Gå til innhold

Jeg skal ikke løfte en finger for å hjelpe svigermor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg blir helt matt av hele kvinneguiden. Har man ikke rett til å ha egne og forskjellige meninger lenger uten at det skal bli personangrep? jeg ser det overalt her og folk er oppriktig stygg med hverandre. Hvor gamle er dere?

Anonymkode: ef5ff...ffb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg husker det der. Nips, lyslykter (mange sett à 3 stk i ulik str plassert i grupper ørten steder i hus og hytter), krystallglass med «pynt» oppi, antikke leker i vinduskarmene, og nåde den som leker med det - men samtidig nåde den forelderen som flytter pynten opp i høyden slik at den ikke lekes med. 
 

Og fotfølger du barnet så er du «hysterisk, og ungen må jo lære», men fotfølger du ikke så «følger [du] ikke med». 


You can’t win. 
 

Jeg hadde lyst til å kvele hele svigerfamilien 😅🙈

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut, blir egentlig veldig matt av denne tråden 😅 

Kjenner ei som er fra et afrikansk land, hun har tre barn (gravid med fjerde) . Noen i familien hennes som bor i hjemlandet spør henne når hun skal ha fler osv, og her i Norge får hun kommentarer på at "det blir vel siste".. 

Poenget er vel det at i andre land, særlig dette aktuelle landet er hun vant med at familie hjelper til. Barna er alles ansvar, samme om du er tante, mormor eller kusine, du hjelper til. Som du som mor til fem som hjelper søstera di eller kusina di som skal til butikken med å passe på. 

Her er det forventet at man greier seg sjøl, og når du skal ha flere så blir det akkrjst som en byrde.. Ganske sjukt egentlig hvor barnefiendtlig Norge er blitt.

Man skal jo greie å følge opp barna, og man greier det for det meste selv, man får jo ikke flere enn man makter, men når man er familie synes jeg man kan hjelpe til litt ekstra. Ihvertfall holde baby mens man går på do. 

Noen her nevner "kan ikke forvente at besteforeldre skal være gratis barnevakt". Men så gi henne en femtilapp da for de fem minuttene du måtte bruke. Si du vippser og skriv "lønn". 

Kaldt as.. Seriøst. 

Anonymkode: e39bc...52d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør jeg gjerne, hjemme i min egen barnesikre bolig. Det er de som ønsker at vi skal komme hit hvis alt nips i verden har kommet for å dø. Da kan de gidde å passe bittelitt på de også. Vi har kjørt 59 mil med to små for at de skal få treffe de, men det er visst bare det de skulle. 
 

ts

Anonymkode: e923f...767

de ønsker at dere skal kjøre 50 mil med en på 2 måneder? da bør de kunne avlaste litt når dere er der. 

(men om hun hadde sagt noe sånt som: kan jeg få drikke opp kaffen min før du dusjer, syns jeg det er greit. Ikke om det var: "Nei, jeg skal drikke kaffe". man må gi og ta).syns du også skal ta i betrakning at du sikkert er full av hormoner enda. Det bør heller ikke være problem at du  spiser frokost i pysj.

Vi har en situasjon i min familie nå forresten. Vi er to barnebarn (vi er søskenbarn). mine foreldre trengte mer støtte da jeg ble født enn tante og onkel da de ble foreldre. Vi søskebarna er omtrent jevngamle. Istedenfor å ta iniativ til åha oss begge på overnatting for eksempel de gangene mine foreldre trengte barnevakt var bare jeg der. For det første gjorde det at jeg har fått et mye bedre forhold til besteforeldrene våre og for det andre så er ikke søskenbarnet mitt det minste interessert å hjelpe besteforeldrene våre nå når de trenger det. Og jeg det skjønner jeg veldig godt.
Det jeg skulle fram til her var at om man som besteforeldre "investerer" tid og omsorg i barnebarna vil de få det tilbake når barnebarna er store. Det trenger ikke koste penger, bare tid og omsorg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg blir helt matt av hele kvinneguiden. Har man ikke rett til å ha egne og forskjellige meninger lenger uten at det skal bli personangrep? jeg ser det overalt her og folk er oppriktig stygg med hverandre. Hvor gamle er dere?

Anonymkode: ef5ff...ffb

Som vanlig er dette et tema som engasjerer like mye hver gang, og noen tar helt av. De som hisser seg mest opp er de som er i den gruppa som mener at de må få hjelp osv. Det er alltid de som hisser seg mest opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å legge til! Ja jeg syns det er jævlig frekt når besteforeldrene maser om at de skal dra meg seg små barn i flere timer i bil. For å så komme dit å de må skaffe seg frokost selv og faen ikke får gå på do fordi besta skal drikke kaffe. Det er JÆVLIG FREKT.

Anonymkode: ef5ff...ffb

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når hun er opptatt. Er ikke sånn at barn visker ut alt av grenser. Jeg forstår virkelig ikke nye foreldres behov til å pakke ungene på alle andre som ikke har bedt om å få holde på med dem. 

Anonymkode: d050c...8e1

NYES foreldres behov? Det er jo nye foreldre som er de aller mest selvstendige fra egne foreldre. I andre land og før i tiden her i Norge var det jo mye mer vanlig at storfamilien hjalp til. Mange steder er det en selvfølge at alle andre familiemedlemmer gjør det de kan for at nybakte foreldre skal få det til å gå rundt uten å bli utslitte. It takes a village to raise a child og så videre.

Anonymkode: c39ad...9fb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

NYES foreldres behov? Det er jo nye foreldre som er de aller mest selvstendige fra egne foreldre. I andre land og før i tiden her i Norge var det jo mye mer vanlig at storfamilien hjalp til. Mange steder er det en selvfølge at alle andre familiemedlemmer gjør det de kan for at nybakte foreldre skal få det til å gå rundt uten å bli utslitte. It takes a village to raise a child og så videre.

Anonymkode: c39ad...9fb

Og ikke for å glemme; de NYE foreldrene jobber også mye mer enn de gjorde før i tiden. Mødrene gikk gjerne hjemme mens her er begge foreldre i jobb og man skal klare alt mulig 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ef5ff...ffb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isånne tråder er jeg forresten veldig glad for at mine foreldre gjorde huset barnevennlig da de ble besteforeldre og i tillegg gikk til anskaffelse av bilseter. Ikke de dyreste og beste men for å ha mulighet til å ha med barnebarna på tur når de hadde lyst, eller hjelpe meg om pappaen til barna ikke var hjemme (jeg hadde ikke lappen)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NYES foreldres behov? Det er jo nye foreldre som er de aller mest selvstendige fra egne foreldre. I andre land og før i tiden her i Norge var det jo mye mer vanlig at storfamilien hjalp til. Mange steder er det en selvfølge at alle andre familiemedlemmer gjør det de kan for at nybakte foreldre skal få det til å gå rundt uten å bli utslitte. It takes a village to raise a child og så videre.

Anonymkode: c39ad...9fb

Det tar helt tydelig en landsby å syte om at man ikke får nok oppmerksomhet for et livsstilvalg man har tatt for seg selv. 

Grunnen til hvorfor flere hjelper i utlandet, er at flere bor sammen i utlandet. Skal du ha hjelp fra bestemor, flytt inn hos henne. Frem til da, ta ansvar for deg selv. 

Anonymkode: d050c...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke for å glemme; de NYE foreldrene jobber også mye mer enn de gjorde før i tiden. Mødrene gikk gjerne hjemme mens her er begge foreldre i jobb og man skal klare alt mulig 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ef5ff...ffb

Det er ingen som har tvunget ts og mannen til å få barn. Har de ikke evner til å tilpasse sin hverdag og økonomi til barnet, burde de tenke igjennom om de virkelig bør ha et. 

Anonymkode: d050c...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke for å glemme; de NYE foreldrene jobber også mye mer enn de gjorde før i tiden. Mødrene gikk gjerne hjemme mens her er begge foreldre i jobb og man skal klare alt mulig 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ef5ff...ffb

Ikke for å glemme at vi har mange moderne hjelpemidler i hjemmet som de ikke hadde i gamle dager. Det går ikke an å sammenligne engang. 

Anonymkode: 547b7...052

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har tvunget ts og mannen til å få barn. Har de ikke evner til å tilpasse sin hverdag og økonomi til barnet, burde de tenke igjennom om de virkelig bør ha et. 

Anonymkode: d050c...8e1

Nå var vel ikke dette rettet mot ts da eller? Jeg aner vel ikke om ts har jobb eller går hjemme. Nå snakker vi generelt her!!

Anonymkode: ef5ff...ffb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har tvunget ts og mannen til å få barn. Har de ikke evner til å tilpasse sin hverdag og økonomi til barnet, burde de tenke igjennom om de virkelig bør ha et. 

Anonymkode: d050c...8e1

Det er da veldig kaldt og kynisk. Ingen kan jo egentlig ha barn da, hvis man ikke er Elastica fra De Utrolige, som kunne holdt baby med én arm og dusjet med en annen. 

Vi mennesker er flokkdyr, og i et samfunn hjelper vi hverandre. Syns oppriktig synd på de som ikke har ønske om å hjelpe andre. Når mine venninner får barn skal jeg selvfølgelig stille opp for dem så mye jeg kan. Da jeg flyttet fikk jeg masse hjelp av venner. Da en annen venninne flyttet bidro vi alle hos henne og. Å samarbeide for at livet skal bli bedre er mye koseligere enn å tenke at hver mann skal klare seg 100% selv. Og å flytte er også 100% frivillig.

Når det er sagt: Den største "dusten" her er vel egentlig mannen til TS som ble flau over at hun satt i pysj. Give her a break 😂

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maks 10 minutter, kødder du? Som om ikke ts hadde tatt seg til rette og brukt så mye tid som hun kunne når hun først fikk fritid fra barnet. Du virker ikke som en person som har passet andre folks barn før, i motsetning til meg. Alle barneforeldre er samme: når du først finner noen du stoler på å lempe ungen over på, all bets are off. 

Anonymkode: d050c...8e1

Men hvorfor inviterer du disse grusomme mennesker hjem til deg da?

Anonymkode: 6b67e...630

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å ikke få hjelp. Ja, det er hennes barn. Men alvorlig talt. Hvilken relasjon får man til barnebarn med den holdningen. Her elsker vi å stå opp med barnebarna når de er på ferie her. Helt spesiell tid sammen, mens foreldre får sove litt ut. Når vi blir slitne tar foreldrene over. Knytter sterke bånd på tvers.

Anonymkode: 67ebe...403

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff så slitsomt. Har ikke hatt mye hjelp selv, men besteforeldrene har hjulpet til når vi har spurt. Når de var babyer ville de mer enn gjerne holde dem. 
 

Skjønner deg godt ,nyt den kaffen. ;) 

Anonymkode: f6296...153

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg. 

Nå har jeg verdens skjønneste svigermor da, som er så raus med kjærlighet og omsorg at det er rørende. Barnebarn har hun med glede tatt seg av, så ofte som mulig. Det er ikke engang noe vi må be om, for hun ønsker det. 

Nå bor min svigermor et stykke unna, men da jeg fødte tvillinger med keisersnitt, og fikk litt komplikasjoner i etterkant, var hun tilstede på eget initiativ så lenge som nødvendig. Lot meg heles i ro, og tok seg av alt det praktisk. Det var hun som samsov med de to små, alltid på vakt, og la dem varsomt inntil brystet mitt når de trengte melk, for så å legge seg med dem igjen. 

Hun holdt seg riktig nok i bakgrunnen første uka, for hun var redd for å ta den rollen hun tenkte tilhørte min egen mor, og som hun trodde at min mor ville ha og ta. Ønske. Fordi det var hennes datter som trengte hjelp. Som hadde født og blitt så dårlig. 

M

 

Anonymkode: 8f5f4...b6d

😍😍😍 Det er VIRKELIG et godt tegn på en god farmor! Å akseptere at det er mulig at en mormor ofte er førstevalget å få hjelp av når man er nybakt mor! Men klare å hjelpe svigerdatter uten at det blir friksjoner av det! Henne må du ta godt vare på som bestemor til unga, uansett hva som skjer mellom deg og faren til ungene! (ikke at jeg sier at jeg tror dere blir skilt)

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor inviterer du disse grusomme mennesker hjem til deg da?

Anonymkode: 6b67e...630

Jeg gjør ikke det, jeg lærer av mine feil. Men jeg har da venner og bekjente som ikke gjør det. 

Anonymkode: d050c...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La svigertrollet greie seg selv når hun blir pleietrengende; dette har hun lagt opp til selv. Det er uansett ikke ditt ansvar om hun skulle trenge hjelp;  det er strengt tatt hennes sønn som skulle ha tatt den jobben. 

Anonymkode: f307c...e4c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...