Gå til innhold

Jeg har aldri møtt en kortvokst/"dverg" , hvor mange er det egentlig i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tretti. Sett mange. Gikk i klasse med ei som var kortvokst i mange år også. Men jeg ser aldri barn som er kortvokste lenger. Ser man sånn på UL? Så tar folk abort?

Anonymkode: 84d9a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nok møtt flere kortvokste. 

Anonymkode: b4e02...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare fordi noen trenger mer plass på bussen eller lavere butikkhyller, så trenger de ikke gjøre om så alle vi andre får problemer. Skal alle seter forstørres liksom, pga de som er overvektige? Jeg skjønner jo absolutt hva du mener, men det er jo en grunn til at det er standard mål på ting, for at det er det som er normalt. Det bør ikke normaliseres å være 200 cm lang eller over 100 kg.

Anonymkode: 77fcb...35f

Litt fleksible løsninger kan jo være mulig, om noen gidder å gripe fatt idet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke dere hadde likt å bli kalt dverg selv. Det heter kortvokst.

Dverg er definert som et diskriminerende ord og skal ikke brukes. Det er nedsettende.

Respekter det.

Anonymkode: cb039...36e

Hvorfor er det sånn?

Jeg lurer seriøst, så ikke flås det bort med «les deg opp» Det har jeg forsøkt uten å finne svar på hvorfor kortvokst er bedre å si enn dverg. 

Anonymkode: f45d6...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er det sånn?

Jeg lurer seriøst, så ikke flås det bort med «les deg opp» Det har jeg forsøkt uten å finne svar på hvorfor kortvokst er bedre å si enn dverg. 

Anonymkode: f45d6...261

Mest av alt fordi de kortvokste ikke vil kalles dverg. Som er en eventur figur.

Dverger er et særegent vesen i germansk og norrøn mytologi, eventyr og fantasilitteratur. De har vanligvis magiske talenter som ofte involverer metallurgi. Den opprinnelige sammenhengen til dvergene er vanskelig å avgjøre. Kildene har gradvis gitt dvergene mer komiske og overtroiske roller. Wikipedia

Men også fordi ordet dverg om kortvokste ble svartelistet i 2005. 
Les mer her:

https://www.ffo.no/aktuelt2/2021/ja-ord-og-nei-ord/

 

Anonymkode: cb039...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2020 den 20.53):

Tenkte plutselig på dette da jeg ser på 1 av de 3 amerikanske realityseriene om familier med flere kortvokste som er på Dplay. 

Syns å huske at man er kortvokst om en som dame er under 145, mens menn er noen cm over det som grense. 

Uansett, jeg har faktisk aldri en gang SETT noen med den tilstanden, og jeg har bodd i 3 fylker over lengre tid, i 3 av Norges storbyer, og tilbrakt en del tid i Oslo. 

Er det veldig få av dem i Norge? 

Anonymkode: 0cb58...d61

Jeg har møtt 3. Gikk i klasse med en på barneskolen, og en av hens foreldre var også dverg. Og hen har fått kjøreste nå som og er kortvokst, møtte dem i byen her en dag. 

Anonymkode: ac7eb...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tretti. Sett mange. Gikk i klasse med ei som var kortvokst i mange år også. Men jeg ser aldri barn som er kortvokste lenger. Ser man sånn på UL? Så tar folk abort?

Anonymkode: 84d9a...b16

Ja. 

Anonymkode: ac7eb...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 26.7.2020 den 21.11):

Har sett flere jeg. Grunnen til at du ikke har sett noen kan være at mange foretrekker å holde seg innenfor eller omringet av venner. Du ville blitt overrasket over hvor mye dritt de hører om seg selv. Hva fulle folk gjør og sier. Å gå på et utested kan være direkte farlig 

En kortvokst person løste noe problemet med alltid å ha musikk i øret. Da hørte han Ikke  hva de kalte han. Smart- men samtidig veldig trist. 
Noen av de kortvokste jeg ser tror jeg har strukket bein og armer for å kunne bli 150cm. Lettere å fungere i samfunnet da vrs å være 130

Oi, moren til en jeg kjenner er 150, er hun kortvokst? Hun har liksom ikke de typiske trekkene 

Anonymkode: 765ed...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om 3 ish. To i den småbyen jeg bor i og en fra hjembyen. Den ene i småbyen har barn, men jeg har ikke sett så mye på dem så aner ikke om de også er dverger. 

Anonymkode: 02587...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt ei på en bar.  Hun som er landbruksminister i dag. Ble positivt overrasket. Veldig sjarmerende og hyggelig. 

Anonymkode: 51485...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet om 3 ish. To i den småbyen jeg bor i og en fra hjembyen. Den ene i småbyen har barn, men jeg har ikke sett så mye på dem så aner ikke om de også er dverger. 

Anonymkode: 02587...145

Små by og små folk😁😁

Anonymkode: b10ea...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kortvokst gymlærer vikar;) skikkelig vennlig og flink til å motivere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett 4 tilsammen her jeg bor. En gammel mann faktisk som har typsik dverg  utseende. Første eldre personen jeg har sett. Åsså en i 40-50-årene som har mer vanlig kroppsbygning uten stort hode osv. Å to ungdommer, en gutt og en jente. Tror de begge er rundt 20 å typsik dverg. Tror det er endel men kanskje langt mellom hver gang man ser dem? Jeg tenker iallefall ikke på det så mye annet enn at jeg legger merke til dem når vi passerer😃 

Det som er spesielt syns jeg er Tori Roloff som har fått tredje barnet men en mann som er dverg. Ja de hadde vel sitt eget tv program på tlc da de vokste opp. Lurer på hvorfor hun VELGER å få mange barn med han når de blir så syke som de er. Får vondt av å se bena til eldste gutten. Der tror jeg det blir mye smerter.. bare ser på faren til han roloff.. masse vondt å krykker heletiden. 
men klart å få ett kortvokst barn er nok ikke d vanligste blandt normalt høye, men å legge opp til er rart.. 

uansett mennesker er mennesker 💗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun møtt én og han gikk jeg på skole med. Middels stor by. Han hadde gode venner men hadde det nok vanskelig allikevel.

Anonymkode: c934d...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun sett en og han lignet veldig på Peter Dinklage fra Game of Thrones. Såpass mye at jeg var dum nok til å si det til personen jeg gikk sammen med. Dvergen overhørte meg og like ikke den sammenligningen.  Jeg la meg selvsagt helt flat. 

Anonymkode: 3965e...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med ei i dag, da vi holdt på å gå inn i hverandre inne på en butikk 

Anonymkode: 1565a...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bodd i Oslo i store deler av livet, og har sett kortvokste mange ganger. Men det er lenge mellom hver gang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere, men de har hatt noenlunde normale proporsjoner...

Anonymkode: 0d366...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere slutte å si dverg? Det heter kortvokst.

Anonymkode: cb039...36e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har møtt ei på en bar.  Hun som er landbruksminister i dag. Ble positivt overrasket. Veldig sjarmerende og hyggelig. 

Anonymkode: 51485...ac2

Er det overraskende at en kortvokst er sjarmerende og hyggelig? 

Anonymkode: cb039...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...