Gå til innhold

Finnes det i det hele tatt noe positivt å si om Hitler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Brunello skrev:

Uansett hvordan du vrir og vender på det, var det ikke et positivt trekk ved Hitler at han bare brydde som om den delen av befolkningen som passet med det han likte.

Tror du aldri vil finne en politikker som bryr seg om 100% uten å virke fullstendig tafatt og ryggradløs. Av og til et det konflikter blant gruppene i ditt samfunn og da må en ta en side med en gruppe på bekostning av en annen.

Anonymkode: 09020...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer på to ting: Motorveier og barnetrygd.

Anonymkode: 6d613...747

* Fikk ned arbeidsløsheten fra sinnsyke nivåer til omtrentlig ingenting ved hjelp av sosiale programmer og oppfordringer til å hjelpe sine landsmenn

* Gjorde store sosiale reformer som innføring av pensjon, barnetrygd, forbud mot barnearbeid, 8-timers arbeidsdager etc.

* Påbud for arbeidsgivere om å ta vare på arbeiderne og sørge for bedre "friarealer" og mange andre ligennde ting

* "Kraft Durch Freude"-programmet som hadde som mål å forene folket og viske ut de gamle klasseskillene (ikke på den kommunistiske måten ved å drepe de rike eller ta fra dem pengene) ved å tilby cruise og aktiviteter på lik linje til alle, arbeidere som fabrikkeiere, der de ville omgås som likemenn. Det var også her f.eks. folkevognen kom fra, som var ment som en billig bil som alle skulle ha råd til. De hadde også fritidsprogrammer for barn.

* Tilbød veldig gode vilkår for nyetablerte par, som fikk lån til hus og denslags (for øvrig noe som ble bygget av staten i massevis) der lånet ble ettergitt med 25% per barn de fødte, slik at det var gunstige forhold for befolkningsvekst.

Ja, det er VELDIG mye å ta av, men selvfølgelig veldig lite du hører om....

Før krigen hadde Tyskland den soleklart største veksten i Europa.

Untergang der "Wilhelm Gustloff": Gefangen im Schwimmbad | NDR.de ...

Her er et av skipene som kjørte frem og tilbake til Norge med tyske arbeidere. Lugarene var så like som mulig, og ble "valgt" ved loddtrekning slik at arbeiderklassen og de rike skullel omgås mest mulig som likemenn.....

Jeg kunne skrevet mer, men dette er ikke så vanskelig å finne ut av selv.

Anonymkode: c4758...82d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo latterlig å si at Hitler "brydde seg om sitt folk"! Han fikk jo folk drept bare fordi de hadde feil farge eller en sykdom han ikke likte. Han utryddet alle med psykiske problemer, Downs og lignende. Trenger ikke nevne jødene. De var like tyske som han, mange av dem, men de brydde han seg såvisst ikke noe om....

PS! Var Hitler opprinnelig fra Østerrike?

Anonymkode: 619a6...f18

Du dømmer han etter et moderne konsept av "folk" hvor alt en trenger er å besitte et pass. Hitlers definisjon av folk stikker betydelig dypere enn som så, og handler om kultur, språk, ætt, landeområder osv. Å si at jøder som nesten bare bodde i urbane områder blant andre jøder var like tysk som tyskerne forøvrig syntes jeg blir litt tullete.

Anonymkode: 09020...a00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du aldri vil finne en politikker som bryr seg om 100% uten å virke fullstendig tafatt og ryggradløs. Av og til et det konflikter blant gruppene i ditt samfunn og da må en ta en side med en gruppe på bekostning av en annen.

Anonymkode: 09020...a00

Det er en liten forskjell på å ikke bry seg om alle og ta livet av de du ikke liker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere kan gi opp den fyren her altså. Han driver å forsvarer massemord av forskjellige grupper, da er man så langt ute på vidden at det er lite som kan gjøres.

Anonymkode: 51926...948

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde store sosiale reformer som innføring av pensjon, barnetrygd, forbud mot barnearbeid, 8-timers arbeidsdager etc.

Barnetrygden ble vel innført av tyskerne under krigen så det er en ting til man kan føre opp på listen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2020 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Tror dere kan gi opp den fyren her altså. Han driver å forsvarer massemord av forskjellige grupper, da er man så langt ute på vidden at det er lite som kan gjøres.

Anonymkode: 51926...948

 

Jeg har ikke forsvart noe massemord, forteller at det blir tullete å si at hitler er ondskapen selv når han gjorde en del positivt også. At han gjennomførte holocaust o.l har ikke min støtte. jeg forsøker å forklare best mulig hans resonnement for å gjøre det. Ellers hadde tråden vært død etter 1-2 innlegg. Er mulig å diskutere en ide uten å støtte den, men en må være litt moden for å kunne gjennomføre det.

På 23.7.2020 den 15.42, Brunello skrev:

Det er en liten forskjell på å ikke bry seg om alle og ta livet av de du ikke liker.

Sant nok det, han kunne kanskje sendt de ut av landet eller noe lignende. Dessuten var poenget mitt at det var i hans øyne greit å ofre en liten minoritet for majoritetens beste.

Anonymkode: 09020...a00

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

PS! Var Hitler opprinnelig fra Østerrike?

Anonymkode: 619a6...f18

Ja han var opprinnelig fra Østerrike.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har ikke forsvart noe massemord, forteller at det blir tullete å si at hitler er ondskapen selv når han gjorde en del positivt også. At han gjennomførte holocaust o.l har ikke min støtte. jeg forsøker å forklare best mulig hans resonnement for å gjøre det. Ellers hadde tråden vært død etter 1-2 innlegg. Er mulig å diskutere en ide uten å støtte den, men en må være litt moden for å kunne gjennomføre det.

Sant nok det, han kunne kanskje sendt de ut av landet eller noe lignende. Dessuten var poenget mitt at det var i hans øyne greit å ofre en liten minoritet for majoritetens beste.

Anonymkode: 09020...a00

En liten minoritet. Æsj, jeg blir kvalm. 9-11 millioner døde under holocaust. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en del medisinske fremskritt. Ikke på en menneskelig og etisk måte så klart, men det ble jo resultater av det.

Anonymkode: 32d46...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han satt ikke hjemme og overtenkte og psyket seg selv ut. Fikk han en idé så peiset han på. 

Hadde han vært en god person så hadde han kunnet gjort fantastiske ting for verden. 

Anonymkode: b5b3c...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
1 minutt siden, Rant skrev:

En liten minoritet.

Nå støtter jeg ikke på noen måte holocaust men 9-11 millioner var en liten minoritet sammenlignet med hvor mange millioner  som levde i tyskokkuperte områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

* Gjorde store sosiale reformer som innføring av pensjon, barnetrygd, forbud mot barnearbeid, 8-timers arbeidsdager etc.

Anonymkode: c4758...82d

 

15 minutter siden, padawan skrev:

Barnetrygden ble vel innført av tyskerne under krigen så det er en ting til man kan føre opp på listen. 

De reformene er bare en videreføring av Otto von Bismarck sine reformer fra 1880 tallet. Så det var ikke noe Hitler kom opp med. Bismarck sine reformer er grunnlaget for den moderne velferdsstat. 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, padawan skrev:

Nå støtter jeg ikke på noen måte holocaust men 9-11 millioner var en liten minoritet sammenlignet med hvor mange millioner  som levde i tyskokkuperte områder. 

Uansett, det er snakk om 9-11 millioner tapte menneskeliv. Uskyldige mennesker. Barn. Ikke bare død, men rett og slett tortur. Når du tenker deg alle som døde 22 juli, og hvor grusomt det var - men det var snakk om kun noen bittesmå prosent i forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rant skrev:

Uansett, det er snakk om 9-11 millioner tapte menneskeliv. Uskyldige mennesker. Barn. Ikke bare død, men rett og slett tortur. Når du tenker deg alle som døde 22 juli, og hvor grusomt det var - men det var snakk om kun noen bittesmå prosent i forhold.

Enig! Tortur. 

Se dine egne sulte, gasses, skytes, begå selvmord, utsettes for tortur av nazilegene, miste alt av verdi og menneskeverd, ydmykelsen, voldtekt... Det er ikke noe unnskyldning eller noe "men". Liten minoritet?? De betyr da like mye de som alle andre mennesker. 

Anonymkode: f2984...946

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke forsvart noe massemord, forteller at det blir tullete å si at hitler er ondskapen selv når han gjorde en del positivt også. At han gjennomførte holocaust o.l har ikke min støtte. jeg forsøker å forklare best mulig hans resonnement for å gjøre det. Ellers hadde tråden vært død etter 1-2 innlegg. Er mulig å diskutere en ide uten å støtte den, men en må være litt moden for å kunne gjennomføre det.

Fascisme har ikke nødvendigvis med Holocaust å gjøre. Det handler om synet du har på mennesker og samfunn. Særlig idéen om nasjon foran individ. At nasjonen har egenverdi og ikke mennesker. At mennesket eksisterer for nasjonens skyld og får sin verdi av å være til nytte for nasjonen.

Anonymkode: 7785c...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...