Gå til innhold

Jeg har aldri møtt en kortvokst/"dverg" , hvor mange er det egentlig i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte plutselig på dette da jeg ser på 1 av de 3 amerikanske realityseriene om familier med flere kortvokste som er på Dplay. 

Syns å huske at man er kortvokst om en som dame er under 145, mens menn er noen cm over det som grense. 

Uansett, jeg har faktisk aldri en gang SETT noen med den tilstanden, og jeg har bodd i 3 fylker over lengre tid, i 3 av Norges storbyer, og tilbrakt en del tid i Oslo. 

Er det veldig få av dem i Norge? 

Anonymkode: 0cb58...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste dvergen jeg har møtt i Norge var faktisk Sandra Borch (eller hvordan hun skrives). Hun kom med samme fly som meg til byen en gang! Aldri sett en anna, og jeg er over 30. 

Anonymkode: 5a886...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett en, men han har jeg til gjengjeld sett mange ganger. 

Anonymkode: 7a45c...cca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo lave da, og kanskje ikke så lett å få øye på av den grunn?

Anonymkode: 0c609...504

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, og så en kortvokst dame på et kjøpesenter for noen uker siden. La godt merke til henne siden de er første gang jeg kan huske å ha truffet på en kortvokst person. Godt voksen dame.

Anonymkode: 3f28b...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en dverg i løpe av mitt liv i virkeligheten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dverg finnes bare i eventyr.

Kortvokste mennesker har jeg møtt flere ganger, og kjenner også kortvokste. 

Anonymkode: b4e02...4ae

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det et par ganger

Anonymkode: 49be8...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange kortvokste det er i Norge, men det bor i alle fall minst 3 stykker i samme by som meg.

Anonymkode: 2b65a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere. Hvertfall 6-7. Er 36 år og bor nært Oslo.

Anonymkode: 1df4d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere bare siste uken jeg. La merke til dem fordi de gikk rett foran meg, ikke sikkert jeg hadde sett de ellers. Det kan vel hende det er forskjell på hvor mye vi ser på menneskene rundt oss?

Anonymkode: d8892...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere jeg. Grunnen til at du ikke har sett noen kan være at mange foretrekker å holde seg innenfor eller omringet av venner. Du ville blitt overrasket over hvor mye dritt de hører om seg selv. Hva fulle folk gjør og sier. Å gå på et utested kan være direkte farlig 

En kortvokst person løste noe problemet med alltid å ha musikk i øret. Da hørte han Ikke  hva de kalte han. Smart- men samtidig veldig trist. 
Noen av de kortvokste jeg ser tror jeg har strukket bein og armer for å kunne bli 150cm. Lettere å fungere i samfunnet da vrs å være 130

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og tipper jeg har sett rundt 8 kortvokste i mitt liv. 

Anonymkode: 596be...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pipaluk skrev:

Har sett flere jeg. Grunnen til at du ikke har sett noen kan være at mange foretrekker å holde seg innenfor eller omringet av venner. Du ville blitt overrasket over hvor mye dritt de hører om seg selv. Hva fulle folk gjør og sier. Å gå på et utested kan være direkte farlig 

En kortvokst person løste noe problemet med alltid å ha musikk i øret. Da hørte han Ikke  hva de kalte han. Smart- men samtidig veldig trist. 
Noen av de kortvokste jeg ser tror jeg har strukket bein og armer for å kunne bli 150cm. Lettere å fungere i samfunnet da vrs å være 130

Jeg er TS, og jeg forstår fullt ut, og er ikke overrasket. Er en lav dame på 1.55, nå hører jeg ingenting om høyden min, og kan faktisk finne på å spøke om den selv. Men i oppveksten var det ikke gøy.

Forrige gang jeg hørte hvisking og tisking var da jeg i begynnelsen av 20årene jobbet som bartender. En fyllik trodde han hviska til venninna si, men han snakket høyt nok til at jeg hørte "se den dvergen". Jeg ble ikke lei meg, jeg syns bare det var skikkelig snodig, for det første at en voksen mann gidder, og for det andre så er det så sinnsykt mange andre like lave kvinner, så jeg er ikke akkurat en enhjørning verdt å kommentere om det så bare var utav forundring. Jeg kikka han rett i trynet med et blikk som virkelig sa "æsj du er ekkel", da innså han at jeg hadde hørt han. Venninna hans ble kjempeflau(jeg så også at hun bare skjøv han vekk da han sa kommentaren), han prøvde hardt å virke angrende mens han prøvde å knipe igjen fnising.. 

Så jeg har fått kommentarer og blikk, blitt løftet opp og bært ufrivillig, det gjør noe med en å bli kastet over en skulder helt plutselig og man ikke får seg løs. Full empati fra meg. Og at jeg har mistet tonnevis med arbeidstilbud tviler jeg heller ikke på, man blir undervurdert av andre om de så gjør det ubevisst.

Tonnevis med drittsekker har trodd de kan skremme meg til å la de gjøre hva de vil, og så begynner de å skjelve og angre seg når den lille prinsessa får klør og ikke er så fysisk svak likevel. Ler meg ihjel. 

 

Anonymkode: 0cb58...d61

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kortvokst nå i ferien. Tror det er første gang.

Anonymkode: 42b08...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En benn av meg er kortvokst.

Anonymkode: 520cd...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser meg selv i speilet hver dag 🙆🏻‍♀️ Men kortvokst blir definert som kvinne under 150 cm og menn under 161 cm. Vi er ca 500 med diagnosen kortvoksthet i Norge. Men dette er en diagnose med mange undergrupper. 

Anonymkode: 3799d...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser meg selv i speilet hver dag 🙆🏻‍♀️ Men kortvokst blir definert som kvinne under 150 cm og menn under 161 cm. Vi er ca 500 med diagnosen kortvoksthet i Norge. Men dette er en diagnose med mange undergrupper. 

Anonymkode: 3799d...5ef

Takker for svar! Det var mye færre personer enn jeg så for meg. Er ulike foreninger og konferanser like godt tilgjengelige i Norge som det virker i USA? Slik at kortvokste møter hverandre og gjerne blir venner og livspartnere?

Anonymkode: 0cb58...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for en utrolig unødvendig og stygg tråd? 

Gi nå faen i å kalle mennesker det ene og det andre selv om de har diagnoser og tilstander. Jeg mangler å se mennesker som kan være oppegående nok til å se menneskeverdet uten å sette en merkelapp. 

 

Anonymkode: 3f946...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser meg selv i speilet hver dag 🙆🏻‍♀️ Men kortvokst blir definert som kvinne under 150 cm og menn under 161 cm. Vi er ca 500 med diagnosen kortvoksthet i Norge. Men dette er en diagnose med mange undergrupper. 

Anonymkode: 3799d...5ef

Det er nok mer stigmatiserende å ha typisk dvergvekst, med stort hode, små bein og armer, kontra å være liten men å være proposjonal. 
Det er ofte 120 til 130. Det er langt fra å være lave damer på 150  sistnevnte kan også ta på seg høye sko for å se høyere ut  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...