Gå til innhold

Jeg har aldri møtt en kortvokst/"dverg" , hvor mange er det egentlig i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fy flate, dere prater om andre som severdigheter, voksne folk bør da holde seg for gode for sånt!

Anonymkode: 1d312...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier det er på lik linje? 

Jeg har alltid sett på dverger som positive figurer i eventyrene, de får jo ofte egenskaper som den skjulte helten og hjelperen. 

Mongoloid har vært et ord som skal beskrive uselvstendighet og lettere tilbakeståing, i mangel på bedre ord. 

Jeg ser ikke hvordan de er på lik linje. Jeg kaller ikke noen dverg og har ikke tenkt å gjøre det. Men syns å legge de på lik linje er overdramatisk. 

Anonymkode: 0cb58...d61

Mente bare at det er diskriminerende, så kom jeg med eksempel på ett annet diskriminerende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stigmatiserende at du kaller det dvergvekst igrunn. Det er er begrep som ikke lenger er i bruk. 

Anonymkode: 3799d...5ef

Dvergvekst er ikke stigmatiserende. Det beskriver hvordan veksten til mennesker med akondroplasi utarter seg. Det i forhold til den generelle betegnelsen kortvokst som omfatter alle under 150.  Man er ikke dverg men har dvergvekst. Men hvis du finner et bedre ord 
Så gjerne for meg:)

Endret av Pipaluk
fontstil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av denne tråden 😂.

 

Jeg har sett flere kortvokste, og har nå fått en sønn som er kortvokst :)

Anonymkode: d8d77...944

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familien i "7 little Johnstons" kaller seg dwarfs, mens "midget" er det stygge ordet. 

Anonymkode: 0cb58...d61

de omtaler seg  som "little people", men foretrekker at folk kaller dem the Johnsons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 26.7.2020 den 20.59):

De er jo lave da, og kanskje ikke så lett å få øye på av den grunn?

Anonymkode: 0c609...504

Wow. Den var virkelig under beltestedet.

Anonymkode: 72adf...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dverger har jeg aldri sett. Men lever ikke i en eventyrverden heller. Lest en del om de, du har en hel gjeng i Hobbiten. 
 

Ser kortvokste ofte, men når jeg ser slike trådde som dette, så skjønner jeg grunnen. Vokst opp med to som er kortvokste, så har hørt dritten som slenges til de mer enn en gang…

Anonymkode: ea9cd...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen snakket om "Dverg-marathon", hvor det ble misforståelser. Mens den ene tenkte som i løp, tenkte den andre på serie-binging. 

Tror de ble enige om at kortvokste var en mer vennlig tiltale. 

 

Anonymkode: 3ab49...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dverger har jeg aldri sett. Men lever ikke i en eventyrverden heller. Lest en del om de, du har en hel gjeng i Hobbiten. 
 

Ser kortvokste ofte, men når jeg ser slike trådde som dette, så skjønner jeg grunnen. Vokst opp med to som er kortvokste, så har hørt dritten som slenges til de mer enn en gang…

Anonymkode: ea9cd...002

Ja folk kan desverre ikke oppføre seg. Jeg blir trist på menneskehetens vegne. 

Jeg vet om en som fant sin egen måte å hanskes med stygge tilrop. Når han var på offentlige steder så hadde han alltid musikk i ørene. Da slapp han å få dagen ødelagt pga ufyselige kommentarer. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett to stk i hjembyen. Den ene ekspederte jeg i butikk. Jobber som lærer nå, og har en kortvokst elev. Ikke så vanlig.

Anonymkode: fa1d3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2020 den 10.03):

Familien i "7 little Johnstons" kaller seg dwarfs, mens "midget" er det stygge ordet. 

Anonymkode: 0cb58...d61

Alt kommer vel an på hvilke ord som har blitt brukt til å trakassere, mobbe eller snakke dritt om den gruppen en tilhører, i det landet/området en vokser opp.

Om det stemmer som en skrev at det er 500stk i Norge som er kortvokst så er det vel ikke rart om TS ikke har sett noen, her i kommunen bor det i hvertfall 2 som jeg vet om.

De har så klart kjærester og venner med vanlig høyde, det skal jo godt gjøres å matche med noen med samme 'diagnose' når det er så få å velge blandt. Og jeg vil tro at mange i USA også har kjæreste med vanlig høyde, for selv om de helt klart har flere å velge blandt så er det følelsene som bestemmer hvem en velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg var på tivoli med barnet mitt var det en dverg som malte barna i ansiktet. Gutten min ville selvfølgelig bli malt som en tiger. 
gutten vår var 3 år, og dvergen som malte han var like høy. Mens hun maler sier gutten min følgende, - hvor gammel er du? 
kjente jeg ble helt varm.. men det er jo ikke rart gutten lurte? Voksen i ansiktet LG sikkert 40 år, men like høy. 

Anonymkode: 15c3d...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal visst henge seg opp i alt i disse dager. 

Anonymkode: ea530...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Det eneste som er rart, er at samfunnet er så lite tilpasset mennesker som er litt utenfor «standardmål» Det gjelder f.eks overvektige, lave, høye og svaksynte, rullestolbrukere + mange flere. En ganske stor andel av oss er annerledes på en eller annen måte.  
De svaksynte finner ikke frem pga hindringer, de overvektige blir mobbet og beskyldt for å ta for stor plass i altfor små seter, de lange får ikke plassert bena på buss og fly. Rullestolbrukere hindres av tåpelige trapper, kortvokste får ikke tak i varer som ligger på hyller høyere enn dem selv på butikken.

Det er på tide at arkitekter, transportbransjen og andre ansvarlige begynner å ta litt hensyn til oss som ikke passer inn i formene deres, og ikke bare tenke profitt.

Tråden var om kortvokste, og jeg kjenner eller ser ingen der jeg ferdes, landbruksministeren er den første jeg har hørt og sett på tv. Hun er lita, og virker tålmodig og overbærende med uvitende folk.  Jeg har sett at noen idioter har intervjuet henne sånn 1 meter over hodet hennes og hun må bøye nakken og se oppover, og jeg har sett andre reportere som har stått på knærne for å tilpasse seg, riktig.

(Jeg måtte kjøre en VW Touran på grønne skilter en gang.  Den hadde et gitter (som kalles statskassa) bak førersetet og det var ikke mulig å få plass til beina i førersetet. Det ble en vond kjøretur med knærne i dashbordet)

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortvokst og dverg er vel to ulike ting!

Man vet det er dverg når man ser en.

Har sett to stk. En mann og et barn. Mannen var kanskje 150 cm og stubbete armer og ben, og stort hode. Barnet det samme, bare at det var det bittelilleminste barnet jeg har sett i hele mitt liv. En treåring på størrelse med et stebarn typ, som vandret rundt. Utrolig søt da, det må jeg si.

Anonymkode: 77fcb...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Det eneste som er rart, er at samfunnet er så lite tilpasset mennesker som er litt utenfor «standardmål» Det gjelder f.eks overvektige, lave, høye og svaksynte, rullestolbrukere + mange flere. En ganske stor andel av oss er annerledes på en eller annen måte.  
De svaksynte finner ikke frem pga hindringer, de overvektige blir mobbet og beskyldt for å ta for stor plass i altfor små seter, de lange får ikke plassert bena på buss og fly. Rullestolbrukere hindres av tåpelige trapper, kortvokste får ikke tak i varer som ligger på hyller høyere enn dem selv på butikken.

Det er på tide at arkitekter, transportbransjen og andre ansvarlige begynner å ta litt hensyn til oss som ikke passer inn i formene deres, og ikke bare tenke profitt.

Tråden var om kortvokste, og jeg kjenner eller ser ingen der jeg ferdes, landbruksministeren er den første jeg har hørt og sett på tv. Hun er lita, og virker tålmodig og overbærende med uvitende folk.  Jeg har sett at noen idioter har intervjuet henne sånn 1 meter over hodet hennes og hun må bøye nakken og se oppover, og jeg har sett andre reportere som har stått på knærne for å tilpasse seg, riktig.

(Jeg måtte kjøre en VW Touran på grønne skilter en gang.  Den hadde et gitter (som kalles statskassa) bak førersetet og det var ikke mulig å få plass til beina i førersetet. Det ble en vond kjøretur med knærne i dashbordet)

Bare fordi noen trenger mer plass på bussen eller lavere butikkhyller, så trenger de ikke gjøre om så alle vi andre får problemer. Skal alle seter forstørres liksom, pga de som er overvektige? Jeg skjønner jo absolutt hva du mener, men det er jo en grunn til at det er standard mål på ting, for at det er det som er normalt. Det bør ikke normaliseres å være 200 cm lang eller over 100 kg.

Anonymkode: 77fcb...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes rundt 500 kortvokste i Norge. 

Anonymkode: 012fb...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere hadde likt å bli kalt dverg selv. Det heter kortvokst.

Dverg er definert som et diskriminerende ord og skal ikke brukes. Det er nedsettende.

Respekter det.

Anonymkode: cb039...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at en dame som jobbet på parfymeriet da jeg var barn var kortvokst. Hun hadde pene klær og like høy som meg. Husker at jeg synes at hun var så flott. 

En av naboene mine nå  er kortvokst 😊

Anonymkode: d9ab6...c57

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ønske🙃.. Få oversikt over hvor mange kortvokste som finnes i Norge? Hva skal man bruke den statistikken til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...