Gå til innhold

Gutt 6-7 år i damegarderobe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man må gjerne mene at alt var bedre før, på 60-70-80-90-tallet og at barn blir «påført skam».  Mens jenter som ikke ønsker å være nakne sammen med gutter, de skal man med god samvittighet påføre enda mer skam da eller? Når er det jenter skal få begynne å bestemme over sin egen kropp da? Jeg mener at hvis man tvinger barn til å være nakne sammen mot deres ønske så lærer man dem samtidig at egne grenser ikke betyr noe.

Og -Om noen år, hvis all denne nakenheten resulterer i overgrep, kan hun takke seg selv da? (Jamfør tråden om hun som var naken i jacuzzi med to menn, alle som kommenterte mente hun kunne takke seg selv).

Jeg var barn på 70-tallet og nei, vi var slett ikke nakne sammen med gutter på samme alder, husker guttene prøvde desperat å kikke inn gjennom vinduene i jentegarderoben.

Gutter er ofte mer nysgjerrige på jentekroppen enn omvendt, og de fleste jenter ønsker å beskytte seg mot invaderende blikk og kommentarer. Det skal de få lov  til mener jeg, uten at mor og far skal tvinge dem til å være «naturbarn».

Anonymkode: 061d2...c7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er regelen at barn får følge foreldrene i garderobene frem til de fyller 8 år.

Min sønn på 7 er med meg i jentegarderoben. Han er gammel nok (og godt oppdratt) til å vite at han ikke skal kommentere andres kropper eller stirre.

Jeg har og en datter som var med sin far i herregarderoben da hun var yngre.

I svømmehallen i sentrum (-i en by!) var det en periode flere episoder der en mann tilfredsstilte seg selv i dusjen foran små gutter. Vi ble frarådet å sende barn alene i garderoben, fordi denne mannen bevist gikk etter gutter som var der uten foreldre. Dette er noen år siden nå, men i alderen 8-10 år, så har vi droppet svømmehallen, hvis ikke vi har mulighet til å følge de i garderoben. 

Anonymkode: d9c8f...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er bare rør. Selvsagt er vi en del av en kultur! Det gjelder jo deg og meg også!  Jeg snakker selvsagt om i forhold til den kulturen vi lever i. Det er så typisk at jenters følelser aldri skal tas hensyn til, fordi det bare er «kulturelt påført skam». Hvordan skal du skille mellom kulturelt påført skal og «ekte» skam?Med din logikk må jo det samme gjelde voksne da. I en stamme i Afrika går alle kvinner toppløse hele dagen, så da burde vi også gjøre det?

Anonymkode: 061d2...c7e

Hvis du mener å snakke om i forhold til kulturen vi lever i bør du ikke si "naturlig bluferdighet". Med naturlig bluferdighet mener man noe som kommer fra en selv uavhengig av ytre påvirkning.

For å finne ut hva som er instinktivt og hva som er kultur så må man sammenligne uavhengige kulturer. Det som går igjen er instinktivt, det som er forskjellig er kultur. Når det gjelder nakenhet er variasjonen så forskjellig at det er tydelig at det er kultur og ikke instinkt.

At damer går toppløse i Afrika og muslimer dekker til hele kroppen er bare et signal om at dette er kultur og i mindre grad instinkt. Vi behøver selvfølgelig ikke gjør som damene i afrika eller muslimene. Vi kan gjøre som vi selv vil men være inneforstått med det er kultur og ikke mer instinktivt riktig eller objektivt riktig enn de andre to alternativene. Vi bør derfor ikke snakke om "naturlig bluferdighet" når det er snakk om å følge hva man er opplært til av egen kultur. Når kvinner dekker til brystene så er det kultur og ikke instinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og -Om noen år, hvis all denne nakenheten resulterer i overgrep, kan hun takke seg selv da? (Jamfør tråden om hun som var naken i jacuzzi med to menn, alle som kommenterte mente hun kunne takke seg selv).

🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: 0502c...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Bag skrev:

Hvis du mener å snakke om i forhold til kulturen vi lever i bør du ikke si "naturlig bluferdighet". Med naturlig bluferdighet mener man noe som kommer fra en selv uavhengig av ytre påvirkning.

For å finne ut hva som er instinktivt og hva som er kultur så må man sammenligne uavhengige kulturer. Det som går igjen er instinktivt, det som er forskjellig er kultur. Når det gjelder nakenhet er variasjonen så forskjellig at det er tydelig at det er kultur og ikke instinkt.

At damer går toppløse i Afrika og muslimer dekker til hele kroppen er bare et signal om at dette er kultur og i mindre grad instinkt. Vi behøver selvfølgelig ikke gjør som damene i afrika eller muslimene. Vi kan gjøre som vi selv vil men være inneforstått med det er kultur og ikke mer instinktivt riktig eller objektivt riktig enn de andre to alternativene. Vi bør derfor ikke snakke om "naturlig bluferdighet" når det er snakk om å følge hva man er opplært til av egen kultur. Når kvinner dekker til brystene så er det kultur og ikke instinkt.

Bortsett fra i enkelte stammesamfunn/samler-jegersamfunn i svært varme strøk så er en viss tildekking normen. I alle kjente samfunn er det også normer for atferd mellom kjønnene, blant annet for å beskytte kvinner fra overgrep. Selvsagt varierer dette mellom kulturer,

Men - tror  du virkelig at vi bare kan skrelle bort kulturen vår? Og nærmest kjefte på en liten jente som ikke ønsker å være naken sammen med gutter fordi det er «bare kulturelt påførte normer»?? Det er så naivt at jeg  nesten ikke tror det et mulig.

Du ønsker å ha en betalt jobb sier du? Nei, det er bare fordi du lever i en kultur der det er normen. Utdannelse? Bare to barn? Ferie? Mobiltelefon? Kulturell norm. 

Du må gjerne drømme deg tilbake til (slik du tror det var) på 70-80 tallet, men jeg har faktisk den radikale oppfatningen at barn skal få bestemme over egen kropp og ikke tvinges til nakenhet mot sitt ønske.

 

Anonymkode: 061d2...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...