Gå til innhold

Om 30 år er alle barn «mixed» i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt oppgitt når folk som ikke kan katta om biologi skal komme med slike analyser. Recessive gener forsvinner ikke ved blanding, de går bare under overflaten i en generasjon, ved neste korsvei vil 25% av populasjonen uttrykke dem igjen, dersom vi snakker ett enkelt dominant/recessiv genpar som feks blå øyne, og en populasjon med 50/50 fordeling i utgangspunktet.

Dersom man hadde sauset sammen alt det genetiske materiale i verden ville det selvsagt vært få med blå øyne, men vi må huske at det er det også i dag, bare at nå er vi konsentrert i ett geografisk område. Ved en lik fordeling ville de utgjort samme prosentvise andel, men vært mye mer spredt. Det er ingen større etnisisteter i dag som ikke har fått blandet inn blå øyne siden kolonitiden, så dette kan poppe opp hvor som helst, noe man ofte ser når nord-europeere får barn med mennesker fra andre verdensdeler. Og områder saom Iran/Afganistan er kjent for å ha mye blå øyne, i en ellers arabisk genpool. Nyere gentester viser at dette er en rest fra genetisk utveksling med området som i dag er Danmark, tilbake til folkevandringstiden. På samme vis som de mørke genene vi har på vestlandet her i Norge er en tilfeldig fordeling fra samme tidsperiode. (Selv er jeg en av disse mørke vestlendingene, som utseendemessig har mer til felles med søreuropeere, type Italia/Spania, men jeg er også bærer av gener for lyst/rødt hår og blå øyne.)

For at en genetisk egenskap skal utryddes må man hindre at alle som har den i å formere seg, og siden recessive gener kan gjemme seg i mange generasjoner er dette så og si umulig. Se bare på hundeavl, hvor dette forsøkes å gjøre bevisst, og selv der greier de det ikke. Og så tror folk at det skal skje av seg selv blant mennesker? Skjerp dere.

Anonymkode: 248f6...e1a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usa er ett godt eksempel på det.

Anonymkode: 13aaa...81c

Tja, er folk så blanda i USA eigentlig? Ser ut til at mange svarte og kvite lever kvar for seg, og finn seg partnar av samme etnisitet? Eg kjenner ikkje så godt til dette altså 🙂

Anonymkode: ccad9...b4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, er folk så blanda i USA eigentlig? Ser ut til at mange svarte og kvite lever kvar for seg, og finn seg partnar av samme etnisitet? Eg kjenner ikkje så godt til dette altså 🙂

Anonymkode: ccad9...b4e

Er noe blanding. Men årsaken til at det er så mange ulike etnisiteter i USA er selvsagt innvandring fra alle deler av verden. Men det har vel også en grense når flere og flere merker at visse grupper er mer en nettoutgift som blir en byrde på andre grupper.

Anonymkode: f23b9...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst hva som menes med norsk. Slekter i Troms og Finnmark som går tilbake noen generasjoner har vel alle som en innblanding av utenlandske gener. Mye tysk i Bergensområde. Fra vikingetiden er det vel mye innblanding fra hele europa, Russland og dagens tyrkia.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei norsk jente som kjenner mange utlendinger. En kompis sa at «gi det 30 år, så vet man ikke hvem som er norske og hvem som er utlendinger i Norge.

Dersom du tar en gentest vil du se at du har genetisk innslag fra personer utenfra Norden/Europa. I følge din spådom vil det altså ikke bære noen endring.

Til slutt: En person med norsk pass er norsk uavhengig av utseende og genetisk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei norsk jente som kjenner mange utlendinger. En kompis sa at «gi det 30 år, så vet man ikke hvem som er norske og hvem som er utlendinger i Norge.»

Anonymkode: 1baec...2d0

Eg forstår korleis du tenker, men korleis skal dette scenariet vere mulig å få til i løpet av så kort tid som 30 år? Sjølv om alle dei kvite plutselig ville ha ønska seg ein partnar med farge, ville det jo ikkje ha vore nok "utlendingar" til alle . Ute i distriktet er det ikkje andre folk enn dei med kvit farge, enkelte stader. 😊 Det tar nok mykje lenger tid enn eit par generasjonar. Gi det 300 år, så kanskje vil me sjå at folk får meir blanda farge. 

Anonymkode: ccad9...b4e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Øst-asiatere er vel for øvrig blant grupper som scorer høyest på iq-tester, altså japanere, koreanere og kinesere. 

Anonymkode: f23b9...fde

Jeg skrev sørøstasiat, dvs fra et av de landene her: Brunei, Kambodsja, Øst-Timor, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filippinene, Singapore, Thailand, Vietnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Motivasjonen min for å ta opp dette var rett og slett for å høre om flere tenker at nordmenn kanskje blir utryddet etter hvert. At det norske samfunnet som vi kjenner det vil bli truet. Synes bare det er interessant hvordan verden stadig forandrer seg.

Hva jeg fikk i matte er vel irrelevant.

Anonymkode: 1baec...2d0

Nordmenn blir jo ikke utryddet. Nordmenn endres. 

Slik vi har blitt endret før. 

Vi er jo uansett ikke slik vi var for hundre år siden likevel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er albaner, gift med albaner. Tviler på at mine barn velger seg albanere selv. 

Anonymkode: 52d3c...aec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker kun norske gutter. Eventuelt danske, svenske og polske. Nordiske da med andre ord. Jeg er fra oslo og kjenner ingen som foretrekker utenlandske menn. Jeg har prøvd å tenke nå og kjenner faktisk ingen som har vært sammen med en utenlandsk gutt bortsett fra de utenlandske jeg kjenner, men de har vært sammen med flest nordiske menn de også. (Jeg har bodd norge rundt og kjenner masse folk over alt). De norske jentene som jeg ser er sammen med utenlandske gutter er som oftest sånne små narkomane "bimboer" og de omgåes jeg ikke. 

Anonymkode: 1eeca...9ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

''While 65% or more of the total human population are lactose intolerant, in some human populations lactase activity commonly persists into adulthood. Lactose tolerance is exceptionally widespread in Northern European countries such as Sweden and Finland, with tolerance levels of 74% and 82%, respectively''

Anonymkode: 16449...329

Samtidig lever folk i resten av verden helt fint selv om de er laktoseintolerante. 

Likevel er utvalget av meieriprodukter i butikkene i Asia er mye bedre enn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alterego666 skrev:

Dersom du tar en gentest vil du se at du har genetisk innslag fra personer utenfra Norden/Europa. I følge din spådom vil det altså ikke bære noen endring.

Til slutt: En person med norsk pass er norsk uavhengig av utseende og genetisk opphav.

Ikke meg du siterer her, men vil bare si at det er ikke sikkert. Jeg har tatt gentest og er 100% skandinavisk. Genene mine stammer kun fra norge, sverige og danmark, ikke engang finland.  Vet ikke hvor vanlig det er, men det forekommer. 

Anonymkode: 1eeca...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er gift med ei som er noe mørkere i huden og brune øyne. I hennes hjemland er det stort sett brune øyne.

Begge barna har blå øyne og omtrent lysere enn meg 

 

 

Anonymkode: 994fd...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stan skrev:

Nordmenn blir jo ikke utryddet. Nordmenn endres. 

Slik vi har blitt endret før. 

Vi er jo uansett ikke slik vi var for hundre år siden likevel. 

Forskjellen nå er bla at det ikke er de sterke og eventyrlystne som flytter på seg, men late og grådige, ikke de smarteste og beste, som vil komme til dekket bord i vesten. 

Anonymkode: f23b9...fde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor selv i Oslo, og ser absolutt ingen tendens til det her. En venninne har mørk kjæreste som er adoptert...

Bor dog på Grefsen. Kanskje annerledes på østkanten 

Anonymkode: 14f2c...ada

Grefsen er østkanten. Skille går i Akerselva. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ser på historien, så var det i vikingetiden mye import av treller fra andre land, som så mørkere ut enn originalbefolkning. Idag vet ingen hvem som er hvem, fordi alle er så godt blandet.

Dette vil normalt skje med dagens befolkning også, gitt nok tid. En liten feilkilde er hvis det fortsettes med stor tilstrømning.

Husk at de "fremmede" over tid vil da miste sin fremmedskap. 

Anonymkode: 60b61...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mennesket har kunnet forflytte seg, har det laget barn med andre"raser". Våre forfedre, uansett land, hadde ulikt språk, ulik kultur og ulikt levesett enn oss som lever i dag. Alt endres over tid. Men 30 år er nok noe kort tid for å se de helt store endringene. Vår kultur pr i dag vil endres, og er i endring. Ser ikke at det er noe problem, fordi verden har alltid vært sånn 

Anonymkode: 2713b...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker kun norske gutter. Eventuelt danske, svenske og polske. Nordiske da med andre ord. Jeg er fra oslo og kjenner ingen som foretrekker utenlandske menn. Jeg har prøvd å tenke nå og kjenner faktisk ingen som har vært sammen med en utenlandsk gutt bortsett fra de utenlandske jeg kjenner, men de har vært sammen med flest nordiske menn de også. (Jeg har bodd norge rundt og kjenner masse folk over alt). De norske jentene som jeg ser er sammen med utenlandske gutter er som oftest sånne små narkomane "bimboer" og de omgåes jeg ikke. 

Anonymkode: 1eeca...9ee

Polakker er da ikke «nordiske», men av slavisk opphav?

Anonymkode: 63ed5...d94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei norsk jente som kjenner mange utlendinger. En kompis sa at «gi det 30 år, så vet man ikke hvem som er norske og hvem som er utlendinger i Norge.» Liksom at utlendinger og norske kommer til å blande seg og fremtidens barn blir halv-halv. Og slik kommer de til å «overta.» Jeg er 22 år, foretrekker utenlandske menn selv, og merker at veldig mange jenter på min alder gjør det samme. De sier at norske menn er kjedelige, ikke er mannlige nok, osv. Hvis man ser seg litt rundt ser man veldig mange norske jenter som går rundt med en utenlandsk gutt, spesielt i Oslo.

Hva tenker dere om dette? Har noen lagt merke til denne tendensen? Ønsker ingen krasse innslag eller innblanding av kultur/religion her, bare ren og pen diskusjon.

Anonymkode: 1baec...2d0

Jeg er født og oppvokst i Oslo og min erfaring er at de fleste norske jenter er sammen med norske gutter. Er selv helt (etnisk) norsk og sammen med norsk mann.

Det kommer selvsagt an på hvor innvandrertett området man bor i er. Jeg er oppvokst på Oslo vest, og norske jenter med utenlandske gutter var mer typisk for østkanten.

Anonymkode: ad10e...792

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...