Gå til innhold

Nuith skal slanke seg og trene - og skryte av det!


Nuith

Anbefalte innlegg

Dette ble en veldig dårlig uke. Må vel oppdatere uansett. Hadde en dag der jeg stappet i meg mesteparten av en diger melkesjokoladeplate pluss en pose chilinøtter. En julelunsj på jobb der jeg ikke tenkte på å sjekke før etterpå hvor mye kalorier det egentlig er i medisterkaker (det er mye!). Og så har jeg spist kveldsmat nesten hver dag selv om jeg ikke engang var sulten. Dum uvane. Og noen kopper kakao på jobb. Den er ikke engang god, den bare varmer godt og lokalet er skikkelig kaldt. 

Dårlige unnskyldninger hele veien, altså!

Kcal inn i snitt: 1938 (det er MER enn vedlikehold, ja)

Skritt pr dag: 4831

Vekt: 59,1 kg (+0,2 kg)

Målet denne uka får være å iallefall klare å holde meg under 1800 kcal hver dag.

Føler fremdeles at jeg ser verre ut enn for 15 kg siden, og det er ikke akkurat den store motivasjonen det heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går gikk helt greit. Holdt meg akkurat på vedlikehold matmessig, gikk en liten tur, gjorde litt husarbeid. 

I dag har jeg sprukket HELT. Håper jo at jeg har overdrevet kaloriloggingen litt (ble mye på slump her!) men jeg har uansett gått mye over. 1037 kcal over dagens forbruk, sier appen min - det er godt over 100 gram opp i vekt bare i dag, det! 2940 kcal er dagens inntak, har den regnet seg frem til. 

Syndene...

Frokost: en god morgen yoghurt (den så veldig fristende ut). Mettet ikke stort, så la på en brødskive og et kokt egg en time senere. Og så hadde jeg igjen litt nachos fra i går kveld (date night!) og siden jeg hadde sovet rundt 5 timer i natt "godkjente" jeg at jeg trengte en red bull. 

Lunsj: var på bytur og hadde glemt å pakke noe, ble altfor sulten. Tok et ganske ok valg underveis - et polarbrød uten pålegg, noen slurker iste - men så holdt det ikke, så det ble en håndfull smågodt også. Og så dro jeg på matbutikken og så en type potetgull jeg aldri har sett før, som så skikkelig fristende ut. Så det ble med hjem.

Middag: julepølse med lefse. Ikke sunt. Ikke noe jeg spiser mer enn 2-3 ganger i året. Aner ikke hvor mye jeg spiste heller. det var iallefall to ganske store stykker. Ble flere biter nougat og en liten skål sjokoladepudding til dessert.

Kveldsmat: det var dette superfristende potetgullet, da... ja det måtte smakes på. Spiste sikkert opp halvparten. I tillegg til et halvt ostesmørbrød. Etter det tok jeg heldigvis til vettet og gikk etter tannbørsten. 

 

Satser på en bedre dag i morgen. Fikk skikkelig mage i speilet også nå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Desember er ikke måneden jeg klarer å slanke meg, nei. Det er mørkt når jeg er ferdig på jobb, og ingen gangveier her, så enten må jeg brøyte meg frem i skogen for egen maskin (30-40 cm snø de siste ukene) eller ta en spasertur i mørket langs en glatt/slapsete vei med 80-sone. Jeg har sikkert klagd på dette før også 😋

 

Og så har det vært fri flyt av julekaker, hjemmebakst, kakao, konfekt og deilig julemat på kontoret de siste to ukene. Uten å gå i detalj på hvor vanskelig det har vært å stå imot - i går lå vekta på 60,2 kg. Det er 4 kg over målet mitt i "vi som skal ned i vekt før jul". Så der bommet jeg skikkelig.

Håper jeg klarer å ikke gå så mye mer opp innen nyttår, og så får jeg heller slenge meg på neste slanketråd igjen. Målet er 20 kg i minus på et år - da må jrg ned til 55 kg innen mai. Det skal jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 12/25/2020 at 12:13 AM, Yoshi1987 said:

Såååå flink du er 😃 inspirerende!!

Tusen takk :biggrin: Ikke at jeg har følt meg særlig flink i det siste, har skeiet skikkelig ut i jula. Men nå er jula over! 

(Vel, jula er iallefall nesten over - juletreet står på stua enda, det samme gjør et fat med de siste restene av julekaker, og det ligger flere pakker sylte i kjøleskapet... men ellers er iallefall jula over!)

Fasit for "julekosen" som i praksis startet allerede i begynnelsen av desember, med julekaker og sjokolade i lange baner både hjemme og på jobb, ble +2,2 kgSå da er det først ned igjen de kiloene (som jeg tror slipper ganske lett), og så har jeg satt målet på 57 kg til påske. Hovedmålet er under 55 kg og helst ned til nærmere 50 kg innen sommerferien. Jeg har lært at jeg virkelig trenger en god trimtur hver dag for å holde en god vektnedgang, men jeg vet også at ønsket om å bevege meg utendørs kommer for fullt når vi går mot lysere tider og sola skinner sterkt nok til at man kan kjenne den. Så det blir nok en rolig vektnedgang frem til mars, og så setter jeg inn høyeste gir etter det. 

Selv om jeg aldri har vært redd for å vise meg i bikini på stranda, så hadde det vært skikkelig deilig å vite at jeg faktisk ser ganske bra ut i den bikinien også :sminkedokke:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker innom bare for å si heia deg - jul er lov og nå er det slutt på julen, gleder meg til å se deg nå målene! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei, og takk for støtten alle sammen, selv om jeg ikke føler at jeg fortjener den for øyeblikket.

Vi bor på "indre Østland" med alt det betyr av vær (KALDT! Rundt -20 den siste uka!) og mellom dette flotte været, hjemmekontor, hjemmeskole, karantene og annet morsomt, så sprakk det helt.  Jeg skulle jo starte å telle kalorier igjen, komme i siget igjen og gå litt ned til påske - men jeg har begynt å telle kalorier igjen omtrent en gang i uka, og så falt av lasset fordi jeg spiste flere ting på rad der jeg måtte gjette vilt på kalorimengden. Og etter å ha gjettet vilt på flere måltider på rad, samt all snacks i mellom, så vet jeg jo at tallet kan være 500 kcal for lavt eller 1000 kcal for høyt og det begynner å bli håpløst å forholde seg til. Så jeg sluttet å telle kalorier igjen noen dager, for så å prøve på nytt, gjette for mye og falle av enda en gang. Vond runddans. 

Gjettingen skyldes i stor grad at kjøkkenvekta streiket hjemme (fikset nå), og at jeg spiste frokost+lunsj+varm drikke på jobb (der jeg ikke kunne måle noe, og kantinematen ikke har noen form for kaloriinnhold). Jeg burde ha kjøpt mat med ferdig definert kaloriinnhold for å gjøre det lettere for meg selv, men det fristet liksom ikke...

Men her er det flaueste: en av tingene jeg IKKE gjorde, siden jeg falt av lasset med kaloritelling hele tiden, var å sjekke kaloriinnhold i "trenger noe varmt å drikke"-kosen min. Som jeg lager med varm melk, espressopulver, sukker og litt vaniljesmak. Vi har stort sett bare H-melk i hus (små barn) så jeg har bare tatt "en kop kaffe med melk" og ikke egentlig tenkt over kaloriinnholdet. Jeg vet at det ER kalorier i det, altså, men jeg hadde ikke regnet på det, ikke skrevet ned noe anslag noe sted, og i den grad jeg hadde en bevisstgjøring for meg selv, så tenkte jeg nok at en slik kopp var omtrent like ille som en Red Bull. 

I dag veide jeg kaffekoppen min, og regnet det ut. Den var på 380 kcal!!! (Mens min tidligere synder, en liten Red Bull, ligger på 115 kcal). 2-3 sånne kopper om dagen på toppen av "normalt" kosthold, og minimalt med mosjon, så ser man jo hvorfor dette gikk rett vest.

 

Jeg må rett og slett bli flinkere til å sjekke kaloriinnhold i alt, og ikke falle i den fella der flere ganger.

 

Påskemålet når jeg nok IKKE, men nå er jeg iallefall i gang igjen mentalt, tror jeg. I går var jeg i bursdagsselskap med masse gode kaker, og ja - jeg spiste et stort stykke av to av kakene.  Jeg krysser fingrene for at de fremdeles "var i systemet" da jeg veide meg i dag tidlig, for da sa vekta 63,2 kg. AU!

Så nå må jeg først ned 4,3 kg for å nå vekta jeg hadde i starten av desember, og så ned nesten det dobbelte før sommeren. På den positive siden, så gleder jeg meg allerede til å gå lange turer når været blir en smule mildere. 

 

Jeg er skikkelig oppgitt over meg selv nå, håper det kaffe-sjokket var det som skulle til for å få meg på rett spor igjen... 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovt meg selv å oppdatere ofte, så... Jeg leste masse på kostholdsforumet før og i helga, leste dagbøkene til "alle" her inne på treningsforumet (jeg kommenterer ikke så ofte, men det er så mange som er så utrolig flinke! Skikkelig inspirerende!) gikk meg en tur på nærmere 10.000 skritt på søndag og følte at nå gikk det veien igjen.

Selv med fastelavensbolle med krem til kveldsmat.

Mandag endte jeg på rundt 1800 kcal, ikke bra, ikke krise.

I dag skulle jeg lage lunsj og gikk ut av kontoret for å bli møtt med synet av at yngstebarnet hadde kastet opp over hele sofaen. Dette er dessverre ganske dagligdags, da h*n har slitt med umoden lukkemuskel lenge men er for ung til å opereres for det - så vi går og håper at h*n skal "vokse det av seg". Men det er sykt frustrerende å vaske oppkast hele tiden, stort sett flere ganger om dagen i godt over et år nå. Og når det var over hele sofaen, godt nedi sitteputene (de skulle ha vært dekket med et tisselaken og deretter et sofatrekk, klok av erfaring, men det hadde sklidd sideveis). Så brukte jeg lunsjpausa til å skrubbe sofa, og hodet gikk rett i kjelleren. Og så ble lunsjen en kopp kaffe og en pose chilinøtter. Og litt smågodt. Og jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg skal gjette på at det ble tilsammen engang. 

Dette blir snart en dagbok for dårlige unnskyldninger istedenfor en trenings/slankebok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...