Gå til innhold

Om 30 år er alle barn «mixed» i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja..

Men det er mange land som kommer til å forbli stortsett homogene i fremtiden også, f.eks Latvia, Polen, Japan, Korea osv?

Anonymkode: 16449...329

Latvia er ikke et veldig homogent land. De har en stor russisk minoritet som fra tid til annen skaper politiske gnisninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tenker du det? Latvia & Polen? 

Anonymkode: 78062...feb

Fordi jeg kjenner folk derfra, og de er et stolt folkeslag. Og ganske ulik mentalitet fra selvhatende vestlige land . lol.

Anonymkode: 16449...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig få med utenlandsk mann, så jeg tviler sterk på at det blir sånn. 

 

Anonymkode: 9d5b1...ef3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hvor har du det fra at Norge og Island sliter med innavl?

Vi har i lang tid hatt mer enn store nok befolkninger til at det ikke er et problem. Folk har lenge flyttet mellom landsdeler. Seksuell omgang med søskenbarn har lenge vært et tabu, omtalt som blodskam. Det er verre med enkelte større befolkninger i andre deler av verden der mange bevisst har drevet med endogami for å beholde velstand i familien. Ekteskap mellom fetter/kusine eller mellom tremenninger er vanlig i en del land med mye større befolkning enn vår.

Det er faktisk stor genetisk variasjon i Europa, bare fra Norge til Sverige... Sto nettopp en artikkel i en norsk avis om at nordmenn og svensker er genetiske forskjellige, til tross for at alle er skandinavere. Og dette har jeg merket også, en svenske og norsk har ofte ikke helt like trekk, det er bare små forskjeller man kan se... vanskelig å forklare... men svenskene har noe med øynene, de er liksom mer ''fargerike'' i blåfargen eller sånn

Anonymkode: 16449...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol, ganske meningsløs sammenligning.

Anonymkode: f23b9...fde

Der tar du feil. Mangfold er alltid bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alterego666 skrev:

Der tar du feil. Mangfold er alltid bra. 

Hva menes med mangfold?

 

Anonymkode: 16449...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Alterego666 skrev:

Der tar du feil. Mangfold er alltid bra. 

Hvor blir det av mangfoldet dersom alle ser like ut?

Anonymkode: f063a...6fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor blir det av mangfoldet dersom alle ser like ut?

Anonymkode: f063a...6fb

Det vil jo ikke skje når genmaterialet uvides assymmetrisk. Det skjer bare ved innavl i avstengte små samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alterego666 skrev:

Det vil jo ikke skje når genmaterialet uvides assymmetrisk. Det skjer bare ved innavl i avstengte små samfunn.

Selv her jeg bor har mange slektninger langt tilbake, har ikke sett noe alvorlige gensykdommer hos de fleste her, eller tegn på innavl... Så hvordan forklarer du det? Folket her har gjerne gener fra sogn til bergen, osv.

Anonymkode: 16449...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folket her har gjerne gener fra sogn til bergen, osv.

Da er det jo ikke avstengt, og du er i grønn sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alterego666 skrev:

Det vil jo ikke skje når genmaterialet uvides assymmetrisk. Det skjer bare ved innavl i avstengte små samfunn.

Jeg tenkte mer på hvis alle blir blandet av en eller annen versjon av brun. Det er jo den våte drømmen til alle som er så opptatt av såkalt mangfold. Spørsmålet blir da bare, hvor blir det av mangfoldet?

Da vil jo rasisme bli borte (men de tenker ikke på at mobbing og diskriminering alltid har forekommet og fortsatt vil forekomme) og alle ser like ut. En eller annen versjon av brun med ulik grad av trekk fra svarte. Jeg sliter veldig med å se hva som er så mangfoldig med dette.

Spesielt når hvite er så mangfoldig som det går an å bli allerede. Da snakker vi virkelig mangfold!

Anonymkode: f063a...6fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk stor genetisk variasjon i Europa, bare fra Norge til Sverige... Sto nettopp en artikkel i en norsk avis om at nordmenn og svensker er genetiske forskjellige, til tross for at alle er skandinavere. Og dette har jeg merket også, en svenske og norsk har ofte ikke helt like trekk, det er bare små forskjeller man kan se... vanskelig å forklare... men svenskene har noe med øynene, de er liksom mer ''fargerike'' i blåfargen eller sånn

Anonymkode: 16449...329

Jeg tror du overdriver forskjellene mellom nordmenn og svensker. Jeg tror nok de små genetiske forskjellene som finnes i Skandinavia er mer regionale. Fra Østlandet er det kortere vei til Vest-Sverige enn til Vestlandet, og deler av Vest-Sverige har til tider vært norsk. Visse regioner har naturligvis hatt mer kontakt med finsktalende folk og andre regioner har hatt mer kontakt med det kontinentale Europa. Samtidig har folk hele tiden forflyttet seg mellom landsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på hvis alle blir blandet av en eller annen versjon av brun.

Det er vi jo allerede.

Det er stor variasjon av hvor mye melanin vi har, og slik vil det alltid være.

Lebensborn gikk av moten våren 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Ingen ny tanke med raseblanding. Utdrag 1800tallets  Peer Gynt: 

Midt i mot hav, på et fed oase,

Vil jeg forplante den norske race,

Det dlske blod er jo kongeligt næsten;

Arabiskt blod vil gøre resten.

Rundt om en vik på en stigende strand

Får jeg lægge Peeropolis, hovedstaden

Verden er aflægs! Nu kommer raden

Gyntiania, mit unge land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Alterego666 skrev:

Det er vi jo allerede.

Nei

Anonymkode: f063a...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Alterego666 skrev:

Det er vi jo allerede.

Det er stor variasjon av hvor mye melanin vi har, og slik vil det alltid være.

Lebensborn gikk av moten våren 1945.

Dette stemmer bare hvis du mener at kun albinoer er hvite i såfall. Men det er en ganske sær oppfatning for å si det sånn. 

Anonymkode: 11e8c...f60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det harry å være gift med en sofistikert italiener? Virkelig? 

Eller mente du muslimer. De muslimene som kommer hit er ofte både analfabeter og er usiviliserte.

Anonymkode: 2be42...1a2

Jeg mente selvsagt ikke-vestlige menn

Anonymkode: f23b9...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer bare hvis du mener at kun albinoer er hvite i såfall. Men det er en ganske sær oppfatning for å si det sånn. 

Anonymkode: 11e8c...f60

Det er ikke helt feil å hevde at menneskehetens hudfarge varierer på en skala fra lys brun eller lys beige til mørk brun. Det er ingen (levende) mennesker med hvit eller svart hudfarge. Ikke gul eller rød heller for den saks skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt oppgitt når folk som ikke kan katta om biologi skal komme med slike analyser. Recessive gener forsvinner ikke ved blanding, de går bare under overflaten i en generasjon, ved neste korsvei vil 25% av populasjonen uttrykke dem igjen, dersom vi snakker ett enkelt dominant/recessiv genpar som feks blå øyne, og en populasjon med 50/50 fordeling i utgangspunktet.

Dersom man hadde sauset sammen alt det genetiske materiale i verden ville det selvsagt vært få med blå øyne, men vi må huske at det er det også i dag, bare at nå er vi konsentrert i ett geografisk område. Ved en lik fordeling ville de utgjort samme prosentvise andel, men vært mye mer spredt. Det er ingen større etnisisteter i dag som ikke har fått blandet inn blå øyne siden kolonitiden, så dette kan poppe opp hvor som helst, noe man ofte ser når nord-europeere får barn med mennesker fra andre verdensdeler. Og områder saom Iran/Afganistan er kjent for å ha mye blå øyne, i en ellers arabisk genpool. Nyere gentester viser at dette er en rest fra genetisk utveksling med området som i dag er Danmark, tilbake til folkevandringstiden. På samme vis som de mørke genene vi har på vestlandet her i Norge er en tilfeldig fordeling fra samme tidsperiode. (Selv er jeg en av disse mørke vestlendingene, som utseendemessig har mer til felles med søreuropeere, type Italia/Spania, men jeg er også bærer av gener for lyst/rødt hår og blå øyne.)

For at en genetisk egenskap skal utryddes må man hindre at alle som har den i å formere seg, og siden recessive gener kan gjemme seg i mange generasjoner er dette så og si umulig. Se bare på hundeavl, hvor dette forsøkes å gjøre bevisst, og selv der greier de det ikke. Og så tror folk at det skal skje av seg selv blant mennesker? Skjerp dere.

Anonymkode: 248f6...e1a

Merkelig nok så kommer dette riktige innlegget ikke til å få så mye oppmerksomhet. Her gidder man ikke diskutere faktabasert teori. Bare meninger, fordommer, og svada. 

Anonymkode: 1704d...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...