Gå til innhold

Jeg har aldri møtt en kortvokst/"dverg" , hvor mange er det egentlig i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Møtt tre personer. Ene var en som vanket på samme utested som meg, ung jente som alltid var trendy kledd. De to andre ble jeg kjent med i et nav tiltak, ene tror jeg ikke var kortvokst sånn genetisk sett men pga ekstrem benskjørhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg kun har møtt en kortvokst.. nevøen til venninnen min. 

Anonymkode: 211cb...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte sett på som kortvokst, er kvinne drøyt 160.

Anonymkode: e4fc9...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TS, og jeg forstår fullt ut, og er ikke overrasket. Er en lav dame på 1.55, nå hører jeg ingenting om høyden min, og kan faktisk finne på å spøke om den selv. Men i oppveksten var det ikke gøy.

Forrige gang jeg hørte hvisking og tisking var da jeg i begynnelsen av 20årene jobbet som bartender. En fyllik trodde han hviska til venninna si, men han snakket høyt nok til at jeg hørte "se den dvergen". Jeg ble ikke lei meg, jeg syns bare det var skikkelig snodig, for det første at en voksen mann gidder, og for det andre så er det så sinnsykt mange andre like lave kvinner, så jeg er ikke akkurat en enhjørning verdt å kommentere om det så bare var utav forundring. Jeg kikka han rett i trynet med et blikk som virkelig sa "æsj du er ekkel", da innså han at jeg hadde hørt han. Venninna hans ble kjempeflau(jeg så også at hun bare skjøv han vekk da han sa kommentaren), han prøvde hardt å virke angrende mens han prøvde å knipe igjen fnising.. 

Så jeg har fått kommentarer og blikk, blitt løftet opp og bært ufrivillig, det gjør noe med en å bli kastet over en skulder helt plutselig og man ikke får seg løs. Full empati fra meg. Og at jeg har mistet tonnevis med arbeidstilbud tviler jeg heller ikke på, man blir undervurdert av andre om de så gjør det ubevisst.

Tonnevis med drittsekker har trodd de kan skremme meg til å la de gjøre hva de vil, og så begynner de å skjelve og angre seg når den lille prinsessa får klør og ikke er så fysisk svak likevel. Ler meg ihjel. 

 

Anonymkode: 0cb58...d61

Jeg tror TS mener folk som er kortvokste som en medisinsk tilstand som følge av "feil" (hvis man kan si det) i skjelettet, ikke bare litt lavere enn gjennomsnittet.

Ikke for det, jeg skjønner godt at du blir irritert av sånne kommentarer og hendelser du nevnte, men det er jo ikke normalt oppegående og edru folk som oppfører seg sånn.

Men da kan du sikkert tenke deg hvordan det er for folk som lider av det som kalles kortvoksthet har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Barnepsykologen min (pt tjenesten) var kortvokst husker jeg. Ellers har jeg ikke sett mange kortvokste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 år. Sett flere. Men ikke noe jeg har telling på. Ser heller ikke på de, noe mer en alle andre. 

Anonymkode: ff9a2...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Pipaluk skrev:

Det er nok mer stigmatiserende å ha typisk dvergvekst, med stort hode, små bein og armer, kontra å være liten men å være proposjonal. 
Det er ofte 120 til 130. Det er langt fra å være lave damer på 150  sistnevnte kan også ta på seg høye sko for å se høyere ut  

 

No finst ikke noe som heter dverg. Det heter kortvokst. Og ja det er stigmatiserende - det vet jeg alt om. Tar jeg på meg høye sko er jeg ikke i nærheten av 150 cm om det var det du prøvde å hinte til. Med hilsen kortvokst. Er du kortvokst er du under 150 cm. Og det er en medisinsk diagnose. Og kortvoksthet er ikke ensbetydende med stort hode, små bein og armer osv. Det finst flere grupper. Du tenker nok på den vanligeste diagnosen som er achondroplasi. Selv har jeg diastrofisk dysplasi - der hode absolutt hverken er større eller mindre enn normalen, ryggen er normalt lang - men armer og ben er kortere. 

Anonymkode: 3799d...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! Det var mye færre personer enn jeg så for meg. Er ulike foreninger og konferanser like godt tilgjengelige i Norge som det virker i USA? Slik at kortvokste møter hverandre og gjerne blir venner og livspartnere?

Anonymkode: 0cb58...d61

Hei. Det finst en interesseorganisasjon i Norge ja ☺️ Som er fint for å diskutere ulike utfordringer diagnosen kan føre med seg. Men det er ikke der jeg har truffet mine nærmeste venninner. Mine nærmeste venninner er normalt høye. 

Anonymkode: 3799d...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pipaluk skrev:

Det er nok mer stigmatiserende å ha typisk dvergvekst, med stort hode, små bein og armer, kontra å være liten men å være proposjonal. 
Det er ofte 120 til 130. Det er langt fra å være lave damer på 150  sistnevnte kan også ta på seg høye sko for å se høyere ut  

 

Stigmatiserende at du kaller det dvergvekst igrunn. Det er er begrep som ikke lenger er i bruk. 

Anonymkode: 3799d...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for en utrolig unødvendig og stygg tråd? 

Gi nå faen i å kalle mennesker det ene og det andre selv om de har diagnoser og tilstander. Jeg mangler å se mennesker som kan være oppegående nok til å se menneskeverdet uten å sette en merkelapp. 

 

Anonymkode: 3f946...b4e

Ser da ingenting stygt her utenom et dårlig forsøk på humor fra en bruker. 

Merkelapp? Jeg ønsker å diskutere mennesker som er korte av vekst, dette er fakta og ikke en stereotype. 

Jeg følte det var nødvendig å nevne D-ordet i hermetegn sånn at ikke alle 17åringene på KG på 159cm skulle komme og grine over hvor høyden sin. 

Dessuten var dverg en del av legespråket i flere år, så det henger igjen, til og med i USA bruket enkelte fremdeles "dwarfism", fra kortvokste til kirurgene som spesialiserer seg i deres helseutfordringer. 

Det er ikke ment som en fornærmelse, det håper jeg nå at folk skjønner. Vi må kunne snakke om det vi er nysgjerrige over!! 

 

Anonymkode: 0cb58...d61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ordet dverg verre en ordet kortvokst? De beskriver jo samme fenomen.

Anonymkode: 0a3a4...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ordet dverg verre en ordet kortvokst? De beskriver jo samme fenomen.

Anonymkode: 0a3a4...aa5

Dverg er vist like stygt å si som neger, har jeg hørt. 

Anonymkode: 80bba...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ordet dverg verre en ordet kortvokst? De beskriver jo samme fenomen.

Anonymkode: 0a3a4...aa5

Dvergene finner du i eventyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Dvergene finner du i eventyrene

Familien i "7 little Johnstons" kaller seg dwarfs, mens "midget" er det stygge ordet. 

Anonymkode: 0cb58...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AthenaRavenLuna
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ordet dverg verre en ordet kortvokst? De beskriver jo samme fenomen.

Anonymkode: 0a3a4...aa5

Det er diskriminerende, på lik linje med for eksempel mongolid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Familien i "7 little Johnstons" kaller seg dwarfs, mens "midget" er det stygge ordet. 

Anonymkode: 0cb58...d61

Nå blander du norsk og engelsk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catalina Culès said:

Det er diskriminerende, på lik linje med for eksempel mongolid. 

At mongoloid ikke regnes som stuerent, kan jeg skjønne, siden det ikke er noe mongolsk inne i bildet. Men dverg beskriver jo i utgangspunktet ikke noe annet enn at noen er kortvokst.

Naturligvis bruker jeg ikke ordet, når kortvokste ikke liker det. Jeg bare stusser over dette.

Anonymkode: 0a3a4...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Det er diskriminerende, på lik linje med for eksempel mongolid. 

Hvem sier det er på lik linje? 

Jeg har alltid sett på dverger som positive figurer i eventyrene, de får jo ofte egenskaper som den skjulte helten og hjelperen. 

Mongoloid har vært et ord som skal beskrive uselvstendighet og lettere tilbakeståing, i mangel på bedre ord. 

Jeg ser ikke hvordan de er på lik linje. Jeg kaller ikke noen dverg og har ikke tenkt å gjøre det. Men syns å legge de på lik linje er overdramatisk. 

Anonymkode: 0cb58...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...