napp, forrige uke startet jeg kjempebra og avsluttet med å spise for mye 3 dager på rad. Så ikke rart at nedgangen ble så liten, men litt skuffet ble jeg jo. 

Forrige ukes tall:

Snitt kcal inn: 1545

Gjennomsnittlig antall skritt hver dag: 10.195

 

 

I går (fredag) derimot så ble det kun 3928 skitt, og 1755 kcal (som var litt for mye godteri og litt potetgull, fordi mannen kjøpte..). Så må nesten gjøre litt opp for det i dag, og det REGNER :frustrert:

 

Skal prøve å tvinge meg selv til en runde på spinningsykkelen i kjelleren etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2020 at 11:38 AM, addict said:

Du ble skuffet av 0,6 kilo ned? Ta deg sammen!! 😊😊

Haha ja, for jeg gikk ned så lite uka før også - og så gleder jeg meg så veldig til 65 blank! :danse: Men du har rett, jeg burde absolutt ikke bli skuffet av det! Og så må jeg huske mottoet ditt - "trust the process!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg vel det som kalles en "sprekk" - det lå en åpen potetgullpose på bordet så jeg gikk og småspiste litt innimellom stadig vekk, i tillegg til å ta en stor iskaffe til frokost, lunsjkaker (ikke akkurat kalorivennlig) til lunsj, og så prøvde jeg å begrense meg til middag med bare LITT fiskekaker og pasta, med det resultat at når det ble kveld og jeg egentlig hadde pusset tennene alt, så hadde jeg så skrekkelig lyst på NOE! Jeg fant ikke engang ut hva jeg hadde lyst på, så jeg endte med mer iskaffe og et ostesmørbrød, og litt sjokolade, og dermed totalt dagsinntak på 2184 kcal. Min nest dårligste dag siden jeg startet å logge i mai. Prøver å si til meg selv at det kunne vært verre, men dårlig samvittighet enda ja...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)
14. august (6): 66.3 kg (-0.1 kg)
21. august (7): 65.7 kg (-0.6 kg)
28. august (8): 65.9 kg (+0.2 kg)

 


Jaja. Superskuffet nå, det var EN dårlig dag og så går vekta opp ja...

Kcal inntatt denne uka, "sprekk-dagen" inkludert: 1707 kcal/dag

Trening: har gått i snitt 10.406 skritt/dag, men ellers ikke trent noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gode og dårlige nyhet:

- Vekta viste 65.0! Johoo! Krysser fingrene for at den holder seg der til veiedag fredag.

- Våknet med skikkelig vondt i ene hofta og klarer knapt å gå. Håper det blir bedre utover dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

64.6!!! 

 

Veide meg omtrent 10 ganger og vekta varierte mellom 64.4 og 65.0, men 6-7 av de resultatene var 64.6!

(Måtte veie meg noen ganger ekstra, for jeg trodde ikke helt på det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow. Helt utrolig hvor flink du har vært, og det på så kort tid. Hva tror du er grunnen til at det går så bra denne gangen? Og hvilken strategi bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2020 at 8:47 AM, RoNo said:

Wow. Helt utrolig hvor flink du har vært, og det på så kort tid. Hva tror du er grunnen til at det går så bra denne gangen? Og hvilken strategi bruker du?

Hei, og tusen takk! Nå har jeg faktisk tenkt på dette helt siden i går, uten å ha et godt svar enda :P

 

Her er faktorene som har bidratt, iallefall - noen med mer enn andre, men dette var alt jeg kom på:

1. Logg alt - alltid!

Jeg har telt kalorier før, men ofte gått lei etter en uke eller to og droppet det igjen. Spesielt var det lett å glemme å skrive ned noe da jeg brukte penn-og-papir-metoden. Og når man først har glemt noe, så er det så lett å tenke "jaja, da gikk denne dagen skeis, får spise hva jeg vil og begynne på nytt i morgen/over helga/neste uke..". Så denne gangen er ikke hovedregelen min at jeg skal trene, eller at jeg skal spise max X kalorier eller max Y karbohydrater, men bare at all mat skal logges. ALLTID. (Dette er forøvrig omtrent samme slagordet jeg har på jobb, og det fungerer veldig godt der også! :fnise:)

2. Gode verktøy.

Du trenger en god badevekt, en god kjøkkenvekt, og et godt loggsystem. Jeg bruker en app som heter Yazio, legger inn all mat og all trening, og så fikk jeg noen spørsmål da jeg først begynte å bruke den (høyde, vekt, langsom/middels/rask vektnedgang) som den brukte for å gi meg et kaloribudsjett. Jeg tror det er ca 1500 kcal/dag den ligger på. Spiser jeg under det, så får jeg en grønn dag i kalenderen, går jeg over så blir dagen rød. Jeg ble veldig fort opphengt i at jeg ville ha bare grønne dager. Tror jeg har 6 røde dager på 3 måneder,    , og de svir litt... 

3. Lavterskeltrim.

 Jeg bor landlig til, men har egentlig ikke fått rotet meg til å finne noen gode løyper å gå (til fots eller på ski) i nærområdet før nå nylig. Det anbefaler jeg på det sterkeste alle å gjøre, uansett hvor du bor - finn en fin rute som tar passe lang tid, og gå hver gang været tillater det - og litt oftere. Jeg har tre fine ruter nå, alle kan gås med barnevogn (har jo to små barn), og går gjerne trilleturer 1-2 timer hver dag. Det brenner ikke veldig mye kalorier, men alle monner drar!

4. Negativ motivasjon.

Jeg vet at enkelte på dette forumet "hater" motivasjon, men det er det jeg tenker på når jeg er godtesyk og gjerne skulle stappet i meg alt jeg ser (som jeg teknisk sett kan, se regel #1). Eneste forskjellen er at hovedmotivasjonen min er negativ - jeg vil ned i vekt for å gni det i trynet på folk jeg ikke liker. Som svigermor, som alltid kommer med giftige stikk om utseendet mitt. Og exkollegaen som alltid skulle forkynne om hvordan jeg må gå frem for å gå ned i vekt, selv om jeg sa at jeg ikke ønsket å slanke meg.

Jeg burde sikkert ha som hovedmotivasjon å se lekker ut for mannen min, få god helse og kondis for barna mine, eller noe sånt... men nei, det er svigermor som fungerer best! :dany:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

August 2020
7. august (5) 66.4 kg (-1.5 kg)
14. august (6): 66.3 kg (-0.1 kg)
21. august (7) 65.7 kg (-0.6 kg)
28. august  (8) 65.9 kg 
(+0.2 kg) *sukk*

September 2020
4. september (9) 64,6 kg (-1,3 kg)

 

 

Da var jeg på delmålet mitt for september, under 65 kg! Og klar for min første belønning - full loftsrydding! Det må imidlertid vente til over helgen, for i dag og i morgen blir veldig travle. Har imidlertid tatt ned 5-6 bukser alt, litt på øyemål ("den der burde jeg få på meg, de der to ser litt trange ut men kanskje om et par uker..."). Utrolig nok passet ALLE jeg tok ned, selv om jeg virkelig, virkelig tvilte da jeg skulle prøve dem. Så nå sitter jeg her i "nye" jeans :danse:

Neste delmål er 60 kg innen jul!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

63,8 kg idag, ned 0,8 kg fra forrige fredag!

I går var jeg på en lang skogtur (4 timer gåing) som utrolig nok IKKE kjennes i beina idag, så god form har jeg altså fått! For 2 år siden ville jeg vært omtrent død nå. 

Jeg har begynt på loftryddingen, men det går tregt med små barn i hus (loftet er ikke småbarnsvennlig, så de kan ikke være med opp dit). Men blir så glad hver gang jeg finner en kul bukse som jeg ikke har brukt på evigheter (eller kjøpt med "jeg skal slanke meg inn i denne"-tanken, og så kom jeg aldri dit...) - og så passer den! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...