Gå til innhold

Nuith skal slanke seg og trene - og skryte av det!


Nuith

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I går ble det helt krisedårlig kosthold. Må bare klage et sted, så jeg slipper å gå rundt og tenke på det.

Normal frokost, fulgt av en kaffe latte med sukker i og en red bull, så ble det grillpølser i brød til middag (var i barneselskap), eldstebarnet ville ha nachos til helgekos og jeg klarte ikke å motstå å smake bare liiiiitt (selv om jeg hadde spist nok alt den dagen). Og siden middagen i tillegg til å være usunn ble altfor tidlig (14:00) så måtte jeg ha kveldsmat også. Stort rundstykke med ost.

Nesten 2100 kcal kom inntaket på, og på treningsfronten ble det bare en stusselig spasertur på under en time, så i går gikk jeg i pluss på kaloriregnskapet. Det skjer heldigvis ikke veldig ofte. Full skjerpings idag. Har gått 11.000 skritt så langt, skal prøve å få til litt mer senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike dager kommer, Nuith, så får man bare tenke at spist er spist, og heller spise litt mindre i dag. Det  viktigste er å la det bli med den ene dagen 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2020 at 2:11 PM, Grønt blad said:

Slike dager kommer, Nuith, så får man bare tenke at spist er spist, og heller spise litt mindre i dag. Det  viktigste er å la det bli med den ene dagen 😊

Du har så rett! Jeg har heldigvis klart å unngå den "nå har jeg skeiet så mye ut at nå gir jeg opp hele greia"-fella. Jeg har hatt TRE røde dager i appen min (dvs. dager da jeg har spist mer enn 1500 kcal + det jeg har forbrent via trening) denne uka, er ikke stolt av det, men sånt skjer. Et barneselskap, en stressende dag uten mulighet for trimturen min, og den siste dagen har jeg dessverre ikke en "unnskyldning" for engang. Det viktigste er å klare å stoppe, og hive seg på den gode trenden igjen - ikke neste uke, eller engang neste dag, men å avbryte så fort jeg innser at jeg er på et dårlig spor, og gå og pusse tennene eller distrahere meg selv fra å ville spise. Så selv med mine røde dager har jeg ligget på 1727 kcal/dag i snitt, og gått ned 0,3 kg denne uka. Museskritt er også skritt!

Snøværet la en god demper på lysten til å gå tur, så 7770 skritt per dag ble resultatet der. Litt lavere enn det burde, men jeg fikk meg iallefall ut for å gå hver dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nuith skrev:

Du har så rett! Jeg har heldigvis klart å unngå den "nå har jeg skeiet så mye ut at nå gir jeg opp hele greia"-fella. Jeg har hatt TRE røde dager i appen min (dvs. dager da jeg har spist mer enn 1500 kcal + det jeg har forbrent via trening) denne uka, er ikke stolt av det, men sånt skjer. Et barneselskap, en stressende dag uten mulighet for trimturen min, og den siste dagen har jeg dessverre ikke en "unnskyldning" for engang. Det viktigste er å klare å stoppe, og hive seg på den gode trenden igjen - ikke neste uke, eller engang neste dag, men å avbryte så fort jeg innser at jeg er på et dårlig spor, og gå og pusse tennene eller distrahere meg selv fra å ville spise. Så selv med mine røde dager har jeg ligget på 1727 kcal/dag i snitt, og gått ned 0,3 kg denne uka. Museskritt er også skritt!

Snøværet la en god demper på lysten til å gå tur, så 7770 skritt per dag ble resultatet der. Litt lavere enn det burde, men jeg fikk meg iallefall ut for å gå hver dag. 

 

Jeg synes du gjør en god jobb, og 0,3 kg ned er jo klart ned! Det å endre (u)vaner er vanskelig, og det å legge merke til at man er på et dårlig spor og så klare å avbryte er godt gjort, synes jeg. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/27/2020 at 12:32 PM, Fruenpåfjellet said:

Veldig inspirerende dagbok du har her😊👍lykke til videre - heier på deg😁

Tusen takk 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tallknusing, og her er status før morgendagens veiing:

1718 kcal/dag

9867 skritt/dag

Vekta sa 61,3 kg i dag tidlig, i går sjekket jeg ikke. Så jeg har nok heller gått opp enn ned denne uken er jeg redd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60,8 kg i dag tidlig, og det er på grammet det samme som forrige fredag. Begynner å innse at dersom jeg skal klare å holde vekta når jeg er i mål, så blir det kaloritelling lenge fremover - kanskje resten av livet. Ikke at det er et stort problem, bare litt "trist" å være født så liten og med så lavt kaloribehov :glare:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nuith said:

60,8 kg i dag tidlig, og det er på grammet det samme som forrige fredag. Begynner å innse at dersom jeg skal klare å holde vekta når jeg er i mål, så blir det kaloritelling lenge fremover - kanskje resten av livet. Ikke at det er et stort problem, bare litt "trist" å være født så liten og med så lavt kaloribehov :glare:

Du er så flink og inspirerende!😄 Forøvrig er jeg rundt 10 cm høyere enn deg og kjempemisunnelig på høyden din☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2020 at 10:00 AM, frustrert_student said:

Du er så flink og inspirerende!😄 Forøvrig er jeg rundt 10 cm høyere enn deg og kjempemisunnelig på høyden din☺️ 

Tusen takk! 😄

Ikke vet jeg hva det er å være misunnelig på med høyden min - jeg trenger krakk for å ta ting ut av kjøkkenskapet og jeg må legge opp ALLE bukser jeg kjøper. Og så forsvinner jeg utrolig fort i folkemengder. Og mitt lavere kaloribehov hadde sikkert vært en fordel om jeg levde for et par tusen år siden, men ikke i dag der kaloririk mat er overalt og kjempebillig.  Ikke er det kjempemorsomt å jevnlig refereres til som "dvergen" heller :rolleyes:

Men det er sikkert like vanskelig å være godt over gjennomsnittet som det er å være godt under, altså. Selv om jeg personlig alltid har vært misunnelig på jenter med modellhøyde og lange, slanke bein. 

Og så er det veiedag i dag, så her er dagens og ukas tall!

59,8 kg!

Det vil si en BMI på nøyaktig 24,89 - jeg er normalvektig! Johooo! For første gang på iallefall 17 år (for i en kort periode da jeg var 21 var jeg iallefall lavt på 60-tallet, men jeg husker ikke om jeg tippet under 60 kg noengang). Ellers må vi vel tilbake til da jeg var 15-16 år for å finne en så lav vekt.

Midjemålet var på 78 cm i går, så også det er såvidt innenfor tommelfingerregelen for hva som er sunt.

 Denne ukens matinntak: 1696 kcal/dag

Treningsturer: 8338 skritt/dag pluss en (kort) sykkeltur

 

Mitt nyeste mål er å få til den testen med å sette seg ned på gulvet og reise seg opp igjen uten støtte og uten å vakle/miste balansen. Den klarte jeg sist jeg testet (før de to siste barna), men det gikk heller dårlig da jeg testet i går... Så da blir det øving på den, og så må jeg nok få inn litt kjernemuskeløvelser på en eller annen måte. 

Ellers er jeg ikke helt i mål vektmessig, jeg vil ha muligheten til å ha "naturlige svigninger" uten å havne i overvektig BMI igjen, så jeg håper å komme meg ned til en BMI rundt 21-22 i løpet av det neste halvåret. 52 kg kanskje? *drømme*

 

I skal jeg legge opp bukser! Har ikke arvet mye husmorgener, så det blir et stort prosjekt. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si? Grattis med 50-tallet, NORMALVEKTIG(!!!!) og en sinnsykt bra jobb, det er helt, helt fantastisk motiverende å lese for oss som vil gjøre den samme jobbe. Du er rå! 

💪👏🙌😃🎉🥇:alice::mynona::yvonne::edie::nordvesta::bolledeig::hoppendeglad::danse::blomst::bond::troest::roser::nigo::5::tommelsmil::strix::duskedame::tommelopp:

giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Nuith skrev:

Tusen takk! 😄

Ikke vet jeg hva det er å være misunnelig på med høyden min - jeg trenger krakk for å ta ting ut av kjøkkenskapet og jeg må legge opp ALLE bukser jeg kjøper. Og så forsvinner jeg utrolig fort i folkemengder. Og mitt lavere kaloribehov hadde sikkert vært en fordel om jeg levde for et par tusen år siden, men ikke i dag der kaloririk mat er overalt og kjempebillig.  Ikke er det kjempemorsomt å jevnlig refereres til som "dvergen" heller :rolleyes:

Men det er sikkert like vanskelig å være godt over gjennomsnittet som det er å være godt under, altså. Selv om jeg personlig alltid har vært misunnelig på jenter med modellhøyde og lange, slanke bein. 

Og så er det veiedag i dag, så her er dagens og ukas tall!

59,8 kg!

Det vil si en BMI på nøyaktig 24,89 - jeg er normalvektig! Johooo! For første gang på iallefall 17 år (for i en kort periode da jeg var 21 var jeg iallefall lavt på 60-tallet, men jeg husker ikke om jeg tippet under 60 kg noengang). Ellers må vi vel tilbake til da jeg var 15-16 år for å finne en så lav vekt.

Midjemålet var på 78 cm i går, så også det er såvidt innenfor tommelfingerregelen for hva som er sunt.

 Denne ukens matinntak: 1696 kcal/dag

Treningsturer: 8338 skritt/dag pluss en (kort) sykkeltur

 

Mitt nyeste mål er å få til den testen med å sette seg ned på gulvet og reise seg opp igjen uten støtte og uten å vakle/miste balansen. Den klarte jeg sist jeg testet (før de to siste barna), men det gikk heller dårlig da jeg testet i går... Så da blir det øving på den, og så må jeg nok få inn litt kjernemuskeløvelser på en eller annen måte. 

Ellers er jeg ikke helt i mål vektmessig, jeg vil ha muligheten til å ha "naturlige svigninger" uten å havne i overvektig BMI igjen, så jeg håper å komme meg ned til en BMI rundt 21-22 i løpet av det neste halvåret. 52 kg kanskje? *drømme*

 

I skal jeg legge opp bukser! Har ikke arvet mye husmorgener, så det blir et stort prosjekt. 

 

Det er så uttolig gøy og inspirerende å lese dette. Å være i kategorien er en kjempeseier, og veldig bra både for den fysisk og psykisk helse! Kjempebra jobba! 🎉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tirius skrev:

Hva skal man si? Grattis med 50-tallet, NORMALVEKTIG(!!!!) og en sinnsykt bra jobb, det er helt, helt fantastisk motiverende å lese for oss som vil gjøre den samme jobbe. Du er rå! 

💪👏🙌😃🎉🥇:alice::mynona::yvonne::edie::nordvesta::bolledeig::hoppendeglad::danse::blomst::bond::troest::roser::nigo::5::tommelsmil::strix::duskedame::tommelopp:

giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif

 

Kan ikke gjøre noe annet enn å slutte meg til det @Tirius skriver. Synes det gjengir ganske bra det jeg følte da jeg leste det du skrev, @Nuith!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2020 at 9:35 AM, Tirius said:

Hva skal man si? Grattis med 50-tallet, NORMALVEKTIG(!!!!) og en sinnsykt bra jobb, det er helt, helt fantastisk motiverende å lese for oss som vil gjøre den samme jobbe. Du er rå! 

💪👏🙌😃🎉🥇:alice::mynona::yvonne::edie::nordvesta::bolledeig::hoppendeglad::danse::blomst::bond::troest::roser::nigo::5::tommelsmil::strix::duskedame::tommelopp:

 

On 11/6/2020 at 9:36 AM, Grønt blad said:

Det er så uttolig gøy og inspirerende å lese dette. Å være i kategorien er en kjempeseier, og veldig bra både for den fysisk og psykisk helse! Kjempebra jobba! 🎉

Tusen takk begge to :biggrin: Deilig med en liten heiagjeng! :nori:

 

I helga prøvde jeg meg på delmålsbelønningen for 60 kg - nye bukser. Det var ikke lett. Jeg forsøkte å forberede meg ved å sjekke hvilken størrelse jeg teoretisk sett skulle trenge i en størrelsesguide. Meg ved forrige måling: 78cm rundt livet (1 cm over navlen). 88cm rundt hoftene. Så jeg tenkte jeg hadde en ganske gjennomsnittlig kropp.

Størrelsesguide 1: bruker kun livvidden som mål. 78cm = størrelse S. 

Størrelsesguide 2: her er det både livvidde og hoftevidde, der 88cm hofter er UNDER skalaen - XS - mens midje på 78cm er størrelse M. 

Størrelsesguide 3: 78cm livvidde = størrelse 40. Hoftevidde 88 cm = størrelse 32/34.

Nå har jeg jo måtte konkludere ut i fra disse målene at jeg tydeligvis har en stor mage i forhold til kroppen ellers, og også at jeg ikke aner hvilken størrelse jeg burde bruke i bukser., når tabellene varierer fra XS til L og fra 32 til 40. Jeg endte opp med å kjøpe en stretchbukse i størrelse 36 og en herrebukse i størrelse S. På Fretex, siden jeg satser på å trenge en størrelse mindre innen jul :tommelopp:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å skryte av denne uka, men må jo oppdatere allikevel.

Vekt: 59,7 kg (-0,1 kg)

Kcal/dag: 1798 

Skritt/dag: 10.379

 

Neste uke VET jeg at det blir lite trim, så får forsøke å være ekstra flink med matinntaket.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne uka har jeg sett 59.0 på vekta, men er skikkelig treig i magen/forstoppet og idag tidlig lå den på 59.5 kg. Ble såpass skuffet at jeg sa til meg selv at jeg tar veiedag i morgen isteden. Får drikke mye vann idag.

Kcal inn denne uka: snitt på 1591

Skritt denne uka: som jeg regnet med ble det lite trim, snitt på 3239 skritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo komme med en oppdatering siden det er veiedag. Denne uka tror jeg at jeg har et snitt på under 2000 skritt. Gadd ikke å regne på det engang. Mandag til onsdag kjører jeg hjemmefra 07:15 og etter jobb har jeg såvidt tid til å hive i meg middag før en eller flere av ungene skal kjøres til fritidsaktiviteter. Og da har jeg "treningsvindu" mellom de er hjemme igjen - ca 19:30 - og når jeg må starte å legge yngstebarnet - ca 20:00. Den halvtimen går stort sett med til trimformene "rydde stue og kjøkken", "sortere klesvask", etc. Håper jeg får tid til en god tur søndag.

Og på matfronten har jeg kjørt "vedlikeholdsinntak". Blitt lite søvn, som igjen trigger sult, samt koffeinbehov (og jeg takler ikke kaffe uten sukker). 

1779 kcal/dag denne uka

 

Vekta sa 58.9 kg i dag tidlig, som er 100 gram under minste veiing forrige uke (nesten 2 uker siden), så det er definitivt ikke mye  å skryte av. Men jeg kommer sterkere tilbake! (Mentalt, iallefall. Burde virkelig få til litt styrketrening, men det sitter langt inne.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen, og her er det tydeligvis full stillstand. 58,9 kg i dag - på grammet det samme som forrige uke. Og det har vært en ok uke også. Skikkelig skuffende.

Skrittsnitt denne uka: 6030

Kcal-snitt denne uka: 1646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...